کودکان به چه ویتامین‌هایی نیاز دارند؟ آشنایی با ویتامین های مورد نیاز کودکان

آشنایی با ویتامین‌های مورد نیاز کودکان
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

با رشد کودکان، دریافت ویتامین‌ها و موادمعدنی کافی برای اطمینان از سلامت آن‌ها مهم است. بیشتر کودکان مقادیر کافی موادمغذی را از یک رژیم متعادل دریافت می‌کنند، اما در شرایط خاص ممکن است کودکان نیاز به مکمل ویتامین یا موادمعدنی داشته باشند.

در این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد ویتامین های مورد نیاز کودکان بدانید و اینکه فرزند شما ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشد یا خیر، مطرح می‌گردد. با مجله سلامت مفید طب همراه باشید.

در ادامه می‌خوانید:

مواد مغذی برای کودکان

مواد مغذی برای کودکان به سن، جنس، اندازه، رشد و سطح فعالیت بستگی دارد. طبق گفته کارشناسان بهداشت، کودکان بین ۲ تا ۸ سال روزانه به ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کالری نیاز دارند. کودکان از سنین ۹ تا ۱۳ سالگی  بسته به عوامل خاصی مانند سطح فعالیت، به ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری روزانه نیاز دارند.

کودکان به چه ویتامین‌هایی نیاز دارند؟

علاوه بر مصرف کالری کافی، در رژیم غذایی کودک باید از رژیم‌های غذایی مرجع زیر (DRI) استفاده شود:

مواد مغذی DRI برای سنین ۱-۳ سال DRI برای سنین ۴-۸ سال
کلسیم ۷۰۰mg ۱۰۰mg
آهن ۷mg ۱۰mg
ویتامین A ۳۰۰mcg ۴۰۰mcg
ویتامین B12 ۰.۹mcg ۱.۲mcg
ویتامین C ۱۵mg ۲۵mg
ویتامین D ۶۰۰(IU)(15mcg) ۶۰۰(IU)(15mcg0

در حالیکه مواد مغذی فوق رایج‌ترین مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز کودکان است، اما این مواد تنها ترکیبات مورد نیاز بچه‌ها نیستند. کودکان برای رشد و سلامتی مناسب به مقدار ویتامین و مواد معدنی زیادی احتیاج دارند، اما مقادیر دقیق آن با توجه به سن متفاوت است. کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر برای داشتن سلامتی مطلوب، نسبت به کودکان کوچکتر به مقادیر مختلفی از مواد مغذی احتیاج دارند.

آیا میزان نیاز به ویتامین و مواد مغذی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟

کودکان به همان مواد مغذی بزرگسالان احتیاج دارند، اما معمولاً به مقادیر کمتری از این مواد نیازمندند. با رشد کودکان، دریافت مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای ساختن استخوان‌های قوی مانند کلسیم و ویتامین D برای آن‌ها بسیار مهم است.

علاوه بر این، آهن، روی، ید، کولین و ویتامین‌های A ،B6 ،B12 و D برای رشد مغز در اوایل زندگی بسیار مهم هستند. بنابراین، اگرچه در مقایسه با بزرگسالان ممکن است کودکان به مقادیر کمتری از ویتامین‌ها و موادمعدنی نیاز داشته باشند، اما برای رشد و توسعه مناسب، آن‌ها هنوز نیاز به مقدار کافی از این مواد مغذی دارند.

به طور خلاصه می‌توان گفت:

کودکان معمولاً نسبت به بزرگسالان به مقادیر کمتری ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. مواد مغذی که به ساخت استخوان‌ها کمک می‌کنند و رشد مغز را تقویت می‌کنند، به ویژه در دوران کودکی بسیار با اهمیت هستند.

آیا میزان نیاز به ویتامین و مواد مغذی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟

آیا کودکان به مکمل‌های ویتامین احتیاج دارند؟

به‌طور کلی، کودکانی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین ندارند. با این حال، نوزادان نسبت به کودکان نیازهای غذایی زیادی دارند و ممکن است مکمل‌های خاصی از جمله ویتامین D برای نوزادان شیرده ضروری باشد.

آکادمی اطفال آمریکا (American Academy of Pediatrics) و دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) مصرف بیش از حد مکمل‌ها را در رژیم‌های غذایی معمول برای کودکان سالم بالاتر از ۱ سال توصیه نمی‌کنند.

این سازمان‌ها پیشنهاد می‌کنند که کودکان برای داشتن تغذیه مناسب، انواع میوه، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتئین مصرف کنند. این مواد غذایی حاوی تمام مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز کودکان جهت رشد و پیشرفت مناسب می‌باشند.

به‌طور کلی، کودکانی که رژیم متعادل شامل همه گروه‌های غذایی را مصرف می‌کنند، معمولاً به مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی احتیاج ندارند. با این وجود بخش بعدی برخی از استثنائات را در بر می‌گیرد.

به طور خلاصه می‌توان گفت:

کودکان برای دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز خود باید غذاهای متنوعی میل کنند. مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی معمولاً برای کودکان سالم که رژیم‌های غذایی متعادل دارند ضروری نیست.

چه کودکانی ممکن است به مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نیاز داشته باشند؟

با اینکه بیشتر کودکانی که رژیم غذایی سالم مصرف می‌کنند نیاز به ویتامین ندارند، اما درشرایط خاص ممکن است مصرف مکمل‌ها ضروری باشد. مصرف برخی از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی برای کودکانی که در معرض کمبود هستند الزامی است، مانند کسانی که:

  • رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان را دنبال می‌کنند.
  • دچار بیماری‌هایی هستند که بر جذب یا افزایش نیاز مواد مغذی تأثیر می‌گذارد، از جمله بیماری سلیاک، سرطان، فیبروز کیستیک یا بیماری التهابی روده (IBD).
  • عمل جراحی انجام داده‌اند که بر روده یا معده تأثیر می‌گذارد.
  • کودکان بی‌اشتها و بسیار بدغذا که دادن انواع غذاها به آن‌ها بسیار دشوار است.

در این بین کودکانی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند ممکن است در معرض خطر کمبودهای کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های B12 و D قرار بگیرند. به‌خصوص اگر آن‌ها محصولات حیوانی را کم و یا اصلا مصرف نکنند.

چه کودکانی ممکن است به مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نیاز داشته باشند؟

اگر موادغذایی خاصی مانند ویتامین B12 که به‌طور طبیعی در غذاهای حیوانات یافت می‌شود، از طریق مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده جایگزین نشوند، رژیم‌های غذایی وگان میتوانند برای کودکان خطرناک باشند. عدم جایگزینی این مواد مغذی در رژیم‌های غذایی کودکان می‌تواند عواقب جدی مانند رشد غیرطبیعی و تاخیر در رشد ایجاد کند.

با این وجود، این امکان وجود دارد که والدین کودکانی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند به اندازه کافی مواد مغذی گیاهی را که به طور طبیعی دارای مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز کودکان هستند، در رژیم غذایی آن‌ها بگنجانند.

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک یا التهاب روده ممکن است در جذب چندین ویتامین و موادمعدنی، به‌ویژه آهن، روی و ویتامین D مشکل داشته باشند. زیرا این بیماری‌ها باعث آسیب به نواحی روده می‌شوند که ریز مغذی‌ها را جذب می‌کنند.

از طرف دیگر، کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک در جذب چربی مشکل دارند و بنابراین ممکن است ویتامین‌های محلول در چربی A ،D ،E و K را به اندازه کافی جذب نکنند.

علوه بر این کودکان مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌هایی که باعث افزایش نیاز موادمغذی می‌شوند، ممکن است برای جلوگیری از سوء تغذیه ناشی از بیماری نیاز به مکمل‌های خاصی داشته باشند.

برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهند بدغذایی در دوران کودکی با کمبود ریز مغذی‌ها مرتبط است. در یک مطالعه انجام شده بر روی ۹۳۷ کودک ۳ تا ۷ ساله، مشخص شد که بدغذایی به میزان زیادی با کمبود آهن و روی همراه است. با این حال، نتایج نشان داد که سطح خونی این مواد معدنی در مقایسه با افرادی که بدغذا نیستند از نظر انتخابی تفاوت معنی داری نداشت.

با این وجود، این امکان وجود دارد که بدغذایی طولانی مدت به مرور زمان منجر به کمبود عناصر مغذی و ویتامین های مورد نیاز کودکان شده و در نتیجه ممکن است مصرف مکمل‌های غذایی را ضروری کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت:

مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی اغلب برای کودکانی که رژیم‌های غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند و شرایطی دارند که روی جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد، یا بسیار بد غذا هستند، ضروری است.

سخن پایانی

بسیاری از والدین به دلیل آنکه نگران وضعیت سلامت و رشد کودک خود هستند، تصور می‌کنند مصرف مولتی‌ویتامین‌ها راه حل مناسبی برای تامین مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز کودکان است. در صورتی که اینطور نیست و کودکانی که ٰرژیم غذایی متعادل و متنوع دارند، نیازی به مصرف مکمل ندارند.

با این وجود در شرایط خاصی مانند هنگامی که کودک گیاهخوار یا بدغذا است و یا مبتلا به بیماری خاصی می‌باشد که در جذب ویتامین‌ها و مواد مغذیی اختلال ایجاد می‌کند، مصرف مکمل‌ها ممکن است ضروری باشد. در صورتی که کودک شما نیاز به مصرف مکمل‌ها دارد، حتما نوع با کیفیت آن را از مراجع معتبری چون داروخانه‌ آنلاین مفید طب تهیه کنید.

منبع: Healthline

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره