درمان خشکی پوست در اثر سرما
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

درمان خشکی پوست در اثر سرما به شما کمک می‌کند حتی در فصل زمستان هم چهره‌ای درخشان و بانشاط داشته باشید. در بسیاری از نقاط کشورمان، زمستان همراه با هوای سرد فرا رسیده و معمولا سلامت و زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. می‌خواهیم در مقاله‌ای از مجله سلامت مفید طب چند روش درمان خشکی پوست در فصل سرما معرفی کنیم. نکات مفیدی درباره این موضوع جمع آوری کرده‌ایم که در اختیار شما قرار می‌دهیم.

خشکی پوست در فصل سرما

خشکی پوست در فصل سرما، مشکلی بسیار رایج است که می‌تواند برای افراد مسن، مبتلایان به اگزما، کودکان و همچنین ساکنان مناطق خشک و سرد دشوار‌تر نیز باشد. معمولا خشکی در اثر سرما باعث تیره شدن پوست، پوسته ریزی، خارش، از بین رفتن طراوت پوست و… می‌شود.

خشکی پوست در فصل سرما ممکن است بر پوست صورت، دست‌ها، کف پا، لب‌ها و سایر بخش‌های بدن تاثیر بگذارد. خوشبختانه روش‌های موثر و مقرون به صرفه‌ای برای درمان خشکی پوست در اثر سرما وجود دارند که در ادامه مطالب به شما معرفی می‌شوند.

علایم خشکی پوست در اثر سرما

این احتمال وجود دارد که در فصل سرما دچار خشکی پوست شوید اما عامل این عارضه، هوای سرد نباشد. بنابراین اهمیت دارد که علایم خشکی پوست در فصل سرما را بدانید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • قرمز شدن گونه‌ها در هنگام حضور در محیط‌های خارجی
  • پوسته پوسته شدن اطراف لب‌ها، چشم‌ها، کف یا روی دست
  • خارش پوست در اثر خشکی غیر معمول
  • تیره شدن پوست صورت یا دست‌ها
  • به وجود آمدن چروک‌های ریز روی صورت
  • حالتی شبیه به سوختگی پوست صورت یا دست‌ها (این نشانه معمولا در مناطق کویری یا کوهستانی مشاهده می‌گردد)

نشانه‌های خشکی پوست در اثر سرما

اگر در فصل پاییز و زمستان چنین نشانه‌هایی را مشاهده کردید، بهتر است برای درمان خشکی پوست در اثر سرما ادامه مطالب را مطالعه کنید!

درمان خشکی پوست در اثر سرما

گفتیم می‌خواهیم چند روش مقرون به صرفه و آسان برای درمان خشکی پوست در اثر سرما معرفی کنیم. لطفا توجه داشته باشید که حتی اگر با شروع فصل زمستان، دچار خشکی پوست نشده‌اید، اقدامات مناسبی برای پیشگیری از این نشانه‌ها در نظر بگیرید.

  • بلافاصله بعد از حمام، مرطوب کننده مصرف کنید

برای جلوگیری از خشکی پوست در اثر سرما باید همیشه پوست را مرطوب نگه دارید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از دوش گرفتن، از کرم مرطوب کننده صورت و لوسیون‌های مناسب برای بدن کمک بگیرید.

کرم مرطوب کننده بعد از حمام

  • مصرف روزانه کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

بسیاری افراد تصور می‌کنند نور آفتاب در فصل زمستان، مضرات کمی برای پوست دارد. در حالی که متخصصان توصیه می‌کنند حتی در روزهای ابری یا هنگام بارندگی، باید کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. بنابراین کرم ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید و بر اساس دستور العمل مندرج روی محصول، هر چند ساعت یک بار آن را تمدید نمایید.

کرم ضد آفتاب در زمستان و پاییز

  • روتین شبانه مراقبت از پوست را انجام دهید

ساعات طولانی شب در فصل زمستان، زمان مناسبی هستند تا بیشتر به پوست خود اهمیت دهید. توصیه می‌کنیم پیش از خواب حتما از محصولات مراقبتی مانند کرم شب کمک بگیرید. این نوع کرم‌ها، بافت سنگینی دارند اما تمام ساعات شب، فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری بیشتر این محصولات هستند. از جمله مهم‌ترین روش‌های درمان خشکی پوست در اثر سرما همین مراقبت‌های شبانه است که در مدت کوتاهی، نتیجه آن‌ها نمایان می‌گردد.

روتین پوستی روزانه

  • روتین مراقبت روزانه پوست را تغییر دهید

همان طور که فصل تغییر می‌کند، آب و هوا عوض می‌شود شما نیز باید روتین روزانه پوست را تغییر دهید. معمولا با شروع فصل سرما احساس می‌کنیم پوست کمی حساس‌تر شده است. می‌توانید برای تهیه محصولات مراقبت پوست، آن‌هایی را انتخاب کنید که فاقد الکل و بدون مواد معطر هستند. وجود الکل یا مواد معطر در محصولات مراقبت پوست، به حساسیت و خشکی دامن می‌زنند.

روتین شبانه پوست

برای انتخاب محصولات فاقد الکل و فاقد عطر، کافی است روی برچسب محصول را نگاه کنید و عبارت‌های No Fragrance  و No Alcohol را بیابید.

  • از دستگاه بخارساز کمک بگیرید

معمولا در فصل سرما، محیط داخلی خانه یا محل کار، به دلیل هوای گرم حاصل از تجهیزات گرمایشی، بسیار خشک می‌شود. برای جبران خشکی هوا از مناسب‌ترین دستگاه بخار ساز کمک بگیرید. این کار علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، به سلامت بیشتر پوست نیز کمک می‌کند.

دستگاه بخار ساز برای درمان خشکی پوست بر اثر سرما

  • اسکراب‌های مناسب انتخاب کنید

استفاده از اسکراب در روتین‌های پوستی، جایگاه مهمی دارد. با این حال باید به این نکته توجه داشته باشید که باید در فصل سرما، اسکراب‌های ملایم را انتخاب کنید. تعریق در فصل پاییز و زمستان کمتر از فصل‌های دیگر سال است. همچنین سرما باعث حساس‌تر شدن پوست می‌شود بنابراین اسکراب‌های ملایم گزینه مناسب‌تری هستند.

اسکراب ملایم

  • نرم کننده‌های قوی‌تر مصرف کنید

اگر پیش از فصل‌ سرما، مرطوب کننده و آب رسان استفاده می‌کردید اما این محصولات در زمستان نمی‌توانند پوست شما را نرم نگه دارند، نرم کننده‌های قوی‌تری به کار ببرید. محصولاتی مانند روغن شی باتر، کره کاکائو، قطره گل سرخ، روغن جوجوبا و… گزینه‌های مناسبی هستند.

خرید قطره گل سرخ

می‌توانید محصولات نرم کننده‌ای را که نام بردیم به طور مستقیم رو پوست صورت و بدن ماساژ دهید. همچنین اضافه کردن این روغن‌ها به آب درون وان حمام نیز تاثیرات شگفت انگیزی دارد.

ماساژ درمانی با روغن

  • از درون هیدراته شوید!

اگر از درون هیدراته شوید حتما به حفظ رطوبت پوست خود نیز کمک می‌کنید. در زمستان کمتر احساس تشنگی می‌کنید اما باید به میزان کافی آب و مایعات بنوشید. همچنین مکمل‌های غذایی مانند کپسول امگا ۳ و مکمل‌هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند پیشنهاد می‌شوند. از مصرف میوه و سبزیجات نیز غافل نشوید.

هیدراته از درون

  • لباس‌های مناسب بپوشید

در فصل سرما پوست حساس‌تر است در حالی که پوشیدن چند لایه لباس سنگین یا خشن باعث حساسیت و خشکی بیشتر پوست می‌گردد. بنابراین توصیه می‌کنیم لباس‌هایی تهیه کنید که جنس و الیاف مناسبی داشته باشند.

الیاف لباس در زمستان

  • دستکش بپوشید

در محیط‌های خارجی و در فصل سرما حتما دستکش‌های نخی بپوشید. انواع دیگر دستکش مانند چرم، کاموایی، مخمل و… نیز می‌توانند مناسب باشند. پوشیدن دستکش کار بسیار ساده ای است اما به میزان زیادی از آسیب به پوست دست در فصل سرما جلوگیری می‌کند.

دستکش برای محافظت در برابر سرما

چند پیشنهاد مقرون به صرفه برای درمان خشکی پوست

برای درمان خشکی پوست در اثر سرما علاوه بر نکاتی که در بخش‌های قبلی نام بردیم، می‌توانید روش‌های ساده و مقرون به صرفه‌ای را نیز به کار ببرید. روش‌هایی که می‌خواهیم به شما آموزش دهیم بسیار تاثیرگذار هستند و هیچ عوارض جانبی خاصی به همراه نمی‌آورند.

ماساژ یا یوگای صورت

با فرا رسیدن فصل سرما، ممکن است جریان خون مخصوصا در صورت، به کیفیت فصل‌های دیگر نباشد. وقتی جریان خون کاهش یابد، امکان پدید آمدن چروک‌های ریز و درشت و خشکی پوست وجود دارد. شما می‌توانید با ماساژ یا یوگای صورت این مشکل را به راحتی حل کنید.

کافی است کرم مناسبی مانند کرم مرطوب کننده درمالیفت برای پوست خشک انتخاب کنید. پوست را با این محصول مرطوب نمایید و حرکات یوگای صورت را انجام دهید. ویدیوهای آموزش یوگای صورت به زبان فارسی و انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که در مدت کوتاهی تاثیر شگفت انگیزی برای چهره شما خواهند داشت.

خرید کرم مرطوب کننده درمالیفت

استفاده از ماسک‌های خانگی

شما می‌توانید برای درمان خشکی پوست در اثر سرما از مواد اولیه باکیفیت در خانه برای تهیه ماسک استفاده کنید. ماسک شیر، ماسک بابونه، ماسک گلاب، ماسک خیار و… گزینه‌های مناسبی برای آبرسانی به پوست در فصل سرما هستند. شایان ذکر است که محصولی مانند آبرسان ساین اسکین یا کرم‌های آبرسان دیگر، نقش مهمی در تامین رطوبت پوست دارند. بنابراین حتما ماسک‌ها و کرم‌های آبرسان را در روتین مراقبت پوست زمستانی بگنجانید.

خرید آبرسان ساین اسکین

استفاده از آب ولرم برای حمام یا شستشوی صورت

در فصل پاییز و زمستان با کاهش دمای هوا، یک حمام داغ بسیار لذت بخش خواهد بود. با این حال توجه داشته باشید که آب داغ، چربی‌های سطح پوست را کاهش می‌دهد و به این شکل، زمینه برای خشکی بیشتر فراهم می‌شود. بنابراین سعی کنید دمای آب حمام را در فصل زمستان فقط تا میزان قابل قبولی افزایش دهید.

تغییر رژیم غذایی در فصل سرما

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که هیدراته کردن بدن، باعث تامین رطوبت پوست می‌گردد. شما می‌توانید برای درمان خشکی پوست در اثر سرما، رژیم غذایی خود را در فصل زمستان و پاییز اندکی تغییر دهید. برای مثال یک وعده غذایی در طول شبانه روز، سوپ سبزیجات میل کنید. از فست فود یا غذاهای سرخ‌کرده بپرهیزید و تنقلات سودمند مانند آجیل مصرف نمایید.

برای حفظ رطوبت و طراوت بیشتر پوست، در فصل سرما مصرف قهوه و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین را کاهش دهید.

مصرف کرم دور چشم

پوست اطراف چشم‌ها نسبت به سایر بخش‌های صورت، ناز‌ک‌تر بوده و نیاز به مراقبت دقیق‌تری دارد. مصرف کرم دور چشم مناسب در فصل سرما، اهمیت بیشتر پیدا می‌کند. کرم دور چشم مدیلن با تاثیرگذاری قابل توجه و قیمت مناسب پیشنهاد می‌گردد.

خرید کرم دور چشم مدیلن

مراقبت از لب‌ها

بسیاری افراد در فصل سرما، دچار خشکی لب می‌شوند. گاهی خشکی لب همراه با زخم‌های کوچک و بزرگ بوده و در آراستگی چهره، تاثیر منفی دارد. پیشنهاد می‌کنیم از محصولات مناسب مانند پماد ترک لب برای مراقبت از لب‌ها استفاده کنید. در طول شبانه روز به میزانی که نیاز است، پماد را بر روی لب‌ها استعمال نمایید تا تاثیرات پس از مدتی کوتاه مشاهده گردد.

خرید پماد ترک لب

بالم لب

آیا برای درمان خشکی پوست در اثر سرما باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر روش‌های خانگی و مصرف کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده، مشکل خشکی پوست را زمستان حل نکردند، به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که خشکی پوست بهبود نیافت یا حتی بدتر شد حتما به پزشک، متخصص پوست یا داروساز مراجعه کرده و درمان تخصصی را آغاز کنید. گاهی فقط تجویز محصولی مانند صابون ضد خارش برای پوست یا درمان‌های مشابه می‌تواند عارضه خشکی و خارش پوست را درمان نماید. پس برای تشخیص عامل عارضه، به نظرات متخصصان نیاز دارید.

جمع بندی

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها است و در زیبایی نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند. به همین دلیل لازم است در مراقبت از آن کوشا باشیم. اغلب با روش‌های ساده و مقرون به صرفه می‌توانیم طراوات و نشاط را به پوست بازگردانیم. با استمرار در انجام روتین‌های روزانه و شبانه برای مراقبت از پوست، نیازی به تحمل هزینه‌های گزاف کلینیک‌های زیبایی نیست.

برای تهیه انواع محصولات مراقبت پوست و خرید اینترنتی دارو به وب سایت مفید طب مراجعه نمایید. همچنین اگر برای درمان خشکی پوست بر اثر سرما روش‌های دیگری می‌دانید، لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره