آیا ویتامین D از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟ رابطه بین ویتامین D و کرونا چیست؟

آیا ویتامین D از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کووید-۱۹ (COVID-19) بیماری ویروسی واگیرداری است که از اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین کشف شد و تا به امروز همه جهان را درگیر خود کرده است. ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کند و به همین دلیل بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقد اند میان کمبود ویتامین d و کرونا رابطه مستقیمی وجود دارد.

در این مقاله همراه ما باشید تا بررسی کنیم آیا ویتامین دی از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری می‌کند؟ در ادامه می‌خوانید:

ویتامین D چیست و چرا به این ویتامین احتیاج داریم؟

ویتامین دی نقش‌های حیاتی در بدن بر عهده دارد که افزایش جذب کلسیم از جمله آن‌ها است. این ویتامین جذب کلسیم از طریق تغذیه، روده‌ها و کلیه‌ها را افزایش داده و به این ترتیب به استحکام و سلامت دندان و استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین D یکی از اصلی‌ترین دلایل شکستگی استخوان و ابتلا به پوکی استخوان است.

نقش ویتامین D در بدن تنها محدود به سلامت استخوان‌ها نیست و این ویتامین باعث بهبود عملکرد ذهن و مغز و محافظت از سلول‌های عصبی نیز می‌شود. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده ویتامین دی یک عامل حیاتی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن است. بر اساس این مطالعات کمبود ویتامین d احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد.

چرا متخصصین در دوران شیوع ویروس کرونا خوردن ویتامین دی را توصیه می‌کنند؟

اداره بهداشت عمومی انگلستان از جمله مراکز بهداشتی است که مصرف ویتامین D در بهار و تابستان امسال را به مردم توصیه کرده است. طبق گزارش بخش سلامت BBC News، در بریتانیا به مردم توصیه شده‌است تا در دوران شیوع کرونا که به دلیل محدویت‌ها و قرنطینه در خانه می‌مانند و به همین دلیل ممکن است ویتامین دی کافی به آن‌ها نرسد، سعی کنند میزان ویتامین دی بدن خود را در حد طبیعی نگاه دارند.

چرا متخصصین در دوران شیوع ویروس کرونا خوردن ویتامین دی را توصیه می‌کنند؟

مطالعات جدیدی در آمریکا که در رابطه با ویتامین D و کرونا صورت گرفته است نشان می‌دهد احتمالا میان کمبود این ویتامین و ابتلای شدید به کرونا ارتباطی وجود دارد. تحقیقات صورت گرفته در چند کشور اروپایی دیگر از جمله بریتانیا نیز نتایجی مشابه را در این زمینه اعلام می‌کنند.

پیش از این نیز محققان ثابت کرده بودند مصرف مکمل‌های ویتامین D از بروز عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کرده و مصرف روزانه این ویتامین می‌تواند باعث کاهش عفونت‌ها شود. بنابراین بسیار محتمل است که ویتامین دی در مقابل کرونا‌ویروس نیز نقش محافظتی داشته باشد.

آیا ویتامین D از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟

با وجود اینکه تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان داده است مصرف ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی موثر است، اما شواهدی در دست نیست که ثابت کند ویتامین دی از ابتلا به کرونا جلوگیری خواهد کرد. با این وجود بسیاری از متخصصین معتقدند مصرف این ویتامین در دورانی که کرونا شیوع پیدا کرده مفید است.

پیشگیری از کمبود ویتامین دی در حفظ سلامتی نقش مهمی دارد و طبق گفته محققان در صورت ابتلا فرد به ویروس کرونا، کمبود این ویتامین می‌تواند باعث شدت بیماری شود. در حال حاضر دانشمندان فرانسوی و اسپانیایی تحقیقات بالینی انجام می‌دهند که می‌تواند رابطه بین ویتامین D و کرونا و تاثیر احتمالی این ویتامین بر بیماران کرونا را مشخص کند.

آیا ویتامین D از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟

پروفسور جون رودز (Jon Rhodes) از دانشگاه لیورپول در این رابطه می‌گوید:

ویتامین D اثرات ضد التهابی دارد و تحقیقات نشان می‌دهند شاید این ویتامین بتواند پاسخ ایمنی به ویروس کرونا را کاهش دهد. این مسئله مربوط به بیمارانی است که حال بسیار بدی دارند و به ریه‌هایشان آسیب زیادی ناشی از واکنش بسیار شدید سیستم ایمنی یا همان طوفان سایتوکین (cytokine storm) وارد شده است.

چطور می‌توانیم ویتامین D بدن خود را تامین کنیم؟

هر فرد با توجه به ویژگی‌هایی چون سن، وزن، محل زندگی و … به مقدار ویتامین d متفاوتی نیاز دارد. به طور کلی سالمندان، افراد دارای پوست تیره، کسانی که به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند و افراد دارای رژیم غذایی خاص مثل گیاه‌خواران، از جمله کسانی هستند که به میزان بیشتری ویتامین D نیازمندند. اصلی‌ترین روش‌های تامین ویتامین دی به این صورت است:

۱- مکمل‌های حاوی ویتامین دی

یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها استفاده از مکمل‌های ویتامین دی است که در تمامی داروخانه‌ها موجود می‌باشند. قرص‌های ویتامین D تنها حاوی این ویتامین هستند،‌ اما ویتامین دی در اغلب مولتی ویتامین‌ها نیز وجود دارد. اگر به برچسب این محصولات دقت کنید معمولا از این ویتامین به صورت D3 نام برده شده است. کودکان می‌توانند از قطره‌های ویتامین D استفاده کنند.

مکمل‌های غذایی ویتامین دی

در ادامه چند نمونه از مکمل‌های ویتامین دی محبوب ایرانی و خارجی را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • قرص ویتامین D3 هلث اید: مصرف این مکمل ویتامین دی باعث جذب بهتر کلسیم شده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ها کمک می‌کند. قرص ویتامین d هلث اید ساخت انگلستان است و باعث تامین کامل ویتامین D۳ مورد نیاز بدن می‌شود.
  • کپسول ویتامین د۳ فلکسان: جبران کمبود ویتامین D3 و به دنبال آن پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان، بهبود افسردگی و کمک به رشد و استحکام استخوان ها از جمله فواید مصرف این مکمل ویتامین دی خارجی (ساخت کشور فرانسه) است.
  • قرص ویتامین د۳ اس تی پی فارما: این قرص ویتامین D ایرانی باعث تنظیم غلظت و جذب کلسیم در بدن شده و به تقویت استخوان و دندان و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.
  • قطره اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس: این قطره خوراکی موجب تقویت و استحکام استخوان در کودکان شده و به بهبود سیستم ایمنی بدن آن‌ها کمک می‌کند. قطره اولترا ویتامین D3 ساخت انگلستان است و فاقد مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی می‌باشد.

توجه داشته باشید با اینکه مکمل ویتامین D بی‌خطر است، اما مصرف بیش از حد و طولانی مدت آن می‌تواند برای بدن زیان‌آور باشد. پزشکان ممکن است دوز بالایی از این ویتامین را به افراد دچار کمبود ویتامین دی توصیه کنند، اما مصرف مکمل ویتامین d برای مبتلایان به بیماری‌های خاصی چون مشکلات کلیوی می‌تواند مضر باشد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پیش از مصرف قرص ویتامین د حتما با پزشک مشورت کنید.

۲- رژیم غذایی سالم و متنوع

داشتن تغذیه سالم و متعادل به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند. دریافت ویتامین D به میزان کافی از طریق رژیم غذایی کار آسانی نیست، اما توصیه می‌شود در دوران شیوع کرونا تغذیه سالمی داشته باشید و غذاهای غنی از ویتامین D مثل ماهی‌های روغنی، تخم‌مرغ، ماست و لبنیات غنی شده با ویتامین دی و… استفاده کنید.

۳- قرار گرفتن در نور آفتاب

تابش نور خورشید بر روی پوست باعث می‌شود تا در بدن ویتامین D تولید شود، به همین دلیل این ویتامین را به نام ویتامین خورشید نیز می‌شناسند. اما توجه داشته باشید آفتاب گرفتن طولانی موجب ازدیاد بیش از حد ویتامین D نشده و می‌تواند عواقبی چون آفتاب‌سوختگی به همراه داشته باشد. بنابراین قرار گرفتن در نور آفتاب باید به میزان متعادل باشد.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید