با سریعترین راه درمان عرق سوز آشنا شوید!

سریعترین راه درمان عرق سوز
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

عرق سوز شدن یکی از عارضه‌های شایع به خصوص در فصل گرماست. این مشکل اغلب به صورت راش‌های قرمز پوستی، جوش های کوچک یا آکنه بروز پیدا می‌کند. فردی که دچار عرق سوز شده، معمولا احساس نا راحتی، خارش، سوزش یا سوزن سوزن شدن را تجربه می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب پس از معرفی عوامل عرق سوز شدن، انواع سریعترین راه درمان عرق سوز را معرفی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

عرق سوز چیست؟

قبل از آن که به معرفی سریعترین راه درمان عرق سوز بپردازیم، خوب است کمی با عارضه عرق سوز آشنا شویم. عرق سوز (Heat rash)، شامل دانه‌های ریز قرمز رنگ روی پوست است که معمولا در فصل گرما و در ناحیه‌های خاصی از بدن بروز پیدا می‌کند. اغلب در عرق سوز، جوش های کوچک به همراه لکه‌های متراکم و قرمز رنگ شبیه به سوختگی، مشاهده می‌شود. عرق سوز وقتی رخ می‌دهد که غدد تعریق، عرق ترشح کرده باشند ولی به دلیل مسدود بودن منافذ پوست، امکان خروج و تبخیر آن وجود نذاشته باشد.

وقتی قطرات عرق در لایه‌های زیرین پوست باقی بمانند، التهاب، سطح پوست را در آن ناحیه فرا می‌گیرد. در نتیجه تمام این فرآیند‌ها، بثورات گرمایی یا اصطلاحا عرق سوز رخ می‌دهد. عرق سوز شدن پوست، مشکلی بسیار رایج است و معمولا جای نگرانی نیست. می‌توان با روش‌های ساده و درمان خانگی، عرق سوز را رفع کرد.

عرق سوز در جاهایی مثل موارد زیر بیشتر اتفاق می‌افتد:

  • عرق سوز شدن زیر بغل
  • عرق سوز شدن انگشتان پا
  • عرق سوز پشت گردن
  • عرق سوز پوست سر
  • عرق سوز شدن واژن
  • عرق سوز شدن ناحیه تناسلی مردان

برای عرق سوز چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

به یاد داشته باشید که عرق سوز شدن پوست در برخی افراد نیاز به مراقبت و درمان سریع‌تری دارد. برای مثال نوزادان، بیماران دارای محدودیت حرکتی که بستری هستند، افراد دچار بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و…. بنابراین چنانچه این دسته اشخاص، دچار عرق سوز شدند، بهترین و سریعترین راه درمان عرق سوز را به کار ببرید. چنانچه علائم عرق سوز بعد از ۳ روز بهبود نیافت و یا دچار عرق سوز عفونی (مشاهده علایمی مانند جوش، لکه‌های ملتهب و تاول چرکی)، تب و ورم در غدد لنفاوی شُدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

چرا عرق سوز میشویم؟

عوامل اولیه‌ای که زمینه را برای عرق سوز شدن فراهم می‌کنند، عبارتند از:

  • هوای گرم
  • تعریق زیاد
  • ورزش سنگین
  • اصطکاک پوست با لباس، سطوح یا بخش‌های دیگر پوست

موارد دیگر مانند هوای مرطوب، لباس‌های دارای الیاف پلاستیکی، بی تحرکی (مثلا در بیماران بستری) و اضافه وزن شدید می‌توانند ریسک بیشتری برای عرق سوز شدن فراهم کنند. در بخش بعدی انواع سریعترین راه درمان عرق سوز را معرفی می‌کنیم.

سریعترین راه درمان عرق سوز چیست؟

حال که با عوامل عرق سوز شدن بیشتر آشنا شدید، در این بخش چند نمونه از سریعترین راه درمان عرق سوز را توضیح می‌دهیم. به طور خلاصه، سریعترین راه های درمان عرق سوز شامل استفاده از پمادهای مفید مثل کالامین، کالاندولا و هیدروکورتیزون، کمک گرفتن از کمپرس سرد، دوش سرد گرفتن، مصرف یک داروی آنتی هیستامین، استفاده از جوش شیرین و مالش آلوئه ورا یا کرم حاوی شیره کاج روی محل عرق سوز شده است. به خاطر داشته باشید که کلیدی‌ترین نکته درمان عرق سوز، خنک نگه داشتن پوست و جلوگیری از عرق اضافی است؛ بنابراین استفاده از کولر در محیط نیز می‌تواند به تسریع درمان کمک کند.

استفاده از پماد برای عرق سوز شدن بزرگسالان

یکی از سریعترین راه های درمان عرق سوز شدن بزرگسالان، بهره‌مند شدن از پمادهای مفید برای از بین بردن راش‌ها و همچنین تسکین خارش است. پماد کالامین، پماد کالاندولا و پمادهای کورتونی مثل پماد هیدروکورتیزون از بهترین فرآورده‌ها برای بهبود و درمان عرق سوز و تسکین خارش و التهاب آن است.

خرید پماد کالاندولا

پماد هیدروکورتیزون به صورت بدون نسخه از داروخانه قابل تهیه است؛ با این حال توصیه می‌کنیم در صورتی که بیماری خاصی دارید یا داروی دیگری مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این پماد با داروساز مشورت کنید. همچنین مدت مصرف این پماد را به چند روز محدود نمایید (یا طبق نظر پزشک یا داروساز عمل کنید).

کمک گرفتن از پماد و ژل برای عرق سوز شدن کودک

عرق سوز شدن کشاله ران، زیر بغل و پای نوزاد و کودک نیز مشکلی شایع است. برای درمان عرق سوز شدن کودک در این نواحی می‌توانید از پماد کالاندولا یا ژل موضعی رکوبیزول کمک بگیرید. برای استفاده از ژل رکوبیزول ابتدا موضع مورد نظر را شسته و خشک نمائید، سپس از ژل استفاده کنید. البته این ژل موضعی برای بهبود عرق سوز شدن بزرگسالان هم کاربرد دارد.

خرید ژل رکوبیزول

پماد و ژل برای عرق سوز شدن کودک
عرق سوز شدن کشاله ران، زیر بغل و پای نوزاد و کودک مشکلی شایع است.

کمپرس سرد برای عرق سوز شدن

اگر احساس کردید دچار عرق سوز شده‌اید اما ضایعات شدید نیستند، ابتدا دوش آب سرد بگیرید و محل عرق سوز را با آب سرد و به آرامی بشویید و خشک کنید. سپس کمپرس یخ را روی محل عرق سوز قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه آن را بردارید. این کار را چند بار انجام دهید تا التهاب پوست کاهش یابد.

دوش سرد برای عرق سوز

یک دوش سرد یا استفاده از یک وان آب سرد به خنک شدن محل دچار عرق سوز شده کمک می‌کند و به تسکین آن می‌انجامد. شاید بتوان گفت که این روش، یکی از انواع سریعترین راه درمان عرق سوز است که تاثیر تسکینی آنی هم دارد.

مصرف داروی آنتی هیستامین

کمک گرفتن از یک قرص آنتی هیستامین بدون نسخه (OTC) می‌تواند برای تسکین خارش و ورم ناشی از عرق سوز شدن مفید باشد. هیدروکسی زین و دیفن هیدرامین دو تا موثرترین داروهای آنتی هیستامین هستند که سریعترین اثر درمانی روی خارش و التهاب عرق سوز شدن را دارند.

استفاده از جوش شیرین برای عرق سوز

اضافه کردن کمی جوش شیرین (سدیم بیکربنات) به وان حمام یا تشت آب، می‌تواند به پوست ملتهب شده و دچار خارش در اثر عرق سوز کمک کرده و به تسکین آن بینجامد.

استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهاب و خنک کننده است. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را روی ناحیه عرق سوز شده به مدت ۲۰ دقیقه، قرار دهید سپس با آب سرد بشویید.

شیره کاج نیز یکی از مواد ضد التهاب است که می‌تواند به پوست در اثر عرق سوز دچار خارش شده است، کمک کند.

راه های مفید برای درمان سریعتر عرق سوز

علاوه بر انواع سریعترین راه درمان عرق سوز که در بخش قبل معرفی کردیم، رعایت موارد زیر می‌تواند به سرعت بهبودی و بهتر پشت سر گذاشتن این عارضه کمک کند:

  • لباس‌های نخی بپوشید. به طور کلی از پوشیدن لباس‌ها با الیاف غیر عرقگیر یا بی کیفیت بپرهیزید.
  • اگر دچار عرق سوز شده‌اید، حتی الامکان چند روز استراحت کنید تا به واسطه فعالیت، وضعیت ضایعه‌ها بدتر نشود.
  • حتما در فصل گرما، هر روز دوش آب سرد بگیرید.
  • آب بنوشید تا بدن هیدراته شود و ضایعه‌ها با سرعت بیشتری بهبود یابند.
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید. اما در استفاده از محصولات ضد عرق مانند دئودورانت‌ها زیاده روی نکنید.
  • در محیط خنک و دارای تهویه هوا استراحت کنید.
  • پوشک خردسالان یا بزرگسالان را با دقت اننتخاب کنید. الیاف نامناسب، احتمال عرق سوز را افزایش می‌دهند.
  • پوشک خردسالان یا بزرگسالان را به موفع تعویض کنید. چند ساعتی در شبانه روز از مصرف پوشک بپرهیزید.
  • برای درمان عرق سوز شدن واژن از محصولات تخصصی کمک بگیرید. ممکن است پمادهای موضعی معمولی، برای این ناحیه مناسب نباشند.
جلوگیری از عرق سوز شدن
لباس‌های نخی بپوشید و در فضای دارای تهویه و خنک بمانید.

جمع بندی

در این مقاله پس از آن که کمی درباره عرق سوز شدن و عوامل به وجود آورنده یا تشدید کننده آن صحبت کردیم، انواع سریعترین راه درمان عرق سوز را معرفی نمودیم. برای تهیه پماد کالاندولا برای عرق سوز شدن می‌توانید به صورت حضوری از داروخانه‌های سطح شهر و یا به راحتی با مراجعه به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب، خرید اینترنتی داشته باشید.

خرید پماد کالاندولا

سوالات متداول

عرق سوز چند روز طول میکشد؟

به طور میانگین، علائم عرق سوز ۲ تا ۳ روز طول میکشد. البته شما می‌توانید با سریعترین راه های درمان عرق سوز زمان بهبودی را کاهش دهید. عرق سوزی که بیشتر از چند روز طول بکشد و یا علائم عفونی مثل تاول های چرکی مشاهده شود، نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

پماد کالاندولا برای عرق سوز شدن خوب است؟

پماد کالاندولا یکی از درمان های رایج برای بهبود سریع عرق سوز شدن است. فلاونوییدهای عصاره گل همیشه‌بهار موجود در پماد کالاندولا خاصیت ضد التهاب ایجاد نموده و با تسریع در عمل گرانولاسیون و تحریک تشکیل سلول‌های جدید، موجب ترمیم و التیام پوست های حساس و ملتهب شده، گردش خون را بهبود بخشیده و پوست را تقویت می کند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط