لاغری تضمینی در یک ماه، ادعا یا واقعیت؟

ادعا یا واقعیت آگهی تبلیغاتی دارو
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

«لاغری تضمینی در یک ماه»، «داروی گیاهی افزایش وزن بدون بازگشت»، «چاقی صورت فوری»، «درمان قطعی زگیل تناسلی»، «بهترین مکمل عضله‌سازی»، «ترک اعتیاد بدون دردسر» و…

همه ما با ادعاهایی از این دست در مورد افزایش یا کاهش وزن، داروی گیاهی پوستی، ترک اعتیاد و… مواجه شده‌ایم. انواعی از این تبلیغات را ممکن است در شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام یا در بنرهای تبلیغاتی در سایت‌های مختلف دیده باشیم. معمولا این تبلیغات ادعا می‌کنند که می‌توانند به راحتی این مشکلات شایع سلامت را رفع کنند و درمان‌های تازه‌ای هستند که به تازگی کشف شده‌اند. همچنین ادعا می‌کنند که می‌توانند بلاخره بدون هیچ زحمتی باعث راحت شدن انسان از چاقی، جوش، پیری پوست و… بشوند. در این مقاله مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا درباره این ادعاها و صحت و خطرات استفاده از آن‌ها بیشتر بدانید.

آیا واقعا می‌توان به این ادعاها اعتماد کرد؟

زمانی که اقدام به خرید محصولات ذکر شده در مقدمه می‌کنید، ممکن است بدون اطلاع فرآورده‌ای غیرقانونی را تهیه کرده باشید یا ممکن است در برخی از این محصولات ترکیباتی وجود داشته باشد که روی برچسب محصول و توضیحات شرکت سازنده ذکر نشده است.

این نکته، کشف جدیدی نیست. در طی سالیان اخیر، نهادهای نظارتی مرتبط با سلامت و بهداشت، بارها به مشتریان این گونه محصولات هشدار داده‌اند که مراقب محصولات و منبعی که این محصولات را از آن تهیه می‌کنند باشند. چون ممکن است برخی از ترکیبات مخفی آن‌ها، به شدت برای سلامت خطرساز باشند.

معمولا بیشترین نگرانی درمورد خطرآفرین بودن ترکیبات مخفی، درمورد محصولات کاهش وزن، افزایش عملکرد جنسی، عضله‌سازی و چربی‌سوزی، داروهای خواب‌آور و آرامش‌بخش و ضد درد وجود دارد.

در لینک زیر می‌توانید لیستی از محصولات گیاهی تایید شده کاهش وزن و لاغری را مشاهده کنید که به دلیل داشتن ترکیبات سالم و مشخص، کمترین عوارض را داشته‌اند و مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند:

قرص لاغری

همانطور که گفته شد، ممکن است برخی از محصولات موجود در بازار به دلیل داشتن ترکیبات مخفی خطرآفرین باشند. نتایج آزمایش‌های نظارتی روی بسیاری از این محصولات تاییدنشده نشان می‌دهد که در اغلب موارد این محصولات حاوی مواد موثره ناخالص، غیر منطبق با برچسب محصول یا ذکرنشده در برچسب محصول هستند.

خرید محصول و داروی گیاهی تایید شده
در خرید انواع داروی گیاهی و مکمل‌های مورد نظر خود باید حتما به ترکیبات مخفی محصول توجه داشته باشید.

همچنین بسیاری از محصولات در بازارهای غیرقانونی به عنوان مکمل به فروش می‌رسند و ادعای درمان بیماری‌های جدی مثل ایدز، سرطان یا زگیل تناسلی را دارند. معمولا این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که توسط نهادهای نظارتی بررسی و تایید نشده‌اند.

خطرات مصرف محصولات تایید نشده

به عنوان مثال در مورد محصولات کاهش وزن یا افزایش عملکرد جنسی آقایان، نشان داده است که بسیاری از این محصولات (بالغ بر ۷۰%) حاوی مواد موثره شیمیایی و دارویی هستند که روی برچسب محصول به آن‌ها هیچ اشاره‌ای نشده‌است. مثلا ممکن است شما با توجه به ادعای تبلیغاتی که می‌بینید، فکر کنید محصولی که تهیه کرده‌اید داروی گیاهی، مکمل و بدون عارضه و موثر در بهبود عملکرد جنسی آقایان است، در حالیکه بعد از انجام آزمایش و تست‌های تشخیصی دقیق مشخص می‌شود این محصولات گیاهی و مکمل، حاوی همان داروهای شیمیایی معروف برای کمک به درمان اختلال نعوظ هستند (مثل سیلدنافیل و تادالافیل). درحالی‌که شرکت سازنده هیچ اشاره‌ای به وجود این داروها در محصولش نکرده و مدعی است که محصولش فقط حاوی ترکیبات گیاهی است.

در این موارد ممکن است فردی که به علت حساسیت یا شرایط قلبی-عروقی و فشار خون یا مصرف داروهایی مثل نیتروگلیسیرین، اصلا نباید از سیلدنافیل استفاده کند، با مصرف این مکمل‌ها دچار عوارض و خطرات جدی شود.

همچنین درمورد مکمل‌های کاهش وزن، متاسفانه برخی از این محصولات کاهش وزن، حاوی شیشه یا مشتقات آن (آمفتامین‌ها) هستند که به سرعت باعث کاهش وزن در اوایل مصرف می‌شوند، اما به مرور بیمار را درگیر و وابسته می‌کنند و سلامت وی را به خطر جدی می‌اندازند.

یکی از محصولات کاهش وزن مورد تایید وزارت بهداشت که به دلیل گیاهی بودن تمامی ترکیبات آن بدون عوارض شناخته شده است، قرص لاغری اسلیم کوئیک است. این قرص کاملاً گیاهی بوده و از خواص کرفس، شوید و چای سبز برای لاغری در آن بهره گرفته شده است:

قرص اسلیم کوئیک

چطور می‌توان محصولات قلابی را تشخیص داد؟

به طور کلی، توصیه می‌کنیم اگر ادعای محصولی شبیه معجزه است و خیلی خوب بنظر می‌رسید، به صحت آن شک کنید.

خرید داروی گیاهی اصل یا غیراصل
تشخیص درست داروی گیاهی اصل و غیر اصل از بین انواع تبلیغات جذاب فضای مجازی به تحقیقات کافی نیاز دارد.

باید بدانید که فروش محصولات در اینترنت و فضای مجازی بسیار راحت است، اینکه محصولی از یک شبکه ماهواره‌ای پر زرق و برق تبلیغ شود، یا بنر و مقاله تبلیغاتی آن را در یک سایت پربازدید ببینید، یا یک کانال و صفحه معروف تلگرام و اینستاگرام آن را تبلیغ کرده باشد، دلیل نمی‌شود که ادعای محصول درست، صادقانه و بی‌خطر باشد. هرکسی می‌تواند با صرف هزینه، محصول مورد نظر خود را در این فضاها تبلیغ کند.

تشخیص درست داروی گیاهی و تایید شده

هر محصول قبل از تولید، عرضه و بازار، باید از لحاظ قانونی مراحل مختلفی را طی کند. شرکت سازنده باید ثبت شده و قانونی باشد، خط تولید باید استانداردهای لازم را داشته باشد، مواد موثره از خلوص مناسب برخوردار باشند و از منابع قابل اعتماد تهیه شده باشند. نحوه انبار، پر شدن و توزیع محصولات باید طبق قوانین مخصوص مرتبط با مواد دارویی باشد. همچنین این شرکت‌ها به لحاظ قانونی اجازه ندارند که ادعاهای غیرواقعی یا ادعای «درمان، پیشگیری یا تشخیص» بیماری را داشته باشند، همان‌طور که روی بسیاری از داروهای گیاهی و مکمل قانونی می‌بینید که ذکر شده است «این محصول جهت تشخیص، درمان یا پیشگیری از هیچ بیماری استفاده نمی‌شود».

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با محیط داروخانه

اصالت محصول و سلامت آن را معاونت‌های غذا و دارو و نهادهای مرتبط با وزارت بهداشت تصمین می‌کنند. وقتی که شما محصولی که مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده است، تهیه می‌کنید، می‌توانید از اینکه برچسب محصول منطبق با حقیقت است، اطمینان داشته باشید. همچنین خیالتان راحت است که شرکت مربوطه مستنداتی که تولید محصول و ویژگی‌های ترکیبات آن را توجیه می‌کند، به نهادهای نظارتی وزارت بهداشت ارائه داده است.

از کجا داروی گیاهی اصل تهیه کنم؟

محلی که محصولات را از آن تهیه می‌کنید نیز باید تایید شده باشد. بهتر است اگر مشکلی مثل سرطان، زگیل تناسلی، اضافه وزن یا کمبود وزن و… دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی را پیدا کنید. پزشک همچنین در تهیه مکمل‌های کمک درمانی یا جانبی می‌تواند شما را راهنمایی کند.

خرید داروی گیاهی تایید شده توسط دکتر داروساز
برای تهیه انواع داروی گیاهی تایید شده بهتر است از داروخانه‌های مورد تایید و با مشورت پزشک و دکتر داروساز اقدام کنید.

فرد دیگری که صلاحیت راهنمایی شما درمورد مصرف انواع مکمل، داروی گیاهی و رژیمی را دارد، دکتر داروساز است. دکتر داروساز در داروخانه سطح شهر حضور دارد و می‌تواند به طور کامل در مورد مصرف محصولات امن و تایید شده به شما مشاوره دهد.

خرید دارو از داروخانه‌های آنلاین

همچنین داروخانه‌های آنلاین نیز محل معتبری برای تهیه این نوع محصولات اصل هستند. از کجا می‌توان مطمئن بود که این داروخانه‌های آنلاین قابل اعتماد هستند؟

وب‌سایت‌های داروخانه آنلاین در ایران، هرکدام در واقع مرتبط به یک داروخانه واقعی شهری هستند که با پروانه دکتر داروساز تاسیس شده‌اند و صحت و سلامت شرایط انبار و تهیه محصولات از شرکت‌های پخش معتبر و نظارت دکتر داروساز بر عرضه محصولات در این داروخانه‌های آنلاین، به صورت مداوم توسط بازرسین معاونت غذا و دارو سنجش می‌شود.

همچنین داروخانه‌های آنلاین باید دارای نشان اعتماد الکترونیک نیز باشند تا خیال شما از امنیت خریدتان راحت باشد.

داروخانه آنلاین مفیدطب نیز از داروخانه‌های آنلاین فعال کشور است که تمام محصولات آن معتبر و تایید شده هستند. داروخانه اینترنتی مفید طب تحت نظارت سازمان غذا و دارو بوده و دارای نماد اعتماد الکترونیک می‌باشد. مفید طب از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را با فروش انواع دارو گیاهی، سنتی، قرص لاغری، انواع مولتی ویتامین، مکمل‌ها، محصولات آرایشی، بهداشتی و کمک درمانی آغاز کرده است. ارسال رایگان، حفظ حریم خصوصی کاربر، امکان خرید تلفنی و تیم پشتیبانی مجرب از جمله ویژگی‌های این داروخانه آنلاین است که تجربه یک خرید اینترنتی لذت‌بخش را برای شما به همراه خواهد داشت.

داروخانه گیاهی آنلاین

جمع بندی

همانطور که در طول مقاله اشاره شد، بهتر است درمورد هریک از تبلیغات جذابی که توجه شما به آن جلب شده است، تا اندازه‌ای شک کنید و قبل از انجام تحقیقات کافی از خرید خودداری کنید. بهترین راه برای تهیه انواع محصولات تایید شده لاغری، پوست، تقویت جنسی و… داروخانه‌های دارای تاییده از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره