برای تقویت چشم چه بخوریم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

مردم اغلب معتقدند که ضعف بینایی نتیجه غیر قابل اجتناب افزایش سن یا فشار روی چشم است. اما در واقع داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند تا حد زیادی ریسک ابتلا به مشکلات چشم را کاهش دهد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب می‌گوییم که برای تقویت چشم چه بخوریم و چه مواد مغذی و ویتامین‌هایی برای چشم مفید هستند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای تقویت چشم چه بخوریم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که «برای تقویت چشم چه بخوریم؟». خبر خوب این است که رژیم غذایی‌ای که به حفظ سلامت قلب و سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند، برای چشم‌ها نیز مفید است.

مطالعه بیماری‌های چشم مرتبط با افزایش سن یا AREDS (یک مطالعه بالینی انجام شده توسط موسسه ملی بینایی ایالات متحده آمریکا) که در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است، نشان داد که برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌توانند ریسک کاهش سلامت چشم ناشی افزایش سن را تا ۲۵ درصد کاهش دهند. این مواد مغذی عبارتند از: بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E، زینک و مس.

در ادامه به بررسی ویتامین های مفید برای چشم می‌پردازیم.

چه ویتامین هایی برای چشم مفید است؟

به گفته دکتر Rebecca J. Taylor (چشم‌پزشک)، برخی از مواد مغذی به حفظ سلامت عمومی چشم‌ها کمک می‌کنند و نشان داده شده برخی از آن‌ها ریسک بیماری‌های چشم را کاهش می‌دهند. 

داشتن یک رژیم غذایی کم چربی و سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، نه تنها به سلامت قلب بلکه به سلامت چشم نیز کمک می‌کند. این مسئله تعجب‌آور نیست زیرا همان‌طور که قلب به عروق بزرگ‌تر وابسته است، چشم نیز اکسیژن و مواد مغذی را از طریق عروق کوچکی دریافت می‌کند. بنابراین سالم نگه داشتن این عروق به سلامت چشم‌ها کمک می‌نماید.

مواد مغذی و ویتامین هایی که برای سلامت چشم لازم هستند عبارتند از:

ویتامین A

احتمالا معروف‌ترین ماده مغذی برای سلامت چشم ویتامین A باشد. شبکیه چشم برای تبدیل پرتوهای نور به تصاویری که می‌بینیم به مقدار کافی از ویتامین A نیاز دارد. 

بدون وجود ویتامین A به مقدار مناسب، چشم‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی مرطوب بمانند تا از خشکی چشم جلوگیری شود. 

هویج، سیب زمینی شیرین، گرمک و زردآلو منابع خوب ویتامین A هستند.  

ویتامین C

هنگامی که درباره ویتامین های مفید برای چشم صحبت می‌کنیم، باید ویتامین C را در نظر داشته باشیم. ویتامین C برای سلامت چشم ضروری است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان، به محفاظت از بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از برخی عوامل مخرب کمک می‌کند. 

غذاهای سرخ شده، دود تنباکو و اشعه‌های خورشید می‌توانند رادیکال‌های آزاد تولید کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و آن‌ها را از بین ببرند. ویتامین C به ترمیم و رشد سلول‌های بافتی جدید کمک می‌کند.

مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت منابع خوب ویتامین C هستند. همچنین هلو، فلفل دلمه‌ای قرمز، گوجه فرنگی و توت فرنگی نیز ویتامین C دارند.

بر اساس AREDS، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از تباهی لکه زرد (AMD) و آب مروارید جلوگیری کنند یا حداقل آن‌ها را به تاخیر بیندازند.

ویتامین E

یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مهم که می‌تواند برای تقویت چشم مفید باشد، ویتامین E است. این ویتامین می‌تواند به حفظ سلامت سلول‌ها کمک کند. 

آووکادو، بادام و تخمه آفتابگردان از جمله منابع ویتامین E هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ به دست آمده از ماهی‌های سرد آبی می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های چشمی در مراحل بعدی زندگی کمک کند. 

این ماهی‌ها عبارتند از: ماهی‌های سالمون، تن، ساردین، لوزی ماهی و قزل آلا.

امگا ۳ برای عملکرد اشک مفید است. بنابراین مصرف ماهی می‌تواند به افراد دچار خشکی چشم کمک کند.

لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در رنگدانه‌های سبزیجات برگی سبز و سایر غذاهای دارای رنگ روشن و درخشان وجود دارند.

این آنتی اکسیدان‌ها در حفاظت از لکه زرد یا ماکولا نقش کلیدی دارند. این قسمت از چشم مرکزی‌ترین دید با بیشترین جزئیات را به ما می‌دهد. 

کلم کیل (kale) و اسفناج حاوی مقدار زیادی از این دو ماده مغذی هستند.

سایر مواد غذایی که حاوی مقادیر مفیدی از لوتئین و زآگزانتین هستند عبارتند از: کاهوی رومی، کلم سبز (collard)، سبزی شلغم، کلم بروکلی و نخود فرنگی. 

زینک 

زینک یا روی یک ماده معدنی است که به حفظ سلامت شبکیه کمک می‌کند و می‌تواند از چشم در مقابل اثرات مخرب نور محافظت نماید.

با این حال، زینک می‌تواند مقدار مس را در بدن کاهش دهد. مس برای کمک به تشکیل گلبول‌های قرمز خون لازم است.

شما می‌توانید با مصرف انواع لوبیا از جمله لوبیای چشم بلبلی، لوبیای قرمز و لوبیای لیما هر دوی این مواد معدنی را همزمان مصرف نمایید.

سایر منابع غذایی حاوی زینک عبارتند از: گوشت قرمز بدون چربی، گوشت پرندگان و غلات غنی شده.

خوراکی های مفید برای چشم

تا اینجا با مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت چشم آشنا شدیم. در ادامه خوراکی‌های مفید برای تقویت چشم (که حاوی برخی از این مواد مغذی هستند) را معرفی می‌کنیم. AREDS این خوراکی‌های غنی از مواد مغذی را تایید می‌کند:

ماهی

بسیاری از ماهی‌ها منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ماهی‌های چرب ماهی‌هایی هستند که در روده و بافت‌های خود دارای روغن هستند. بنابراین مصرف این نوع ماهی‌ها می‌تواند میزان بیشتری از اسیدهای چرب امگا ۳ را در اختیار بدن قرار دهد. ماهی‌هایی که حاوی مفیدترین مقادیر امگا ۳ هستند عبارتند از:

  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی ساردین
  • ماهی آنچوی (anchovies)
  • شاه ماهی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که روغن ماهی می‌تواند روند خشکی چشم از جمله خشکی چشم ناشی از استفاده طولانی از کامپیوتر را معکوس کند.

آجیل و حبوبات

آجیل‌ها نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همچنین این خوراکی‌های مفید حاوی مقدار زیادی ویتامین E می‌باشند که می‌تواند از چشم در مقابل آسیب ناشی از افزایش سن محافظت کند.

آجیل‌ها و حبوباتی که برای سلامت چشم مفید هستند عبارتند از:

  • گردو
  • فندق برزیلی
  • بادام هندی
  • بادام زمینی
  • عدس

دانه‌ها

دانه‌ها نیز مانند آجیل و حبوبات دارای مقدار زیادی امگا ۳ هستند و همچنین منابع خوبی از ویتامین E می‌باشند. دانه‌های غنی از امگا ۳ عبارتند از:

  • دانه چیا
  • تخم کتان
  • شاهدانه

مرکبات

مرکبات غنی از ویتامین C هستند. همان‌طور که گفته شد ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA) آن را برای مقابله با آسیب چشمی مربوط به افزایش سن توصیه می‌کند. مرکبات سرشار از ویتامین C عبارتند از:

  • لیمو
  • پرتقال
  • گریپ فروت

سبزیجات برگی سبز

سبزیجات برگی سبز غنی از لوتئین و زآگزانتین هستند و همچنین منابع غذایی خوبی از ویتامین C می‌باشند. سبزیجات برگی معروف عبارتند از اسفناج، کلم سبز و کلم کیل.

هویج

وقتی می‌پرسیم که برای تقویت چشم چه بخوریم، احتمالا یکی از اولین جواب‌هایی که به ذهن ما می‌رسد هویج است. هویج سرشار از ویتامین A و همچنین بتاکاروتن است. رنگ نارنجی هویج به‌خاطر بتاکاروتن می‌باشد. 

ویتامین A در بینایی نقشی اساسی دارد و جزئی از پروتئینی به نام رودوپسین است که به شبکیه در جذب نور کمک می‌کند.

تحقیقات درباره نقش بتاکاروتن در بینایی متفاوت هستند. با این حال، بدن برای ساخت ویتامین A به این ماده مغذی نیاز دارد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نیز مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است و همچنین منبع خوبی از ویتامین E می‌باشد.

گوشت گاو

گوشت گاو سرشار از زینک می‌باشد. زینک را با سلامت چشم در بلند مدت مرتبط دانسته‌اند. زینک می‌تواند به ایجاد تاخیر در کاهش بینایی مربوط به افزایش سن و تباهی لکه زرد کمک کند.

خود چشم دارای مقدار زیادی زینک مخصوصا در شبکیه و بافت عروقی اطراف شبکیه می‌باشد.

علاوه بر گوشت گاو برخی از گوشت‌های دیگر از جمله سینه مرغ نیز حاوی زینک هستند اما مقدار زینک آن‌ها نسبت به گوشت گاو کمتر است.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی لوتئین و زآگزانتین است که می‌تواند ریسک کاهش بینایی مربوط به افزایش سن را کم کند. همچنین تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین E و زینک است.

آب

تعجب آور نیست که مایع ضروری زندگی یعنی آب برای سلامت چشم نیز حیاتی است. مصرف آب کافی می‌تواند از دهیدراته شدن (کم آبی) جلوگیری کند که این مسئله می‌تواند علائم خشکی چشم را کاهش دهد.

مقادیر روزانه توصیه شده مواد مغذی مفید برای چشم

مقادیر روزانه توصیه شده توسط آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری‌های چشم عبارتند از:

  • ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C
  • ۴۰۰ واحد بین‌الملل (IU) ویتامین E
  • ۱۰ میلی‌گرم لوتئین 
  • ۲ میلی‌گرم زآگزانتین
  • ۸۰ میلی‌گرم زینک اکساید
  • ۲ میلی‌گرم اکسید مس

نکات مهم برای حفظ سلامت چشم

بر اساس آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)، راهکارهای زیر می‌توانند به سلامت چشم کمک کنند:

  • استفاده از عینک آفتابی در فضای بیرون؛ زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث آب مروارید شود.
  • ترک سیگار
  • معاینه منظم چشم؛ مخصوصا اگر سابقه خانوادگی بیماری چشمی وجود داشته باشد.
  • استفاده از محافظ چشم در هنگام کار با محرک‌های احتمالی چشم یا مواد شیمیایی خطرناک
  • شستن دست‌ها قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز طبی
  • محافظت از چشم در مقابل فشار چشم ناشی از کامپیوتر؛ به این صورت که هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۶ متری نگاه کنید.

دیابت یک عامل اصلی نابینایی است. افراد مبتلا به دیابت باید به دقت سطح قند خون خود را کنترل کنند، داروها را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف نمایند و مصرف کربوهیدرات خود را مدیریت کنند و روی مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین (GI) متمرکز شوند.

درمان زودهنگام مشکلات چشم می‌تواند از بدتر شدن آن‌ها پیشگیری کند. بنابراین افرادی که متوجه تغییراتی در بینایی خود می‌شوند باید به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کنند.

معرفی محصولات

تا انجا به معرفی خوراکی های مفید برای چشم پرداختیم. در این قسمت چند داروی مفید برای تقویت چشم و بینایی معرفی می‌کنیم.

کپسول اوژن یورو ویتال

کپسول چشم اوژن یورو ویتال یک محصول کامل جهت تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز چشم است که به پیشگیری از ضعف بینایی ناشی افزایش سن کمک می‌کند و عملکرد چشم‌ها را بهبود می‌بخشد.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول اوژن از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید کپسول اوژن

قرص سیموویژن سیمرغ

قرص سیموویژن یک داروی مناسب برای تقویت بینایی و کمک به حفظ سلامت چشم در افراد با سن بالا و کسانی که از لنز استفاده می‌کنند، می‌باشد. مصرف این قرص به جلوگیری و کنترل مشکل پیرچشمی کمک می‌کند و در تقویت بینایی افرادی که به دلیل تماشای طولانی مدت صفحه کامپیوتر و دیگر ابزار دیجیتال دچار خشکی چشم هستند، بسیار موثر است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص سیموویژن از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید قرص سیموویژن

کپسول اپتی ویژن نیچرز اونلی

کپسول اپتی ویژن حاوی برخی از مواد مغذی مفید برای چشم از جمله لوتئین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، زینک، کروم و سلنیوم می‌باشد.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول اپتی ویژن از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید کپسول اپتی ویژن

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید به این پرداختیم که برای تقویت چشم چه بخوریم. همان‌طور که گفته شد برخی از مواد مغذی برای سلامت چشم ضروری هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند به پیشگیری از برخی مشکلات چشم و یا به تاخیر انداختن آن‌ها کمک کند.
شما می‌توانید برای تهیه انواع داروی تقویت عصب چشم از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید داروی تقویت عصب چشم

منابع: سایت‌های AAO و MedicalNewsToday


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «برای تقویت چشم چه بخوریم؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع