انواع شربت خشک کن کودکان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

همانطور که می‌دانید شایع‌ترین و گسترده‌ترین بیماری که کودکان به آن مبتلا می‌شوند، سرماخوردگی و در پی آن گلودرد چرکی است. ایجاد چرک گلو تحت تاثیر دو عامل اصلی عفونت و ویروس قرار دارد. در مواقعی که عفونت باکتریایی موجب ایجاد چرک و عفونت گلوی کودکان شود، استفاده از شربت چرک خشک گلو که یک نوع آنتی بیوتیک است، توسط پزشکان توصیه می‌شود. در این مقاله سعی داریم چند نوع از رایج‌ترین شربت چرک خشک کن کودکان را معرفی نماییم و شما را با یک شربت گیاهی ضد سرفه کودکان به نام شربت آیورامی آشنا کنیم.

علت چرک گلو چیست؟

دلایل مختلفی موجب چرک گلو می‌شوند. ویروس‌ها و عفونت‌های باکتریایی که عامل سرماخوردگی و آنفولانزا به شمار می‌روند، از عمده دلایل این بیماری هستند. برخی از عوامل موثر در بروز این بیماری شامل موارد زیر است:

  • آسم
  • آلرژی
  • باکتری‌ها
  • ورم لوزه‌ها
  • خلط پشت حلق
  • نقص سیستم ایمنی بدن

در صورتی که کودک دچار عفونت گلو شود، نشانه‌های رایجی مانند احساس درد در گلو، سوزش گلو، بی‌اشتهایی، تورم شدید لوزه، استفراغ، عفونت چشم، نفس تنگی و گرفتگی صدا را ممکن است تجربه کند.

همانطور که گفتیم در اکثر موارد، عفونت گلو نشان از عفونت دستگاه تنفسی دارد که می‌تواند به موجب ویروس و التهاب در لوزه شکل بگیرد. عفونت در دستگاه تنفسی شامل عفونت در گوش، سینوس و گلو می‌شود.

درمان عفونت گلو در کودکان

درمان دارویی یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود و درمان عفونت گلو می‌باشد. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت گلو در کودکان روشی رایج است. البته باید توجه کنید که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ممکن است عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد. از همین رو لازم است کلیه آنتی‌بیوتیک‌ها تحت نظر پزشک کودک مصرف شوند.

تشخیص علت چرک گلو کودکان
تشخیص علت چرک گلو کودکان اولین اقدام جهت درمان عفونت گلو است که توسط پزشک باید انجام شود.
مصرف به موقع آنتی بیوتیک در درمان سریع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی بسیار حائز اهمیت است. نکته مهم در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها؛ تکمیل دوره مصرف است تا بتواند باعث جلوگیری از رشد عفونت ‌شود. توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک زمانی برای کودکان تجویز می‌شود که گلودرد یا تب و آبریزش بینی عاملی باکتریایی داشته باشد.

انواع شربت چرک خشک کن کودکان

اگر پزشک یک داروی آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی کودک تجویز کند، تاثیر آن بعد از دو یا سه روز خود را نشان خواهد داد. اما مهم است که همیشه کل دوره را به پایان برسانید تا مطمئن شوید که همه باکتری‌ها از بین می‌روند. اگر کل دوره را تمام نکنید، احتمال عود عفونت بیشتر است. همچنین خطر مقاوم شدن باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد. آنتی بیوتیک‌ها اگر در فواصل منظم مصرف شوند بهترین تاثیر را دارند.

داروهای چرک خشک کن مخصوص کودکان بسیار متنوع هستند و برای هر گروه از باکتری‌ها آنتی‌بیوتیک خاصی تجویز می‌شود. تشخیص آنتی بیوتیک یا شربت چرک خشک کن مناسب برای سن و شرایط کودک شما، فقط به نظر پزشک کودک بستگی دارد. در نتیجه لازم است از مصرف خودسرانه این شربت‌ها اکیداً خودداری کنید. در ادامه چند نمونه از رایج‌ترین انواع آنتی‌بیوتیک و شربت چرک خشک کن کودکان را به شما معرفی می‌کند.

پنی سیلین (Penicillin)

پنی سیلین اولین آنتی بیوتیک کشف‌شده است که برای طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی، از گلودرد استرپتوکوکی، عفونت گوش، و عفونت‌های پوستی گرفته تا عفونت‌های خونی تهدید‌کننده حیات، بسیار مفید است. این دارو که قویترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گلو کودکان است، در برخی موارد موجب ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود.

تحقیقات تخمین می‌زند حدود ۱۰ درصد از کودکان به پنی‌سیلین آلرژی دارند، اما کارشناسان می‌گویند حدود ۹۵ درصد از آن‌ها به اشتباه تشخیص داده می‌شوند.

آموکسی سیلین (Amoxicillin)

نسل دوم آنتی‌بیوتیک که به طور گسترده برای کودکان تجویز می‌شود، آموکسی سیلین است. رایج‌ترین شکل آن در اطفال، سوسپانسیون است و با نام تجاری فاراموکس در داروخانه‌ها موجود است. این دارو یکی از پرکاربرد‌ترین آنتی بیوتیک‌های اطفال و بهترین شربت چرک خشک کن کودکان است.

شربت آموکسی سیلین در دو مقدار ۱۲۵ و ۲۵۰ میلی‌گرم موجود است. آموکسی سیلین ۱۲۵ برای کودکان در درمان عفونت‌های خفیف تا شدید مجاری تنفسی، عفونت ادراری، سینوزیت، اوتیت مدیا، عفونت گلو و پوست تجویز می‌شود. اما دوز و دفعات استفاده از آن در هر بیماری‌ متفاوت است. مقدار مصرف آموکسی سیلین ۲۵۰ با نوع ۱۲۵ آن تفاوت دارد ولی کاربرد کاملا مشابهی دارند. همانطور که گفتیم مقدار مصرف دارو توسط پزشک تعیین می‌شود.

آزیترومایسین (Azithromycin)

فرم رایج آزیترومایسین برای کودکان سوسپانسیون است که در دو دوز ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرمی تجویز می‌شود و نمونه خارجی آن، شربت زیتروماکس (Zithromax) است. طول مصرف آزیترومایسین بین سه تا پنج روز است و معمولا بیشتر از پنج روز تجویز نمی‌شود.

آزیترومایسین علاوه بر اینکه یک شربت سرفه پرکاربرد برای کودکان است، یک شربت چرک خشک کن قوی نیز محسوب می‌شود.  این شربت برای سرفه‌های خلط دار موثر بوده بوده و در درمان عفونت‌های تنفسی، عفونت گلو (کودکان بالای دو سال)، گوش میانی و سینوزیت کاربرد دارد. شربت چرک خشک کن آزیترومایسین معمولا در نوزادان زیر شش ماه به دلیل عوارض جانبی و نداشتن اثر قابل توجه تجویز نمی‌شود.

سفیکسیم (Cefixime)

شربت چرک خشک کن سفیکسیم کودکان یک شربت آنتی بیوتیک کودکان پرکاربرد است که طیف وسیعی از باکتری‌ها را از بین می‌برد اما مشکل آن این است که تعدادی از باکتری‌ها نسبت به آن مقاوم شده‌اند؛ درنتیجه در بعضی عفونت‌ها به عنوان اولین دارو انتخاب نمی‌شود.

سفیکسیم برای عفونت مجاری ادراری و گاهی گلودرد چرکی، عفونت ریه و اوتیت مدیا استفاده می‌شود.

کوآموکسی کلاو (Co-Amoxiclav)

شربت چرک خشک کن کوآموکسی کلاو با نام تجاری کلاموکس و فارمنتین، ترکیبی از آموکسی سیلین و یک داروی دیگر است. در برخی موارد از این شربت برای درمان عفونت‌های تنفسی، گوش میانی و ذات‌الریه در نوزادان بالای سه ماه استفاده می‌شود. گاهی برای درمان عفونت گوش میانی، دو شربت فاراموکس و فارمنتین باهم تجویز می‌شوند.


همانطور که گفتیم شربت‌های آنتی بیوتیک و چرک خشک کن انواع مختلفی دارند. در مواقع چرک گلو و سرماخوردگی، بسیاری از والدین به دنبال آنتی بیوتیک مناسب برای درمان کودک خود هستند و از پزشک درخواست تجویز شربت چرک خشک کن می‌کنند. اما همانطور که گفتیم آنتی بیوتیک‌ها فقط در درمان عفونت‌های ناشی از باکتری موثرند.

عوارض شربت چرک خشک کن

معمولا شربت چرک خشک کن برای نوزاد عارضه‌ای ندارد و عوارضی که خواهیم گفت، نادر است و در همه نوزادان رخ نخواهد داد اما در صورت مشاهده مواردی مانند تنگی نفس، زردی، کهیر ناگهانی، قطع شدن یا کاهش حجم ادرار نسبت به قبل و اسهال شدید یا خونی حتما به پزشک مراجعه کنید.

اسهال خفیف یکی از عوارض نسبتا شایع شربت چرک خشک کن کودکان است که اغلب خودبه‌خود برطرف می‌شود. اگر اسهال نوزاد شدید بود، بیش از ۲۴ طول کشید، به مرور زمان بدتر شد یا حاوی خون بود باید به پزشک مراجعه کنید.

شربت گیاهی آیورامی

شربت آیورامی اهورا دارو یک داروی گیاهی جهت کاهش التهاب مجاری تنفسی و بهبود سرفه ناشی از بیماری‌های برونشیتی است و دارای خاصیت خلط‌ آوری می‌باشد. از این محصول می‌توانید به عنوان یک شربت چرک خشک کن کودکان استفاده کنید، چرا که در درمان درد و خارش گلو به عنوان اولین نشانه سرماخوردگی موثر عمل می‌کند.

خرید شربت آیورامی
جهت خرید شربت آیورامی با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

شربت گیاهی آیورامی می‌تواند در طول یک دوره مصرف، سرفه‌های خشک را نیز برطرف کند. این شربت که با عنوان بهترین و قویترین شربت گیاهی ضد سرفه نیز شناخته می‌شود، حاوی عصاره گیاه عشقه است. این عصاره حاوی ساپونین‌ها و سایر ترکیبات فعالی است که نقش موثری در بهبود گلودرد و سرفه دارند.

خرید شربت آیورامی

برگ عشقه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که از بین آن‌ها ساپونین‌ها و فلاونوئیدها بیشترین نقش را در شربت آیورامی دارند. تحقیقاتی که روی تاثیرات این دو ماده انجام شده، نشان می‌دهد که‌ تری ترپن ساپونین‌ها و فلاونوئیدها در حذف توکسین (سم یا عفونت) ایجاد شده در بدن (ناحیه گلو) نقش مهمی دارند. این ترکیبات خاصیت ضد ویروس و ضد باکتری دارند و با تحریک سلول‌های دفاعی، پاسخ قوی‌تری در مبارزه با عوامل عفونی گلو ایجاد می‌کنند.

نکته مهم: برای پاکسازی ریه و مجاری تنفسی از عفونت فقط آنتی بیوتیک جوابگو است. شربت گیاهی آیورا که در این مقاله با آن آشنا شدید، در کنار آنتی بیوتیک، صرفا به کاهش علائم کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این شربت جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک ها نیست، اما می‌توان آن را در کنار آنتی بیوتیک مصرف کرد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی چند نوع از رایج‌تری شربت چرک خشک کن کودکان پرداختیم و شما را با شربت گیاهی آیورامی جهت بهبود سرفه و گلودرد کودکان آشنا کردیم. این شربت یک داروی گیاهی ضد سرفه است که اثر خوبی روی درمان برونشیت و سرفه خشک دارد.

در صورتی که قصد خرید شربت آیورامی را دارید می‌توانید از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب افدام نمایید. همچنین برای تهیه انواع محصولات گیاهی سرماخوردگی کودکان شامل انواع شربت سرفه کودکان روی لینک دسته‌بندی کلیک کنید:

خرید شربت سرفه کودکان

هر سوال دیگری در مورد شربت آیوارمی و سایر مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط