قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کلسیم و ویتامین D هر دو برای رشد استخوان­‌ها و ماهیچه‌­ها لازم هستند. این دو، از جمله ترکیبات مهمی هستند که لازم است همه افراد به اندازه کافی دریافت کنند. کلسیم در مواد غذایی مختلف موجود است، اما ویتامین D بیشتر از طریق آفتاب در بدن ساخته می­‌شود و کمتر در مواد غذایی یافت می­‌شود. هر دو این ریزمغذی‌ها از طریق مکمل­‌ها نیز تامین می‌­شوند.

قرص کلسیم دی دینه، یکی از مکمل­‌هایی است که این دو ماده مغذی مهم را با هم ترکیب کرده تا به افراد کمک کند نیازهای بدن خود را تامین کنند. اما آیا قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است؟

برخی از افراد بر این گمان هستند که مکمل کلسیم و ویتامین دی سبب چاقی می­‌شود و به همین دلیل حتی در صورت نیاز از مصرف این مکمل­ خودداری می­‌کنند. ما در این مقاله بررسی می‌­کنیم که کلسیم دی دینه چاقی ایجاد می­‌کند یا خیر.

 با مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب تا انتهای مقاله «آیا قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است؟» همراه باشید تا جواب همه سوالات خود را درباره اثر مکمل­‌های کلسیم بر وزن بیابید.

کلسیم و ویتامین D، در بدن چه نقشی دارند؟

برای دانستن این­که قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است یا نه، لازم است ابتدا عملکرد کلسیم و ویتامین D را در بدن بدانید. این موضوع به شما کمک می­‌کند تا بفهمید آیا عملکردهای گفته شده شامل تاثیر بر وزن هستند یا نه.

عملکرد­های کلسیم در بدن

کلسیم یک ماده مغذی است که تقریبا همه موجودات زنده از جمله انسان به آن نیاز دارند. این ماده معدنی به میزان فراوان در بدن وجود دارد و برای سلامت استخوان­‌ها حیاتی است. عملکردهای کلسیم در بدن به شرح زیر است:

سلامت استخوان و دندان

حدود ۹۹ درصد از کلسیم بدن انسان در استخوان­‌ها و دندان­‌ها است. کلسیم برای رشد و نگهداری استخوان ضروری است.

انقباض عضلانی

کلسیم به تنظیم انقباض عضلانی کمک می­‌کند. وقتی عصب، عضله‌­ای را تحریک می‌­کند، کلسیم به پروتئین­‌های موجود در عضله کمک می­‌کند تا کار انقباض را انجام دهند. هنگامی که بدن کلسیم را از عضله به بیرون پمپاژ می‌کند، عضله شل می­‌شود.

سیستم قلبی عروقی

کلسیم نقش کلیدی در لخته ­شدن خون دارد. فرآیند لخته­ شدن پیچیده است و دارای چندین مرحله است. کلسیم، در چند مرحله از مراحل لخته­ شدن خون نقش اساسی دارد. بنابراین این ماده مغذی نقش کلیدی در سلامت قلب و عروق و بند ­آمدن خون دارد. علاوه بر این، قلب یک ماهیچه است که برای انقباض به کلسیم نیاز دارد. مطالعات مختلف ارتباط احتمالی بین دریافت کلسیم کافی و کاهش فشار خون را نشان داده‌­اند.

نقش­‌های دیگر کلسیم

کلسیم یک عامل کمکی برای بسیاری از آنزیم­‌ها است. بدون کلسیم، برخی از آنزیم­‌های کلیدی نمی­‌توانند به طور موثر کار کنند.

مطالعات همچنین نشان داده­‌اند که مصرف کافی کلسیم می­‌تواند سبب بهبود سطح کلسترول و خطر کمتر آدنوم کولورکتال (نوعی تومور غیر سرطانی) گردد.

همان­طور که می‌­بینید، هیچ نقشی برای کلسیم در زمینه اضافه کردن وزن شناخته نشده است. پس کسانی که بر این باور هستند که قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است اشتباه می­‌کنند. برای اطمینان بیشتر، برخی از مقالات را که ارتباط بین کلسیم و وزن را مطالعه کرده‌­اند، بررسی می­‌کنیم:

مطالعات اثر کلسیم بر وزن

داده‌ها نشان می‌دهند که رژیم غذایی با کمبود کلسیم، با وزن بالاتر بدن همراه است و افزایش دریافت کلسیم ممکن است باعث کاهش وزن شود. با این وجود، بررسی داده‌ها از سه کارآزمایی تصادفی ۲۵ هفته‌ای جداگانه، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما، با مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم مکمل کلسیم در ۱۰۰ زن، اطلاعات دیگری را به دست داد.  

تفاوت معنی­‌داری در وزن بدن یا تغییر توده چربی بین دارونما و گروه‌­های مصرف ­کننده مکمل کلسیم در آنالیز تلفیقی وجود نداشت. تجزیه و تحلیل کارآزمایی­‌ها به طور جداگانه نیز تفاوت معنی­‌داری را بین گروه‌­های دارونما و کلسیم نشان نداد. مکمل کلسیم بر میزان وزن یا چربی از دست­ رفته توسط زنانی که به مدت ۲۵ هفته رژیم لاغری می­‌گرفتند تاثیر قابل توجهی نداشت.

همچنین یک مطالعه دیگر نشان داد، مصرف مکمل­‌های غذایی که ۱۵۰۰ میلی‌­گرم کلسیم دارند، به طور روزانه و به مدت ۲ سال، هیچ اثر معنی‌­داری بر وزن در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی ندارد.

جمع‌­بندی عملکردهای کلسیم و مطالعات تاثیر کلسیم روی چاقی نشان می­‌دهد که پاسخ به سوال قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است، منفی است.

خرید قرص کلسیم دی دینه

هر قرص مکمل کلسیم دی دینه حاوی ۵۰۰ میلی­‌گرم کلسیم است. این قرص علاوه بر کلسیم، حاوی ۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین D۳ است. خوب است برای اطمینان بیشتر از اینکه قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است یا نه، ببینم آیا ویتامین D اثری بر وزن دارد یا نه. مجدداً با عملکردهای این ویتامین شروع می‌­کنیم.

عملکرد­های ویتامین D در بدن

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. بدن زمانی که مستقیماً در معرض نور خورشید قرار می­‌گیرد ویتامین D را به طور طبیعی تولید می‌­کند. همچنین می­‌توانید ویتامین D را از برخی غذاها (به میزان کم) و مکمل­‌ها دریافت کنید.

علاوه بر نقشی که این ویتامین در ایجاد استخوان­‌ها و دندان­‌های محکم دارد، ویتامین D چندین عملکرد مهم دیگر هم دارد:

 کاهش ابتلا به برخی از بیماری­‌ها

  •       مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  •       بیماری قلبی: سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر بیماری­‌های قلبی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و سکته مرتبط است.
  •       بیماری­‌های شدید مثل آنفولانزا و کووید-۱۹

بهبود ایمنی

افرادی که ویتامین D کافی ندارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به عفونت­‌ها و بیماری­‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت نوع ۱ و بیماری التهابی روده باشند.

تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و کاهش خطر افسردگی داشته باشد.

 کمک به کاهش وزن

افرادی که وزن بالاتری دارند، شانس بیشتری برای کاهش سطح ویتامین D دارند. تحقیقات فعلی از این ایده که ویتامین D باعث کاهش وزن می­شود پشتیبانی نمی­‌کنند، اما به نظر می­رسد بین ویتامین D و وزن رابطه وجود دارد.

مطالعات اثر ویتامین D بر وزن

تا به امروز، متاآنالیز­ها اثر ویتامین D بر کاهش یا افزایش وزن را نشان نداده‌­اند.

جمع­‌بندی عملکردهای ویتامین D و مطالعات نشان می­‌دهد که پاسخ به سوال قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است، منفی است.

 سخن آخر: قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است؟

مطالعات زیادی تاثیرات کلسیم و ویتامین D  را بر وزن بررسی کرده‌­­اند. با وجود این که تناقضاتی در نتایج مطالعات دیده می‌­شود، به نظر می‌­رسد این دو ماده مغذی هیچ تاثیری بر کاهش یا افزایش وزن ندارند. پس این­ موضوع که قرص کلسیم دی دینه چاق کننده است از نظر علمی غلط است.

شما می‌توانید طی یک خرید اینترنتی آسان، قرص کلسیم دی دینه را از داروخانه اینترنتی مفیدطب را تهیه کنید و با ضمانت سلامت کالا، در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

خرید قرص کلسیم دی دینه

همچنین برای مشاهده و خرید قرص کلسیم در انواع و برندهای مختلف، به دسته مکمل‌های کلسیم در مفیدطب مراجعه کنید:

خرید مکمل های کلسیم


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره