آیا مصرف کرفس برای لاغری مؤثر است؟ بررسی خواص ساقه و آب کرفس

خواص کرفس و قرص کرفس، آیا کرفس برای لاغری موثر است
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

مدت‌هاست که کرفس به عنوان یک گیاه لاغرکننده شهرت پیدا کرده است. احتمالا بدانید که فیبر موجود در این گیاه پر استفاده در سبک زندگی ما ایرانی‌ها، برای هضم غذا بسیار موثر است. اما مصرف کرفس مزایای ارزشمند دیگری نیز دارد که شاید کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. ما در این مطلب، به سوالاتی مانند این که «کرفس چه خواصی دارد؟»، «چه عوارضی ممکن است داشته باشد» و همچنین «آیا مصرف کرفس برای لاغری مؤثر است؟» و «اگر هست، چرا؟» پاسخ خواهیم داد.

در این مقاله مجله سلامت مفید طب با ما همراه باشید تا درباره خواص کرفس و  آب کرفس، تاثیر مصرف کرفس برای لاغری و جنبه‌های مختلف این گیاه فوق‌العاده مفید بیشتر بدانید. همچنین درباره تاثیر قرص کارویل به عنوان یک قرص کرفس محبوب، خواهید خواند.

خواص کرفس

کرفس غنی از مواد مغذی است و با توجه به اینکه کالری بسیار کمی دارد، یک ماده غذایی رژیمی محسوب می‌شود.

حقایق تغذیه‌ای به ازای یک ساقه متوسط کرفس (ارتفاع حدود ۲۰ سانتی متر و وزن حدود ۴۰ گرم) از این قرار است:

کالری چربی سدیم کربوهیدرات فیبر قند پروتئین
۵.۶ ۰.۱ گرم ۳۲ میلی گرم ۱.۲ گرم ۰.۶ گرم ۰.۵ گرم ۰.۳ گرم

کرفس غنی از آنتی اکسیدان‌هاست

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها، رگ‌ها و اندام‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند. کرفس حاوی ویتامین سی، بتاکاروتن و فلاونوئیدهاست و حداقل دوازده نوع آنتی اکسیدان دیگر نیز در ساقه کرفس وجود دارد.

این گیاه پر خاصیت همچنین منبع غنی فیتونوترینت‌هاست، که اثر ضدالتهابی در دستگاه گوارش، سلول‌ها، رگ‌ها و اندام‌ها دارند.

کرفس اثر ضد التهابی دارد

کرفس سرشار از فیتونوترینت‌هاست: ترکیبات گیاهی با خواص ضدالتهابی. مهمترین فیتونوترینت موجود در کرفس فلاونوئیدها هستند. دریافت فلاونوئید، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را به دنبال دارد. بنابراین، کرفس ممکن است در پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک کننده باشد؛ البته این موضوع شواهد علمی ندارد.

کرفس به هضم غذا کمک می‌کند و سرشار از فیبر است

پلی‌ساکارید‌های پِکتینی موجود در کرفس که محتوی ترکیبی به نام آپیومان هستند، در مطالعات حیوانی به بهبود زخم معده و تنظیم ترشح اسید کمک کرده اند.

۹۵ درصد از کرفس را آب تشکیل می دهد. بعلاوه، کرفس سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است. هر سه این مواد به سلامت گوارش کمک می کنند.

کرفس سرشار از فیبر است و به هضم غذا کمک می کند
کرفس به هضم غذا کمک می‌کند و سرشار از فیبر است.

یک فنجان ساقه کرفس ۵ گرم فیبر دارد. خواص فیبرها عبارتند از:

  • کمک به کاهش وزن
  • القای حس سیری
  • تنظیم قند خون
  • تنظیم کلسترول
  • تغذیه باکتری‌های فلور روده و تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲

کرفس سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و تاثیر قلیایی کننده دارد

کرفس غنی از ویتامین اِی، کا و سی، و مواد معدنی همچون پتاسیم، منگنز، کلسیم، فسفر و فولیک اسید است. این گیاه پرطرفدار همچنین سرشار از ریبوفلاوین، ویتامین ب۶ و پانتوتنیک اسید است..

با داشتن مواد معدنی همچون منیزیم، آهن و سدیم، کرفس تاثیر خنثی کننده روی غذاهای اسیدی دارد. این مواد معدنی همچنین برای سلامت بدن ضروری هستند.

کرفس شاخص گلوکز پایینی دارد

کرفس شاخص گلوکز پایینی دارد، یعنی تاثیر آن روی قند خون آهسته و طولانی مدت است.

کرفس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

همانطور که گفتیم کرفس کالری خیلی کمی دارد، بنابراین اگر جایگزین سایر مواد غذایی که کالری بیشتری دارند بشود، می تواند به کاهش وزن کمک کند.

کرفس سرشار از فیبرهاست، که علاوه بر فوایدی که گفتیم، به کنترل اشتها کمک می‌کنند. فیبرها با اینکه خودشان هیچ کالری ندارند، آب را جذب می‌کنند و در معده حس سیری ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، غذاهای پر فیبر به جویدن بیشتر نیاز دارند، که باعث می‌شود سرعت خوردن کاهش یابد و احتمالا غذای کمتری هم خورده شود.

خواص آب کرفس

نوشیدن صبح هنگام آب کرفس به یک ترند پرطرفدار تبدیل شده است. می‌توان آب کرفس را با آب میوه‌ها مخلوط کرد تا طعم آن بهتر و خواص آن بیشتر شود. همچنین برخی افراد پودر پروتئین یا ماست به آب کرفس اضافه می کنند تا نوشیدنی آنها به منبع پروتئین تبدیل شود.

با گرفتن آب کرفس، درصد بیشتری از مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن را مصرف خواهید کرد. همچنین، خواص ضد التهابی کرفس در آب کرفس نیز وجود دارد. علاوه بر این گفته شده که کرفس می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند؛ که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

با این حال، دلایلی برای تامل در مصرف این نوشیدنی وجود دارد.

خواص آب کرفس
با گرفتن آب کرفس، درصد بیشتری از مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن را مصرف خواهید کرد.

اگرچه بسیاری افراد طرفدار نوشیدن آب کرفس هستند، فواید آن در تحقیقات اثبات نشده است. برخی افرد ادعا می‌کنند مصرف روزانه ۴۷۵ سی سی آب کرفس سلول‌های چربی در کبد را از بین می‌برد، اما این موضوع شواهد علمی ندارد و باید بررسی شود.

ممکن است علاقه‌مند باشید: پاکسازی کبد در طب سنتی؛ چگونه بزرگترین عضو داخلی بدنمان را از سموم پاک کنیم؟

البته آب کرفس ممکن است به روش‌های دیگری به کاهش وزن کمک کند. وزن هر فرد بستگی به میزان کالری دارد که در شبانه روز مصرف می‌کند. آب کرفس کالری کمی دارد: ۸۵ کالری در هر ۴۷۵ میلی لیتر از آن وجود دارد. جایگزینی نوشیدنی‌های پرکالری با آب کرفس راهکار خوبی برای کاهش وزن است. به علاوه، مصرف آب کرفس قبل از صرف غذا می‌تواند احساس سیری ایجاد کند و باعث شود میزان کمتری غذا بخورید و در نتیجه کالری کمتری دریافت کنید.

با اینکه آب کرفس سالم و کم کالری است، کلید کاهش وزن نه فقط مصرف یک ماده غذایی، بلکه ترکیب ورزش با رژیم غذایی مغذی حاوی غذاهای کامل است.

مضرات احتمالی کرفس

با اینکه آب کرفس به طور کلی بی‌ضرر است، احتمال برخی تاثیرات منفی وجود دارد.

وجود اگزالات

کرفس حاوی اگزالات است، که می‌تواند برای برخی بیماران سنگ کلیه مناسب نباشد.

حذف فیبر

وقتی آب کرفس را می‌گیرید، در واقع فیبرهای بسیار بسیار مفید موجود در آن را حذف می‌کنید! این فیبرها به میزان زیادی به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند؛ پس با مصرف آب کرفس به جای ساقه کرفس، ممکن است شما حتی از هدف خودتان دور شوید!

احتمال دریافت سدیم بیش از حد

هر ساقه کرفس محتوی ۳۲ میلی‌گرم سدیم است و هر ۴۷۵ میلی لیتر آب کرفس ۴۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد. سدیم دریافتی در هر روز باید از ۲۳۰۰ میلی‌گرم کمتر باشد. اگر نمک موجود در رژیم غذایی شما زیاد است، با مصرف یک لیوان آب کرفس ممکن است از این حد توصیه شده عبور کنید. سدیم بیش از حد با افزایش فشار خون در ارتباط است.

جمع‌بندی درباره آب کرفس

نوشیدن آب کرفس متداول شده است، ولی باید توجه داشت آب کرفس به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود. از طرفی وقتی آب کرفس را میل می‌کنید، تمامی خواص فیبر آن را از دست می‌دهید.

با این حال، اگر این نوشیدنی، جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری شود، مصرف آب کرفس برای لاغری می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین می‌تواند به کاهش التهاب و فشار خون کمک کند.

به طور کلی می‌توان گفت مصرف کرفس مفیدتر از آب کرفس است. همچنین می‌توانید ساقه کرفس را در مخلوط کن بیندازید و اسموتی آن را میل کنید؛ با این روش فیبر موجود در کرفس را نیز مصرف می‌کنید.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، باید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید، نه اینکه دنباله‌رو جدیدترین ترند‌ها باشید! اضافه کردن کرفس به رژیم غذایی یکی از راهکارهاست، اما در کنار آن باید سایر سبزیجات غیر نشاسته‌ای و پر فیبر، انواع میوه‌جات، انواع غلات کامل، و پروتئین با کیفیت و کم‌چرب نیز استفاده کنید. این فاکتورهای رژیم غذایی سالم کمک می‌کنند تا مصرف کالری شما از دریافت آن کمتر شود، به خصوص اگر فعالیت فیزیکی خود را نیز افزایش دهید.

کرفس برای لاغری و کاهش وزن

در این بخش می‌خواهیم به این سوال جواب دهیم که کرفس برای لاغری به چه نحوی می‌تواند موثر باشد و کرفس را چطور مصرف کنیم تا به کاهش وزن کمک کند؟

میان وعده

ساقه کرفس به همراه کمی حمص میان وعده مناسبی ست. همچنین می توانید روی ساقه کرفس کره بادام زمینی بمالید و با کشمش میل کنید.

جایگزینی چیپس و پفک با کرفس نیز راهکار خوبی‌ست و کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند.

کرفس برای لاغری و کاهش وزن
جایگزینی چیپس و پفک با کرفس راهکار خوبی‌ست و کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند.

وعده‌های اصلی

برای وعده‌های غذایی اصلی، علاوه بر خورشت کرفس، می‌توانید غذاهای متنوع دیگری با این ماده غذایی تهیه کنید.

از کرفس برای حجم دادن به غذا، بدون افزایش چشم‌گیر کالری استفاده کنید. اضافه کردن کرفس و هویج خرد شده به عنوان یک عامل حجم دهنده به خمیر گوشتی برگرها و کوفته ها هم راهکار مناسبی است. می‌توان کرفس را قبل از افزودن به گوشت با مقدار خیلی کمی روغن تفت داد تا طعم بهتری هم به گوشت بدهد. همچنین می‌توانید کرفس خرد شده را به انواع سوپ یا سالاد اضافه کنید.

راهکار دیگر با هدف استفاده از کرفس برای لاغری، کبابی کردن کرفس با روغن زیتون بکر، رزماری و نمک دریا، و سرو کردن آن به عنوان دورچین غذاست. کرفس کبابی در انواع پاستا هم قابل استفاده است. کبابی کردن کرفس با حرارت زیاد می‌تواند عطر آن را بهتر و با کاراملی کردن قند موجود در آن، شیرینی کمی هم در آن ایجاد کند.

چطور کرفس را کبابی کنیم؟

اول تعداد ساقه مورد نظر را جدا کنید، بشویید و با ضربه آرام به یک پارچه تمیز خشک کنید. سپس، آن را به قطعات حدودا یک سانتی‌متری خرد کنید و در یک ظرف مناسب فر بریزید.

در این مرحله، مقدار کمی روغن زیتون، نمک، فلفل یا ادویه دیگر اضافه کنید و کرفس ها را حرکت دهید تا همگی آغشته شوند.

در نهایت ظرف را در فر ۲۰۰ درجه که از  قبل گرم شده است قرار دهید. هر ۱۰ دقیقه کرفس‌ها را جابجا کنید. پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، کرفس کبابی شما آماده است. قبل از سرو می‌توانید کمی آب لیمو اضافه کنید.

برگ‌های کرفس را دور نریزید! می‌توانید در انواع سوپ یا سالاد از آنها استفاده کنید.

استفاده از قرص کرفس برای کاهش وزن

قرص کارویل یک قرص کرفس محبوب در بین داروهای گیاهی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. قرص کرفس کارویل با داشتن تمامی خواص کرفس، حتی فیبرهای موجود در آن، می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد. بنابراین با همه این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که کرفس و قرص کرفس برای لاغری می‌توانند مؤثر باشند.

قرص کرفس برای لاغری و کاهش وزن
قرص کارویل یک قرص کرفس محبوب در بین داروهای گیاهی برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

خرید قرص کرفس کارویل

عوارض قرص کرفس چیست؟

با مصرف دوز مشخص شده عوارضی ندارد. اما در صورتی که تعداد زیاد و به مدت طولانی مصرف شود ممکن است باعث اختلال آب و الکترولیت شود.

قرص کرفس در بارداری و شیردهی

با اینکه قرار دادن کرفس در رژیم غذایی در دوران بارداری و شیردهی مشکلی ندارد، اما مصرف قرص کرفس در این دوران ممنوع است.

موارد منع مصرف دیگر قرص کرفس

این محصول در بیماران کلیوی نیز منع مصرف دارد.

کرفس برای لاغری در طب سنتی

در منابع طب سنتی فواید زیادی برای مصرف کرفس ذکر شده است، که از جمله آن کمک به کاهش وزن و لاغری است. برای بررسی تاثیر مصرف کرفس برای لاغری در طب سنتی، لازم است به طبع کرفس نیز دقت کنیم.

از نظر طب سنتی ایرانی، مزاج کرفس گرم و خشک است و لذا مصرف آن توسط افراد با مزاج سرد و بلغمی بسیار مفید است. افرادی که مزاج گرم دارند بهتر است کرفس را به همراه مصلح آن که سرکه است، استفاده کنند.

به اعتقاد طب سنتی ایرانی، مصرف میزان زیاد کرفس در افراد مبتلا به صرع توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند بیماری آنها را تشدید کند.

جمع بندی

در این مقاله درباره خواص کرفس و مضرات احتمالی آن همچنین تاثیر کرفس و قرص کرفس برای لاغری خواندیم. نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنیم آن است که با خوردن یک قرص یا یک ماده غذایی به تنهایی، کاهش وزن پایدار و سالمی نخواهیم داشت و بهتر است به سمت سبک زندگی سالم‌تر شامل رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی حرکت کنیم. با این حال، داروهای گیاهی مختلفی مانند قرص کرفس برای لاغری و کاهش وزن می‌توانند مفید باشند.

شما می‌توانید قرص کارویل را که قرص کرفس محبوبی است، از داروخانه آنلاین مفید طب به صورت اینترنتی و بسیار آسان تهیه کنید. همچنین در صورتی که نظر یا سوالی درباره مکمل‌های کاهش وزن و لاغری و نیز قرص لاغری کارویل دارید، در قسمت نظرات محصول مربوطه کامنت کنید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

خرید مکمل‌های لاغری و کاهش وزن

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره