بهترین روش‌های درمان خانگی باد شکم زیاد کدام است؟

درمان خانگی باد شکم زیاد
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

نفخ و باد شکم یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد به صورت روزمره با آن درگیر می‌شوند. این مشکل که گاهی با درد نیز همراه است، می‌تواند در کارهای معمولی روزانه اختلال ایجاد کرده و حتی تمرکز فرد مبتلا را مختل کند. بنابراین رفع سریع آن اهمیت پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به ارائه روش‌هایی موثر برای درمان خانگی باد شکم زیاد می‌پردازیم. همچنین دو مورد از انواع قویترین داروی ضد نفخ گیاهی را معرفی کرده و می‌گوییم که چگونه با اصلاحاتی در سبک زندگی می‌توانید از این عارضه جلوگیری نمایید. با ما همراه باشید.

دلیل باد شکم زیاد چیست؟

مشکلات گوارشی، یبوست، آلرژی‌های غذایی و عدم تحمل غذایی می‌توانند باعث ایجاد باد شکم زیاد شوند. هنگامی که مدفوع در روده بزرگ جمع می‌شود، می‌تواند منجر به نفخ و احساس ناراحتی شود. همچنین ممکن است گاز اضافه، پشت مدفوع جمع شود و باد و نفخ شکم را بدتر کند.

انتخاب های ما در رژیم غذایی نیز از محرک های اصلی ایجاد باد شکم است. نوشیدنی‌های گازدار، نمک یا شکر زیاد و عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی می‌توانند باعث نفخ شوند.

علاوه بر این‌ها، یک علت باد شکم زیاد در زنان که ممکن است اتفاق بیفتد، نزدیک شدن به دوران قاعدگی آن‌هاست. در واقع ممکن است باد شکم زیادی به عنوان علامتی از سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس (PMS) به دلیل تغییرات هورمونی و احتباس مایعات برای خانم ها ایجاد شود. در این صورت نیز روش‌ها و خوراکی‌های درمان خانگی باد شکم می‌تواند در رفع این مشکل کمک‌کننده باشد.

باد شکم و دل درد در زنان
یکی از علت های باد شکم زیاد در زنان، تغییرات هورمونی در دوران قبل از قاعدگی (علائم PMS) است.

بهترین روش های درمان خانگی باد شکم زیاد

روش های درمان خانگی باد شکم زیاد به شما کمک می‌کنند به آسانی نفخ خود را رفع کنید. البته در نظر بگیرید که تاثیرگذاری این روش ها به دلیل ایجاد باد شکم زیاد بستگی دارد؛ اما در اغلب مواقع این درمان های خانگی موثر واقع می‌شوند. اگر باد شکم و نفخ شما از این طریق بهبود پیدا نکرد و نتوانستید با اصلاحاتی در سبک زندگی خود (که در بخش آخر به آن می‌پردازیم)، به رفع این مشکل کمک کنید، توصیه می‌کنیم که به پزشک مراجعه نمایید.

پیاده روی و تحرک

تحرک و پیاده روی می‌تواند به روده‌های شما کمک کند که حرکت منظم‌تری داشته باشند که در نهایت به خارج شدن باد شکم زیاد بینجامد. به طور خاص در صورتی که یبوست دارید، کمک به حرکت روده بسیار مفید است، چرا که یبوست یک عامل مهم برای محبوس ماندن باد و گاز در شکم است.

اجابت مزاج (دفع مدفوع)

گاهی به دلیل آن که روده‌ها توسط مدفوع مسدود شده‌اند، گاز نمی‌تواند از شکم خارج شود. با خالی کردن روده ها می‌توانید به خارج کردن باد شکم کمک کنید.

ماساژ شکم برای خارج کردن باد

ماساژ دادن شکم به عنوان یک درمان خانگی آسان، می‌تواند به حرکت روده‌ها و خروج مدفوع و باد شکم زیاد کمک کند. به طور خاص ماساژی که مسیر روده بزرگ را دنبال می‌کند، مفید است. می‌توانید با انجام مراحل زیر شکم خود را ماساژ دهید:

  • دست‌ها را در سمت راست استخوان لگن قرار دهید.
  • با فشاری سبک و به صورت دایره وار به سمت بالا و به طرف سمت راست قفسه سینه ماساژ دهید.
  • به طور مستقیم و در بالای شکم به سمت چپ قفسه سینه ماساژ دهید.
  • به آرامی به سمت چپ استخوان لگن حرکت کنید.
  • به مقدار نیاز، این مراحل را تکرار کنید.

اگر ماساژ هرگونه دردی را ایجاد کند، بهتر است این کار را متوقف کنید.

کمک گرفتن از حمام آب گرم

گرمای حمام می‌تواند برای دل درد ناشی از نفخ و باد زیاد در شکم تسکین دهنده باشد. آرامش می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد؛ کاهش استرس ممکن است به دستگاه گوارش کمک کند تا به طور مؤثرتری عمل کرده و نفخ آن برطرف شود.

مصرف گیاهان دارویی برای باد شکم زیاد

برخی از خوراکی ها و نوشیدنی ها مانند چای های گیاهی می‌توانند به صورت چشمگیری در درمان فوری نفخ شکم موثر باشند. گیاهان زیر را می‌توانید به عنوان راه حل امتحان کنید. دمنوش این گیاهان نیز می‌تواند مفید باشند:

  • زیره سبز
  • زیره سیاه
  • رازیانه
  • شوید
  • بابونه
  • نعناع فلفلی
  • نعناع
  • ریحان
  • زنجبیل
  • بادیان رومی یا انیسون
  • جعفری

استفاده از داروهای گیاهی که حاوی این گیاهان مفید در رفع باد شکم زیاد هستند، مانند قرص حاوی اسانس نعناع و نعناع فلفلی می‌تواند یک درمان خانگی بسیار خوب محسوب شود. در بخش بعدی درباره دو مورد از این داروهای گیاهی صحبت می‌کنیم.

درمان خانگی باد شکم زیاد با نعناع
نعناع به عنوان یک درمان خانگی باد شکم زیاد از قدیم استفاده می‌شده‌است.

بهترین داروهای گیاهی برای باد شکم زیاد

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، گیاهان دارویی مختلفی وجود دارند که می‌توانند از موثرترین انواع درمان خانگی باد شکم زیاد محسوب شوند. این گیاهان بادبُر در انواع بهترین داروی گیاهی برای نفخ و باد شکم استفاده می‌شوند. استفاده از این داروهای گیاهی یک راه خانگی بهینه برای بهره بردن از خواص گیاهان دارویی موجود در آن‌ها چهت رفع باد شکم و نفخ معده است. در ادامه با دو مورد از محبوبترین این داروهای گیاهی آشنا می‌شوید.

کپسول سوپرمینت باریج، حاوی اسانس نعناع

قرص سوپرمینت باریج به عنوان یک قرص جهت درمان باد شکم زیاد در بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کپسول برای گاز معده و روده و درمان سوءهاضمه کاربرد داشته و دارای خاصیت آنتی اسپاسمودیک و ضد درد می‌باشد. قرص سوپرمینت حاوی اسانس نعنا (Mentha spicata) بوده و بر اساس وجود ۱۰ تا ۱۲ میلی‌گرم کارون در هر کپسول نرم استاندارد شده است.

عصاره نعنا که در سوپرمینت وجود دارد، از قدیم‌الایام برای رفع نفخ و گاز معده استفاده می‌شود. این عصاره دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال داشته و می‌تواند التهاب و نفخ معده و مشکلاتی مانند گاز روده و معده را برطرف کند.

برای این که درباره کپسول سوپرمینت باریج بیشتر بخوانید، می‌توانید لینک زیر را ببینید:

مشاهده و خرید سوپرمینت باریج

کپسول سوپرمینت باریج

کپسول کربوگل گل دارو، حاوی زغال فعال گیاهی

کپسول کربوگل گل دارو، یک محصول گیاهی کامل برای رفع مشکلات گوارشی از جمله نفخ، اسپاسم، یبوست و التهاب است. زغال فعال و عصاره های گیاهی کربوگل به طور موثری باکتری های مضر معده و روده را از بین برده و به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کنند.

مصرف این قرص می‌تواند در رفع نفخ جزئی تا باد شکم زیاد و شدید و مزمن روده کمک نماید.

به علاوه، آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در قرص کربوگل، سبب کاهش التهاب و عوارض ناشی از فعالیت باکتری ها مانند دل درد و دلپیچه شده و با رفع این مشکلات، عملکرد روده و معده را به حالت طبیعی باز می‌گردانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کپسول کربوگل، می‌توانید لینک زیر را ببینید:

مشاهده و خرید کربوگل گل دارو

کپسول کربوگل گل دارو

چگونه از با شکم زیاد جلوگیری کنیم؟

توصیه می‌کنیم با اقداماتی موثر که در ادامه میگوییم، از باد شکم زیاد جلوگیری کنید. به طور کلی پیشگیری از این عارضه با رعایت نکاتی در سبک زندگی، می‌تواند شما را از درمان بی‌نیاز کند.

به تدریج مصرف فیبر خود را بیشتر کنید

مصرف فیبر بیشتر به پیشگیری از یبوست و باد شکم کمک می‌کند. مقدار روزانه توصیه‌شده برای فیبر، ۲۵ گرم برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان است. بهتر است مصرف فیبر خود را به‌‎تدریج و طی چند هفته افزایش دهید تا بدن بتواند خود را با این تغییر غذایی وفق دهد و دچار نفخ بیشتر نشوید.

به جای نوشابه، آب بنوشید

نوشیدنی‌های گازدار حاوی گازهایی هستند که می‌تواند در معده جمع شود. کربن دی اکسیدی که نوشیدنی‌ها را گازدار می‌کند می‌تواند باعث ایجاد حباب و باد در شکم و معده شود. بر این اساس، یکی از راه‌های کمک به جلوگیری از این باد زیاد شکم این است که به جای نوشیدنی‌های گازدار از آب استفاده شود. نوشیدن آب به درمان یبوست هم کمک می‌کند.

آدامس نجوید

الکل‌های قند موجود در آدامس می‌تواند در برخی از افراد باعث ایجاد باد شکم زیاد شود. همچنین بلعیدن هوا در حین جویدن آدامس می‌تواند منجر به نفخ و گاز و درد ناشی از آن شود.

مصرف نمک خود را کمتر کنید

سدیم بیش از حد باعث احتباس مایعات در بدن می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث احساس تورم و باد زیاد در شکم و سایر قسمت‌های بدن مثل دست‌ها و پاها شود.

بیشتر فعالیت کنید

به‌طور کلی، ورزش به خارج شدن مدفوع و گاز از کولون کمک می‌کند و می‌تواند حرکات روده را منظم‌تر کند. علاوه بر این ورزش سدیم اضافه بدن را از طریق تعریق دفع می‌کند و به برطرف شدن احتباس مایعات کمک می‌کند.

استرس خود را کاهش دهید

استرس و نگرانی می‌تواند به بالا رفتن سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و ایجاد مشکلات گوارشی منجر شود. تمرکز بر تکنیک‌های مدیتیشن، روش‌های تنفس عمیق، یوگا و فعالیت‌های آرام‌بخش می‌تواند به کاهش استرس و بهبود باد شکم زیاد کمک کند.

پروبیوتیک مصرف کنید

با افزایش باکتری‌های مفید در روده از طریق مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توانید به کاهش باد شکم کمک کنید. خوردن غذاهایی مثل ماست، کفیر و غذاهای تخمیری دیگر می‌توانید پروبیوتیک لازم را به روده‌های خود برسانید. همچنین اگر به خاطر مصرف آنتی بیوتیک، باکتری‌های مفید روده شما به شدت کاهش یافته باشد یا دچار اسهال مسافرتی یا سندرم روده تحریک پذیر باشید، مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشد. یک نمونه محبوب از این مکمل‌های پروبیوتیک، کپسول پرودایجست است.

جمع بندی

در این مقاله درباره روش های درمان خانگی باد شکم زیاد و دو داروی گیاهی موثر برای کمک به رفع این مشکل صحبت کردیم. به خاطر داشته باشید که اصلاح سبک زندگی و جلوگیری از ایجاد نفخ و باد زیاد در شکم بسیار مهم است تا در مرحله اول به این مشکل دچار نشوید. با این حال اگر با روش های خانگی و اصلاحات برای جلوگیری از این عارضه، بهبود پیدا نکردید، حتما برای تشخیص ریشه‌ای علت باد زیاد در شکم، به پزشک مراجعه نمایید.

شما می‌توانید قویترین داروهای ضد نفخ گیاهی را به صورت اینترنتی و با ثبت سفارشی سریع، از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری نمایید.

مشاهده و خرید محصولات ضد نفخ گیاهی

سوالات متداول

علت باد شکم زیاد در زنان چیست؟

علاوه بر دلایل دیگری که برای ایجاد باد شکم زیاد گفتیم، یک علت باد شکم زیاد در زنان ممکن است سندرم پیش از قاعدگی باشد. خانم ها در روزهای قبل از پریودی به دلیل تغییرات هورمونی و احتباس مایعات می‌توانند نفخ زیادی را تجربه کنند. در این صورت نیز روش‌ها و خوراکی‌های درمان خانگی باد شکم می‌تواند در رفع این مشکل کمک‌کننده باشد.

برای رفع باد شکم چه بخوریم؟

بهره‌مند شدن از گیاهان دارویی برای رفع باد شکم می‌تواند روشی بسیار موثر و در عین حال ساده باشد. گیاهانی مثل زنجبیل، نعناع، نعناع فلفلی، شوید، گشنیز، رازیانه، بادیان رومی (انیسون)، زیره و بابونه در این زمینه مفید هستند. همچنین مصرف کپسول حاوی نعناع فلفلی یا نعناع مثل سوپرمینت باریج، داروهای حاوی ذغال فعال مانند کربوگل گل دارو و داروهای بدون نسخه دیگر مثل سایمتیکون، گزینه‌های موثری برای رفع باد شکم هستند.

راه درمان خانگی باد شکم بد بو چیست؟

خارج شدن باد بد بو از شکم اصلا موضوعی غیر عادی نیست. در واقع مصرف برخی از غذاها و داروها می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در گاز خارج شده از شکم باشند. برای درمان خانگی این مشکل، می‌توانید هر کدام از راه‌های توصیه‌شده در این مقاله را امتحان کنید. به خصوص مصرف زنجبیل می‌تواند به رفع یبوست نیز کمک کرده و نهایتا باد شکم بد بو نیز کاهش پیدا می‌کند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط