نکاتی که باید پیش از انتخاب مکمل ویتامین کودک بدانید

نکاتی که باید پیش از انتخاب مکمل ویتامین کودک بدانید
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همانطور که می‌دانید برای آنکه کودک بتواند از لحاظ جسمی و ذهنی به طور کامل رشد پیدا کند، لازم است تا به میزان کافی ویتامین‌ها،‌ مواد معدنی و سایر ترکیبات مغذی را دریافت کند. در اغلب موارد یک رژیم غذایی متعادل و حاوی غذاهای متنوع می‌تواند به خوبی مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز کودکان را تامین کند، اما گاهی اوقات این کافی نیست و مصرف مکمل‌های ویتامین ضرورت پیدا می‌کند.

در این مقاله مجله سلامت مفید طب که ترجمه قسمتی از مقاله Vitamins for Kids،‌ نوشته لیزی استریت (Lizzie Streit) نویسنده وبسایت هلث‌لاین (Healthline) است، نکاتی که باید پیش از انتخاب مکمل ویتامین کودک بدانید را با هم بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

در ادامه می‌خوانید:

نحوه انتخاب مکمل ویتامین کودک و تشخیص دوز مصرفی

مصرف مکمل‌های ویتامین برای همه کودکان ضروری نیست، اما اگر فرزند شما رژیم غذایی محدودکننده‌ای مثل گیاه‌خواری را دنبال می‌کند و یا بدغذا و بی‌اشتها است، ممکن است نتواند به اندازه کافی مواد مغذی را جذب کند و در نتیجه نیازمند مصرف مکمل ویتامین کودک باشد.

نحوه انتخاب مکمل ویتامین کودک

گاهی اوقات ابتلا به برخی بیماری‌ها چون سلیاک و بیماری التهابی روده (IBD) نیز باعث می‌شود تا جذب مواد غذایی و ویتامین‌ها در بدن کودک به طور کامل صورت نگیرد و استفاده از مکمل‌های ویتامین ضرورت پیدا کند. اما نکته بسیار مهم این است که همیشه قبل از دادن مکمل ویتامین کودک به فرزند خود، با پزشک و یا فرد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

نکنه مهم دیگری که باید پیش از انتخاب مکمل ویتامین کودک حتما در نظر داشته باشید، کیفیت برند محصول است. هنگام انتخاب یک مکمل غذایی برای کودک خود به دنبال مارک‌ها و برند‌های با کیفیتی باشید که دارای تاییدیه از مراکزی چون سازمان غذا و دارو بوده و توسط اشخاص دیگر مصرف و توصیه شده باشند.

همچنین باید توجه داشته باشید تنها مکمل‌های ویتامینی را که مخصوص کودکان ساخته شده‌اند انتخاب کنید (همه مکمل‌ها مناسب مصرف کودکان نیستند) و مطمئن شوید که نیاز روزانه کودک به ویتامین و مواد مغذی را به طور کامل تامین می‌کند.

اقدامات احتیاطی در رابطه با مصرف مکمل‌های ویتامین کودک

مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی در صورت مصرف زیاد می‌توانند برای کودکان سمی و خطرناک باشند. این امر به‌ویژه در مورد ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A ،D ،E و K که در چربی بدن ذخیره می‌شوند صادق است.

توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف مکمل ویتامین برای کودکانی که از پاستیل‌های مکمل استفاده می‌کنند می‌تواند به راحتی اتفاق بیقتد. کودکان به دلیل طعم خوبی که ویتامین‌های پاستیلی و آبنباتی شکل دارند پرخوری کرده و مسموم می‌شوند.

اقدامات احتیاطی در رابطه با مصرف مکمل‌های ویتامین کودک

به طور کلی بهتر است ویتامین‌ها را از دسترس کودکان خود دور نگه دارید و با کودکان بزرگ‌تر در مورد دوز مناسب مصرف ویتامین صحبت کنید تا از پرخوری‌های تصادفی مکمل‌های ویتامین جلوگیری کنید. در صورتی که تصور کردید کودک شما مقدار زیادی ویتامین یا مواد معدنی مصرف کرده است، سریعاً با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید.

به طور خلاصه می‌توان گفت:

هنگام انتخاب مکمل ویتامین کودک به‌دنبال برند‌ها و مارک‌های معتبر و باکیفیت باشید که حاوی دوزهای مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کودکان هستند.

چگونه اطمینان حاصل کنیم که کودک‌مان به میزان کافی ویتامین و مواد مغذی دریافت می‌کند؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد مصرف مکمل ویتامین کودک برای همه لازم نیست. برای اطمینان از اینکه کودک شما به مقدار کافی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارد، می‌بایست به رژیم غذایی او توجه کنید.

وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های متنوع و مغذی شامل ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم و فراورده‌های لبنی، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی را در اختیار بدن کودک شما قرار می‌دهد.

بهترین راه برای کمک به کودک خود در مصرف بیشتر محصولات غذایی متنوع، تهیه و طبخ سبزیجات و میوه‌های جدید به روش‌های مختلف و خوشمزه است. یکی دیگر از نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید، رژیم غذایی سالم برای بچه‌ها است. رژیم غذایی که قند و غذاهای فرآوری‌شده را در آن محدود کرده و بر روی انواع سبزیجات و میوه و آبمیوه تمرکز می‌کنید.

چگونه اطمینان حاصل کنیم که کودک‌مان به میزان کافی ویتامین و مواد مغذی دریافت می‌کند؟

اما در صورتی که احساس کردید کودک شما به‌تنهایی از طریق رژیم غذایی نمی‌تواند تغذیه مناسبی داشته باشد و ویتامین‌ها و مواد مغذی خودرا دریافت کند، مصرف مکمل‌های ویتامین کودک روشی ایمن و موثر برای تامین مواد مورد نیاز او خواهد بود.

در نظر داشته باشید مشورت با یک پزشک متخصص کودک می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های شما را درباره تغذیه کودک‌تان برطرف کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت:

با تهیه غذاهای متنوع و کامل برای کودکان خود می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیازشان برای حفظ سلامتی و رشد کامل را دریافت می‌کنند.

حرف آخر

اغلب کودکانی که از رژیم‌های غذایی سالم و متعادلی پیروی می‌کنند، معمولاً می‌توانند نیاز خود به ویتامین و مواد مغذی را به طور کامل از طریق این غذاها برطرف نمایند. با این وجود، مکمل ویتامین کودک ممکن است برای کودکان بدغذا، کودکانی که وضعیت سلامتی‌شان به گونه‌ای است که بر جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد یا نیازهای غذایی شان را افزایش می‌دهد، یا کودکانی که رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان را دنبال می‌کنند، لازم باشد.

هنگام خرید مکمل ویتامین برای کودکان حتما مارک‌های باکیفیتی را انتخاب کنید که به طور مخصوص برای کودکان تهیه شده و حاوی دوزهای مناسب برای بچه ها هستند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه کودک‌تان به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کند، این است که یک برنامه غذایی متعادل و متنوع به او را ارائه دهید که شامل انواع میوه و سبزیجات باشد و مصرف شیرینی‌ها و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

مفید طب یک داروخانه آنلاین با مجوز از سازمان غذا و دارو است که به فروش اینترنتی انواع مکمل‌های غذایی می‌پردازد. شما می‌تواند برندهای مختلف مکمل ویتامین کودک ایرانی و خارجی را در این فروشگاه اینترنتی بررسی کرده و ‌بهترین مکمل را برای کودک خود انتخاب نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع