با بهترین پماد واژینال برای عفونت آشنا شوید!

بهترین پماد واژینال برای عفونت
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

تقریبا تمام زنان در طول زندگی خود به طور میانگین ۲ یا ۳ بار به عفونت واژینال مبتلا می‌شوند. از این میان برخی خانم‌ها به واسطه شرایط محیطی یا عوامل درونی، بیش از دیگر هم‌جنسان خود با انواع عفونت واژن درگیر هستند. خوشبختانه عفونت‌های واژینال عموما قابل درمان هستند و با داروهای خوراکی، انواع کرم واژینال، شیاف یا کپسول واژینال بهبود می‌یابند. جهت درمان قطعی عفونت واژن ابتدا باید علت ابتلا به این عارضه مشخص شود، سپس می‌توان به کمک روش‌های درمانی جهت رفع آن اقدام نمود. در این مقاله بعد از بررسی انواع عفونت‌های قارچی و باکتریایی واژن، درمورد بهترین پماد واژینال برای عفونت صحبت خواهیم کرد.

عفونت واژن چیست و چه انواعی دارد؟

عفونت واژن که با نام واژینیت نیز شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌های التهابی شایع میان زنان است. تقریبا یک سوم از زنان در طول عمر خود این عارضه را تجربه می‌کنند. معمولا عفونت یا التهاب واژن باعث ایجاد ترشح، درد، بوی نامطبوع، خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می‌شود. اصلی‌ترین دلیل ایجاد عفونت واژینال، بر هم خوردن تعادل طبیعی باکتری‌های واژن و یا ورود یک عامل عفونت است.

عفونت‌های واژینال شامل چند نوع است که جهت انتخاب داروی مناسب به تشخیص نوع عفونت و علت ایجاد آن اهمیت پیدا می‌کند. اما تاکید می‌کنیم که تشخیص قطعی عامل عفونت واژینال فقط با معاینه متخصص و انجام آزمایش‌هایی مانند پاپ اسمیر ممکن است. بنابراین اگر علایم عفونت واژینال را مشاهده کرده‌اید در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید. در ادامه شما را با انواع عفونت واژینال آشنا می‌کنیم:

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن توسط نوعی قارچ با نام کاندیدا ایجاد می‌شود. این قارچ در حالت سالم و طبیعی در ناحیه واژن وجود دارد، اما عواملی باعث می‌شود که تعادل مخاط بهم خورده و در نتیجه میزان قارچ‌ها افزایش پیدا کند. همچنین برخی قارچ‌ها در تماس با محیط آلوده یا شریک جنسی آلوده به واژن منتقل می‌گردد. مهم‌ترین علائم عفونت‌های قارچی واژن عبارتند از:

  • سوزش و خارش
  • ترشحات غلیظ سفید رنگ به شکل پنیرک
  • بوی نامطبوع واژن مانند بوی تخمیر

هر یک از این علایم به تنهایی می‌توانند نشانه‌ای از عفونت قارچی واژن باشند. بنابراین بهتر است برای تشخیص و درمان در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک برای درمان عفونت قارچی بسته به نوع و شدت آن، پماد واژینال (کرم واژینال) را تجویز می‌کند. در برخی موارد علاوه بر انواع کرم واژینال، برای درمان عفونت قارچی از داروهای خوراکی نیز استفاده می‌شود.

عفونت باکتریایی واژن

باکتری‌های بیماری زا ممکن است در اثر تغییرات هورمونی در رحم رشد کنند یا به دلیل تعریق شدید (در ناحیه کشاله ران)، شریک جنسی آلوده یا عوامل خارجی دیگر وارد واژن شوند. عفونت‌های باکتریایی در ناحیه واژن معمولا با علائم ناچیزی همراه هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ترشحات غلیظ و لغزنده سفید رنگ
  • بوی نامطبوع مانند بوی ماهی گندیده
  • در صورتی که عفونت شدید باشد، ترشحاتی به رنگ سیاه یا سبز نیز دیده می‌شوند.

معمولا عفونت‌های باکتریایی واژینال بدون خارش و سوزش هستند. متخصص زنان پس از تشخیص عامل عفونت، از انواع کرم واژینال یا داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک برای درمان کمک می‌گیرد.

عفونت واژن به دلیل بیماری‌های آمیزشی

در برخی موارد عفونت واژینال به دلیل بیماری‌های آمیزشی مانند تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و… اشاره کرد. این بیماری‌ها عموما دارای عامل ویروسی یا باکتریایی هستند و در بدن اختلالات زیادی به وجود می آورند. عفونت ناشی از بیماری‌های آمیزشی خود زمینه ساز عفونت بیشتر یا عوامل بیماری زای دیگر است. چنانچه هر یک از علایم زیر را مشاهده کردید برای تشخیص و درمان در اسرع وقت به متخصص بیماری‌های عفونی یا متخصص زنان مراجعه کنید.

  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • بوی نامطبوع در ناحیه واژن
  • مشاهده دانه یا جوش در واژن (دردناک یا بدون درد)
  • احساس درد حین نزدیکی
  • خونریزی بعد از نزدیکی
  • مشاهده علایم بیماری آمیزشی در همسر
  • سوزش یا درد شدید هنگام دفع ادرار

التهاب غیر عفونی واژن

گاهی اوقات واژن دچار التهاب می‌شود اما عامل عفونی برای این عارضه وجود ندارد. معمولا با از بین بردن عامل التهاب، می‌توان این مشکل را حل کرد. در این بخش تعدادی از عوامل که باعث التهاب غیر عفونی واژن می‌شوند را نام می‌بریم:

  • تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی یا بارداری
  • استفاده از لباس زیر تنگ یا دارای الیاف پلاستیکی
  • حساسیت به کاندوم
  • استفاده از قرص‌های ضدبارداری
  • دوش واژینال یا شستشوی واژن با مواد صابونی
  • مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها
  • رابطه جنسی خشن
  • استفاده از تامپون
تشخیص علت عفونت واژینال
اهمیت تشخیص علت عفونت واژینال توسط پزشک یا متخصص زنان

متخصص زنان با معاینه بیمار، التهاب غیر عفونی را تشخیص می‌دهد. عموما انواع شیاف‌های واژینال یا کپسول واژینال می‌توانند در یک دوره مصرف، التهاب را رفع کنند. تا اینجا با انواع عفونت‌های واژن آشنا شدیم. در ادامه روش‌های درمان قطعی این عارضه را بررسی کرده و به معرفی چند نمونه از بهترین پماد واژینال برای عفونت می‌پردازیم.

درمان قطعی عفونت واژن

همانطور که گفتیم اولین اقدام در جهت درمان قطعی عفونت واژن، مراجعه به پزشک متخصص زنان است. پزشک با توجه به شرایط بدن شما و عوامل ایجاد بیماری، داروهایی مانند کرم واژینال، پماد واژینال، شیاف واژینال، قرص و کپسول واژینال را تجویز می‌کند. با این حال در بسیاری از موارد می‌توان از این عفونت پیشگیری کرد و یا بعد از درمان از بروز مجدد آن جلوگیری نمود. برخی از راهکارهای تاثیرگذار در کنترل و پیشگیری از عفونت واژن شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای پیشگیری از عفونت مکرر واژینال پیش از رابطه جنسی و پس از آن، ناحیه تناسلی را با ژل بهداشتی بانوان شستشو دهید.
  • در زمان قاعدگی، تامپون یا پد بهداشتی را به طور مرتب تعویض کنید.
  • اگر از انواع کرم واژینال یا محصولات مشابه که نیاز به اپلیکاتور دارند، استفاده می‌کنید، در حفظ بهداشت اپلیکاتور کوشا باشید و آن را پیش از استفاده و پس از آن با آب گرم و صابون بشوید و خشک کنید.
  • لباس زیر مناسب و نخی بپوشید.
  • پس از ورزش دوش بگیرید و کشاله‌های ران و ناحیه تناسلی را به دقت بشویید.

خرید بهترین پماد واژینال برای عفونت

بهترین پماد واژینال برای عفونت

داروهای مختلفی برای درمان عفونت واژن وجود دارد که پزشک شما بسته به علت ابتلا و نوع عفونت به تجویز بهترین دارو می‌پردازد. معمولا انواع داروهای عفونت واژن به مدت ۳ تا ۷ روز مصرف می‌شود و طی این زمان عفونت واژن رفع می‌گردد. به عنوان مثال در عفونت قارچی واژن پزشک شما ممکن است تنها یک دوز از قویترین داروی ضد قارچ واژن را برای شما تجویز کند (مثلا یک قرص فلوکونازول) اگرچه این روش در خانم‌های باردار کاربرد نداشته و توصیه نمی‌شود. حالت دیگر مصرف داروهای خوراکی ضد قارچ، استفاده از دو دوز دارو در سه روز است.

اگر بخواهیم شما را با بهترین پماد واژینال برای عفونت آشنا کنیم باید بدانید، داروهای عفونت واژن به دو دسته شیمیایی و گیاهی تقسیم می‌شوند. یکی از بهترین انواع پمادهای واژینال شیمیایی پماد کلوتریمازول است که یک داروی ضد قارچ قوی می‌باشد. از پمادها و کرم‌های گیاهی پرطرفدار می‌توان به کرم لکورکس، ژل واژیهیل و کرم میکوزین اشاره کرد که در ادامه با این پمادها آشنا می‌شویم.

پماد کلوتریمازول واژینال

کلوتریمازول در درمان انواع عفونت‌های قارچی قسمت‌های مختلف بدن مثل ناخن، واژن و نقاط مختلف پوست موثر است. استفاده از این دارو به صورت موضعی موجب مهار بیوسنتز ارگوسترول که یکی از اجزای تشکیل‌دهنده غشای سلولی قارچی است، می‌‌شود. در این حالت دیگر سلول توانایی ساخت غشای سلولی سالم و فعال را نخواهد داشت و در نتیجه قارچ از بین می‌رود. علائم عفونت قارچی مثل خارش یا درد، طی چند روز پس از مصرف پماد کلوتریمازول باید کاهش یافته و رو به بهبود برود.

بهتر است نحوه مصرف این پماد را پزشک متخصص تعیین کند. اما به طور کلی از پماد کلوتریمازول ۲ تا ۳ بار در روز باید استفاده شود. معمولا اگر روزی ۳ بار از آن استفاده کنید، نتیجه بهتری کسب خواهید کرد.

کرم واژینال لکورکس باریج

کرم لکورکس باریج یکی از بهترین پماد واژینال برای عفونت است که یک داروی گیاهی برای درمان عفونت‌های کاندیدایی، تریکومونایی و باکتریایی واژن می‌باشد. این پماد در رفع علائم عفونت واژن مانند سوزش و خارش، رفع التهاب واژن و مبارزه با عوامل عفونی (باکتری، قارچ و انگل) کاربرد دارد.

خرید پماد واژینال لکورکس
جهت خرید پماد واژینال لکورکس باریج با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

پماد لکورکس باریج، درمان بدون عوارض و بسیار خوبی برای مشکلات واژینال بانوان است. این پماد واژینال، با استفاده از تأثیر عصاره آویشن شیرازی علائم واژینیت را کاهش داده و به سلامت محیط تناسلی بانوان کمک می کند. برای استفاده از کرم واژینال لکورکس باریج، کافی است هر شب یک بار، یک اپلیکاتور از آن را داخل واژن تخلیه کنید. برای تأثیر کامل دارو این کار را ۷ تا ۱۰ روز مرتب انجام دهید.

ژل واژیهیل باریج

ژل واژیهیل که به نام پماد خارش واژن نیز شناخته می‌شود، یک مرطوب‌کننده طبیعی برای واژن به شمار می‌رود. این پماد حاوی رازک و ویتامین E بوده و می‌تواند در رفع مشکلاتی همچون خشکی واژن، سوزش، خارش و درد ناشی از آتروفی واژن در نزدیکی کمک‌کننده باشد. منظور از آتروفی واژن، خشکی یا التهاب مربوط به جداره‌های واژن می‌باشد که به دلیل کمبود هورمون استروژن اتفاق می‌افتد.

خرید ژل واژیهیل باریج
جهت خرید ژل واژیهیل باریج با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

پماد واژیهیل باریج با برخورداری از ترکیبات گیاهی و قیمت مناسب در مقایسه با کارایی فوق‌العاده می‌تواند انتخاب خوبی جهت رفع خشکی واژن و افزایش رطوبت در این ناحیه باشد. برای استفاده از واژیهیل باریج هر شب ۲.۵ گرم از این ژل را در زمان خواب به مدت ۷ شب متوالی مصرف کنید.

کرم واژینال میکوزین گل دارو

پماد میکوزین گل دارو حاوی عصاره سیر و آویشن بوده و به عنوان بهترین پماد واژینال برای عفونت واژن در انواع قارچی، باکتریایی و مختلط به کار گرفته می‌شود. این دو گیاه در کنار هم می‌تواند فعالیت باکتری‌ها و قارچ‌های عامل عفونت را در محیط واژن متوقف کند و با تنظیم اسیدیته واژن از فعالیت این عوامل عفونی ممانعت به عمل می‌آورند.

خرید کرم واژینال میکوزین
جهت خرید کرم واژینال میکوزین گل دارو با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

طی آزمایش‌هایی که توسط شرکت گل دارو برای بررسی عملکرد پماد میکوزین انجام شد، مشخص شد که تأثیر این پماد واژینال گیاهی در کاهش التهاب، قرمزی سوزش و ترشحات عفونی واژن، هیچ تفاوتی با آنتی بیوتیک مترونیدازول و کلوتریمازول ندارد و افراد تحت درمان با پماد میکوزین، سوزش، خارش و عوارض گوارشی کمتری را گزارش داده‌اند. برای اثر کامل دارو به مدت ۷ شب مداوم، هر شب یک اپلیکاتور از آن را در داخل واژن تخلیه کنید.

طرز استفاده از کرم واژینال

مدت زمان استفاده از کرم واژینال، به نوع عفونت بیمار بستگی دارد. به عنوان مثال، برای عفونت قارچی واژن، توصیه می‌شود حداقل ۲ هفته از آن استفاده کنید، حتی اگر تمامی علائم عفونت از بین رفته باشد.

جهت اطلاع از طرز استفاده از کرم واژینال لازم است با پزشک خود مشورت کنید و مقدار مناسب برای شما تعیین گردد. اما در صورتی که دستور خاصی برای شما تجویز نشده باشد، می‌توانید روزی ۲ تا ۳ بار پماد یا کرم را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. (البته توصیه بر این است که برای پاسخگویی سریع‌تر دارو، روزی ۳ بار از دارو استفاده شود).

معمولا همراه با پماد، ژل یا کرم واژینال اپلیکاتور نیز قرار داده می‌شود و یا می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. برای استفاده از آن ابتدا دستان خود را قبل و بعد از استفاده بشویید. اپلیکاتور را از کرم پر کنید. به پشت بخوابید و زانوها را به سمت سینه خود فشار دهد. اپلیکاتور را در واژن خود قرار داده سپس به آرامی پیستون اپلیکاتور را فشار دهید تا کرم وارد واژن شود.

جمع بندی

مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کاملی در مورد انواع عفونت واژن و روش‌های درمانی آن به دست آورید. همچنین جهت انتخاب بهترین پماد واژینال برای عفونت می‌تواند کمک‌کننده باشد. جهت تهیه هر یک از سه پماد واژینال گیاهی معرفی‌شده در این مقاله شامل کرم لکورکس، ژل واژیهیل و کرم میکوزین، می‌توانید به لینک دسته بندی زیر در داروخانه دکتر اصیلی مراجعه کنید:

خرید بهترین پماد واژینال برای عفونت

هر سوال دیگری در مورد داروهای عفونت واژن و سایر مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

عفونت واژن چه علائمی دارد؟

از علائم رایج عفونت واژن می‌توان به خارش، احساس سوزش، قرمزی و تورم دهانه واژن، احساس درد در ناحیه، بوی نامطبوع، بروز بثورات پوستی و وجود ترشحات پنیری و آبکی اشاره کرد..

علت خوب نشدن عفونت واژن چیست؟

به طور کلی عفونت قارچی واژن باید در طی سه روز درمان بشود و درمان طولانی مدت ندارد. اگر تحت نظر پزشک بودید و بیماری مدام تکرار می‌شود باید تحت درمان نگهدارنده قرار بگیرید و یا نوع درمان شما توسط پزشک تغییر پیدا کند.

برای خارش و عفونت واژن چی خوبه؟

ابتدا باید علت خارش واژن توسط پزشک تشخیص داده شود، اگر خارش ناشی از عفونت قارچی باشد، داروهای ضد قارچی مانند کلوتریمازول و ژل واژیهیل می‌توانند کمک‌کننده باشند و اگر خارش ناشی از واژینوز باکتریایی باشد، برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط