فواید بی‌نظیر زنجبیل برای معده و گوارش

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

زنجبیل گیاهی است که از گذشته تا کنون از آن برای کمک به درمان بیماری‌ها و مشکلات مختلف استفاده شده است. یکی از فواید معروف زنجبیل توانایی آن در درمان برخی از مشکلات شکمی است. ترکیبات فعال موجود در زنجبیل می‌توانند برای درمان مشکلاتی مانند سوء هاضمه و نفخ مفید باشند. با این مقاله از مجله سلامت مفید طب همراه باشید تا با فواید زنجبیل برای معده و گوارش آشنا شوید.

زنجبیل چیست؟

زنجبیل یک گیاه بومی هند و چین بوده و یکی از گیاهانی است که استفاده از آن به آشپزی محدود نمی‌شود و برای درمان مشکلات و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه استفاده می‌شود. 

تعداد درمان‌های خانگی که از زنجبیل استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است. از زمان‌های بسیار دور، آیورودا از این گیاه چند ساله برای درمان انواع بیماری‌های التهابی استفاده می‌کند. اخیرا غرب نیز به خواص دارویی فوق العاده زنجبیل پی برده است. تعداد مطالعات و تحقیقاتی که درباره عصاره زنجبیل و خواص درمانی آن انجام می‌شود، شاهدی برای این مسئله است.

زنجبیل که اغلب از آن به عنوان ریشه یاد می‌شود، در واقع ساقه‌ای است که زیر زمین رشد می‌کند. 

در ادامه به فواید بی‌نظیر زنجبیل برای معده و مشکلات گوارشی از جله نفخ، سوء هاضمه و تهوع می‌پردازیم.

زنجبیل برای گوارش

زنجبیل برای گوارش و بهبود هضم غذا مفید است. اگر به خاطر شام شب قبل احساس ناراحتی معده دارید، نگران نباشید. زنجبیل می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش فوق‌العاده باشد و ناراحتی شکم را تسکین دهد. 

کتاب غذاهای شفابخش (Healing Foods) می‌گوید: «زنجبیل از روده محافظت و آن را درمان می‌کند، حرکت غذا را در دستگاه گوارش تسریع می‌نماید و باد، نفخ و گرفتگی‌های شکمی را کاهش می‌دهد. همچنین باعث بیدار شدن پرزهای چشایی و جاری شدن شیره‌های گوارشی می‌شود.»

برای استفاده از این درمان خانگی می‌توانید کمی زنجبیل را بجوشانید یا از مقداری پودر زنجبیل تازه برای تهیه یک دمنوش زنجبیل گرم استفاده کنید.

زنجبیل برای گوارش
شما می‌توانید از مقداری پودر زنجبیل تازه برای تهیه یک دمنوش زنجبیل گرم استفاده کنید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص فارموسینا (سیناگل سابق) سینافرآور از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص سیناگل

قرص سیناگل یک قرص تقویت معده گیاهی حاوی شیرین بیان و گل سرخ بوده و برای درمان درد و سوزش معده، سوء هاضمه و اسپاسم معده بسیار مؤثر است.

زنجبیل برای کاهش اسید معده

بعضی از افراد از زنجبیل برای کاهش اسید معده استفاده می‌کنند. دکتر Ashutosh Gautam (متخصص آیورودا) می‌گوید: «زنجبیل یک داروی تقویت کننده گوارشی عالی است که حرکت معده را بهبود می‌بخشد. بنابراین یبوست، استفراغ و اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و از پوشش معده در مقابل اسیدیته محافظت می‌کند.» 

روغن‌های فرار زنجبیل برای رفع ناراحتی‌های گوارشی موثر هستند. همچنین متخصصان ادعا می‌کنند که زنجبیل می‌تواند احتمال بازگشت اسید معده به مری را کاهش دهد.

شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری زنجبیل، آبلیمو و دو قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم بریزید و مخلوط نمایید. این داروی ضد التهاب می‌تواند به کاهش علائم اسیدیته و تسکین ناراحتی مربوط به آن کمک کند.

شاید علاقه‌مند باشید مقاله «بهترین قرص برای تقویت معده با داروهای گیاهی» را مطالعه نمایید.

زنجبیل برای افزایش اشتها

ممکن است زنجبیل برای افزایش اشتها مفید باشد. بی اشتهایی مشکلی متداول است که افراد زیادی در سراسر جهان به آن دچار می‌شوند. اغلب، بیماری‌ها یا فشارهای روانی باعث از بین رفتن اشتها می‌شوند.

بر طبق آیورودا، این مسئله به دلیل خاموشی آگنی یا آتش گوارشی (agni/digestive fire) اتفاق می‌افتد. در این طب، زنجبیل یکی از بهترین گیاهان برای برافروختن آگنی است.

به گفته دکتر Ashutosh Gautam جویدن مقداری زنجبیل به همراه لیمو و سنگ نمک می‌تواند به بازگشت اشتها کمک کند. 

زنجبیل برای نفخ شکم

طبق کتاب کامل درمان‌های خانگی (Complete Book of Home Remedies) نوشته دکتر Vasant Lad، زنجبیل می‌تواند به خوبی مشکل گاز شکم را کنترل کند. در طول فرآیند هضم، سیستم گوارشی گازهای اضافه نیز تولید می‌کند. هنگامی که گاز معده و یا روده بیش از حد در سیستم گوارشی وجود داشته باشد مشکلات گاز ایجاد می‌شود.

دکتر Vasant Lad پیشنهاد می‌کند حدود یک قاشق چای‌خوری ریشه زنجبیل تازه را با یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش مخلوط کنید و بلافاصله بعد از غذا مصرف نمایید.

نفخ یک تورم متداول معده است که مخصوصا بعد از غذا اتفاق می‌افتد. دلایل شایع آن عبارتند از پرخوری، گاز، عدم تحمل یک غذا یا محصول لبنی خاص، یبوست، تغییر محیط و غیره.

زنجبیل شیره‌های گوارشی مانند صفرا، بزاق و سایر ترکیباتی که به هضم کمک می‌کنند را تحریک می‌نماید. بنابراین برای جذب بهتر مواد مغذی عالی است. 

سوء هاضمه یکی از دلایل اصلی نفخ است. غذاهای هضم نشده سمومی تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شود.  

مصرف یک قاشق چای‌خوری آب زنجبیل در صبح به کاهش نفخ کمک می‌کند و دستگاه گوارش را التیام می‌بخشد. همچنین سطح بالای قند خون را مدیریت می‌کند.

اگر برایتان سوال است که برای ورم معده چه قرصی بخوریم می‌توانید مقاله «اسم قرص ورم معده» را مطالعه نمایید.

زنجبیل برای نفخ شکم
نفخ یک تورم متداول معده است که مخصوصا بعد از غذا اتفاق می‌افتد. دلایل شایع آن عبارتند از پرخوری، گاز، عدم تحمل یک غذا یا محصول لبنی خاص، یبوست، تغییر محیط و غیره.

زنجبیل برای تهوع

به نظر می‌رسد زنبجیل برای تهوع بسیار موثر است. این گیاه می‌تواند به تسکین تهوع و استفراغ در افرادی که تحت برخی از انواع عمل جراحی قرار می‌گیرند، کمک کند. همچنین می‌تواند به تهوع مربوط به شیمی درمانی کمک نماید. اما در این مورد به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

با این حال زنجبیل می‌تواند برای تهوع‌های بارداری از جمله تهوع صبحگاهی بسیار موثر باشد. بر طبق یک بررسی بر روی ۱۲ مطالعه که در مجموع شامل ۱۲۷۸ زن باردار بود، ۱.۱ تا ۱.۵ گرم زنجبیل می‌تواند به میزان قابل توجهی تهوع را کاهش دهد. با این حال این مطالعه نتیجه گرفت که زنجبیل تاثیری بر استفراغ ندارد.

با وجود این‌که زنجبیل بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما در صورت بارداری قبل از مصرف مقدار زیاد آن با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه می‌شود زنان بارداری که زایمان آن‌ها نزدیک است و یا سقط جنین داشته‌اند از مصرف زنجبیل خودداری کنند. همچنین زنجبیل در افرادی که سابقه خون‌ریزی واژینال و اختلالات انعقاد خون دارند نیز منع مصرف دارد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ومیگان دینه (تهوع، سرگیجه و سوء هاضمه) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ومیگان

ومیگان یک قرص ضد تهوع گیاهی و ضد درد است که برای تهوع ناشی از بارداری، ماشین زدگی و شیمی درمانی و کاهش درد و التهاب مفاصل بسیار مؤثر است. در این قرص از خواص گیاه زنجبیل استفاده شده است.

زنجبیل برای اسهال خوب است؟

شاید برایتان سوال باشد که آیا زنجبیل برای اسهال خوب است یا خیر. زنجبیل یک درمان طبیعی شناخته شده برای اسهال است. این گیاه می‌تواند برخی از علل اسهال را درمان کند و به تسکین علائم آن کمک نماید. شما می‌توانید از دمنوش زنجبیل برای این مشکل استفاده کنید.

تحقیقات به صورت فزاینده‌ای به زنجبیل به عنوان درمانی طبیعی برای اسهال اشاره می‌کنند. متخصصان داروهای گیاهی، مدت‌هاست که از زنجبیل برای جلوگیری از اسپاسم ماهیچه‌ای استفاده می‌کنند. این خاصیت زنجبیل می‌تواند تعداد دفعات نیاز به اجابت مزاج را کاهش و درد اسهال را تسکین دهد.

امروزه پزشکان غربی نیز به نقشی که زنجبیل می‌تواند در پیشگیری از مشکلات گوارشی از جمله تهوع صبحگاهی، اسهال، نفخ و گاز معده داشته باشد، علاقه‌مند شده‌اند.

زنجبیل سرشار از فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی) است. احتمالا فواید ضد اسهالی زنجبیل مربوط به این مواد می‌باشد.

محققان، پزشکان طب جایگزین و پزشکان دیگر معتقدند زنجبیل از راه‌های زیر می‌تواند به درمان اسهال کمک کند:

  • تغییر اسپاسم عضلات در قسمت تحتانی دستگاه گوارش برای کمک به بدن برای دفع منشا اسهال
  • پیشگیری از لرز ناشی از بیماری
  • ایجاد تغییر در رفتار انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص. این انتقال دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی‌ای هستند که به بدن کمک می‌کنند سیگنال‌های عصبی را ارسال نماید
  • مبارزه با عفونت‌های مربوط به اسهال
  • درمان علل مزمن اسهال و درد معده از جمله زخم معده و رفلاکس اسید معده
زنجبیل برای اسهال
زنجبیل یک درمان طبیعی شناخته شده برای اسهال است.

زنجبیل برای سوء هاضمه مزمن

سوء هاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت بالای معده مشخص می‌شود. باور بر این است که دلیل اصلی سوء‌هاضمه، تاخیر در تخلیه معده است. نشان داده شده که زنجبیل سرعت تخلیه معده را بیشتر می‌کند.

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۱، به افراد مبتلا به سوء هاضمه عملکردی (که سوء هاضمه بدون دلیل شناخته شده است)، کپسول زنجبیل یا دارونما و پس از یک ساعت سوپ داده شد.

تخلیه معده در افرادی که زنجبیل دریافت کرده بودند، ۱۲.۳ دقیقه و در افرادی که به آن‌ها دارونما داده شده بود ۱۶.۱ دقیقه طول کشید.

همچنین این تاثیرات در افرادی که سوء هاضمه ندارند نیز مشاهده شده است. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸، به ۲۴ فرد سالم کپسول زنجبیل یا دارونما و پس از یک ساعت سوپ داده شد.

مصرف زنجبیل در مقابل دارونما به میزان قابل توجهی تخلیه معده را تسریع نمود. این مدت زمان برای افرادی که زنجبیل دریافت کرده بودند، ۱۳.۱ دقیقه و برای افرادی که دارونما دریافت کرده بودند ۲۶.۷ دقیقه بود.

جمع‌بندی

زنجبیل گیاهی محبوب است که خواص دارویی فراوانی دارد و از گذشته تا به امروز برای کمک به درمان بیماری‌ها و مشکلات مختلف از آن استفاده شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به فواید بی‌نظیر زنجبیل برای معده و گوارش پرداختیم. از جمله این فواید می‌توان به کمک به درمان اسهال، تهوع، نفخ و سوء هاضمه مزمن اشاره نمود.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص تقویت معده از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع مکمل تقویت معده

منابع: سایت‌های food.ndtv و healthline و MedicalNewsToday


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره