قرص دارچین برای لاغری
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کنترل وزن و بودن در محدوده وزن ایده‌آل برای اغلب انسان‌ها از جهات مختلف مهم است. درواقع کاهش وزن تنها برای داشتن اندامی زیبا به دغدغه تبدیل نمی‌شود، بلکه به‌منظور حفظ سلامت بخش‌های مختلف بدن مانند مفاصل و ستون فقرات، قلب و عروق و پایین نگه داشتن چربی خون، فشار خون، قند خون و… مورد متوجه قرار می‌گیرد. در توضیح کامل‌تر باید گفت، کاهش وزن، در بسیاری موارد، یک توصیه اکید پزشکی است که باید انجام شود. اهمیت و لزوم توجه به کاهش وزن، باعث شده است که علم راه‌های مختلفی را برای حفظ وزن ایده‌آل پیشنهاد دهد. روش‌های مدرن و گاهی خطرناک یا روش‌های سنتی و کم‌خطر. استفاده از قرص دارچین برای لاغری یکی از راه‌های کم‌ضرر و موثر در کاهش وزن محسوب می‌شود که مورد تایید علم پزشکی نیز قرار گرفته‌است. در این مقاله با مجله سلامت مفیدطب همراه باشید تا به طور دقیق‌تر قرص دارچین را به عنوان یکی از راه‌های کاهش وزن بررسی کنیم.

قرص دارچین چیست؟

قرص لاغری دارچین در بدن مانند انسولین عمل می‌کند. به‌همین دلیل از این قرص برای درمان دیابت و کاهش قند خون استفاده می‌شود. قرص دارچین از ادویه دارچین تهیه می‌گردد. این ادویه محبوب که قرن‌هاست در صنایع غذایی کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، مزایا و فواید بسیاری برای بدن دارد. درواقع علاوه‌بر عطر و بوی دلپذیر این ادویه پرکاربرد، مزایای آن نیز مزید بر علت شده‌اند تا دارچین، در انواع نان‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌ها، خوراک‌ها و دسرها مورد استفاده قرار بگیرد.

 مطالعات پزشکی ثابت کرده است که دارچین در تسهیل متابولیسم لیپید در بدن موثر بوده و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. درواقع دارچین اثرات منفی خوردن غذاهای پرچرب و پرقند را کاهش می دهد. همین واقعیت ثابت کننده تاثیر قرص دارچین برای لاغری است. بنابراین استفاده از دارچین در یک رژیم غذایی لاغری برای کاهش وزن توسط متخصصین علم تغذیه توصیه می‌شود. احتمالا تاکنون شنیده‌اید که نوشیدن شیر و دارچین برای کاهش وزن بعد از ورزش یا صبح ناشتا مفید است. قرص دارچین برای لاغری تاثیری چند برابر ترکیب شیر و دارچین را برای بدن به‌ارمغان خواهد آورد.

نقش دارچین در طب سنتی و طب مدرن

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم که خواص متعدد دارچین برای بدن، آن را تبدیل به یک گیاه دارویی پرفایده و کم‌ضرر می‌کند. دارچین که گیاه بومی هند، نپال و بنگلادش است، در طب سنتی برای درمان‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دارچین دارای خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است. به‌همین دلیل از آن برای درمان عفونت‌ها و التهابات موضعی استفاده می‌کردند. همچنین دارچین خواص آنتی اکسیدانی دارد و در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است. از دارچین برای کنترل بیماری‌های قلبی عروقی نیز کمک گرفته می‌شود. همه این موارد دارچین را به یک گیاه دارویی چند منظوره تبدیل کرده است. بنابراین قرص دارچین برای لاغری، در کنار کاهش وزن می‌تواند تاثیرات مثبت دیگری نیز در بدن داشته باشد.

به عنوان نمونه‌ای از قرص دارچین، می‌توانیم به قرص سینابتیک (cinnabetic) اشاره کنیم که البته به عنوان دارویی گیاهی برای کنترل دیابت و قند خون تولید شده است. این محصول حاوی دارچین و عنصر کرومیوم است که سبب تنظیم قند خون، افزایش متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن می‌شود. طبق مطالعات انجام شده دارچین که در تهیه کپسول سینابتیک مورد استفاده قرار گرفته است، می‌تواند برخی از اثرات بد غذاهای خیلی چرب را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند به برنامه کلی کاهش وزن و لاغری کمک کند. همچنین تاثیر دارچین بر سطح گوکز خون می‌تواند در نهایت باعث کم شدن وزن شود.

خرید قرص دارچین سینابتیک

در ادامه به بررسی دقیق‌تر دارچین و خواص آن می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که قرص دارچین چگونه می‌تواند به برنامه کاهش وزن و لاغری کمک کند و چه نکاتی در استفاده از آن باید رعایت شود.

مواد موثر و درمانی موجود در دارچین

مواد مفید که در دارچین وجود دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سینامالدئید
  • اوژنول
  • ترانس سینامیک اسید 
  • تانین
  • کاتچین
  • پرو آنتوسیانیدین
  •  مونوترپن
  •  سسکویی‌ترپن

در این بین روغن‌های سینامالدئید، اوژنول و سینامیک اسید در کاهش وزن تاثیر چشمگیری دارند. البته باید به این مهم نیز اشاره کرد که دارچین با میزان قابل توجهی از فیبر، ایجاد سیری کاذب هم می‌کند.

فواید دارچین برای بدن

گفتیم که تاثیر دارچین و به‌دنبال آن قرص دارچین برای لاغری، تنها یکی از فواید این ادویه خوش‌عطر و پرطرفدار برای بدن است. خواص ضد سرطانی آن نیز از دیگر فوایدش محسوب می‌شود. دارچین، غیر از خواص درمانی که پیشتر به  آن‌ها اشاره کردیم، فواید زیر را نیز برای بدن دارد:

  • پیشگیری از آلزایمر
  • رفع گرفتگی عضلات
  • پیشگیری از پارکینسون
  • افزایش قوای جنسی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از ایجاد مشکلات گوارشی
  • حفظ سلامت دهان و دندان
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

همه این موارد باعث می‌شود که مصرف روزانه این ادویه مفید، برای حفظ سلامت بدن ضروری به‌نظر برسد. درنتیجه با مصرف قرص دارچین، نه‌تنها به تاثیر رژیم غذایی لاغری خود کمک می‌کنیم، بلکه به تقویت بدن دربرابر بیماری‌های دیگر نیز یاری خواهیم رساند.

خواص درمانی قرص دارچین در بدن

فواید بسیاری که برای دارچین، به‌عنوان یک داروی گیاهی مطرح شد، باعث شده است تا از دارچین برای درمان بیماری‌های متعددی کمک گرفته شود. البته باید یادآور شد که گاهی دارچین به‌تنهایی نمی‌تواند درمان کاملی برای این بیماری‌ها باشد، بلکه درکنار دیگر درمان‌ها و داروها، روند بهبود را سرعت می‌بخشد. پزشکان و متخصصین طب سنتی معمولا قرص دارچین را برای درمان‌های زیر تجویز می‌کنند:

  • کاهش و کنترل قند خون و تنظیم سطح انسولین در خون
  • کاهش چربی خون (پایین آوردن سطح کلسترول بد) در بدن
  • کاهش و تنظیم فشار خون
  • کاهش استرس اکسیداتیو در مغز
  •  درمان عفونت‌های برونش
  • درمان عفونت‌های قارچی (مانند قارچ پوستی)
  • درمان بیماری‌های التهابی

البته باید اضافه کرد که استفاده از دارچین تنها به عنوان درمان توصیه نمی‌شود، بلکه مصرف روزانه دارچین یا قرص دارچین، می‌تواند از ایجاد و ابتلا به بیماری‌های مطرح شده پیشگیری هم بنماید. تاثیر قرص دارچین برای لاغری، با تاثیر این گیاه دارویی در افزایش سطح متابولیسم بدن نیز ارتباط مستقیم دارد. قرص دارچین با افزایش سرعت تجزیه قند و کربوهیدرات‌ها و متابولیزه شدن آن‌ها، مانع از ذخیره شدن‌شان به‌صورت چربی اضافه در بدن می‌شود.

تاثیر مصرف قرص دارچین در چاقی‌های موضعی

یکی از مشکلات عدیده در کاهش وزن، چربی‌های موضعی، به‌خصوص چربی های شکمی‌اند. با درنظر گرفتن این حقیقت که چاقی شکمی شایع‌ترین نوع چاقی در دنیا محسوب می‌شود، می‌توان گفت، در رژیم‌های غذایی لاغری و پروسه کاهش وزن، چربی سوزی در ناحیه شکم بیش از باقی قسمت‌ها اهمیت پیدا کرده و مورد توجه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه تحقیقات نشان داده است چربی احشایی دور شکم، بیش از چربی‌های ذخیره در بافت‌های دیگر بدن، مضر و خطر آفرینند چرا که این چربی‌ها سلامت قلب و کبد را مستقیما تهدید می‌کنند. واقعیت این است که هیچ ورزش یا دارویی وجود ندارد که بتواند چربی یک قسمت از بدن را از بین ببرد. تمامی داروها، رژیم ها و ورزش ها بر روی درصد چربی کل بدن موثرند، نه یک ناحیه خاص. بر همین اساس، قرص دارچین با کاهش درصد چربی کل بدن، به رفع چربی شکمی هم کمک می‌کند.

احتیاط در مصرف قرص دارچین

دارچین و محصولات محتوی آن در برخی موارد باید با احتیاط مصرف شوند. معمولا توصیه می‌شود افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای پیش از مصرف قرص دارچین با پزشک خود مشورت کنند و درصورت نبود تداخل دارویی و منع مصرف، استفاده از آن را طبق توصیه پزشک آغاز نمایند. افرادی که بهتر است درمورد مصرف قرص دارچین محتاط باشند عبارتند از:

  • زنان باردار و شیرده
  •  افراد مبتلا به یکی از بیماری‌ها و نارسایی‌های کبدی‌
  • افراد دارای حساسیت‌ها و آلرژی‌های مزمن
  • افراد مبتلا به سرطان‌های هورمونی مانند سرطان سینه
  •  افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی

همچنین قرص دارچین ممکن است با داروهایی که برای درمان بیماری‌های دیابتی و قلبی تجویز می‌شوند و بعضی آنتی بیوتیک‌ها و رقیق کننده‌های خون تداخل داشته باشد. در این موارد بهتر است با مشورت پزشک مصرف قرص دارچین برای لاغری یا موارد درمانی دیگر را آغاز نمود.

میزان مصرف قرص دارچین برای لاغری

میزان مصرف قرص دارچین نباید بیش از حد باشد. مصرف خارج از قاعده و دوز مجاز این داروی گیاهی، می‌تواند تاثیرات سوء برای بدن داشته باشد. مقدار مجاز مصرف قرص دارچین برای لاغری ۲ عدد در روز است. البته اگر اضافه وزن بالایی ندارید می‌توانید آن را به یک عدد در روز نیز برسانید. اما به‌هیچ عنوان مصرف قرص دارچین را بیش از ۲ عدد در روز نکنید.

برای مصارف درمانی نیز، بهتر است در هر حالتی، مصرف قرص دارچین را با مشورت با پزشک آغاز کنید و میزان مجاز مصرف آن را نیز از پزشک سوال نمایید. درواقع، میزان استاندارد مصرف دارچین روزانه، حدود ۲ تا ۴ گرم (۱ قاشق چای‌خوری) در روز است. تحقیقات نشان داده است، افرادی که مشمول موارد احتیاط مصرف قرص دارچین نیستند، تا ۶ گرم در روز نیز می‌توانند از دارچین استفاده کنند.

بهتر است قرص دارچین را برای تاثیر بیشتر، همراه غذا مصرف کرد.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، گرچه مصرف دارچین به‌عنوان ادویه، همواره رایج بوده و برای بهبود عطر و بوی غذا توصیه می‌شده است، اما امروزه مصرف آن به‌عنوان یک داروی گیاهی، به‌دلیل اثبات فوایدش بیش از پیش توصیه می‌شود.

مصرف قرص دارچین نیز به‌دلیل حذف برخی آلودگی‌های محیطی و بعضی مواد مانند کومارین که در پودر دارچین وجود دارند و می‌توانند اثرات سوء داشته باشند، مفید‌تر و کم‌عارضه‌تر بوده و بیشتر توصیه می‌شود.

قرص دارچین سینابتیک را می‌توانید از داروخانه آنلاین مفیدطب به‌راحتی تهیه کرده و مصرف آن را در کنار رژیم لاغری خود در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. فراموش نکنید که قرص دارچین برای لاغری به‌تنهایی تاثیر نداشته و باید آن را در کنار رژیم غذایی استفاده نمود.

خرید قرص دارچین سینابتیک

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قرص دارچین برای لاغری چه موقع است؟

بهتر است قرص دارچین را برای تاثیر بیشتر، همراه غذا مصرف کرد. همچنین توصیه می‌شود همراه غذایی استفاده شود که محتوای کربوهیدرات آن قابل توجه باشد.

طریقه مصرف قرص دارچین برای لاغری چگونه است؟

برای لاغری، قرص دارچین را صبح ظهر شب یک عدد بعد از وعده غذایی و با مقدار کمی آب میل کنید. مصرف دارچین برای لاغری سقف زمانی خاصی ندارد. در برخی مطالعات مکمل دارچین برای دو ماه تجویز شده است، اما این به معنی نیست که مصرف این قرص بیش از دو ماه خطر یا عوارض جانبی به همراه دارد.

مصرف قرص دارچین برای لاغری در دوران شیردهی مانعی ندارد؟

مصرف قرص دارچین در دوران شیردهی مجاز نیست مگر اینکه با تجویز پزشک باشد. در واقع مطالعات بر روی تبعات مصرف قرص دارچین در شیردهی هنوز کامل نشده است. ضمنا به طور کلی تلاش برای لاغری در دوران شیردهی بهتر است زیر نظر پزشک باشد. کاهش وزن غیر اصولی در این دوران می تواند سبب کاهش حجم شیر شود و نیز به سلامت مادر آسیب بزند.

عوارض قرص دارچین برای لاغری چیست؟

خوشبختانه قرص دارچین در دوز معمول هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. مقادیر بیش از حد قرص دارچین می‌تواند سبب افت سریع قند خون و بروز عوارض جدی شود.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «قرص دارچین برای لاغری تاثیر دارد؟»

  1. سلام.
    ایا با قرص دارچین همراه غذا، می توان متفورین ۵۰۰ هم بعد از غوا استفاده کرد، له منظور لاغری؟!

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام قرص دارچین با متفورمین تداخلی ندارد.
      متفورمین یک داروی نسخه ای است و برای مصرف آن نیاز به مشورت با پزشک دارید. استفاده از متفورمین بدون تجویز پزشک مجاز نیست.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره