روش‌هایی مؤثر برای کمک به درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

روش های درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

افسردگی احساس غم و اندوهی است که دو هفته یا بیشتر طول می‌کشد و در توانایی فرد برای انجام کارها اختلال ایجاد می‌کند. یکی از متداول‌ترین نشانه‌های افسردگی تغییر در میزان خوراک است. برای برخی از افراد، افسردگی باعث بی‌اشتهایی می‌شود؛ در حالی که برای برخی دیگر اشتها و میزان خوراک را افزایش می‌دهد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی تاثیر افسردگی بر اشتها و ارائه روش‌هایی برای کمک به درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر افسردگی بر اشتها

تغییر در عادات غذایی ممکن است به سایر علائم افسردگی مانند خستگی و عدم لذت بردن از انجام فعالیت‌ها مرتبط باشد. بنا بر گفته دکتر کندی، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی انرژی و علاقه خود را به انجام کارها از دست می‌دهند که این مسئله می‌تواند شامل بی‌علاقگی نسبت به غذا خوردن نیز باشد.

این مشکل مخصوصا می‌تواند در مورد افراد مسن‌تری که دچار افسردگی هستند، صدق کند. زیرا ممکن است این افراد علاقه به آشپزی را از دست بدهند و انرژی کافی برای آماده کردن غذا نداشته باشند. برای برخی دیگر از افراد، ممکن است تهوع یکی از علائم افسردگی و همچنین دلیلی برای بی‌اشتهایی باشد.

با وجود اینکه بی اشتهایی یکی از علائم شایع افسردگی است، اما احساس غم یا بی ارزشی می‌تواند در برخی از افراد باعث پرخوری و افزایش اشتها شود. بنا به گفته دکتر دبرا جانستون، افسردگی می‌تواند منجر به غذا خوردن احساسی شود که در آن نیاز به غذا خوردن ارتباطی به گرسنگی فیزیکی ندارد. غذا خوردن احساسی، غذا خوردن در پاسخ به گرسنگی احساسی یا عاطفی است.

هنگامی که بیمار در پاسخ به احساسات خود غذا می‌خورد، آرام می‌شود زیرا غذا تعادل ترکیبات شیمیایی مغز را تغییر می‌دهد و احساس سیری به وجود می‌آورد که احساسی راحت‌تر از خالی بودن معده ایجاد می‌کند و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

تاثیر افسردگی بر اشتها
بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی انرژی و علاقه خود را به انجام کارها از دست می‌دهند که این مسئله می‌تواند شامل بی‌علاقگی نسبت به غذا خوردن نیز باشد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص شیکوریدین دینه (مقوی و اشتها آور) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص شیکوریدین

قرص شیکوریدین یک اشتها آور گیاهی حاوی عصاره کاسنی، شنبلیله، رازیانه است و به افزایش اشتها، چاقی صورت و کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

دلایل بی اشتهایی ناشی از افسردگی

همان‌طور که گفته شد، ممکن است افسردگی در برخی از افراد سبب بی اشتهایی شود به طوری که برای مدت‌ها نتوانند به میزان کافی غذا و مایعات بخورند. این مسئله می‌تواند بر سطح انرژی آن‌ها تاثیر بگذارد و منجر به کاهش وزن و مشکلات سلامتی شود و حتی افسردگی آن‌ها را بدتر کند.

برخی از دلایل بی اشتهایی ناشی از افسردگی شامل موارد زیر هستند:

  • فرد مبتلا به افسردگی اغلب علاقه خود را به فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌برد از دست می‌دهد و گاهی لذت آماده کردن یا خوردن غذا می‌تواند تحت تاثیر این بی‌علاقگی قرار گیرد.
  • افرادی که هنگام ابتلا به افسردگی احساس کمبود انرژی دارند، ممکن است برای آشپزی و خوردن غذا نیز انرژی کافی نداشته باشند.
  • افراد مبتلا به افسردگی بسیاری از اوقات اضطراب دارند؛ که می‌تواند به صورت مشکلات گوارشی مانند تهوع و دل درد ظاهر شده و باعث بی اشتهایی شود.
  • افرادی که دچار افسردگی هستند اغلب احساس غم، بی ارزشی یا نا امیدی دارند و با وجود همه این افکار ممکن است غذا خوردن را فراموش کنند.
  • در صورت ابتلا به افسردگی، ممکن است حس کنید واقعا خودتان را دوست ندارید و باور داشته باشید که سلامتیتان اهمیتی ندارد و یا شایستگی خوردن غذا یا داشتن احساس بهتر را ندارید.
  • برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث کاهش اشتها یا ناراحتی‌های گوارشی شوند.

شما می‌توانید برای تهیه پودر آب پنیر گیاه اسانس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید پودر آب پنیر

ماء الجبن یا آب پنیر یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که فواید دارویی بسیاری داشته و حاوی مقادیر زیادی پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری است.

راه‌هایی برای کمک به درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

هنگامی که در حال مقابله با افسردگی هستید، مراقبت از خود و اهمیت به رژیم غذایی می‌تواند واقعا دشوار باشد. اما این مسئله بسیار مهم است. روش‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند احساس بهتری داشته باشید و در نتیجه ممکن است به درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی کمک کنند.

در ادامه به چند گام سریع و ساده می‌پردازیم که افزودن آن‌ها به برنامه هفتگی، می‌تواند به بیشتر و بهتر غذا خوردن شما کمک کند.

ممکن است علاقه‌مند باشید: با علائم افسردگی آشنا شوید

عمل به برنامه روزانه

تا جایی که برایتان ممکن است به برنامه روتین روزانه خود عمل کنید. سعی کنید در زمان معمول همیشگی بیدار شوید و به آشپزی و داشتن وعده‌های غذایی منظم در زمان معین ادامه دهید. این مسئله مهم است که روزانه سه وعده غذایی و یک تا دو میان وعده داشته باشید.

رژیم غذایی متعادل و متنوع

یک رژیم غذایی متعادل با غذاهای مختلف داشته باشید تا دچار کمبود مواد مغذی نشوید. هیچ گروه غذایی‌ای را از رژیم خود حذف نکنید. در نظر داشته باشید که اگر میوه و سبزیجات کافی نمی‌خورید، مولتی ویتامین مصرف کنید.

رژیم-غذایی-متداول-و-متنوع
یک رژیم غذایی متعادل با غذاهای مختلف داشته باشید تا دچار کمبود مواد مغذی نشوید.

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

مصرف کافئین و الکل را محدود کنید. کافئین می‌تواند با بی‌خوابی و اضطراب مرتبط باشد و الکل می‌تواند باعث نوسانات خلقی و اضطراب شود.

ورزش

تمرینات ورزشی انجام دهید زیرا ورزش می‌تواند خلق و خو و اشتها را بهبود بخشد. اگر مدتی است که ورزش نکرده‌اید، با ۲۰ دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید.   

داشتن برنامه غذایی

برای خود یک برنامه غذایی داشته باشید. برای یک هفته، برنامه‌ای شامل غذاها و میان وعده‌هایی که آماده کردن آن‌ها آسان است، تهیه کنید.

کمک گرفتن از دیگران برای خرید

اگر خرید رفتن برایتان دشوار است، مواد غذایی مورد نیاز خود را آنلاین سفارش دهید یا برای تهیه آن‌ها از دیگران کمک بگیرید. 

در دسترس داشتن خوراکی‌های سالم

برای زمان‌هایی که تهیه غذا برایتان بسیار دشوار است، خوراکی‌های سالمی مانند آجیل و میوه آماده داشته باشید.

خوردن خوراکی‌های مورد علاقه

چیزهایی که دوست دارید، بخورید. حتی اگر احساس خوبی ندارید، مهم است که سعی کنید کارهای مثبتی برای خودتان انجام دهید؛ زیرا انجام این کارها می‌تواند به تقویت روحیه و خلق و خوی شما کمک کند.

غذا خوردن با دیگران

با فرد دیگری آشپزی کنید یا غذا بخورید. ممکن است برایتان آسان‌تر باشد که خودتان را منزوی کنید؛ اما این مسئله احتمالا باعث می‌شود در شما احساس بدتری ایجاد شود.

غذا خوردن با دیگران
با فرد دیگری آشپزی کنید یا غذا بخورید.

رژیم غذایی سالم برای افسردگی

تلاش برای حفظ عادات غذایی و مصرف غذاهای سالم می‌تواند به شما برای مدیریت افسردگی کمک کند. هیچ رژیم غذایی مخصوص افسردگی وجود ندارد که افسردگی بالینی را درمان یا از آن پیشگیری کند. اما تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند برای افسردگی برخی از رژیم‌های غذایی بهتر هستند. 

در ادامه به چند نکته تغذیه‌ای برای دوران افسردگی می‌پردازیم.

شما می‌توانید برای تهیه شربت اشتها آور بزرگسالان باریج (بهبود بی اشتهایی و تهوع) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت اشتها آور بزرگسالان باریج

شربت اشتها آور بزرگسالان باریج حاوی آب انار، عسل و افشرده نعنا می‌باشد و در بهبود بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ اثر قابل توجهی دارد.

۱. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

بنا به گفته دکتر کندی، تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای که سرشار از میوه، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است و چربی اشباع شده کمی در آن وجود دارد، ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مدیترانه ای
رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

۲. اسیدهای چرب امگا ۳

این اسیدهای چرب در ماهی‌های آب‌های سرد وجود دارند و نشان داده شده است برای عملکرد مغز مهم هستند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است پاسخ به داروهای ضد افسردگی را افزایش دهند. 

۳. ویتامین‌ها و مواد مغذی

بنا به گفته دکتر جانستون، تحقیقات نشان می‌دهد کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین B6، ویتامین B12 و تریپتوفان می‌تواند اثر منفی بر خلق و خو داشته باشد. بنابراین، تغذیه نامناسب ناشی از افسردگی می‌تواند افسردگی را تشدید کند.

۴. مشورت با متخصص تغذیه

ممکن است بهتر باشد درباره عادات غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصص تغذیه می‌تواند با ارائه یک برنامه غذایی متعادل از لحاظ مواد مغذی که نیازهای فرد را نیز در نظر می‌گیرد، به فرد مبتلا به افسردگی کمک کند.

افراد مبتلا به افسردگی شدید که بی اشتها هستند، ممکن است برای کمک به جلوگیری از کاهش وزن و کمبود مواد مغذی  به مکمل‌های غذایی نیاز داشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم افسردگی در افراد مختلف، متفاوت است؛ اما تغییر ناگهانی در اشتها یک نشانه متداول افسردگی می‌باشد که نباید نادیده گرفته شود. نشانه‌های هشدار دهنده‌ای که باید به پزشک خود بگویید عبارتند از:

  • تغییر در اشتها همراه با علائم دیگری مانند غم، احساس گناه، از دست دادن علاقه به انجام فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید، تغییرات در خواب و علائم گوارشی مانند یبوست یا تهوع
  • غذا خوردن به‌منظور دوری از فکر کردن درباره مشکلات یا احساسات و یا غذا خوردن هنگامی که گرسنه نیستید
  • هر تغییری در عادات غذایی یا تغییر چشمگیری در وزن، مخصوصا اگر سابقه افسردگی دارید. بنا به گفته دکتر کندی، ممکن است افراد مبتلا به افسردگی کاهش شدید وزن را تجربه کنند که این مسئله می‌تواند برای سلامت جسمی آن‌ها خطرناک باشد.
  • هر فکری درباره مرگ یا خودکشی؛ در صورتی که این افکار را داشتید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم
علائم افسردگی در افراد مختلف، متفاوت است؛ اما تغییر ناگهانی در اشتها یک نشانه متداول افسردگی می‌باشد که نباید نادیده گرفته شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی روش‌هایی برای کمک به درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی پرداختیم و همچنین دلایل ایجاد این بی اشتهایی را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد یکی از شایع‌ترین نشانه‌های افسردگی، تغییر در عادات غذایی و کاهش یا افزایش اشتهاست. در صورتی که تغییراتی در وزنتان ایجاد شد یا هر علامت دیگری از افسردگی داشتید، حتما این نشانه‌ها را جدی بگیرید و با پزشک مشورت کنید.

عدم مصرف مواد غذایی کافی و متنوع می‌تواند افسردگی را بدتر کند و همچنین باعث کمبودهای تغذیه‌ای و مشکلاتی برای سلامتی شود.

شما می‌توانید برای انتخاب و تهیه انواع مکمل و قرص اشتها آور از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید: 

خرید انواع داروی گیاهی اشتها آور

منابع: سایت‌های everydayhealth و priorygroup


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط