درمان حالت تهوع کرونا با ساده‌ترین روش‌ها

درمان حالت تهوع کرونا
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همه‌گیری کووید ۱۹ که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد شده است، یک بحران سلامت جهانی است. اگرچه عمده علائم کووید ۱۹ علائم تنفسی است، بسیاری از بیماران علائم گوارشی نیز نشان می‌دهند. علائم گوارشی ناشی از کووید می‌تواند شامل بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و اسهال باشد. تهوع در واقع یک عامل هشدار است که حاکی از وجود مشکل در بخش فوقانی سیستم گوارش (معده و روده باریک) می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درباره این مشکل در زمان بیماری کووید ۱۹ می‌خوانید و با چگونگی درمان حالت تهوع کرونا آشنا خواهید شد.

چرا برخی بیماران کووید دچار تهوع می شوند؟

قبل از پرداختن به راه‌های درمان حالت تهوع کرونا، بهتر است ابتدا نظریه‌های مختلف درباره علت این مشکل را مرور کنیم. اگرچه مکانیسم‌های دقیق ایجاد تهوع و استفراغ توسط کرونا ویروس مشخص نیست، نظریاتی در این باره وجود دارد:

نقش مستقیم کرونا ویروس

ویروس عامل کووید ۱۹ با اتصال به آنزیمی به نام ACE2 وارد سلول‌های فرد میزبان می‌شود. این آنزیم در دستگاه گوارش به میزان زیادی وجود دارد. همین امر باعث می‌شود کروناویروس وارد این سلول‌ها شده و به آن‌ها آسیب بزند و در نهایت سبب ایجاد علائم گوارشی از جمله تهوع شود.

آسیب دستگاه گوارش به علت پاسخ ایمنی

پاسخ ضد ویروسی سیستم ایمنی بدن انسان، شامل تولید سایتوکاین‌های التهابی و فعال شدن گلبول‌های سفید است. این پاسخ ایمنی که در حالت عادی پاکسازی بدن از ویروس را به همراه دارد، اگر شدید باشد می‌تواند به بافت‌های خودی آسیب بزند. این آسیب اگر در دستگاه گوارش اتفاق بیافتد، می‌تواند سبب ایجاد تهوع شود.

داروهای ضد کروناویروس

تهوع بیمار کرونا ممکن است در واقع عارضه جانبی داروهای مورد استفاده او باشد. به عنوان مثال، رمدسیویر می‌تواند سبب بروز تهوع شود.

استرس و اضطراب

در دوره پاندمی اضطراب و فشار روانی بالایی در بین مردم وجود دارد که می تواند عامل تهوع و استفراغ باشد. علاوه بر نگرانی بابت سلامتی، دوری از خانواده و دوستان به علت فاصله گذاری اجتماعی و بحران اقتصادی نیز عامل استرس هستند. این عوامل بیشترین تاثیر روانی منفی را بر روی کادر سلامت، کودکان و سالمندان دارند.

استرس و اضطراب در کرونا
در دوره پاندمی اضطراب و فشار روانی بالایی در بین مردم وجود دارد که می تواند عامل تهوع و استفراغ باشد.

درمان حالت تهوع کرونا

در ادامه راه‌های درمان حالت تهوع کرونا را ذکر می‌کنیم:

زنجبیل برای درمان حالت تهوع کرونا

ریزوم گیاه زینجیبر افیسینالیس که با نام رایج زنجبیل شناخته می‌شود، انتخاب خوبی برای درمان تهوع ناشی از کرونا ست. این گیاه که محتوی ترکیبات موثر ترپنی و فنولی است، علاوه بر تاثیرات ضد تهوع و استفراغ، اثر مستقیم ضد ویروس، ضد التهاب، آنتی اکسیدان و تنظیم کننده ایمنی دارد.

کپسول نازوفار تولید شده توسط شرکت نوتک فار محتوی ریزوم زنجبیل است. این کپسول در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال قابل استفاده است.

کپسول نازوفار عوارض جانبی خطرناکی ندارد و فقط ممکن است در افراد حساس سبب نفخ و سوزش سر دل شود. البته افرادی که به زنجبیل حساسیت دارند باید از مصرف این کپسول خودداری کنند. همچنین این محصول در افرادی که سنگ صفرا داشته باشند منع مصرف دارد.

برای آشنایی بیشتر با این محصول و موارد احتیاط مصرف آن لینک زیر را ببینید:

مشاهده توضیحات و خرید نازوفار از مفیدطب

ویتامین ب ۶

ویتامین ب۶ یک ویتامین محلول در آب است که می تواند در درمان تهوع موثر واقع شود. برای استفاده از این تاثیر ویتامین ب۶ می توانید از قرص ویتامین b6 سیمرغ استفاده کنید.

خرید قرص ویتامین ب۶ سیمرغ

داروها

داروهایی مانند قرص و قطره متوکلوپرامید و قرص و شربت اندانسترون برای درمان حالت تهوع کرونا توسط پزشک تجویز می‌شوند. در موارد شدیدتر ممکن است پزشک داروهای تزریقی برای بیمار تجویز کند.

تامین آب و املاح

اگر تهوع کرونا با استفراغ یا اسهال همراه شود، بدن آب زیادی از دست می‌دهد. برای جبران این کم آبی و تامین آب و الکترولیت بدن لازم است مایعات زیادی استفاده کنیم.

قرص جوشان او آر اس یک ترکیب استاندارد و متعادل از الکترولیت‌های مورد نیاز بدن ماست که به تامین آب و املاح بدن کمک می‌کند.

تهیه محلول او آر اس با استفاده از قرص جوشان بسیار راحت‌تر از ساشه‌های پودر است.  قرص جوشان اوریکس او آر اس محصول شرکت های هلث به علت داشتن اسانس لیمو، عطر و طعم خوبی نیز دارد.

خرید قرص جوشان او آر اس اوریکس

اگر استفراغ بیمار به حدی شدید باشد که حتی محلول او آر اس را نیز تحمل نکند، پزشک برای بیمار سرم تزریقی تجویز می کند.

درمان حالت تهوع کرونا در کودکان

اگر کودک شما دچار تهوع ناشی از کروناست، به علت حساس بودن سنین پایین‌تر، بهتر است خوددرمانی نکنید. اگر تهوع کودک شدید است به پزشک مراجعه نمایید.

اگر تهوع کودک شما با اسهال یا استفراغ همراه است، برای تامین آب از دست رفته از او آر اس استفاده کنید.

درمان تهوع کرونا در بارداری

خانم‌های باردار برای درمان حالت تهوع کرونا می‌توانند از قرص ویتامین ب۶ یا کپسول نازوفار استفاده کنند. با این حال، با توجه به حساسیت این دوران، بهتر ست قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

شاید علاقه‌مند باشید بخوانید: روش های موثر برای برطرف کردن تهوع

جمع بندی

در این مقاله با نظریه‌های مختلف برای علت ایجاد تهوع پس از درگیری با ویروس کرونا آشنا شدید. همچنین چند راه ساده برای درمان حالت تهوع کرونا را خواندید. در صورتی که باردار هستید و دچار تهوع کرونا شدید، قبل از درمان بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید علاوه بر نازوفار، انواع دیگر قرص زنجبیل مانند قرص ومیگان دینه را از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید. اگر شرایط دارویی یا بیماری خاصی دارید، حتما قبل از مصرف از احتیاطات مصرف داروها آگاهی پیدا کرده و با پزشک متخصص مشورت کنید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط