بادشکن قوی معده و روده را بشناسید!

بادشکن قوی معده و روده را بشناسید
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

دفع گاز معده و روده از طریق آروغ زدن یا از راه مقعد، مسئله‌ای کاملا طبیعی است و همه افراد در طول روز دو الی سه بار با آن مواجه می‌شوند. اما زمانی که تجمع گاز در دستگاه گوارش بیش از حد باشد، می‌تواند موجب نفخ و احساس ناراحتی در شکم و معده گردد. برخی افراد بیشتر از دیگران با مشکلاتی از قبیل نفخ معده، گاز روده و دل پیچه درگیر هستند و تقریبا زندگی آن‌ها را دچار اختلال می‌کند. از همین رو درمان نفخ و استفاده از داروهای بادشکن برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد. در این مقاله ابتدا شما را با درمان خانگی گاز معده آشنا کرده و در ادامه چند بادشکن قوی معده و روده معرفی می‌کنیم.

گاز معده و روده چیست؟

کل مسیر گوارشی از معده تا رکتوم (بخش پایانی روده بزرگ قبل از مقعد) حاوی گاز است که نتیجه طبیعی بلع و هضم غذا می‌باشد. در واقع گاز روده و معده، ناشی از تجمع هوا در سیستم گوارشی است. بعضی از عوامل باعث ایجاد گاز اضافی در معده و روده می‌شوند که نفخ را ایجاد می‌کند.

  • گاز اضافی معده می‌تواند ناشی از بلع بیش از حد هوا، پرخوری، سیگار کشیدن یا آدامس جویدن باشد.
  • گاز اضافی روده می‌تواند به دلیل خوردن بیش از حد برخی از غذاها، ناتوانی در هضم کامل بعضی از مواد غذایی یا اختلال در باکتری‌های روده ایجاد شود.

همانطور که گفتیم گاز روده همیشه در طول دستگاه گوارش وجود دارد و تنها زمانی که از طریق آروغ یا راه مقعد دفع شود، متوجه آن خواهیم شد. همه افراد در روز چند بار گاز دفع می‌کنند و این مسئله طبیعی است. با این وجود، گاهی اوقات تجمع گاز بیش از حد روده یا معده می‌تواند آزاردهنده باشد. همچنین این مشکل ممکن است نشان دهنده یک اختلال گوارشی باشد.

به طور مثال اگر آروغ یا دفع گاز از مقعد بیش از حدود ۲۰ بار در روز باشد، می‌تواند نشانه یک بیماری یا اختلال باشد. سلیاک، یبوست، کرون، دیابت، سندرم دامپینگ، سوءهاضمه، رفلاکس اسید معده، گاستروپارزی یا فلج معده، بیماری التهابی روده، سندروم روده تحریک پذیر، انسداد روده، رخم گوارشی، نارسایی پانکراس و عدم تحمل لاکتوز از جمله اختلالات و بیماری‌هایی هستند که وجود گاز بیش از حد روده یا معده می‌تواند نشان‌دهنده آن‌ها باشد.

خرید قرص بادشکن قوی معده و روده

علائم نشان‌دهنده گاز روده بیش از حد

تجربه علائم گاز روده در هر فردی متفاوت است که موارد زیر شایع‌ترین علائم گاز روده و معده هستند:

  • آروغ زدن: آروغ زدن در حین غذا خوردن یا بعد از آن طبیعی است، اما آروغ زدن به صورت مکرر ممکن است به این خاطر باشد که فرد هوای زیادی را قورت می‌دهد. آروغ زدن مزمن ممکن است نشان دهنده یک اختلال گوارشی در معده از جمله زخم معده، رفلاکس اسید معده (GERD) و یا گاستریت (ورم معده) باشد.
  • دفع گاز از مقعد: ۱۴ تا ۲۳ بار دفع گاز شکم در روز طبیعی تلقی می‌شود.
  • نفخ شکم: احساس نفخ و باد کردن شکم در بسیاری موارد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر است. سندرم روده تحریک پذیر با انقباضات غیر طبیعی روده همراه است. این سندرم حتی با مقادیر طبیعی گاز روده هم، می تواند با افزایش حساسیت به گاز، احساس نفخ ایجاد کند.
  • درد و ناراحتی شکم: برای برخی از افراد، گاز روده باعث احساس درد می‌شود. هنگامی که گاز در سمت چپ روده بزرگ جمع می‌شود، ممکن است با درد قلب اشتباه گرفته شود و هنگامی که در سمت راست روده بزرگ جمع می‌شود، ممکن است مشابه درد مربوط به سنگ کیسه صفرا یا آپاندیسیت باشد.

به ندرت پیش می‌آید که گاز روده به خودی خود علامت یک بیماری خطرناک و جدی باشد. اگر از باد روده رنج می‌برید، در اولین اقدام لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید. اما اگر گاز روده برطرف نشد و شدید یا همراه با استفراغ، اسهال، یبوست، کاهش وزن، خون در ادرار یا سوزش معده بود، به متخصص گوارش مراجعه کنید.

درمان خانگی گاز معده و آروغ

تا اینجا با علت گاز روده و معده و علائم آن به خوبی آشنا شدیم. اما قبل از معرفی چند داروی بادشکن قوی معده و روده، بهتر است با هم راهکارهای کاهش گاز معده و درمان‌های خانگی آن را بررسی کنیم. روش‌های زیر می‌توانند به عبور و دفع گاز روده و کاهش نفخ کمک کنند:

  • ورزش ملایم می‌تواند ماهیچه‌های روده را شل کند و به عبور و حرکت گاز در سیستم گوارشی کمک نماید. مخصوصا پیاده‌روی یا انجام برخی از حرکات یوگا بعد از غذا می‌تواند مفید باشد.
  • ماساژ دادن شکم به آرامی می‌تواند به عبور گاز و تسکین درد ناشی از تجمع آن کمک کند.
  • یکی از درمان‌های سنتی برای برطرف شدن گاز روده و معده استفاده از سرکه سیب است. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را بنوشید.
  • هنگامی که تجمع گاز در شکم باعث درد می‌شود، می‌توانید یک کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار دهید. گرما ماهیچه‌های روده را شل می‌کند و به حرکت گاز در روده کمک می‌نماید و همچنین می‌تواند احساس درد را کاهش دهد.
  • مصرف نوشیدنی‌های گازدار را به حداقل برسانید. این نوشیدنی‌ها حاوی حباب‌های هوا هستند و فردی که مقدار زیادی نوشابه‌های گازدار می‌نوشد ممکن است بیشتر از دیگران آروغ بزند و دچار گاز معده شود.
  • مصرف غذاهای گازدار مانند حبوبات، لبنیات حاوی لاکتوز، سبزیجاتی چون کلم برگ، گل کلم و بروکلی را که باعث نفخ می‌شوند، کاهش دهید.
  • برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی از سویه‌های پروبیوتیک‌ها می‌توانند گاز روده، درد شکم و سایر علائم IBS را کاهش دهند. به‌طور کلی، باکتری‌های خانواده بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس معمولا مؤثرترین سویه‌ها هستند.

گیاهان بادشکن معده

علاوه بر راهکارهای کاهش گاز معده و روده گفته‌شده در بخش قبل، برخی از گیاهان دارویی هستند که از دیرباز جهت بهبود نفخ و رفع گاز روده مورد استفاده قرار می‌گیرند. از همین رو بسیاری از داروهای و قرص‌های بادشکن قوی معده و روده نیز در فرمولاسیون خود از خواص این گیاهان بهره گرفته‌اند. برخی از این گیاهان را به صورت زیر بیان می‌کنیم:

نعناع فلفلی

مطمئنا با تاثیر نعناع فلفلی بر تسکین مشکلات گوارشی خصوصا ضد نفخ بودن آن آشنا هستید. در طب سنتی این گیاه برای رفع برخی از مشکلات گوارشی از جمله نفخ و یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از تحقیقات انجام‌شده نیز تاثیر نعناع فلفلی بر رفع این مشکلات را تایید می‌کنند.

زیره سیاه

زیره سیاه نیز از جمله گیاهانی است که سال‌ها برای کمک به کاهش علائم سوءهاضمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات انجام گرفته روی این گیاه نیز نشان داده‌اند که مصرف دانه و روغن زیره سیاه می‌تواند به کاهش علائم ناراحت‌کننده دستگاه گوارش کمک کند.

رازیانه

از رازیانه به طور سنتی برای بهبود اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ و یبوست استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای استفاده از رازیانه، دمنوش آن را بنوشید یا مقداری دانه رازیانه را بجوید. همچنین می‌توانید از داروها و قرص‌های گیاهی که حاوی رازیانه هستند، استفاده نمایید.

بابونه

در طب سنتی، از بابونه برای درمان سوء هاضمه، گاز شکم، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و زخم معده استفاده می‌شود. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می‌دهد که بابونه می‌تواند از عفونت‌های باکتریایی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری، که عامل زخم معده است و با نفخ همراه می‌باشد، جلوگیری کند.

زغال فعال

یکی از موادی که در تولید برخی از انواع قرص برای گاز روده از آن استفاده می‌شود، زغال فعال است. مصرف مکمل زغال فعال قبل یا بعد از غذا می‌تواند از حبس گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کند. بهتر است مصرف زغال فعال را به تدریج افزایش دهید. این کار به پیشگیری از بروز عوارض جانبی از جمله یبوست و حالت تهوع کمک می‌کند.

بادشکن قوی معده و روده

شرکت‌های داروسازی از خواص برخی از گیاهان دارویی گفته شده در بخش قبل و همچنین گیاهان دیگری مانند انیسون، زیره سبز، مرزنجوش، زنجبیل، بادرنجبویه، آویشن و زردچوبه در محصولات ضد نفخ خود استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با سه قرص بادشکن قوی معده و روده که فرآورده‌های گیاهی هستند و از محبوبیت بالایی برخوردارند، آشنا می‌کنیم:

قرص بلغم نیاک

قرص بلغم نیاک یک محصول کاملا طبیعی است که باعث از بین رفتن غلبه بلغم و تاثیرات آن در بدن شده و به عنوان ضد نفخ و بادشکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص بلغم نیاک را می‌توان محبوب‌ترین و موثرترین داروی بلغم موجود در بازار دانست. این فرآورده حاوی زنیان، آویشن شیرازی، سیاه‌دانه، مصطکی و عسل است. زنیان موجود در این قرص ضد بلغم، دارای خاصیت ضد اسپاسم و بادشکن بوده و به درمان بیماری‌های معده کمک می‌کند.

توصیه می‌شود به منظور درمان مشکلات گوارشی ۱ تا ۲ عدد قرص را پس از هر وعده غذایی میل نمایید. مصرف ۲ الی ۳ قرص در صبح ناشتا و و ۲ الی ۳ قرص شب پیش از خواب، دستور استفاده توصیه شده جهت دفع بلغم و بلغم زدایی از بدن می‌باشد.

خرید قرص دوای بلغم نیاک
جهت خرید قرص دوای بلغم نیاک با قیمت مناسب و تخفیف ویژه روی عکس کلیک کنید.

قرص کربوگل گل دارو

کپسول کربوگل گل دارو، یک معجون گیاهی کامل برای رفع مشکلات گوارشی از جمله نفخ، اسپاسم، یبوست و التهاب است. گیاهان اصلی تشکیل‌دهنده قرص کربوگل شامل زغال فعال گیاهی، رازیانه، زیره سبز، بادرنجبویه و بابونه آلمانی است که دارای خاصیت و اثرات ضد نفخی هستند. جهت استفاده از قرص کربوگل می‌توانید روزانه ۲ عدد کپسول را بعد از غذا مصرف کنید.

رفع نفخ و گاز تجمع یافته در روده اصلی‌ترین هدف قرص گیاهی کربوگل است. مصرف این قرص می‌تواند نفخ جزئی تا شدید و مزمن روده را برطرف کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی موجود در قرص کربوگل، سبب کاهش التهاب و عوارض ناشی از فعالیت باکتری‌ها مانند دل درد و دلپیچه شده و با رفع این مشکلات، عملکرد روده و معده را به حالت طبیعی باز می‌گردانند.

خرید کپسول کربوگل گل دارو
جهت خرید کپسول کربوگل گل دارو با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

قرص سوپرمینت باریج

همانطور که گفتیم یکی از فرآورده‌های گیاهی کاملا موثر در بهبود نفخ، نعناع (spearmint) است که سالهاست به عنوان یک درمان طبیعی و موثر در برطرف نمودن نفخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کپسول نرم سوپرمینت حاوی اسانس نعناع است و دارای خاصیت ضد نفخ، رفع گاز معده و روده، درمان‌کننده سوءهاضمه و تقویت‌کننده معده می‌باشد.

قرص سوپرمینت حاوی عصاره نعنا بوده که از قدیم‌الایام برای رفع نفخ و گاز معده استفاده می‌شود. این عصاره دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال داشته و می‌تواند التهاب و نفخ معده و مشکلاتی مانند گاز روده و معده را برطرف کند. در صورتی که دستور خاصی تجویز نشده باشد می‌توانید روزانه ۳ بار، هر بار یک کپسول نرم سوپرمینت میل کنید.

خرید کپسول سوپرمینت باریج
جهت خرید کپسول سوپرمینت باریج با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله درمورد علل ایجاد گاز معده و روده و علائم ناراحت‌کننده آن صحبت کردیم. مطالعه این مطلب برای افرادی که بیش از حد دچار گاز روده و معده می‌شوند و به طور مکرر با نفخ و مشکلات معده درگیر هستند، می‌تواند مفید باشد. شما می‌توانید برای خرید هر یک از داروهای بادشکن قوی معده و روده که در بخش قبل معرفی کردیم و همچنین سایر محصولات ضد نفخ فوری به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید:

خرید قرص بادشکن قوی معده و روده

هر سوال دیگری در مورد محصولات ضد نفخ معده و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قویترین قرص ضد نفخ گیاهی کدام است؟

انتخاب قویترین قرص ضد نفخ باید با توجه به شرایط بالینی شما و شدت بیماری شما صورت بگیرد. اگر به دنبال یک قرص ضد نفخ گیاهی هستید، ابتدا ترکیبات موجود در قرص را مدنظر قرار دهید. قرص کربوگل یکی از بهترین انواع قرص ضد نفخ گیاهی موجود در بازار است.

بادشکن قوی معده و روده چیست؟

برخی از داروهای ضد نفخ به عنوان بادشکن معده نیز نامیده می‌شوند. این محصولات می‌توانند در کاهش گاز معده و روده به فرد مبتلا کمک کنند.

بهترین گیاهان بادشکن کدامند؟

چهار گیاه بابونه، نعناع، زعفران و آویشن از جمله گیاهانی هستند که مصرف دمنوش آن‌ها می‌تواند برای بهبود نفخ شکم، رفع گاز معده و روده و بهبود ناراحتی‌های معده موثر عمل کند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «بادشکن قوی معده و روده را بشناسید!»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای رفع نفخ میتوانید از کپسول کولمیگان استفاده کنید.
      برای رفع یبوست می توانید از انواع پودر موسیلیوم استفاده کنید.
      همچنین رعایت نکات زیر در رفع یبوست موثر است:
      ۱- سعی کنید رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. فیبرها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند و همچنین با حفظ آب در روده، از یبوست جلوگیری می کنند. منبع غنی فیبر، حبوبات، سبوس، سبزیجات، میوه جات و پاپ کورن است.
      ۲- در روز مقدار کافی آب بنوشید. متخصصان معتقدند نمی شود نیاز همه افراد به آب را یکسان دانست و برای همه مقدار مشخصی آب در روز تعیین کرد، اما هر فرد باید به میزان مورد نیاز بدن خود حتما آب بنوشد. برای اینکه مطمین شوید آب کافی دریافت می کنید، به رنگ ادرار دقت کنید. معمولا وقتی ادرار پررنگ باشد، به این معنی است که شما آب کافی ننوشیده اید.
      ۳- از استرس دوری کنید. یبوست در بسیاری از افراد منشا عصبی دارد. برای رفع استرس می توانید از یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، دو، نوشتن، آواز یا پرداختن به هر کار دیگری که مورد علاقه تان است کمک بگیرید. اگر اضطراب شما شدید باشد، لازم است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.
      ۴- مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده، فست فود، چیپس و پفک، نوشیدنی های شکری، کیک و بیسکویت را به حداقل برسانید. این مواد غذایی ناسالم، محتوای چربی و نمک و نگهدارنده بالا و ارزش غذایی پایینی دارند. مصرف مداوم این مواد غذایی ناسالم، سبب یبوست می شود.
      ۵- در تهیه غذاهای خانگی، سعی کنید روغن، نمک و شکر را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید در آشپزی، بجای سرخ کردن، از تفت دادن و بخارپز کردن کمک بگیرید. سعی کنید در تهیه وعده های غذایی از منابع تازه و متنوع پروتئین، و همچنین سبزیجات تازه استفاده بیشتری بکنید.
      ۶- هر وعده را در زمان ثابتی میل کنید. بهتر است هر روز ظهر و عصر یک میان وعده سالم مثلا مغزیجات، شیر یا میوه میل بفرمایید.
      ۷- بصورت منظم ورزش کنید چرا که ورزش در رفع یبوست تاثیر بسزایی دارد. این ورزش می تواند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا هر ورزش دیگری که به آن علاقه دارید باشد؛ تنها چیزی که مهم است این است که ورزش در زندگی شما نهادینه و تبدیل به عادت شما شود.
      ۸- استفاده از محصولات پروبیوتیک مانند کپسول فمی لاکت با تعدیل فلور میکربی روده به رفع مشکلات گوارشی از جمله یبوست کمک می کند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط