پاکسازی کبد در طب سنتی؛ چگونه بزرگترین عضو داخلی بدنمان را از سموم پاک کنیم؟

پاکسازی کبد در طب سنتی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تقریبا همه ما از اهمیت سلامت کبد، یعنی بزرگترین عضو داخلی بدنمان، آگاه هستیم. این روزها با دیدن بیماری‌های مختلف کبدی که گاه بسیار جدی هستند، بیشتر از قبل به فکر انجام کارهایی می‌افتیم که از این عضو کلیدی بدن حفاظت بیشتری کرده و آن را از سموم پاکسازی نماییم. در منابع مختلف روش‌های متنوعی برای پاکسازی کبد توصیه می‌شود که البته لازم است ابتدا از بی‌خطر بودن آن‌ها مطمئن شویم. در طب سنتی نیز راه‌هایی برای سم‌زدایی از کبد پیشنهاد شده است. ما در این مقاله مجله سلامت مفید طب جنبه‌های مختلف سم‌زدایی و پاکسازی کبد در طب سنتی صحبت خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت سلامت کبد

کبد بزرگترین عضو داخلی و مسئول بیش از ۵۰۰ مکانیسم مختلف در بدن است که یکی از آنها سم‌زدایی و خنثی کردن سموم مختلفی است که ما به صورت روزانه در تماس با آن‌ها هستیم.

اگر کبد دچار بیماری شود طیف مختلفی از علائم را ممکن است ایجاد بکند از جمله:

  • خارش
  • پوست زرد
  • التهاب و‌رم
  • مشکلات عروقی
  • سنگ صفرا
  • تهوع
  • خستگی
  • اسهال

از آنجایی که کبد فیلتر اولیه بدن ما در برابر این سموم است بسیاری معتقد هستند که پاکسازی یا سم‌زدایی کبد می تواند کمک شایان توجهی به حفظ سلامت کبد بکند. این افراد معتقد هستند که به مرور زمان این سموم در کبد تجمع پیدا می‌کنند و می‌توانند باعث بروز بیماری‌های کبد شوند.

سم‌زدایی کبد به چه معناست؟

معمولاً رژیم‌های سم زدایی و پاکسازی کبد شامل ترکیبات گیاهی خاص، غذاهای خاص و محدودیت‌های خاص در رژیم غذایی فرد است.

همینطور معمولاً برنامه پاکسازی کبد شامل استفاده از مکمل‌هایی هستند که قرار است سموم را از کبد خارج بکنند. استفاده از ملین‌ها یا تنقیه‌های مختلف جهت پاکسازی و تخلیه روده و دستگاه گوارش نیز مرسوم است.

مکمل برای پاکسازی کبد
یکی از برنامه‌های پاکسازی کبد شامل استفاده از مکمل‌هایی است که قرار است سموم را از کبد خارج کنند.

بعضی افراد فکر می‌کنند که این پاکسازی و سم زدایی کبد بعد از مصرف الکل یا به صورت روزانه می‌تواند آسیب‌های ایجاد شده ناشی از مصرف خودسرانه دارو مصرف غذاهای فرآوری شده و الکل و غیره را جبران کند‌. همچنین برخی تصور می‌کنند که پاکسازی کبد می تواند باعث درمان بیماری‌های کبد از جمله سیروز یا هپاتیت شود اما داده‌های بالینی زیادی در اثبات این ادعا وجود ندارد.

آیا رژیم‌های پاکسازی و سم‌زدایی کبد امن و بی‌خطر هستند؟

کبد ممکن است به بیماری‌های مختلفی مبتلا شود اما هیچ کدام از برنامه‌های پاکسازی کبد به خودی خود نمی‌تواند که بیماری‌های کبد را درمان کنند. برعکس، اگر شما برنامه‌های نامعتبری برای پاکسازی کبد استفاده کنید برخی از ترکیبات گیاهی که اغلب بی‌خطر تصور می‌شوند می‌تواند باعث آسیب به کبد شما شود.

به عنوان مثال عصاره چای سبز می تواند در مقادیر کنترل نشده باعث آسیب کبدی مشابه با آنچه در هپاتیت اتفاق می‌افتد بشود. برخی از روش‌های پاکسازی کبد که در طب سنتی فرهنگ‌های مختلف وجود دارد مثل تنقیه قهوه ممکن است باعث اختلالات الکترولیت و بروز عفونت‌های مختلف شود.

موارد دیگری که قبل از شروع رژیم‌های پاکسازی کبد با استفاده از فرآورده‌های سنتی یا کارخانه‌ای بایستی مد نظر داشته باشید:

  • برخی از محصولاتی که بدون داشتن مجوزهای لازم و نظارت وزارت بهداشت تولید می‌شوند ممکن است حاوی ترکیباتی ناسالم باشند.
  • همچنین برخی از این محصولات ادعاهای نادرستی در مورد قدرت‌های درمانی ترکیبات این فرآورده‌ها دارند.
  • عرقیات پاستوریزه نشده نیز ممکن است شما را مبتلا به بیماری‌های عفونی مختلف کنند مخصوصاً اگر سیستم ایمنی شما ضعیف باشد یا سن شما بالا باشد.
  • اگر مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستید، عرقیات مختلف و مصرف بی‌رویه آنها ممکن است باعث صدمه‌ی بیشتر به کلیه شما شود

آیا پاکسازی کبد موثر است؟

رژیم‌های پاکسازی کبد ممکن است باعث شوند که شما احساس بهتری داشته باشید مخصوصاً به این علت که شما را از مصرف محصولات غذایی فرآورده شده و غذاهای پرچرب و پر شکر منع می‌کند. همینطور این رژیم‌ها بسیاری از ترکیبات حساسیت‌زا را نیز از رژیم غذایی شما حذف می‌کند مثل لبنیات، تخم مرغ، بادام زمینی و غیره.

اما آیا پاکسازی کبد می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های کبد شود؟

سلامت کبد تحت تاثیر عواملی مثل ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی و محیط است. در صورتی که رژیم پاکسازی کبد توصیه به داشتن سبک زندگی سالم‌تری بکند می‌تواند مانع بروز برخی از بیماری‌های کبد شود.

سبک زندگی سالم
در صورتی که رژیم پاکسازی کبد توصیه به داشتن سبک زندگی سالم‌تری بکند می‌تواند مانع بروز برخی از بیماری‌های کبد شود.

مواردی که به طور قطع می توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند عبارتند از:

  • محدودیت مصرف الکل
  • حفظ وزنی سالم
  • رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات و دانه های مغذی و پروتئین های مناسب
  • ورزش منظم و مناسب
  • پرهیز از رفتارهای پرخطر که ممکن است به ابتلا به هپاتیت منجر شوند

از آنجایی که بسیاری از رژیم‌های پاکسازی کبد برای درمان یا جلوگیری از بروز کبد چرب انجام می‌شوند، بایستی حتماً کاهش وزن را در برنامه خود بگنجانند. البته ضروری است که کاهش وزن با پیروی از اصول سالم و مناسب انجام شود.

رژیم پاکسازی کبد در طب سنتی

در طب سنتی، کبد جوهر گرم و تر دارد و مستعد عفونت است منتها در درمان‌های کبدی توسط پزشک متخصص طب سنتی بایستی احتیاط شود و طبیب باید مزاج طبیعی کبد بیمار را بداند.

به طور کلی، کبد غذاهای شیرین طبیعی و ملایم را دوست دارد مثل مویز، عسل و غیره و مصرف این موارد در حد تعادل، جهت تقویت قوای کبد توصیه می‌شود.

از منظر طب سنتی، مصرف شیرینی غلیظ ممکن است باعث انسداد کبدی و مصرف تندی بیش از حد ممکن است باعث افزایش ترشح صفرا شود.

غذاهای خوشبو معمولاً مقوی کبد در نظر گرفته می‌شود همچنین غذایی که بی‌طعم نباشد و لذیذ باشد می‌تواند باعث تقویت قوای کبد شود.

رعایت سته ضروریه برای حفظ سلامت کبد توصیه می‌شود. رعایت آداب غذا خوردن، مصرف غذاهای متناسب با طبع، پرهیز از خواب ناکافی یا زیاده از حد، مدیریت کردن مناسب عواطف از جمله مواردی هستند که پزشک متخصص طب سنتی ممکن است برای پاکسازی و حفظ سلامت کبد به شما توصیه بکند.

مدیریت عواطف
مدیریت کردن مناسب عواطف از جمله مواردی است که پزشک متخصص طب سنتی ممکن است برای پاکسازی و حفظ سلامت کبد به شما توصیه بکند.

ادخال طعام، گوشت و اغذیه غلیظ، عصبانیت و خشم، یبوست و مشکلات قاعدگی و… از دید طب سنتی می‌توانند باعث آسیب به کبد شوند و از مضرات در نظر گرفته می‌شوند.

سم زدایی کبد با گیاهان دارویی

همچنین برخی از ترکیبات از جمله کنگر فرنگی، خارمریم، زردچوبه، کاسنی، شاه تره و غیر ممکن است با دستورهای مختلفی برای پاکسازی کبد در طب سنتی قابل استفاده باشند.

مطالعات بالینی بسیاری نیز روی این ترکیبات گیاهی برای بررسی اثر احتمالی آنها روی سلامت کبد انجام شده است. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیباتی مثل خار مریم و زردچوبه به علت اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قابل توجهی که دارند می‌توانند به طور کلی به حفظ سلامت کبد کمک کنند؛ منتها بایستی دقت داشته باشید که در صورتی که مبتلا به بیماری کبدی خاصی هستید بهتر است جهت اقدام به درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله با چند جنبه مهم پاکسازی کبد آشنا شدیم و دانستیم که برای پاکسازی کبد از سموم، در طب سنتی چه توصیه هایی شده است و چه نکاتی را برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر و در نتیجه کبدی سالم‌تر باید رعایت کنیم. بعلاوه چند گیاه دارویی برای پاکسازی کبد را نیز شناختیم.

قرص لیورگل که حاوی عصاره خشک خار مریم بوده و همانطور که در این مقاله نیز به آن اشاره شد، این گیاه دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قابل توجهی دارد. برای خرید لیورگل می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) مراجعه کنید و به صورت اینترنتی و آسان، این محصول را تهیه کنید. همچنین می‌توانید در این داروخانه آنلاین محصولات دیگری مانند قرص لیورکر هلث اید را که برای حفظ سلامت کبد تولید شده است، جستجو کرده و تهیه نمایید.

خرید قرص لیورگل

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «پاکسازی کبد در طب سنتی؛ چگونه بزرگترین عضو داخلی بدنمان را از سموم پاک کنیم؟»

    1. اصول ۶ گانه ضروری که رعایت آن از منظر طب سنتی برای همه افراد ضروری است. این اصول شامل خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، احتباس واستفراغات بدن، حرکت و سکون، آب و هوا و اعتراض نفسانی (حالات روحی) است.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره