تقویت سیستم ایمنی با سرخاگل
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه دارویی مصرف کنیم؟ کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح در بدن سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود که بایستی این کمبودها جبران گردد. برخی از ترکیبات گیاهی و گیاهان دارویی از جمله گیاه سرخارگل یا اکیناسه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا عوارض و هشدارهای مصرفی این گیاه معجزه آسا را به اطلاعتان برسانیم.

گیاهان دارویی موثر در تقویت سیستم ایمنی

اصولا گیاهان دارویی که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری ایفا می‌کنند، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول گیاهانی تقویت‎‌کننده قوای بدن (در اصطلاح به آن ها ترکیبات آداپتوژن می‌گویند.)
  • دسته دوم گیاهان محرک فعالیت سیستم ایمنی بدن و تقویت‌کننده فاکتورهای موثر در پاسخ سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن به روش‌های خانگی

هنگام شروع علائم سرماخوردگی می توانید از دمنوش گل گاو زبان و یا از ترکیباتی مانند آویشن، دارچین، شیرین بیان و زنجیل به صورت دم کرده و یا جوشانده استفاده کنید. مصرف گیاهانی از جمله جنسینگ، شمعدانی، سیر و بره موم که در مطالعات بالینی اثر مثبت خود را بر پاسخ سیستم ایمنی بدن نشان داده‌اند نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

خواص سرخارگل و تاثیرات آن در بدن

گیاه سرخارگل یا اکیناسه یکی از ترکیبات گیاهی موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که محصولات فراوانی از آن در بازار گیاهان دارویی ایران وجود دارد. این گیاه به دلیل اثراتی که در مطالعات بالینی از خود نشان داده است طرفداران زیادی دارد.

سرخارگل در برخی از مطالعات توانسته است از خود خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و حتی ضد ویروسی نشان دهد و در ترمیم زخم‌ها نقش موثری ایفا کند. این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و در بسیاری از موارد به عنوان یک ضد التهاب قوی عمل کرده است.

سرخارگل محرک سیستم ایمنی بدن

اکیناسه یک محرک سیستم ایمنی است که می‌تواند در سیستم ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی اثر بگذارد و فاکتورهای موثر در آن‌ها را تقویت، فعال و افزایش دهد. محصولات زیادی در ایران هستند که در آن‌ها اکیناسه به تنهایی یا به همراه ترکیبات موثر دیگر وجود دارد.

هشدارهای مصرفی گیاه سرخارگل

  • افرادی که دارای بیماری خود ایمنی هستند و یا داروهای تقویت سیستم ایمنی مصرف می‌کنند بایستی در مصرف محصولات دارای اکیناسه احتیاط کنند.
  • در برخی از غلظت‌ها سرخارگل ممکن است درصد خونی کافئین را افزایش دهد، به همین دلیل افرادی که به کافئین حساسیت دارند در مصرف همزمان محصولات حاوی کافئین و سرخارگل احتیاط نمایند.
  • سرخارگل ممکن است با گلوکوکورتیکوئیدها بخصوص بکلومتازون تداخل داشته باشد و در نتیجه بهتر است قبل از شروع مصرف محصولات آن با پزشک دارو ساز خود مشورت نمایید.
  • در اطفال زیر ۵ سال بهتر است اکیناسه با احتیاط مصرف شود.

عوارض شربت اکیناسه

استفاده از این گیاه در دوزهای توصیه شده عارضه خاصی برای افراد نخواهد داشت، اما در برخی از موارد ممکن است عوارض گوارشی خفیف و یا برخی از راش‌ها و قرمزی‌های پوستی ایجاد کند. فراموش نکنید که این گیاه را بیشتر از مدت زمان و دوز توصیه شده مصرف نکنید.

ویدئو معرفی گیاه سرخارگل

شما می توانید توضیحات خانم دکتر ضحا مرتضوی در خصوص اکیناسه را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

سخن پایانی

اکیناسه یک گیاه دارویی موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که در صورت استفاده از آن در دوزهای توصیه شده عارضه خاصی برای شما ایجاد نمی‌شود. شما می‌توانید سوالات خود را در مورد این گیاه در صفحه محصولات شربت اکیناسه زردبند و محصولات تقویت‌کننده سیستم ایمنی در سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) با ما در میان بگذارید تا به آن ها پاسخ دهیم.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «سرخارگل گیاهی موثر برای تقویت سیستم ایمنی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره