مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی را بشناسید

مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

این روزها با وجود بیماری‌های فراگیری که به خصوص در فصل سرما در جامعه پراکنده می‌شود، همه ما توصیه‌های مربوط به تقویت سیستم ایمنی را دیده، شنیده یا خوانده‌ایم. تقریباً در همه محافل هم گذری به بحث خوراکی‌های مفید برای افزایش ایمنی زده می‌شود. به همین دلیل اهمیت تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس و باکتری بر هیچ کس پوشیده نیست. اما ما تا به حال بیشتر در مورد چیزهایی که برای سیستم ایمنی مفید هستند شنیده‌ایم و حواسمان به چیزهایی که نباید بخوریم نبوده است! در حالی که مصرف مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی، تلاش‌های ما برای تقویت آن را نابود می‌کند.

پس مهم است که در کنار رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای برای افزایش ایمنی بدن، نبایدهای آن را نیز رعایت کنیم. در این راستا ما در این مطلب قصد داریم مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی را که باعث سرکوب و اختلال در عملکرد این سیستم می‌شود به شما معرفی کنیم. پس در ادامه با مجله سلامت مفید طب همراه باشید.

چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند؟

زندگی ماشینی شده عصر جدید، کارهای پشت سیستمی، وقت کم برای تهیه غذا، افزایش شدید تبلیغات مواد غذایی پر رنگ و لعاب و در دسترس بودن آن‌ها، همگی باعث شده تا ما غذاهای آماده و شیرینی جات را به غذاهای سالم و میوه ترجیح دهیم. این انتخاب‌های نادرست که خیلی هم خوشمزه به نظر می‌رسند، در طولانی مدت بدن ما را بیشتر و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کنند.

به یاد داشته باشید که تنها با مصرف مولتی ویتامین و مکمل‌های تقویتی نمی‌توان انتظار داشت سد دفاعی بدن ما در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم شود. زیرا خطر مصرف برخی از مواد غذایی به قدری بالاست که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را در افرادی که زمینه ارثی دارند، تا حد زیادی بالا ببرند.

خوشبختانه مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی جایگزین‌های خوشمزه‌ای هم دارند که اگر تنبلی را کنار بگذاریم و اهمیت بیشتری به تغذیه خود دهیم، می‌توان از آن‌ها نیز لذت برد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین خوردنی‌های مضر برای ایمنی را نام برده‌ایم.

نوشابه؛ سرکوب کننده سیستم ایمنی

نوشابه؛ سرکوب کننده سیستم ایمنی

جای تعجبی ندارد که نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین که سرشار از قند و کالری هستند، هیچ ارزش غذایی برای ما ندارند. میزان شکر اضافه شده‌ای که در نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های مصنوعی و فرآوری شده وجود دارد، به قدری است که آن‌ها را یکی از عوامل اصلی چاقی و اضافه وزن می‌دانند. وارد کردن این میزان شکر به بدن، التهاب را افزایش داده و عملکرد سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند.

نوشابه و نوشیدنی‌های حاوی قند اضافه، از نظر متخصصین تغذیه اولین مورد در لیست مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی هستند و باید تا جای ممکن از برنامه غذایی روزانه حذف شوند.

به جای نوشابه چی بنوشیم؟

به جای نوشابه برای هضم بهتر غذا می‌توانید از آب انار یا آب پرتقالی که شکر اضافه ندارد استفاده کنید. این دو نوشیدنی علاوه بر طبیعی بودن، مقدار زیادی آنتی اکسیدان هم دارند که به مقابله با رادیکال‌های آزاد در بدن و مهار آسیب‌های آن‌ها نیز کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از معجون های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی نیز استفاده کنید و از خواص چند ماده غذایی سالم باهم بهره مند شوید.

غذاهای سوخاری؛ مضر برای سیستم دفاعی بدن

غذاهای سوخاری شده؛ مضر برای سیستم دفاعی

غذاهای سوخاری با ظاهر بسیار فریبنده و حالت کرانچی و تردی که دارند، همه را به سمت خود می‌کشانند. اما متاسفانه بال سوخاری، سیب زمینی سوخاری، پنیر سوخاری و… به همان اندازه که خوشمزه هستند، برای سیستم ایمنی ضرر دارند. این غذاها به خاطر سرخ شدن در روغن و چربی بسیار بالایی که دارند، اصلاً حامی خوبی برای کمک به سلول‌های سیستم ایمنی نیستند.

به طور کلی چربی بالا در رژیم غذایی، تأثیر منفی روی فعالیت میکروبیوم‌های روده دارد. باکتری‌های مفید موجود در روده نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارند و نبود آن‌ها به عملکرد ایمنی بدن آسیب می‌رساند.

به جای سوخاری چی بخوریم؟

متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند بهتر است به جای غذاهای سرخ شده و سوخاری، برای کاهش چربی و کالری، از گزینه پختن و بخار پز کردن غذا استفاده کنید. مهم‌تر از آن، سعی کنید غذا را خودتان در خانه تهیه کنید تا از نوع مواد مصرفی در پخت نیز مطمئن باشید. تقویت سیستم ایمنی با مواد غذایی سالم و مغذی، بهترین راه برای فرار از بیماری‌ها است.

الکل عامل خواب نامنظم است

الکل؛ عامل خواب نامنظم

نوشیدنی‌های حاوی الکل مانند شراب، ودکا و آبجو با اینکه میزان الکل متفاوتی دارند، اما تأثیر تقریباً یکسانی روی تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌گذارند. در کشورهایی که مصرف نوشیدنی‌های الکلی آزاد است، متخصصین تغذیه و رژیم، در روز مصرف یک لیوان نوشیدنی برای خانم‌ها و حداکثر دو نوشیدنی برای آقایان را مجاز می‌دانند. زیرا معتقدند ورود الکل بیش از این مقدار به بدن، آثار سوء زیادی برای سیستم ایمنی دارد.

تأثیر منفی دیگر نوشیدنی‌های الکلی، بهم زدن نظم خواب در افراد است. این موضوع باعث می‌شود سیستم هورمونی بدن نیز از تعادل خارج شده و در تولید سلول‌های دفاعی بدن اختلال ایجاد شود.

شکلات و شیرینی سیستم ایمنی را تضعیف میکند

انواع شکلات، شیرینی، پاستیل و کوکی

در بین مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی، شیرینی‌ها، شکلات‌ها و بیسکوئیت‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند. زیرا علاوه بر بزرگسالان، درصد زیادی از کودکان نیز در لیست مصرف کنندگان این مواد قرار دارند. اگر به سلامت فرزند خود اهمیت می‌دهید؛ باید بدانید که پاستیل‌ها، آدامس‌ها، کوکی‌ها و حتی لواشک‌های ترش و اسیدی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان مانند سم عمل می‌کنند.

این مواد دارای قندهای فرآوری شده هستند که با ایجاد التهاب در بدن و فعال کردن رادیکال‌های آزاد، هم به سلول‌های دفاعی آسیب می‌رسانند و هم حملات سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند.

به جای شیرینی و شکلات چی بخوریم؟

سعی کنید خود و کودکانتان را تا می‌توانید از شکلات‌ها و شیرینی‌های فرآوری شده دور نگه دارید. به جای آن‌ها می‌توانید میوه‌های خوشمزه‌ای مانند توت فرنگی را امتحان کنید که سرشار از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین هستند و به کاهش التهاب بدن کمک می‌کنند. راه دیگر این است که خودتان در خانه با شیرین کننده‌های طبیعی (عسل، موز، شیره خرما و انگور و…) شیرینی یا کوکی بپزید.

نوشابه‌های انرژی زا؛ عامل اصلی التهاب در بدن

ما نوشابه انرژی زا می‌خوریم تا بدنمان را سر حال نگه داریم و با هوشیاری بیشتر به کارهایمان برسیم. اما غافل از اینکه با این کار نه تنها کمکی به بدن نمی‌کنیم، بلکه سیستم طبیعی آن را نیز بهم می‌زنیم. نوشابه‌های انرژی زا مقدار زیادی شکر و کافئین دارند که باعث افزایش التهاب در بدن و ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌های دفاعی بدن می‌شود.

به جای نوشابه انرژی زا چی بنوشیم؟

به جای امید بستن به اثر نوشابه‌های انرژی زا، بهتر است روی خواب بهتر و عمیق‌تر تمرکز کنید تا مجبور نباشید برای جبران خستگی از انرژی ‌زاها استفاده کنید. نوشیدن یک لیوان آب هنگامی که احساس خواب آلودگی و خستگی دارید نیز می‌تواند به تازه شدن بدن کمک کند. استفاده از دمنوش‌های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی نیز جایگزین بسیار خوبی برای نوشیدنی‌های انرژی زا است.

بستنی دشمن سلول های دفاعی است

بستنی؛ دشمن سلول‌های دفاعی

یک دسر خامه‌ای، شیرین و خوشمزه اما پر از چربی‌های اشباع شده و شکر! همین دو عامل کافی است تا بستنی را به یک عامل سرکوب کننده سیستم ایمنی تبدیل کند. بهتر است بدانید که یک بستنی تا شش برابر قند مورد نیاز ما در روز را در خود جای داده است. این یعنی احتمال ایجاد التهاب در بدن چند برابر می‌شود که در پی آن عملکرد سیستم ایمنی نیز تا حد زیادی ضعیف خواهد شد

به جای بستنی چی بخوریم؟

از نظر متخصصان تغذیه، شما می‌توانید به جای بستنی از ماست‌های شیرین مانند ماست کفیر استفاده کنید که حاوی پروبیوتیک‌های فعال باشند. برای شیرین شدن ماست هم می‌توانید از عسل و میوه‌هایی مانند توت فرنگی استفاده کنید و برای خوشمزه‌تر شدن این ترکیب کمی آجیل به آن اضافه کنید. اگر این ترکیب به نظرتان خوشمزه نیست حداقل سعی کنید مصرف بستنی را به یک الی دو بار در ماه کاهش دهید.

فست فود مضرترین غذا برای سیستم ایمنی

فست فود؛ مضرترین غذا برای سیستم ایمنی

به نظر می‌رسد برای فست فودها دیگر حرفی برای گفتن نمانده باشد. همه ما راجع به مضرات این غذاهای خوش قیافه و وسوسه انگیز زیاد شنیده‌ایم و دائماً در حال منع شدن از مصرف آن‌ها هستیم. اما از طرفی هم تبلیغات‌های وسیعی که همه جا از بیلبورد و خیابان گرفته تا صفحه موبایل برای این فست فودها دیده می‌شود، نمی‌گذارد یک لحظه آرام بگیریم و سریع به سراغ سفارش آن‌ها می‌رویم.

ترکیب چربی‌های اشباع شده، سدیم و قند موجود در فست فودها ایده آل ترین گزینه برای سرکوب سیستم ایمنی هستند. مصرف این مواد غذایی در طولانی مدت، خطر ابتلا به دیابت نوع۲ و بیماری‌های قلبی را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

به جای فست فود چی بخوریم؟

به جای فست فود ها بهتر است از ساندویچ‌هایی که سریع آماده می‌شوند، مانند ساندویچ مرغ، واویشکا (گوشت چرخ کرده و ذرت و سیب زمینی) استفاده کنید. سعی کنید برای پیدا کردن جایگزین به سراغ غذاهای کلاسیک بروید. در ضمن صبحانه خود را کامل و مفصل بخورید تا در اواسط روز هم همچنان سیر و خرسند باشید.

غذاهای سرشار از سدیم

سدیم عنصری است که مقدار محدودی از آن برای عملکرد صحیح قلب، ماهیچه‌ها و حتی سیستم ایمنی نیاز است. اما مقدار زیاد آن دردسرهای زیادی برای بدن دارد و منجر به افزایش فشار خون، افزایش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی می‌شود. اجتناب از مصرف سدیم کار دشواری است. زیرا این عنصر در بیشتر غذاهایی که در طول روز می‌خوریم وجود دارد؛ به خصوص در غذاهای منجمد، سوپ‌ها و سبزیجات کنسرو شده، پیتزا، انواع پنیرها، اسنک‌ها(چیپس، پفک، میان وعده‌های آماده) و گوشت.

علاوه بر این‌ها، برخی از ما به غذاهایمان نمک هم اضافه می‌کنیم که باید گفت هر قاشق چای خوری نمک حاوی ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم است. این میزان سدیم برای بدن یک هشدار جدی است!

برای کم کردن سدیم چیکار کنیم؟

اولین قدم حذف کردن یا حداقل کم کردن غذاهای آماده و فرآوری شده از برنامه غذایی است. سعی کنید غذاها را خودتان تهیه کنید تا از میزان نمک موجود در آن مطمئن شوید. نمک را همراه با سایر ادویه‌ها ترکیب کرده و در هنگام پخت به غذا اضافه کنید.

غذای سالم؛ بهترین راه تقویت سیستم ایمنی

اجتناب از مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی، در واقع برای همه بدن و عملکرد همه اعضای آن از جمله قلب، روده، معده، کبد و رگ‌ها مفید است. اگر غذاهای موجود در این لیست را از برنامه خود حذف کنید یا مصرف آن‌ها را محدود کنید؛ و در عوض جایگزین‌های سالم‌تری برای آن‌ها پیدا کنید، خواهید دید که هر روز هم سرحال‌تر و هم پر انرژی تر خواهید بود. از همه مهم تر، در سنین بالا از خطر ابتلا به بیماری‌های فراگیری مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی با احتمال بیشتری در امان هستید.

در کنار رعایت یک برنامه غذایی سالم، استفاده از محصولات گیاهی و انواع مکمل و شربت تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر بسیار زیادی در رفع ضعف بدن و افزایش قدرت سلول‌های دفاعی دارد. شربت دایان ایمیون، یک محصول مناسب برای این هدف است. برای تهیه این محصولات گیاهی کافی است به اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و از بین بهترین مکمل ها و محصولات گیاهی برای افزایش ایمنی، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

خرید شربت دایان ایمیون

مشاهده لیست و خرید محصولات تقویت سیستم ایمنی

منبع: eatthis


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی را بشناسید»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      از این که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم.
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره