ریزش مو بعد از کرونا، دلایل و راهکارهای موثر برای درمان آن

ریزش مو بعد از کرونا
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

در سال ۲۰۲۰ بازیگر معروف آمریکایی آلیسا میلانو چند ماه بعد از بهبودی از کووید ۱۹، ویدیویی در فضای مجازی منتشر کرد که در آن دسته‌های مو روی برس خود را نشان می‌داد و به مردم توصیه می‌کرد ماسک بزنند. بعد از آن بسیاری از کاربران فضای مجازی از تجربه مشترک خود گفتند. طبق یک همه‌پرسی در فضای مجازی بیش از یک سوم از ۱۷۰۰ پاسخ دهنده بعد از کووید دچار ریزش مو شده اند. علاوه بر این، از ابتدای پاندمی، متخصصان پوست شاهد افزایش قابل توجه تعداد مراجعات برای درمان ریزش مو بوده اند.

با اینکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ریزش مو را در فهرست علائم کووید ۱۹ نیاورده است، این شواهد غیر قابل انکار نشان می دهد این مشکل یکی از تاثیرات طولانی مدت این بیماری است.

اصطلاح پزشکی برای این نوع ریزش مو، تلوژن افلوویوم است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که همزمان تعداد زیادی از تارهای مو وارد فاز ریزش (تلوژن) می شوند. تلوژن افلوویوم ممکن است برای ۶ تا ۹ ماه ادامه یابد. در اکثر افراد پس از گذشت این مدت ریزش مو متوقف می شود.

قبل از اینکه درباره علت ریزش مو بعد از کرونا بخوانید، لازم است با چرخه زندگی مو آشنا شوید.

سیکل طبیعی مو

چرخه زندگی فولیکول موی سر شامل سه فاز آناژن (رشد)، کاتاژن (تغییر فاز) و تلوژن (استراحت) است.

فاز آناژن:

در هر زمان حدود ۹۰ درصد از فولیکول‌های موی سر ما در فاز آناژن، یعنی در حال رشد هستند. برای موی سر، سرعت رشد حدود ۰.۳ میلی متر در روز و مدت ماندن در فاز آناژن ۲ تا ۶ سال است.

فاز کاتاژن:

در فاز کاتاژن تغییرات ساختاری در فولیکول مو اتفاق می‌افتد که آن را برای ورود به فاز تلوژن آماده می کند. فاز کاتاژن حدود سه هفته به طول می انجامد و کمتر از یک درصد از فولیکول‌های مو در هر زمان در این فاز به سر می‌برند.

فاز تلوژن:

فاز تلوژن یا فاز استراحت ۲ تا ۳ ماه به طول می‌انجامد. معمولا حدود ۱۰ درصد فولیکول‌های مو در این فاز هستند. با اتمام این فاز، مو از پوست سر جدا می شود و می‌ریزد. در حالت عادی روزانه ۵۰ تا ۱۵۰ موی تلوژن می‌ریزند.

بعد از ریختن مو، فولیکول مجدد وارد فاز آناژن می شود و به دنبال آن موی جدیدی تولید می‌گردد.

نکته مهم این است که همه فولیکول‌های مو به صورت همزمان این فازها را طی نمی‌کنند و همین امر باعث می شود هر چند سال یک بار کچل نشویم!

شاید علاقه‌مند باشید درباره دلایل ریزش مو و قرص جلوگیری از ریزش مو بیشتر بخوانید.

حال که با سیکل طبیعی مو آشنا شدید، می‌توانیم دقیق‌تر بررسی کنیم که ریزش مو بعد از کرونا به چه دلیل اتفاق می‌افتد.

علت ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

تغییرات سیکل مو به دنبال تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) زمانی اتفاق می‌افتد که درصد فولیکول‌هایی که در فاز تلوژن (فاز استراحت) هستند افزایش یابد که همین امر افزایش ریزش مو را به دنبال دارد. در حالت عادی حدود ۱۰ درصد فولیکول‌ها در فاز تلوژن هستند اما در تلوژن افلوویوم علاوه بر این ۱۰ درصد، ۷ تا ۳۵ درصد از فولیکولهای فاز آناژن نیز وارد فاز تلوژن می‌شوند.

علاوه بر این، تلوژن افلوویوم مدت زمان مورد نیاز برای ورود مجدد به فاز آناژن و تولید موی جدید را نیز افزایش می‌دهد.

ریزش موی موقت بعد از تب یا بیماری طبیعی است.

تب یکی از علائم شایع کروناست. بسیاری افراد ۲ یا ۳ ماه بعد از تب شدید یا بهبودی از یک بیماری مانند کرونا دچار ریزش مو شدید می‌شوند به این صورت که دسته‌های مو هنگام شستشوی مو یا شانه کردن جدا می‌شوند و روی زمین می‌ریزند.

علت ریزش مو بعد از کرونا چیست؟
ریزش موی موقت بعد از تب یا بیماری طبیعی است.

ممکن است ریزش موی بعد از کووید ناشی از استرس باشد.

هنوز شواهدی وجود ندارد که کرونا ویروس جدید خود بتواند مستقیما ریزش مو ایجاد کند. در واقع پزشکان معتقدند این استرس فیزیکی و احساسی همراه با کووید است که می‌تواند ریزش موی قابل برگشت ایجاد کند.

تلوژن افلوویوم معمولا چند ماه بعد از داشتن یک تجربه استرس زا مانند تنش احساسی، جراحی یا تب شدید اتفاق می‌افتد. حتی اگر سابقه تب یا کووید نداشته باشید ممکن است ریزش مو را تجربه کنید، چرا که استرس عاطفی هم می‌تواند موها را به فاز ریزش سوق دهد و همه ما در طول پاندمی استرس و اضطراب بیشتری داریم؛ بنابراین ریزش مو بعد از کرونا می‌تواند طبیعی باشد.

در واقع وقتی به بدن استرس شدید وارد می شود، بدن فعالیت‌های خود را به موارد ضروری و حیاتی محدود می‌کند. رشد مو به اندازه بقیه فعالیت‌ها ضروری نیست، پس نتیجه این می‌شود که دچار ریزش مو می شویم.

ریزش مو بعد از کرونا چقدر طول میکشد؟

خبر خوب! ریزش مو بعد از کرونا، خودبه‌خود برطرف می‌شود.

ریزش موی ناشی از تب، بیماری یا استرس بعد از گذشت مدتی خودبه‌خود برطرف می‌شود. با توقف ریزش مو، شاهد رشد مجدد تارهای موی جدید خواهید بود. اکثر افراد در عرض ۶ تا ۱۲ ماه، موهایی به پرپشتی سابق خواهند داشت.

راهکارهای کنترل و درمان ریزش موی بعد از کرونا چیست؟

در این بخش درباره راهکارهای موثر برای کنترل و درمان ریزش مو بعد از کرونا صحبت می‌کنیم. اولین نکته‌ای که برای بهبود ریزش مو باید بدانید، این است که تغییر سبک زندگی باعث تسریع آن می‌شود.

از راهکارهای تسریع بهبود ریزش مو، تغییر سبک زندگی است.

آرامش داشته باشید!

گفتیم که ریزش ۵۰ تا ۱۵۰ تار مو در روز طبیعی است. تلوژن افلوویوم می‌تواند باعث ریزش روزانه حدود ۳۰۰ تار مو به مدت ۶ ماه شود، شرایطی که می‌تواند خود اضطراب‌آور باشد. دیدن اینکه موهایتان دسته دسته می‌ریزد می تواند استرس شما را بدتر کند؛ اما مهم است که در این شرایط سعی کنید اضطراب خود را کنترل کنید چرا که فقط وقتی استرس به پایان برسد ریزش موی شما متوقف خواهد شد.

پس مهم است که برای متوقف کردن و درمان ریزش مو بعد از کرونا، آرامش خود را حفظ کنید! برای این کار می‌توانید از ورزش، مطالعه، مدیتیشن یا انجام سایر فعالیت‌های مورد علاقه‌تان کمک بگیرید. علاوه بر این، دانستن اینکه مو دوباره رشد خواهد کرد می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

برای دانستن چندین راه موثر غلبه بر اضطراب، مقاله مربوطه را بخوانید!

حفظ آرامش برای درمان ریزش مو بعد از کرونا
برای متوقف کردن و درمان ریزش مو بعد از کرونا، آرامش خود را حفظ کنید!

غذای سالم و تازه بخورید!

مصرف وعده‌های مغذی و مواد غذایی سالم و تازه می‌تواند کمک کننده باشد. سعی کنید مقدار متعادلی از منابع پروتئینی مختلف، میوه‌ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سیگار را ترک کنید!

با توجه به اینکه سیگار کشیدن از عوامل ریزش مو است، ترک سیگار توصیه می‌شود.

با موهایتان لطیف برخورد کنید!

برخی روش‌های استایلینگ مو باعث بدتر شدن ریزش مو می‌شود. سعی کنید از این روش‌های خشن دوری کنید:

  • کشیدن مو هنگام شانه کردن
  • محکم بستن مو مثلا به صورت دم اسبی
  • اکستنشن مو
  • استفاده از مواد شیمیایی آسیب زننده مانند مواد شیمیایی مورد استفاده در پروسه فر کردن، کراتینه و دکلره
  • روغن تراپی با روغن‌های داغ
با موهایتان لطیف برخورد کنید
برخی روش‌های استایلینگ مو باعث بدتر شدن ریزش مو می‌شود. سعی کنید از این روش‌های خشن دوری کنید.

موهایتان را کوتاه کنید.

کوتاهی مو به خودی خود تاثیری بر تلوژن افلوویوم ندارد، اما با کاهش کشیدگی ناشی از بستن مو، ممکن است شدت ریزش کاهش یابد.

شاید علاقه‌مند باشید درباره پیشنهادات و روش‌های درمان ریزش مو در طب سنتی بخوانید.

شامپوهای کافئینه

شامپو های محتوی کافئین می توانند خونرسانی به پوست سر را افزایش دهند و از این طریق با تغذیه بهتر فولیکول ها، باعث شوند فاز آناژن سریع تر شروع شود.

یکی از شامپوهای محتوی کافئین، شامپو کافئین دیترون است که علاوه بر کافئین، حاوی ویتامین E، زینک و بیوتین می‌باشد. این شامپو میزان گردش جریان خون در کف سر را به طور موثری افزایش داده و به حفظ موی سالم کمک می‌کند.

خرید شامپو کافئین دیترون از داوخانه آنلاین مفیدطب

تاثیر مصرف مکمل‌های تقویت مو بر ریزش مو بعد از کرونا

تا کنون مطالعه‌ای تاثیر مصرف مکمل‌های تقویت مو را بر این نوع از ریزش مو بررسی نکرده است. با این حال، رساندن مواد مغذی و پیش نیازهای رشد مجدد مو ممکن است به برطرف شدن سریعتر تلوژن افلوویوم و ریزش مو بعد از کرونا کمک کند. مثال‌هایی از ترکیباتی که هنگام انتخاب مکمل ریزش مو باید به دنبال آن‌ها باشید عبارت اند از:

  • آمینو اسیدها
  • ویتامین دی
  • روغن ماهی
  • روغن رزماری
  • عصاره نخل اره‌ای
مکمل برای درمان ریزش مو
رساندن مواد مغذی و پیش نیازهای رشد مجدد مو ممکن است به برطرف شدن سریعتر تلوژن افلوویوم کمک کند.

آیا مصرف ماینوکسیدیل کمک کننده است؟

ماینوکسیدیل یک داروی بدون نیاز به نسخه پزشک است که هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند برای کمک به رشد مجدد مو یا کاهش ریزش مو از آن استفاده کنند. اشکال دارویی مختلف ماینوکسیدیل از جمله، محلول، فوم و شامپو در بازار وجود دارد.

با این حال، مصرف ماینوکسیدیل در تلوژن افلوویوم توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است این مشکل را بدتر کند و باعث تشدید ریزش مو شود.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر مطمئن نیستید که ریزش موی شما ناشی از کووید ۱۹ یا اضطراب باشد، به پزشک مراجعه کنید. تلوژن افلوویوم ناشی از استرس معمولا با رد کردن سایر عوامل ریزش مو تشخیص داده می‌شود. به همین علت پزشک ممکن است از شما آزمایش خون بگیرد تا مطمئن شود ریزش موی شما ناشی از مشکلات تیروئید یا کمبود ریزمغذی‌ها نباشد.

دقت داشته باشید که تلوژن افلوویوم فقط با ریزش مو همراه است. اگر بثورات جلدی یا خارش و سوزش پوست سر دارید، احتمالا علت ریزش موی شما تلوژن افلوویوم نیست، و لازم است به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که علت ریزش موی شما به خاطر کمبود ریزمغذی‌ها باشد، می‌توانید با مشورت پزشک، از مکمل‌های تخصصی درمان ریزش مو مانند قرص هیرویت که حاوی ویتامین‌های گروه B و اسیدهای آمینه ضروری است، استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این محصول می‌توانید به صفحه هیرویت در سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

کسب اطلاعات و خرید قرص هیرویت

جمع بندی

در این مقاله موضوع ریزش مو بعد از کرونا و دلایل ایجاد آن را بررسی کردیم. همچنین راه حل‌ها و راهکارهایی برای کنترل آن ارائه دادیم. همانطور که در این نوشته ذکر شد، از آن‌جایی که علت اصلی این مشکل احتمالا استرس و اضطراب است، مهمترین قدم برای درمان ریزش مو بعد از کرونا، تغییر سبک زندگی و حفظ آرامش است.

در هر صورت اگر ریزش موی شما برطرف نشد و یا این‌که درباره علت آن شک داشتید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید داروهای گیاهی متنوع، از جمله انواع مکمل پوست و مو را طی خریدی آسان، از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه نمایید. همچنین در صورتی که سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات این پست یا در پایین محصول مربوطه کامنت کنید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

خرید انواع مکمل پوست و مو


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع