فواید بی‌نظیر دارچین، این ادویه معطر را بشناسید

فواید دارچین
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

دارچین ادویه‌ای خوش عطر و طعم است که از زمان‌های دور در آشپزی و درمان برخی از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به فواید دارچین برای سلامتی می‌پردازیم. برای تایید برخی از خواص عنوان‌شده به مدارک و تحقیقات بیشتری نیاز است. عوارض مصرف دارچین در انتهای مورد بررسی قرار گرفته‌اند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دارچین چیست؟

دارچین، ادویه‌ای معطر است که از شاخه‌های درختان خانواده کافور (Cinnamomum) به دست می‌آید. این گیاه بومی کارائیب، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی است.

مردم از حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در مصر باستان از دارچین استفاده می‌کرده‌اند. در قرون وسطی پزشکان از آن برای درمان بیماری‌هایی چون سرفه، آرتریت و گلو درد استفاده می‌نمودند. اکنون دارچین دومین ادویه محبوب بعد از فلفل سیاه در آمریکا و اروپاست.

برای مصرف به عنوان ادویه، از پودر و تکه‌های دارچین می‌توان استفاده کرد. برخی از افراد نیز برای موارد دیگر از اسانس روغنی و مکمل‌های دارچین استفاده می‌کنند.

ارزش غذایی

یک قاشق چای‌خوری (۲.۶ گرم) دارچین حاوی:

انرژی: ۶.۴۲ کالری

کربوهیدرات: ۲.۱ گرم

کلسیم: ۲۶.۱ میلی‌گرم

آهن: ۰.۲۱ میلی‌گرم

منیزیم: ۱.۵۶ میلی‌گرم

فسفر: ۱.۶۶ میلی‌گرم

پتاسیم: ۱۱.۲ میلی‌گرم

ویتامین آ: ۰.۳۹ میکروگرم

همچنین دارچین حاوی مقادیری از ویتامین‌های B و K و آنتی اکسیدان‌های کولین، بتاکاروتن، آلفاکاروتن، بتا کریپتوگزانتین، زآگزانتین، لیکوپن و لوتئین می‌باشد. 

ارزش غذایی دارچین
دارچین حاوی مقادیری از ویتامین‌های B و K و آنتی اکسیدان‌های مختلف است.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و ممکن است به پیشگیری از سرطان، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های دیگر کمک نمایند.

از آنجایی که مقدار دارچین مورد استفاده در غذا کم است، مواد مغذی موجود در دارچین نقش اساسی در رژیم غذایی ندارند. 

انواع دارچین

دو نوع اصلی و متداول‌تر دارچین عبارتند از:

  • دارچین چینی (cassia)
  • دارچین سیلان (Ceylon)

که هر کدام از آن‌ها مشخصات تغذیه‌ای مربوط به خود را دارد.

فواید دارچین برای سلامتی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دیابت، و ضد میکروبی هستند و می‌توانند از بدن در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها محافظت نمایند. با این حال برای تایید فواید دارچین، مدارک و شواهد بیشتری مورد نیاز است.

دانشمندان شواهدی از فواید احتمالی دارچین برای سلامتی یافته‌اند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

دارچین و بهبود عفونت‌های قارچی

روغن دارچین ممکن است به درمان برخی از انواع عفونت‌های قارچی کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۶، دریافت که روغن دارچین در برابر نوعی از کاندیدا که بر جریان خون تاثیر می‌گذارد، موثر است. این تاثیر می‌تواند مربوط به خاصیت ضد میکروبی دارچین باشد.

اگر تحقیقات آینده این نتایج را تایید نمایند، روغن دارچین می‌تواند در درمان این نوع از عفونت موثر باشد. 

تاثیر دارچین بر سطح قند خون

بر طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۵، مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دارچین چینی می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد. همچنین در این بررسی به این مسئله اشاره شد که ۶۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ که روزانه تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز تا ۴ ماه مصرف نمودند، گلوکز سرم، تری گلیسیرید،کلسترول LDL و کلسترول کلی در آن‌ها پایین‌تر بود.

با این حال بنا بر اظهار مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین (NCCIH)، یک بررسی در سال ۲۰۱۲ نتیجه‌گیری نمود که دارچین به کاهش سطوح گلوکز یا هموگلوبین گلیکوزیله (که معیارهای بلند مدت کنترل قند خون هستند) در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ کمکی نمی‌کند.

دارچین و قند خون
دارچین چینی می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

یک مطالعه کوچک دیگر تاثیر دارچین، کلسیم و روی را در کنترل فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بررسی نمود. نتایج تاثیری از این درمان بر فشار خون نشان نداد.

جلوگیری از آلزایمر

برخی از مطالعات حیوانی اظهار می‌نمایند که دارچین ممکن است به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند عصاره‌ای به نام CEppt که در چوب دارچین موجود است، دارای خواصی می‌باشد که می‌تواند باعث جلوگیری از پیشرفت علائم آلزایمر شود. 

موش‌هایی که این عصاره را دریافت کردند، خصوصیات آلزایمر، مانند پلاک‌های آمیلوئیدی در آن‌ها کاهش یافت و توانایی تفکر در آن‌ها بهبود پیدا کرد.

در صورتی که تحقیقات آینده این تاثیرات را تایید کنند، این عصاره دارچین (و نه کل دارچین) می‌تواند در ایجاد درمانی برای آلزایمر مفید باشد.

محافظت در برابر HIV

در سال ۲۰۰۰ یک مطالعه بر عصاره گیاهان دارویی هندی نشان داد که دارچین می‌تواند به محافظت در برابر HIV کمک کند. دانشمندان ۶۹ عصاره را در آزمایشگاه امتحان کردند. در بین آن‌ها پوسته دارچین و شاخه و میوه آن، بیشترین تاثیر را در کاهش فعالیت HIV داشتند. 

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۶، دانشمندان دریافتند که یک عصاره دارچین دارای فعالیت ضد HIV بود.

این مسئله به آن معنی نیست که غذاهای حاوی دارچین می‌توانند باعث پیشگیری یا درمان HIV شوند. اما ممکن است روزی عصاره‌های دارچین بخشی از درمان HIV بشوند.

کاهش اثرات غذاهای خیلی چرب

در سال ۲۰۱۱، محققان دریافتند که رعایت یک رژیم غذایی غنی از ادویه‌های آنتی اکسیدان از جمله دارچین می‌تواند به کاهش واکنش‌های منفی بدن به غذاهای خیلی چرب کمک کند. 

در این مطالعه ۶ نفر غذای حاوی ۱۴ گرم مخلوط ادویه را مصرف کردند. آزمایش خون آن‌ها نشان داد فعالیت آنتی اکسیدانی ۱۳ درصد افزایش یافته و پاسخ انسولین ۲۱ درصد و تری گلیسرید ۳۱ درصد کاهش یافته است.

کاهش وزن

همان‌طور که عنوان شد نشان داده شده است که دارچین برخی از اثرات بد غذاهای خیلی چرب را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند به برنامه کلی کاهش وزن کمک کند. همچنین تاثیر دارچین بر سطح گوکز خون می‌تواند در نهایت باعث کم شدن وزن شود.

خواص ضد التهابی و آنتی‌باکتریال دارچین می‌تواند به کسانی که می‌خواهند با ارتقاء سلامت بدن که منجر به پردازش بهتر غذا می‌شود، وزن کم کنند، کمک نماید.

مهم است که به خاطر داشته باشید دارچین به تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن در بلند مدت شود. اما افزودن دارچین به رژیم غذایی و برنامه ورزشی می‌تواند برای رسیدن به هدف کاهش وزن مفید باشد. یک قاشق چای‌خوری دارچین ۱.۶ گرم فیبر دارد که می‌تواند برای رسیدن به مقدار فیبر روزانه مورد نیاز کمک کند و احساس سیری را افزایش دهد.

درمان زخم‌های مزمن

تحقیقی از سال ۲۰۱۵، می‌گوید که دانشمندان راهی برای قرار دادن ترکیبات ضد میکروبی نعنا فلفلی و دارچین در کپسول‌های کوچک یافته‌اند که می‌تواند زیست لایه باکتریایی را از بین ببرد و باعث بهبود شود.   

به این طریق نعنا فلفلی و دارچین می‌توانند بخشی از دارویی برای درمان زخم‌های عفونی شوند.

شما می‌توانید برای تهیه عصاره روغنی دارچین دکتر زرقانی (ضد التهاب پوست و مسکن درد) از سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی روی دکمه زیر کلیک نمایید.

عصاره روغنی دارچین

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

ترکیبات متنوع دارچین می‌توانند برای سیستم قلبی عروقی مفید باشند. برای مثال در یک مطالعه حیوانی سینامالدهید باعث کاهش فشار خون شد. 

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، موش‌هایی که تحت درمانی طولانی مدت شامل دارچین و فعالیت‌های هوازی قرار گرفتند، عملکرد قلبی بهتری داشتند (نسبت به آن‌هایی که تحت این درمان قرار نگرفتند).

پیشگیری از سرطان

نویسندگان یک مقاله اشاره نمودند که سینامالدهیدها می‌توانند خواص ضد تومور و ضد سرطان داشته باشند.

در این تحقیق دانشمندان موش‌های مبتلا به سرطان را با استفاده از عصاره‌ای از دارچین و هل تحت درمان قرار دادند. آزمایشات میزان کمتری از استرس اکسیداتیو را در سلول‌های ملانومای موش‌هایی که تحت این درمان قرار گرفتند نشان داد. 

کاهش فشار خون

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف دارچین با کاهش کوتاه مدت فشار خون مرتبط است. اگر چه شواهد امیدوارکننده هستند، هنوز برای اینکه دارچین برای کنترل فشار خون توصیه شود زود است. تا زمانی که یک آزمایش تصادفی کنترل شده همه جانبه شامل تعداد بیشتری از بیماران انجام شود.

کاهش فشار خون با دارچین
شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف دارچین با کاهش کوتاه مدت فشار خون مرتبط است.

عوارض جانبی

به نظر می‌رسد مصرف میزان متعادلی از دارچین به عنوان ادویه یا مکمل در کوتاه مدت برای بیشتر افراد بی‌ضرر باشد. با این حال دارچین حاوی کومارین است که یک طعم‌دهنده طبیعی است. اما در ایجاد وارفارین که داروی متداول رقیق‌کننده خون است نقش دارد. مصرف کومارین به مقدار زیاد می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود و بر انعقاد خون اثر بگذارد. بنابراین افراد دارای شرایط زیر باید قبل از افزودن دارچین به رژیم غذاییشان با پزشک مشورت نمایند:

  • مصرف داروهای ضد انعقاد خون یا سایر داروها   
  • ابتلا به دیابت
  • ابتلا به بیماری‌های کبد

مقادیر کومارین در پودر دارچین چینی بیشتر از دارچین سیلان است.

افراد نباید از دارچین به عنوان جایگزین درمان‌های پزشکی برای بیماری‌ها استفاده کنند.

دارچین به صورت مکمل نیز در دسترس است. مکمل ها ممکن است روی بیماری‌ها و سلامتی اثرگذار باشند. به خاطر داشته باشید همیشه باید قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت نمایید. 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی فواید و اثرات دارچین برای سلامتی پرداختیم و دیدیم که خواص آنتی اکسیدانی این ادویه معطر و خوش‌طعم می‌تواند در پیشگیری از برخی بیماری‌ها مفید باشد. همچنین عوارض جانبی مصرف دارچین را مورد بررسی قرار دادیم. 

امروزه مکمل‌هایی در بازار موجود هستند که در ترکیبات آن‌ها از دارچین استفاده شده است. یکی از این محصولات کپسول سینابتیک ساج پاد دارو (تنظیم قند خون و چربی خون) می‌باشد. شما می‌توانید برای تهیه این محصول از سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی روی دکمه زیر کلیک نمایید.

کپسول سینابتیک

منابع: سایت‌های مدیکال نیوز تودی ۱ ، ۲ و بی‌بی‌سی گود فود

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع