تقویت سیستم ایمنی با مواد غذایی

تاثیر تغذیه بر دستگاه ایمنی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تقویت دستگاه ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها بسیار ضروری است. با توجه به اینکه ویروس کرونا تاثیر زیادی روی سیستم ایمنی بدن می‌گذارد استفاده از مکمل‌های غذایی و مواد غذایی خاص توسط متخصصین به مردم پیشنهاد شده است. 

موضوعی که کاملا واضح است و اخیرا نیز مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته این است که شیوه زندگی سالم موجب تقویت عملکرد بدن خصوصا دستگاه ایمنی می‌شود.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب شامل میوه‌ها و سبزیجات از مهم‌ترین ویژگی های زندگی سالم است و نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر عفونت و سایر بیماری‌ها دارد.

برای خواندن نوشته جدیدتر درباره «تقویت سیستم ایمنی با مواد غذایی»، روی لینک مقاله بزنید.

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می‌کند؟

سیستم ایمنی یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های بدن است که از شبکه‌ای از سلول‌ها، مولکول‌ها، بافت‌ها و اندام‌هایی تشکیل شده  که همگی برای محافظت از بدن کار می‌کنند. این پیچیدگی بدین معناست که با یک تغییر ناگهانی در برنامه غذایی نمی‌توان آن را تغییر داد. اما رعایت رژیم غذایی سالم به صورت مداوم می تواند زوال تدریجی طبیعی بدن را که با افزایش سن رخ می دهد به تاخیر بیندازد.

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می‌کند؟

آیا تغذیه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند؟

انجمن رژیم غذایی انگلیس اخیراً بیانیه‌ای در واکنش به بیماری همه گیر COVID-19، منتشر کرده است:

«شما نمی‌توانید با تقویت دستگاه ایمنی بدن خود از طریق رژیم غذایی یا مصرف ماده غذایی خاص یا مکمل‌ها مانع ابتلا به ویروس کرونا شوید. رعایت بهداشت بهترین وسیله برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است». 

آیا تغذیه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند؟

در واقع هیچ گونه داروی معجزه‌آسا یا غذای بخصوصی وجود ندارد که بتواند سیستم ایمنی بدن شما را ناگهان تقویت کند و شما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند. با این حال، روش‌های دیگری وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها از خودتان محافظت کنید و به سیستم ایمنی خودتان بیشترین شانس را برای انجام وظیفه خود در برابر یک بیماری تنفسی بدهید.

تقویت دستگاه ایمنی با مواد مغذی

تقویت دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها بسیار مهم و حیاتی است. در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی و نفوذ ویروس در بدن، توانایی مقابله با آن را نداشته و در نهایت بیمار ‌می‌شویم. سیستم ایمنی بدن به منظور عملکرد صحیح به چند دسته از مواد مغذی نیاز دارد که می‌توان آنها را از طریق رژیم‌ غذایی روزانه‌ دریافت کرد. به همین دلیل حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم بهترین راه برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی است. مواد مغذی مهم برای تقویت دستگاه ایمنی بدن عبارتند از:

  • مس
  • فولات
  • آهن
  • سلنیوم
  • روی
  • ویتامین های A، B6، B12، C و D

تقویت دستگاه ایمنی با مواد مغذی

محافظت از سیستم ایمنی بدن توسط بسیاری از این مواد مغذی مبتنی بر ظرفیت آنتی اکسیدانی آن‌هاست و مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. طبق بیانیه انجمن تغذیه بالینی و متابولیسم اروپا (ESPEN)، نیازهای غذایی بیماران سرطانی باید به اندازه کافی برآورده شود و با توجه به نیازهای شخصی، هر فرد باید یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با بدن خود در اختیار داشته باشد. 

برای داشتن یک رژیم متعادل و سالم بهتر است انواع غذاها را در وعده های خود بگنجانیم و روی گروه غذایی خاصی تمرکز نکنیم. توصیه می کنیم که قبل از ایجاد هرگونه تغییر چشمگیر در رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

چگونه از سیستم ایمنی بدن محافظت کنیم؟

توصیه‌های زیر توسط مرکز جهانی تحقیقات سرطان به منظور پیشگیری از این بیماری و همچنین بهترین روش برای دفاع از سیستم ایمنی در برابر بیماریهای واگیردار، از جمله ویروس کرونا می‌باشد:

  • وزن سالم داشته باشید
  • ورزش کنید
  • غلات سبوس دار، میوه، سبزیجات و حبوبات میل کنید
  • خوردن فست فود را کاهش دهید
  • مصرف گوشت قرمز و فراوری شده را کم کنید
  • مصرف نوشیدنی های قندی را کاهش دهید
  • از مصرف الکل اجتناب کنید
  • به مکمل ها اعتماد نکنید
  • بهتر است مادرها در صورت توانایی به نوزاد خود شیر بدهند

تغییر در شیوه زندگی از دیگر راه‌ها برای بهبود و تقویت دستگاه ایمنی بدن است. ترک سیگار، ورزش منظم، خوابیدن کافی، کاهش اضطراب و استرس و رعایت بهداشت عمومی از دیگر عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و آن را در مبارزه با عوامل بیماری‌زا مقاوم می‌کنند.

تقویت بدن با برنامه غذایی مناسب

سخن آخر

تغذیه مناسب در طول دوره زندگی، از بدو تولد تا پیری از بدن محافظت می کند. یک رژیم  غذایی متعادل، شامل همه گروه های غذایی، از سیستم ایمنی بدن به طور موثری پشتیبانی می کند و می تواند از ما در برابر ابتلا به سرطان و سایر بیماریها محافظت کند.

بنابراین تغذیه‌ سالم می تواند یک شروع خوب برای محافظت از خود و خانواده در برابر بیماری‌های مختلف باشد. رعایت این امر نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن‌ می‌شود، بلکه وزن را متناسب، دندان‌ها را سالم و حالات خلقی‌ را در شرایط خوبی نگه می‌دارد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید


منبع: wcrf

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره