همه چیز در مورد گیاه سرخارگل یا اکیناسه، گیاه تقویت‌کننده سیستم ایمنی

همه چیز در مورد گیاه سرخارگل
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

گیاه سرخارگل که به اکیناسه نیز مشهور است، قرن‌هاست که با خواص خود در بیماری‌های مختلف به خصوص سرماخوردگی و آنفولانزا به کمک انسان‌ها می‌آید. گیاه سرخارگل مشهورترین گیاه قاره آمریکا است که از آن در سراسر جهان برای بهبود بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

با اینکه این گیاه شهرت بسیار زیادی دارد و داروها و مکمل‌های زیادی با برگ‌ها، عصاره و ریشه آن ساخته شده است؛ اما کمتر کسی می‌داند گیاه اکیناسه چیست؟ و دقیقاً چه کاربردهایی دارد؟ برای بسیاری از مردم هنوز سؤال است که اصلاً گیاه اکیناسه چه تاثیری روی بدن دارد و چطور می‌تواند علائم برخی از بیماری‌ها را کاهش دهد؟ چه موقع می‌توان از گیاه اکیناسه استفاده کرد؟ و آیا این گیاه عوارضی دارد؟

این سؤالات هنوز به درستی در مورد گیاه سرخارگل پاسخ داده نشده است. ما در ادامه سعی کردیم با جمع آوری منابع معتبر و به روز، به سؤالات و ابهامات در مورد گیاه آکیناسه پاسخ دهیم. آگاهی از جزئیات خواص و عوارض سرخارگل به شما کمک می‌کند تا به درستی از آن برای بهبود بیماری‌های دست و پا گیر استفاده کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گیاه سرخارگل یا اکیناسه چیست؟

گیاه سرخارگل یکی از گیاهان تیره کاسنیان است. سایر گیاهان این تیره نیز مانند آکیناسه خواص دارویی زیادی دارند و به عنوان داروی گیاهی نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. این گیاه بومی مناطق شرقی کوه‌های راکی در ایالات متحده است. البته که در برخی از ایالات غربی این کشور نیز رشد می‌کند. همانطور که در کانادا و کشورهای اروپایی نیز می‌توان ردپای گیاه اکیناسه را دید. خانواده سرخارگل گونه‌های مختلفی دارند که از اکثر آن‌ها د محصولات دارویی استفاده می‌شود.

از زمان سرخپوست‌ها، اکیناسه شهرت بسیار زیادی بین قبایل داشت و برای درمان زخم، سرماخوردگی، درمان عفونت و… استفاده می‌شد. با کشف آنتی بیوتیک، گیاه سرخارگل محبوبیت خود را برای مدتی از دست داد. اما اکنون دوباره مردم دنیا به این گیاه علاقه مند شدند و از تاثیرات شگفت انگیز آن دائم می‌نویسند. در ادامه با هم می‌بینیم که چرا اکیناسه تا این حد مشهور شده است؟

تاثیر گیاه سرخارگل در بدن

خواص گیاه سرخارگل و تأثیر آن در بدن چیست؟

وجود مواد شیمیایی فعال کننده در گیاه اکیناسه، دلیل اصلی تأثیر آن بر تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن است. در ادامه مکانیسم عملکرد گیاه سرخارگل در بدن را باهم بررسی می‌کنیم.

گیاه سرخارگل برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

ترکیباتی مانند آلکامیدها، پلی ساکاریدها، پلی آلکین ها و… به وفور در عصاره گیاه آکیناسه می‌شود. این مواد، سیستم ایمنی غیر اختصاصی (مبارزه خارج سلولی) را در بدن تقویت می‌کند. این مواد طی فرایندهایی، ماکروفاژها و نوتروفیل های سیستم ایمنی را تحریک کرده و عملکرد فاگوسیتوز (بلعیدن عوامل بیماری زا) را در آن‌ها افزایش می‌دهد. از طرفی مواد مؤثر موجود در سرخارگل، به بازسازی و تولید سلول‌های دفاعی نیز کمک زیادی می‌کند. بنابراین مصرف گیاه سرخارگل باعث می‌شود سیستم ایمنی آماده‌تری برای مبارزه با عوامل بیماری زا داشته باشید.

تأثیر آنتی ویروسی گیاه سرخارگل:

عصاره گیاه آکیناسه خاصیت ضد ویروسی بسیار قوی دارد که می‌تواند بر بهبود بیماری‌هایی مانند آنفولانزا نوع A و B، آنفولانزای پرندگان و ویروس سینسیشیال تنفسی تأثیر مستقیم بگذارد. در واقع مواد فعال موجود در این گیاه از اتصال ویروس به گیرنده‌های میزبان در بدن جلوگیری می‌کند. در نتیجه ویروس نمی‌تواند سلول‌ها را آلوده کند و سبب ایجاد عفونت شود.

داروهای شیمیایی ضد ویروسی معمولاً سبب ایجاد مقاومت در نسل‌های بعدی ویروس‌ها می‌شوند. اما تحقیقات نشان داده است که عصاره گیاه سرخارگل به عنوان یک داروی گیاهی آنتی ویروس، از روند مقاوم شدن ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو، امروزه اکثراً از این گیاه در شرب‌ها، قرص‌ها و داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود.

تأثیر آنتی باکتریالی گیاه اکیناسه:

ترکیبات فعال موجود در گیاه اکیناسه، سبب ایجاد مقاومت باکتریایی در سیستم ایمنی نیز می‌شوند. طوری که عصاره این گیاه به خوبی می‌تواند با عوامل ایجاد عفونت دستگاه تنفسی مانند سینوزیت، برونشیت و پنومونیا مبارزه کند. معمولاً آلوده شدن بدن به ویروس، احتمال ابتلا به باکتری‌های رایج را نیز افزاش می‌دهد. اما عصاره گیاه اکیناسه با مبارزه با ویروس‌ها، در واقع جلوی فعالیت باکتری‌ها را نیز می‌گیرد.

کاربردها و خواص گیاه سرخارگل

 گیاه سرخارگل برای چه خوب است؟

همانطور که گفتیم، انسان‌ها از این گیاه جادویی قرن‌هاست برای درمان و بهبود علائم بسیاری از بیماری‌های خود بهره می‌برند. اما در ادامه می‌خواهیم کاربردهای اثبات شده گیاه سرخارگل را به شما معرفی کنیم و ببینیم این گیاه دقیقاً برای چه مواقعی خوب عمل می‌کند؟

سرخارگل برای سرماخوردگی و آنفولانزا

خاصیت آنتی ویروسی گیاه اکیناسه باعث شده است تا اکثر مردم از این گیاه برای درمان سرماخوردگی (که رایج‌ترین بیماری در انسان است) استفاده کنند. باتوجه به عملکرد گیاه سرخارگل در بدن، بیشترین تأثیر مصرف آن زمانی است که هنوز علائم بیماری به طور کامل بروز نداده است. به عنوان مثال هنگامی که ذره‌ای احساس گلودرد و سر درد داشتید یا پس از اولین عطسه یا سرفه، بهترین زمان برای مصرف گیاه سرخارگل است. شما با این کار جلوی ورود ویروس به سلول‌های بدن خود را می‌گیرید. در نتیجه علائم بعدی سرماخوردگی یا آنفولانزا به سراغ شما نخواهد آمد.

سرخارگل برای تقویت سیستم دفاعی

تقویت سیستم ایمنی بدن شما، بزرگ‌ترین مزیت گیاه سرخارگل است. زیرا تمام مواد شیمیایی یافت شده در این گیاه به نوعی روی سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند و همه جانبه آن را پشتیبانی می‌کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که در طول فصول سرد سال، به دفعات مریض می‌شوید، یا عفونت‌های مختلف (از جمله عفونت دستگاه تناسلی) دائم به سراغتان می‌آید، مصرف مداوم گیاه سرخارگل راه حل رهایی شما از این بیماری‌ها خواهد بود.

گیاه سرخارگل برای بیماری‌های قارچی

اکیناسه که سیستم ایمنی شما را قدرتمند می‌کند، می‌تواند با بیماری‌های قارچی نیز به خوبی مقابله کند. قارچ مخمری عامل بسیاری از بیماری‌های قارچی (در ناحیه تناسلی و پوست بدن) است. شما می‌توانید با مصرف دوره‌ای عصاره سرخارگل یا محصولات دیگر آن، از فعالیت این قارچ جلوگیری کنید.

سرخارگل برای مقاومت در برابر HIV و AIDS

بحث‌های زیادی در مورد مصرف گیاه آکیناسه برای ایجاد مقاومت در برابر دو ویروس خود ایمنی HIV و AIDS وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده است که بیماران مبتلا به این بیماری که در دوره‌ای مشخص، دوز مشخصی از این گیاه را استفاده کرده‌اند، نسبت به گروه شاهد مقاومت بیشتری در برابر این ویروس‌ها داشته‌اند. از این رو برخی از پزشکان مصرف این ماده را برای کاهش علائم بیماری، به بیماران خود توصیه می‌کنند. هرچند هنوز این ادعا نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتری دارد و نمی‌توان به طور قطع گفت که گیاه سرخارگل برای ایجاد مقاومت در برابر HIV و AIDS خوب است.

موارد ذکر شده، مهم‌ترین کاربردهای گیاه سرخارگل هستند. علاوه بر این‌ها، اکیناسه برای بهبود عفونت گوش (که در کودکان زیاد دیده می شو)، بهبود زخم‌ها، ورم لثه و عفونت دستگاه تنفسی بسیار کاربردی و مفید است. اما دقت کنید که در هر شرایطی قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز عوارض مصرف بی رویه اکیناسه جلوگیری شود.

بهترین محصولات حاوی سرخارگل

با این همه خواصی که برای سرخارگل و تأثیر آن بر سیستم ایمنی ذکر کردیم، این روزها همه ما به برای مقاوم کردن بدن به آن نیاز داریم. اما شاید دسترسی به گیاه سرخارگل و تهیه دمنوش و عصاره از آن برای همه آسان نباشد. اگر دوست دارید از خواص این گیاه شگفت انگیز استفاده کنید، نگران کمیاب بودن آن در منطقه خود نباشید. زیرا خوشبختانه چند شرکت تولید کننده محصولات گیاهی، با کشت و استخراج عصاره تام گیاه سرخارگل محصولاتی تهیه کرده‌اند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از خواص این گیاه بهره مند شوید.

شربت ایموژن

کودکان در سنین پایین به خصوص از یک سالگی به بعد که از شیر مادر جدا می‌شوند، بدن مستعدی برای ابتلا به بیماری‌های واگیر و عفونی دارند. از این رو بیش از هر زمان دیگری نیاز به تقویت ایمنی دارند. شربت ایموژن محصولی از شرکت داروسازی کیمیاگر توس است که با تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی واگیردار تهیه شده است. این شربت از عصاره گیاه سرخارگل تهیه شده است و در هر میلی‌تر آن ۲۰۰ میلی گرم عصاره خشک ریشه اکیناسه وجود دارد. شربت ایموژن هم برای کودکان و هم بزرگسالان قابل استفاده است.

شربت ایموژن برای کودکان یک ساله تا بزرگسالان ۹۰ ساله قابل استفاده است. زیرا میزان عصاره اکیناسه در آن طوری تنظیم شده که عوارضی برای گروه‌های سنی حساس (کودکان و سالمندان) ایجاد نمی‌کند.

عصاره اکیناسه زردبند

شرکت زردبند این افتخار را نسیب خود کرده که به عنوان اولین کشت کننده گیاه سرخارگل در کشور شناخته شود. این شرکت داروسازی گیاهی، با استفاده از گیاهان زراعت شده در مزرعه مخصوص خود، و تهیه عصاره از آن در آزمایشگاه‌های مجهزش، محصولات گیاهی بسیار باکیفیتی را تولید می‌کند. عصاره اکیناسه زردبند، که به شربت اکیناسه نیز مشهور است، یکی از آن‌ها است.

شربت اکیناسه زردبند از عصاره خالص و کاملاً ارگانیک گیاه سرخارگل تهیه شده است. در واقع می‌توان گفت عصاره سرخارگلی که شرکت زردبند در این محصول استفاده کرده، به نوعی انحصاری است. این شربت نیز همه خواص گیاه سرخارگل از جمله تقویت و افزایش ایمنی را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است مدتی قبل از شروع فصل سرما یک دوره از آن استفاده کنید تا تأثیر آن را در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا ببینید.

شربت دایان ایمیون

شربت دایان ایمیون را باید یک مکمل تقویت سیستم ایمنی معرفی کنیم. شرکت داروسازی دایان طب اکسیر، در این محصول خود، عصاره چند گیاه مؤثر در تقویت سیستم ایمنی را باهم ترکیب کرده که اصلی‌ترین آن اکیناسه است. در کنار عصاره سرخارگل (اکیناسه)، عصاره تمشک سیاه، آویشن، گل ماهور، نعناع، مورد و اکالیپتوس نیز در ترکیبات این شربت دیده می‌شود. با توجه به ترکیبات شربت دایان ایمیون، این محصول نه تنها برای افزایش ایمنی بدن، بلکه برای تقویت سیستم تنفسی و بهبود مشکلات تنفسی نیز کاربرد دارد.

اگر به گیاهان به کار رفته در این شربت حساسیت ندارید، می‌توانید از دایان ایمیون به عنوان مکملی برای مقاوم کردن بدن خود در فصل سرما استفاده کنید و از سایر خواص سایر عصاره‌های گیاهی موجود در آن نیز بهره مند شوید.

عوارض گیاه سرخارگل

عوارض مصرف بی رویه گیاه اکیناسه

سرخارگل همانقدر که پرخاصیت و تاثیرگذار است، همانقدر هم می‌تواند آسیب رسان باشد. از این رو برای هر هدفی که قصد مصرف محصولات گیاه سرخارگل را دارید، باید با پزشک مشورت کنید تا دوز کافی از آن را برای شما مشخص کند. این گیاه نباید به صورت دائمی برای مدت طولانی مصرف شود. تنها مصرف آن به مدت چند هفته با دوز مشخص می‌تواند علائم بیماری‌ها را بهبود ببخشد.

عوارض گیاه سرخارگل ممکن است خفیف یا شدید باشد. این موضوع بیشتر به نحوه و میزان مصرف شما باز می‌گردد. عوارض جزئی مصرف بی رویه اکیناسه می‌تواند ناراحتی معده، حالت تهوع و سرگیجه باشد. اما عوارض جدی‌تر به ایجاد جوش و کهیر، تورم و مشکلات تنفسی ختم می‌شود. در مواردی نیز عوامل آسم را در افراد شدیدتر می‌کند.

گیاه اکیناسه جزو گیاهان آلرژیک نیز محسوب می‌شود. افراد زیادی ممکن است به این گیاه حساسیت نشان می‌دهند. پس بهتر است قبل از مصرف آن حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف گیاه سرخارگل در بارداری

دوران بارداری، دوران بسیار حساسی است. در این دوران عادات‌های غذایی و واکنش‌های بدن نیز تغییر می‌کند. طوری که ممکن است در دوران بارداری به برخی مواد که تا به حال با آن‌ها سازگار بودید، حساسیت پیدا کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف گیاه سرخارگل در بارداری، برای افرادی که به آن حساسیت ندارند، تا سه ماه اول حاملگی آسیبی نخواهد داشت. اما برای مصرف آن در ماه‌های بعد حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

گیاه سرخارگل پتانسیل بالایی برای افزایش سلامت عمومی بدن دارد. در این متن شما را با انواع کاربردها و تاثیرات این گیاه آشنا کردیم تا بدانید در چه مواقعی می‌توان از خواص بی نهایت این گیاه بهره برد. اما حواستان باشد که این گیاه نیز مانند سایر گیاهان دارویی عوارضی دارد.

بنابراین سرخارگل اگر به صورت سر خود و کنترل نشده مصرف شود ممکن است عوارض شدیدی در بدن ایجاد کند. شما با داشتن یک الگوی مصرف مناسب می‌توانید به درستی از تمامی فواید اکیناسه بهره ببرید. اگر تمایل دارید محصولات حاوی سرخارگل که در این مطلب معرفی شد را خریداری کنید، کافی است وارد صفحه اصلی سایت داروخانه آنلاین مفید طب شوید و واژه «سرخارگل» یا «اکیناسه» را جستجو کنید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

3 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز در مورد گیاه سرخارگل یا اکیناسه، گیاه تقویت‌کننده سیستم ایمنی»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز در خصوص بازار مواد اولیه گیاهی اطلاعاتی ندارم شما می توانید از شرکت های داروسازی یا شرکت های تامین کننده مواد اولیه گیاهی مشورت بگیرید.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید