آشنایی با محیط داروخانه؛ این مرکز ارائه خدمات درمانی را بهتر بشناسید

آشنایی با محیط داروخانه
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به احتمال زیاد همه‌ی ما بارها در زندگی گذرمان به داروخانه افتاده است. داروخانه‌ها، نهادهایی متفاوت از یک فروشگاه صرف هستند. داروخانه محلی است که قوانین بسیار متفاوتی از فروشگاه‌های مختلف درمورد فروش اقلام آن وجود دارند. به اضافه علاوه بر محلی برای عرضه‌ی اقلام دارویی و بهداشتی، داروخانه محلی است که خدمات درمانی گسترده‌ای را می‌تواند عرضه کند. آشنایی با محیط داروخانه می‌تواند به ما در دریافت هر چه بهترِ این خدمات درمانی کمک کند. در این مقاله مجله سلامت مفید طب با ما همراه باشید تا در رابطه با جنبه‌های مختلف داروخانه و محیط آن بیشتر بدانیم.

پرسنل داروخانه

افراد مختلفی ممکن است در داروخانه‌ای که واردش می‌شوید کار کنند. اینکه نقش و وظایف هرکدام را بدانید، کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از امکانات و خدمات داروخانه ببرید و از خطاها و خطرات احتمالی نیز در امان بمانید.

موسس داروخانه

موسس هر داروخانه، یک دکتر داروساز است که هنگام مراجعه‌ی شما ممکن حضور داشته باشد و یا ممکن است به جای وی، مسئول فنی داروخانه حاضر باشد.

مسئول فنی

در زمان فعالیت داروخانه مخصوصا برای پیچیدن نسخه یا فروش اقلام دارویی، حتما باید مسئول فنی داروخانه که دکتر داروساز است، حضور داشته باشد. داروسازی در ایران دکترای پیوسته‌ای است که دانشجویان آن بعد از شش سال یا بیشتر تحصیل، مدرک دکترای عمومی داروسازی خود را دریافت می‌کنند.

مهم است که بدانید از افراد حاضر در داروخانه، کدام یک دکتر داروساز است چون:

  1. داروساز تنها کسی است که می‌تواند اقلام نسخه‌ی شما را با نسخه چک کرده و از مناسب بودن دوزینگ هر دارو با شرایط شما، اطمینان حاصل کند.

      ۲. از اینکه داروهای نسخه شما با هم یا با داروها یا ترکیبات گیاهی دیگری که مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشند و شما به داروها و ترکیباتشان حساسیت نداشته باشید، اطمینان حاصل می‌کند.

      ۳. فقط داروساز است که می‌تواند درباره‌ی برخی عوارض جانبی داروهایتان به شما مشاوره بدهد و توصیه های لازم را جهت به حداقل رساندن عارضه‌ها برای شما توضیح دهد.

      ۴. همچنین داروساز می‌تواند نحوه‌ی صحیح استفاده از داروهای مثل انسولین یا اسپری‌های تنفسی را به شما آموزش دهد.

      ۵. همچنین داروساز در دسترس‌ترین عضو نظام سلامت است و شما برای مراجعه به داروساز احتیاج به گرفتن وقت قبلی ندارید. با مراجعه به داروساز می‌توانید نگرانی یا سوالاتی که درمورد سلامت خود دارید را مطرح کنید.

      ۶. داروساز ممکن است به شما داروها یا ترکیبات گیاهی یا برخی از تکنیک‌های رفتاری را برای بهبود شرایطتان توصیه کند یا به شما داروهای شیمیایی بدون نیاز به نسخه‌ای را توصیه کند که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

      ۷. همچنین داروساز ممکن است به شما توصیه کند که چند روز استراحت کنید یا بعد از شرح‌حال‌گیری، متوجه برخی علائم هشدار شود و شما را به پزشک متخصص مرتبط، ارجاع دهد.

مشاوره از داروساز

برخی از مواردی که می‌توانید در موردشان از داروساز مشاوره و درصورت نیاز درمان مناسب را دریافت کنید:

  • گلو درد
  • سرفه، آنفولانزا و سرماخوردگی
  • مشکلات گوارشی
  • بدن درد، کمر درد، درد مفاصل و…
  • قرمزی چشم‌ها
  • مشکلات خواب
  • برخی عفونت‌ها مثل قارچ لایه انگشتان پا
  • یبوست
  • زخم‌های دهانی

برخی از موارد دیگری که داروساز می‌تواند به شما مشاوره دهد شامل راهنمایی شما بری ترک سیگار یا الکل و یا کاهش وزن است.

پرسنل داروخانه
اینکه نقش و وظایف هرکدام از پرسنل داروخانه را بدانید، کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از امکانات و خدمات داروخانه ببرید و از خطاها و خطرات احتمالی نیز در امان بمانید.

تکنیسین داروخانه

تکنیسین داروخانه یا اصطلاحا نسخه پیچ، فردی است که دوره‌ای چند ماهه در آموزشکده‌‌های خصوصی یا غیرخصوصی برای آشنایی مختصر با دسته‌های مختلف داروها و کاربردهای اصلی آن‌ها را گذرانده است. تکنیسین داروخانه بایستی نسخه‌ی شما تحویل گرفته و در سیستم ثبت کند، با دقت کامل نسخه را خوانده و اقلام نسخه را آماده کرده و تحویل داروساز بدهد.

همچنین تکنسین داروخانه می‌تواند شما را درمورد سوالات احتمالی شما درمورد قوانین بیمه مربوط به دارو و نسخه پاسخ دهد.

تکنیسین داروخانه همچنین می‌تواند به شما نحوه‌ی استفاده و مراقبت از برخی دستگاه‌ها مثل دستگاه قند‌خون یا فشارسنج دیجیتالی و… را آموزش دهد.

مسئول فروش محصولات بهداشتی

گاهی اوقات این نقش را فردی مجزا از تکنیسین داروخانه انجام نمی‌دهد. مسئول فروش بهداشتی به شما در خرید مواردی از جمله انواع شامپوها، اسپری‌های خوشبو کننده، دئودرانتها، مسواک و خمیردندان، کاندوم، نوار بهداشتی و… کمک می‌کند.

دقت داشته باشید چنانچه سوالی درمورد بیماری یا شرایط خاص پوست و مو، دهان و دندان و… دارید، جهت گرفتن مشاوره‌ی علمی می‌توانید به داروساز مراجعه کرده و برای انتخاب ضدآفتاب، ضدلک، خمیردندان، شامپو ضد شوره و… مناسب از وی کمک بگیرید.

انواع محصولات دارویی در داروخانه

به جز محصولات بهداشتی که بدون نسخه‌ی پزشک قابل تهیه هستند، داروخانه‌ها معمولا محصولات گیاهی، مکمل‌ها، داروهای تزریقی، تنفسی، خوراکی و… نیز در انبار خود دارند.

به طور کلی این اقلام در دو دسته قابل تقسیم هستند:

۱. اقلام بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک:

محصولات گیاهی مختلف و مکمل‌ها اغلب در این دسته قرار می‌گیرند، به جز آن‌هایی که روی بسته‌بندیشان ذکر شده که برای مصرف احتیاج به دستور پزشک دارند.

برخی از داروهای شیمیایی در اشکال دارویی مختلف نیز بدون نسخه‌ی پزشک قابل تهیه هستند که وزارت بهداشت هر کشور لیست آنها را مدون و عرضه می‌کند. این داروها با مشورت داروساز قابل خرید هستند و فروش هر دارویی خارج از این لیست، غیر قانونی و ممنوع است.

داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک
برخی از داروهای شیمیایی در اشکال دارویی مختلف نیز بدون نسخه‌ی پزشک قابل تهیه هستند.

۲. داروهای نسخه‌ای:

آنتی‌بیوتیک‌ها (آزیترومایسین، سفکسیم، سفالکسین، سیپرو و لووفلوکساسین و…)، داروهای اعصاب (آلپرازولام و کلونازپام، کوئتیاپین، کلوزاپین و…)، قلب و عروق و… بدون نسخه‌ی پزشک نباید تحویل بیمار شوند چون بعد از اتمام تعداد تجویز شده در نسخه‌ی قبل، ممکن است بیمار احتیاج به معاینه دوباره توسط پزشک یا تعویض دوز یا دارو باشد.

انواع نسخه

نسخه‌ی بیمار ممکن است بیمه‌ای یا آزاد باشد.

وقتی فرد بیمه شده باشد، معمولا دفترچه‌ای بیمه‌ای دارد که پزشک در هر نوبت ویزیت، داروهای لازم را در آن نسخه می‌کند. بسته به نوع بیمه و داشتن بیمه تکمیلی و تخصص پزشک، برند داروها و… قیمت نسخه می‌تواند متفاوت باشد چون بیمه‌ها پوشش‌های متفاوتی دارند.

در حال حاضر دفترچه‌ها به تدریج درحال حذف شدن هستند و نسخه‌های بیمه‌ای به مرور همگی الکترونیک می‌شوند، به این معنی که داروخانه به ورود به نمایه‌ی بیمار بیمه شده در سایت بیمه، می‌تواند اقلام نسخه تعداد و دستور آن‌ها را مشاهده کند.

نسخ آزاد نسخی هستند که در دفترچه بیمه نوشته نشده‌اند و حاوی اقلام و تعداد و دستور داروها به اضافه‌ی امضا و مهر پزشک هستند.

جمع بندی

در نهایت توجه داشته باشید که بهتر است در بدو ورود به داروخانه داروساز را که معمولا کارت شناسایی روی روپوش وی الصاق شده است پیدا کنید، عجله نکرده و با صبوری و حفظ فاصله از افراد دیگر، منتظر نوبت خود باشید و به حریم شخصی که در حال مشاوره گرفتن از داروساز است، احترام بگذارید.

توصیه می‌شود لیستی از داروهای مصرفی خود و شرایط خاص خود را در هر مراجعه به داروخانه به همراه داشته باشید و در هنگام تحویل گرفتن نسخه یا داروهای بدون نسخه‌ای یا حتی گیاهی، به داروساز خود نشان دهید.

شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) انواع داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی، مولتی ویتامین‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف مورد نیاز خود را به آسانی طی یک خرید اینترنتی سریع، تهیه کنید.

داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب)

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با محیط داروخانه؛ این مرکز ارائه خدمات درمانی را بهتر بشناسید»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس، خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره