آیا عادت قهوه خوردن عمر شما را طولانی می‌کند؟

آیا عادت قهوه خوردن عمر شما را طولانی می‌کند؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نوشیدن قهوه چه داغ مصرف شود چه سرد، تلخ یا شیرین، بیشتر مردم معتقند که بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند. قهوه، نوشیدنی تیره اغواگری است که در رژیم غذایی آمریکایی‌ها پای ثابت شده است، ولی چه زمانی قهوه آزاردهنده می‌شود، و آیا این آزار برای ما بد خواهد بود؟

تاریخچه مصرف قهوه

اینکه قهوه از کجا آمده نامشخص است. افسانه‌ای مربوط به قرن‌ها پیش، آن را به جنگل‌های اتیوپی مرتبط می‌سازد: چوپانی مشاهده کرد که حیواناتش پس از خوردن دانه‌های قرمز رنگ بوته‌های قهوه انرژی مضاعف می‌گیرند.

به هر حال شروع آن از هرجایی بوده است، سریعاً در سرتاسر جهان محبوب شد و نهایتاً به اروپا و سپس در قرن ۱۷ به دنیای جدید نیز وارد شد.

اگر چه اولین انتخاب در نوشیدنی‌های جمعیت‌های آمریکایی چای بوده است، اما نهایتاً بعد از شورشی که علیه مالیات چای در زمان شاه جرج سوم اتفاق افتاد و در مجلس چای بوستون در دسامبر ۱۷۷۳ به اوج خود رسید، قهوه جای چای را گرفت.

طبق گفته انجمن بین‌المللی قهوه، توماس جفرسون (یکی از متفکرین اصلی و بنیانگذاران آمریکا)، یکبار از قهوه به عنوان “نوشیدنی محبوب دنیای متمدن” نام برده است.

تاثیرات قهوه بر سلامتی

در دوره جدید قهوه در همه سایزهای ممکن و با ترکیبی از طعم‌های مختلف، به صورت کافئین‌دار و بدون کافئین، در دسترس می‌باشد. ولی سال‌هاست این بحث در بین متخصصان وجود دارد که آیا قهوه موجب بهبود سلامت می‌شود یا سلامتی را تهدید می‌کند؟

تاثیرات مصرف قهوه بر سلامتی

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان دهنده آن است که قهوه شامل ترکیبات ضد اکسیداسیونی (آنتی اکسیدان) می‌باشد که سلول‌ها را از تخریب محافظت می‌کند. برخی مطالعات ثابت کرده‌اند قهوه دارای اثرات محافظ علیه سرطان بوده و در بهبود بیماری‌های مزمنی مثل دیابت نوع ۲، آلزایمر، پارکینسون و نقرس مفید می‌باشد.

کافئین موجود در قهوه ترکیب مفید دیگری است که اثرات محرک داشته و باعث رفع خستگی و هوشیاری ذهنی می‌شود. با این حال مصرف بالای قهوه باعث ایجاد حالت عصبی در شما شده و منجر به مشکلات خواب، سردرد، افزایش فشار خون، نامنظمی ضربان قلب و پوکی استخوان می‌شود.

ولی آیا قهوه خطرناک است؟ آیا طرفداران قهوه اگر به دنبال فنجان قهوه بعدی باشند، جان خود را به خطر انداخته‌اند؟

برای تحقیقات بیشتر، دانشمندان دانشگاه هاروارد داده‌های ۳ مطالعه در حال انجام که شامل تقریباً ۳۰۰ هزار زن و مرد با سنی بیشتر از ۳۰ سال بودند، را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تحقیقات آن‌ها در مجله “سیرکیو نیشن” به چاپ رسیده است. آن‌ها دریافتند که مصرف‌کنندگان میانه‌رو قهوه در حقیقت کمتر درگیر خطرات مرگ‌های معمول مانند بیماری‌های عصبی و قلبی می‌شوند. هم قهوه کافئین‌دار و هم قهوه فاقد کافئین اثر محافظتی دارند.

به نظر می‌رسد چیزی فراتر از کافئین در این مسئله نقش بازی می‌کند که شاید خاصیت ضد اکسیداسیون آن باشد. مطمئناً نوشیدن قهوه به میزان سنگین‌تر سبب کاهش خطر مرگ این افراد نسبت به مصرف‌کنندگان میانه‌روی قهوه نمی‌شود، ولی خطر آن را نیز افزایش نمی‌دهد.

در نهایت محققان نتیجه گرفتند که “مصرف قهوه می‌تواند در شیوه زندگی سالم جا داده شود” و این خبر خوبی برای میلیون‌ها نفر در جهان است که به صورت استعاره می‌توان گفت برای قهوه می‌میرند و با آن شاد می‌شوند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره