دلایل خارش پوست بدن و درمان آن

دلایل خارش پوست بدن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

خارش پوست بدن بنا بر دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. گاهی با چند روش درمان خانگی می‌توان این مشکل را رفع کرد اما در برخی موارد نیاز به درمان‌های تخصصی نزد پزشک متخصص پوست و مو دارید. در مقاله پیش رو از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم درباره خارش پوست بدن صحبت کنیم. عوامل معمول را نام ببریم، چند روش درمان خانگی آموزش دهیم، محصولاتی مانند صابون ضد خارش برای پوست بدن معرفی کنیم و به کاربردی‌ترین نکات درباره این موضوع بپردازیم.

دلایل خارش پوست بدن

پوست مانند سدی دفاعی در برابر انواع میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا از بدن محافظت می‌کند. سلول‌های سیستم ایمنی بر روی پوست در حال فعالیت هستند و اگر ماده مشکوک یا مخربی را تشخیص دهند، واکنش‌هایی ایجاد می‌کنند. گاهی واکنش‌های پوست به ماده بیماری‌زا به شکل التهاب نمود پیدا می‌کند. متخصصان، التهاب پوستی را درماتیت می‌نامند که عموما دارای علایمی مانند قرمزی، خارش پوست، جوش یا تاول هستند. برخی افراد به عنوان ساده‌ترین روش درمانی، از صابون ضد خارش پوست یا محصولات مشابه استفاده می‌کنند.

خارش پوست بدن از جمله شایع‌ترین علامت‌هایی است که بر التهاب پوست دلالت دارد. خارش ممکن است بر روی پوست خشک و ملتهب یا همراه با جوش، تاول، خراش‌های ریز و… رخ بدهد. بسته به شدت خارش، فرد احساس ناراحتی می‌کند. خارش پوست بدن در هنگام خواب و ساعات شب بسیار آزاردهنده بوده و آرامش فرد را از بین می‌برد. پیش از اینکه از صابون ضد خارش برای پوست بدن استفاده کنید لطفا ابتدا برخی دلایل این عارضه را بررسی نمایید.

خارش پوست بدن به دلیل خشکی

آب و هوای محل زندگی، شرایط محیط کار یا خانه، استفاده از محصولات شوینده و ضد عفونی کننده، حساسیت به برخی مواد خوراکی یا آرایشی، عدم نوشیدن آب کافی و دلایل متعدد دیگر ممکن است باعث بروز خشکی پوست شوند. پوست خشک مستعد التهاب و خارش است. اگر یک یا چند دلیلی که نام بردیم باعث خشکی پوست و خارش شده است، می‌توانید با تغییر شرایط تا حد امکان، خارش پوست را درمان کنید. همچنین انواع صابون ضد خارش پوست بدن و محصولات دیگری مانند پمادها، کرم‌ها، روغن‌ها و… می‌توانند به عنوان درمان خانگی به کار بروند.

نکته: در دوران همه‌گیری کرونا، میزان مصرف ضدعفونی کننده‌های الکلی افزایش یافته است. برای جلوگیری از خشکی پوست، این محصولات را تنها در صورت لزوم استفاده کنید. گاهی استفاده وسواس گونه از ضدعفونی کننده‌ها، خود زمینه‌ساز خارش و سایر عارضه‌های پوستی می‌شود.

خارش پوست بدن به دلیل حساسیت

گاهی پوست بدن به مواد ضد عونی کننده، مواد شوینده لباس و ملحفه‌ها، آب (لوله کشی، چاه یا انواع دیگر)، محصولات آرایشی، مواد خوراکی و… واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهد. معمولا در این موارد شما می‌دانید که سابقه خشکی پوست نداشته‌اید و پوست ظاهر سالمی دارد. واکنش‌های آلرژیک پوستی، اغلب با خارش آغاز می‌شوند. برای حل این مشکل می‌توانید از صابون ضد خارش پوست بدن استفاده کنید، عامل حساسیت‌زا را بیابید و در صورت امکان آن را حذف نمایید.

خارش پوست بدن به دلیل حساسیت
گاهی پوست بدن به مواد ضد عونی کننده، مواد شوینده لباس و ملحفه‌ها، محصولات آرایشی، مواد خوراکی و… واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهد.

اگر حساسیت پوستی شدید باشد یا به درمان‌های خانگی پاسخ ندهد باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. گاهی برای رفع خارش پوست و حساسیت به داروهای تخصصی نیاز پیدا می‌کنید. بنابراین اگر خارش پوست بدن غیر قابل تحمل شود،‌ خواب شبانه یا فعالیت‌های روزمره را مختل کند، جوش، تاول یا دانه‌هایی بر پوست ظاهر شوند، التهاب به صورت لکه‌هایی بروز کند یا علایم شدید دیگری مشاهده شوند باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خارش پوست در ناحیه تناسلی

خارش پوست بدن در ناحیه تناسلی و اطراف آن، عموما به عدم رعایت بهداشت مربوط است. بنابراین ناحیه تناسلی و اطراف آن را با ژل‌های بهداشتی (مخصوص آقایان یا بانوان) بشویید. شستشو را به طور منظم و ۲ بار در شبانه‌روز انجام دهید. لباس زیر خود را هر روز تعویض کنید. صابون‌ ضد خارش برای پوست ناحیه خارجی آلت تناسلی نیز مناسب است. اگر با وجود رعایت بهداشت، به خارش ناحیه تناسلی دچار شده‌اید یا علائم دیگری را نیز در این ناحیه مشاهده می‌کنید برای درمان در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

خارش پوست در ناحیه تناسلی می‌تواند ناشی از بیماری‌های قارچی یا باکتریایی، تبخال تناسلی، برخی بیماری‌های مقاربتی و آلرژی باشد. چنانچه در ناحیه تناسلی یا اطراف آن علایمی مانند جوش، تاول، لکه پوستی و ترشحات (از آلت) وجود دارند،آرامش خود را حفظ کنید. دوش بگیرید، ناحیه را با آب به آرامی بشویید و به پزشک مراجعه نمایید. خارش پوست ناحیه تناسلی در اغلب موارد با درمان‌های ساده برطرف می‌گردد. با این حال به دلیل حساسیت ناحیه تناسلی نیاز به تشخیص دقیق پزشک وجود دارد.

نکته: چنانچه از نظر جنسی فعال هستید پیش از نزدیکی و پس از آن، آلت تناسلی را با ژل بهداشتی بشویید. همچنین استفاده از کاندوم برای حفظ سلامت و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها پیشنهاد می‌گردد.

خارش پوست به دلیل بیماری‌

بیماری‌های مختلفی وجود دارند که با علائمی مانند خارش پوست همراه هستند. طیف وسیع این بیماری‌ها باعث شده تا تشخیص علت اصلی فقط با انجام آزمایش‌های تخصصی ممکن باشد. بیماری‌هایی که عموما با خارش پوست همراه هستند عبارتند از:

درماتیت (مانند اگزما)

– پسوریازیس

– بیماری‌های قارچ پوستی

– برخی بیماری‌های کبدی

– برخی بیماری‌های کلیوی

– دیابت

– لوپوس

– سیروز

– آبله مرغان

– بیماری‌های تیروئید

– لوسمی

– و…

اگر به خارش پوستی دچار شده‌اید و عارضه با صابون ضد خارش پوست بدن یا سایر درمان های خانگی بهبود نیافت، برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم افراد مبتلا به انواع اگزما یا التهاب پوستی، مطلب زیر را مطالعه کنند:

بهترین کرم برای درماتیت چیست؟

نکته: بسیاری از افراد با مشاهده واکنش‌های پوستی شدید نگران ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج هستند. به یاد داشته باشید که استرس عامل خطرناکی برای سلامتی است. نگران نباشید و در اسرع وقت متخصص پوست را ملاقات نمایید.

خارش پوست به دلیل مصرف دارو

مصرف اغلب دارو‌ها عوارض جانبی به همراه دارد. عوارض جانبی بسیاری از دارو‌ها شامل خارش پوست و ایجاد بثورات جلدی است. اگر اخیرا دارویی مصرف می‌کنید و به دنبال آن خارش پوستی را تجربه کرده‌اید، بروشور محصول را مطالعه نمایید. بر اساس دستور‌العمل بروشور پس از مشاهده عوارض جانبی از این دست، به پزشک مراجعه کنید تا داروی جایگزین تجویز کنید.

داروهایی که در برخی افراد باعث خارش پوست می‌شوند عبارتند از:

– داروهای ضد قارچ

– آنتی بیوتیک ها

– مسکن‌های مخدر

– داروهای ضد تصرف

خارش پوست در دوران بارداری

برخی خانم‌ها در دوران بارداری، علائمی مانند خارش پوست به همراه دیگر عارضه‌های پوستی را تجربه می‌کنند. عوامل متعددی می‌توانند دلیل این عارضه در بارداری باشند. تغییرات هورمونی مهم‌ترین عامل در این مورد هستند. چنانچه خارش پوست در دوران بارداری به سراغ شما آمده، قبل از مصرف صابون ضد خارش برای پوست بدن یا سایر محصولات درمانی، با متخصص زنان مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بخش‌های قبلی دلایل معمول برای خارش پوست بررسی شدند. توجه داشته باشید که ممکن است خارش پوست از عوامل دیگری ناشی شده باشد. چنانچه خارش همراه با برخی علایم مشکوک است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. موارد زیر نیاز به معاینه و درمان پزشکی دارند:

– دلیل خارش پوست بدن مشخص نیست

– خارش پوست با علائم دیگر همراه است

– خارش پوست برای مدت طولانی ادامه پیدا کرده یا بسیار شدید است

درمان‌های خانگی برای خارش پوست بدن

اگر عامل خارش به عامل مهمی ارتباط ندارد می‌توانید از درمان های خانگی برای رفع مشکل کمک بگیرید. با این حال توصیه می‌کنیم برای احتیاط بیشتر با داروساز مشورت کنید. تعدادی درمان‌های خانگی برای رفع خارش پوست در این بخش معرفی می‌شوند.

انواع صابون ضد خارش پوست برای پوست بدن

انواع صابون‌ ضد خارش پوست در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. اغلب صابون‌های ضد خارش دارای منشاء گیاهی هستند. همچنین حاوی روغن‌ و مواد نرم کننده بوده تا با از بین بردن خشکی پوست، خارش را از بین ببرند. برای مثال صابون بابونه علاوه بر رفع خارش، باعث شفاف‌تر شدن پوست می‌گردد. ایرانیان از دیرباز درباره خواص گل بابونه آگاه بوده و از آن برای تهیه انواع دارو‌ها استفاده کرده‌اند. با تکیه بر دانسته‌های طب سنتی و علم پزشکی مدرن، محصولی تهیه شده که مصرف آن برای پوست‌ها ملتهب و حساس پیشنهاد می‌گردد.

خرید صابون بابونه

مرطوب نگهداشتن پوست

در بخش‌های ابتدایی به این نکته اشاره کردیم که خشک شدن پوست عامل مهمی در بروز خارش است. اگر آب و هوای محلی زندگی شما خشک است، از دستگاه بخور و رطوبت ساز کمک بگیرید تا فضای خانه تا حدودی مرطوب باشد. در طول شبانه‌روز به میزان کافی آب بنوشید. اگر خشکی پوست بیشتر در دست و صورت مشاهده می‌شود، پیش از خواب انواع بخور گیاهی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید برای مرطوب نگهداشتن پوست بدن، از بخار حمام استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بعد از حمام حتما کرم‌ها یا روغن‌های نرم‌کننده یا مرطوب کننده استعمال نمایید.

ساخت افشانه پوستی با محصولات گیاهی

می‌توانید در خانه با استفاده از محصولات گیاهی و بی‌خطر، افشانه هایی برای مرطوب نگاه داشتن پوست بسازید. ابتدا ظرفی با اسپری مناسب تهیه کنید. سپس یکی از مواد زیر را درون ظرف بریزید و روزی یک بار بر نواحی خشک پوست اسپری نمایید. پیش از مصرف، مطمئن شوید که به این مواد حساسیت ندارید.

گلاب

– چای بابونه یا چای سبز (بلافاصله پس از سرد شدن چای، مواد را روی پوست اسپری کنید. این مواد باید فقط به صورت تازه مصرف شود.)

– روغن نارگیل

– روغن بادام

شاید به این مقاله نیز علاقه‌مند باشید: خواص شگفت انگیز قطره گل سرخ برای پوست

روغن بادام برای خارش پوست
می‌توانید در خانه با استفاده از محصولات گیاهی و بی‌خطر، افشانه هایی برای مرطوب نگاه داشتن پوست بسازید.

معرفی صابون گل بابونه

صابون گل بابونه گل کوه حاوی عصاره بابونه، روغن نارگیل و روغن بادام است. این محصول دارای خواص ضد خارش و ضد قرمزی بوده و همچنین خشکی پوست را از بین می‌برد. به واسطه خواص گل بابونه که در این صابون موجود است، پوست را روشن‌تر کرده و طراوت می‌بخشد. افراد با پوست‌های مختلف، حساس یا ملتهب می‌توانند از صابون بابونه استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صابون ضد خارش پوست (صابون بابونه) یا خرید این محصول روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید صابون بابونه

سخن پایانی

امیدواریم مطالبی که در اختیار شما قرار دادیم مفید واقع شوند. برای حفظ طراوت و سلامت پوست، انجام منظم روتین‌های مراقبتی ضروری هستند. همچنین برای مشاهده تاثیر داروها یا هر گونه محصول مراقبت پوست صبر و حوصله داشته باشید. برای اطلاعات کسب اطلاعات دقیق‌تر یا تهیه صابون ضد خارش برای پوست بدن به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه نمایید. داروسازان مجرب در این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره