کپسول هماتینیک و چاقی | آیا قرص هماتینیک چاق کننده است؟

ارتباط کپسول هماتینیک و چاقی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کپسول هماتینیک یکی از بهترین مکمل‌های آهن ایرانی است که تأثیرات عالی روی بهبود کم‌خونی می‌گذارد. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که پزشک برایتان این کپسول باکیفیت ایرانی را تجویز کرده است. بسیاری از افراد کنجکاو هستند بدانند که آیا بین کپسول هماتینیک و چاقی ارتباطی وجود دارد؟ آیا این کپسول سبب افزایش وزن می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم به این پرسش مهم پاسخ دهیم. پس لطفاً تا انتهای این مطلب از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید.

قرص آهن هماتینیک چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص هماتینیک یکی از بهترین مکمل‌های آهن ایرانی است که با بیشترین میزان آهن، محبوبیت بسیاری را از آنِ خود کرده است. این کپسول ساخت شرکت ایرانی رازک بوده و از چهار ترکیب فروس فومارات، ویتامین ث، اسیدفولیک و ویتامین ب۱۲ تشکیل شده است.

ویتامین ث موجود در این کپسول به جذب هر چه بهتر آهن کمک می‌کند. به‌علاوه گاهی ریزمغذی‌های دیگری نیز به کپسول هماتینیک افزوده می‌شود تا میزان اثرگذاری آن را هر چه بیشتر افزایش دهد.

این قرص مکمل آهن برای درمان انواع کم‌خونی، از کم‌خونی ناشی از فقر آهن گرفته تا کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین ب۱۲، تجویز می‌شود. اگر کنجکاو شده‌اید بدانید که این قرص دقیقاً چه تأثیری روی بدن می‌گذارد و ارتباط کپسول هماتینیک و چاقی چیست، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مکمل هماتینیک چه تأثیری روی بدن می‌گذارد؟

می‌دانیم که کپسول هماتینیک در درمان انواع کم‌خونی مؤثر واقع می‌شود. اما آیا درمان کم‌خونی تنها خاصیت این دارو است؟ برای درک بهتر تأثیر این مکمل مفید روی بدن، به بررسی ترکیب‌های تشکیل‌دهنده آن می‌پردازیم:

فروس فومارات

جالب است بدانید که جذب آهن به تنهایی برای سیستم گوارش انسان مشکل است. شرکت‌‌های تولید کننده محصولات مکمل، از ملح‌های مختلف آهن در محصولات خود استفاده می‌کنند. ملح آهن مورد استفاده در کپسول هماتینیک، فروس فومارات است. این ترکیب هم میزان جذب آهن را بالا می‌برد و هم از مشکلات گوارشی می‌کاهد.

فروس فومارات کم‌خونی را درمان می‌کند. بنابراین اگر فردی به دلیل کم‌خونی دچار بی‌اشتهایی شده باشد، طبیعی است که این مکمل اشتهای وی را افزایش ‌دهد. نکته جالب توجه اینجاست که فروس فومارات اشتها را به میزان چشمگیری افزایش نمی‌دهد و از شما یک انسان دارای اضافه‌وزن نمی‌سازد.

ویتامین ث

ویتامین ث یکی از ویتامین‌های بسیار ضروری برای بدن است که از قضا به جذب هر چه بهتر آهن نیز کمک می‌کند. ویتامین ث خاصیت تنظیم‌کنندگی متابولیسم بدن را نیز دارد، اما به‌طور مستقیم سبب افزایش اشتها یا چاقی نمی‌شود.

اسیدفولیک

اسیدفولیک نیز یکی از عناصر ضروری برای سلامت بدن است، به‌طوری که کمبود آن باعث ایجاد کم‌خونی می‌شود. کپسول هماتینیک حاوی مقادیر کافی از این عنصر ارزشمند است و از همین رو به درمان هر چه بهتر کم‌خونی کمک می‌کند. جالب است بدانید که اسیدفولیک خاصیت اشتهاآور نیز دارد و روی تولید بیشتر اسید معده برای هضم بهتر خوراک تأثیر می‌گذارد.

ویتامین ب۱۲

ویتامین ب۱۲ نقشی اساسی را در ساخت گلبول‌های قرمز خون در مغز استخوان ایفا می‌کند. از این رو کپسول هماتینیک رازک حاوی مقادیر کافی از این ویتامین بوده و به درمان کم‌خونی‌های ناشی از کمبود ویتامین ۱۲ کمک بسزایی می‌کند.

یکی از عوارض کمبود ویتامین ب۱۲ در بدن، کاهش اشتها است. بنابراین طبیعی است که با بالا رفتن سطح ویتامین ب۱۲ در بدنتان و درمان کم‌خونی ناشی از آن، اشتهایتان نیز دوباره به حالت طبیعی بازگردد و نسبت به قبل افزایش پیدا کند.

بسیار خوب، حالا که نقش مهم قرص آهن هماتینیک روی بدن را بررسی کردیم، دیگر وقت آن است که به بررسی رابطه کپسول هماتینیک و چاقی نیز بپردازیم.

آیا قرص هماتینیک چاق‌کننده است؟

ارتباط کپسول هماتینیک و چاقی مسئله پیچیده‌ای نیست. شاید از این نگران باشید که با مصرف مکمل آهن به‌صورت ناگهانی چاق شوید و از اندام دلخواهتان فاصله بگیرید. اما دست نگه دارید، چرا که خبر خوشی برایتان داریم!

واقعیت این است که کپسول هماتینیک در بهبود اشتها نقش دارد. معنایش این است که اگر به خاطر کم‌خونی دچار کاهش اشتها شده باشید، طبیعی است که با مصرف این کپسول اشتهای از دست رفته خود را بازیابید.

اما این کپسول سبب افزایش وزن ناگهانی و چاقی شما نمی‌شود! افزایش وزن پروسه‌ای چندوجهی بوده و این‌گونه نیست که با مصرف مکمل آهن، به یک‌باره چندین کیلو وزن اضافه کنید و چاق شوید!

بنابراین با خیال راحت زیر نظر پزشک مکمل آهن هماتینیک خود را مصرف کنید و نگران چاقی یا افزایش وزن عجیب‌وغریب هم نباشید.

خرید کپسول هماتینیک

قرص هماتینیک بهتر است چه موقع مصرف شود؟

واقعیت این است که کپسول هماتینیک اگر با معده خالی مصرف شود، جذب بسیار بهتری دارد. اما بعضی از افرادی که مکمل آهن را با معده خالی مصرف می‌کنند، ممکن است تا مدتی ناراحتی گوارشی را تجربه کنند.

اگر شما هم از این دسته از افراد هستید، هیچ نگران نباشید. می‌توانید ابتدا به مدت چند روز تا چند هفته، این کپسول را همراه با خوراک یا پس از آن مصرف کنید تا معده‌تان کم‌کم به آن عادت کند. سپس تلاش کنید قرص را با معده خالی مصرف کنید تا جذب آن به حداکثر برسد.

نکته طلائی ویژه افرادی که اضافه‌وزن دارند و نگران تاثیر کپسول هماتینیک بر چاقی هستند:

اگر دوست ندارید با مصرف مکمل آهن شاهد افزایش اشتهای خود باشید، کافی است قرص هماتینیک را شب قبل از خواب مصرف کنید. این‌گونه اگر این قرص روی اشتهایتان تأثیر بگذارد نیز این افزایش اشتها در خواب اتفاق می‌افتد و شما را به مصرف خوراکی‌های بیشتر تشویق نمی‌کند.

مکمل آهن هماتینیک را از کجا بخریم؟

کپسول هماتینیک بهترین درمان برای بسیاری از افرادی است که از انواع کم‌خونی‌ها رنج می‌برند. مصرف این کپسول روی گردش خون، اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها، بهبود روحیه و سلامت کلی بدن تأثیرات بسیار مثبتی می‌گذارد.

اگر از کم‌خونی رنج می‌برید و زیر نظر پزشک هستید، می‌توانید با خیال راحت کپسول هماتینیک را با تضمین سلامت و بالاترین کیفیت از داروخانه آنلاین مفیدطب سفارش دهید و با هزینه ارسال رایگان، درب منزلتان تحویل بگیرید.

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، سپاسگزاریم. امیدواریم با خواندن نکاتی که در این مطلب بیان کردیم، رابطه کپسول هماتینیک و چاقی را درک کرده باشید و بتوانید با خیالی آسوده مکمل آهن خود را مصرف کنید. لازم به ذکر می‌دانیم که یک ویژگی مهم هماتینیک بوده که نسبت به فروس سولفات و فرفولیک و بسیاری از مکمل‌های آهن دیگر، میزان آهن بیشتری دارد (حدود ۱۱۵ میلی گرم آهن المنتال). همین موضوع هماتینیک را به انتخاب مناسبی برای کسانی که کم خونی شدید دارند و باید مقدار زیادی آهن در روز دریافت کنند، تبدیل کرده است.

خرید کپسول هماتینیک

اگر هرگونه سؤالی در این زمینه دارید، لطفاً در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید. سلامتی بزرگ‌ترین گنجینه هر انسان است، در حفظ آن کوشا باشید.

سوالات متداول

ارتباط کپسول هماتینیک و چاقی چیست؟

کپسول هماتینیک یکی از بهترین مکمل‌های آهن ایرانی است که تأثیرات عالی روی بهبود کم خونی می‌گذارد. اگر اشتهای شما به خاطر کم خونی کم شده باشد، با مصرف هماتینیک بهبود می‌یابد اما این کپسول سبب افزایش وزن ناگهانی و چاقی شما نمی‌شود. افزایش وزن پروسه‌ای چندوجهی بوده و این‌گونه نیست که با مصرف مکمل آهن، به یک‌باره چندین کیلو وزن اضافه کنید.

آیا قرص هماتینیک آشتها اور است؟

واقعیت این است که کپسول هماتینیک در بهبود اشتها نقش دارد. این در صورتی است که به خاطر کم‌خونی دچار کاهش اشتها شده باشید، طبیعی است که با مصرف این کپسول اشتهای از دست رفته خود را بازیابید.

بهترین زمان مصرف قرص هماتینیک برای جلوگیری از چاقی چه موقع است؟

اگر دوست ندارید با مصرف مکمل آهن شاهد افزایش اشتهای خود باشید، کافی است قرص هماتینیک را شب قبل از خواب مصرف کنید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «کپسول هماتینیک و چاقی | آیا قرص هماتینیک چاق کننده است؟»

  1. سلام و وقت بخیر
    من حدود شش تا نه ماه پیش شیمی درمانی شده ام
    الان میتونم از این کپسول برای کمخونی استفاده کنم
    چون دکتر عمومی که برای سرماخوردگی رفته بودم تجویز کرده
    و من قبلاً شنیدم که اسیدفولیک برای ما خوب نیست
    لطفا بفرمایید استفاده کنم یا نه؟
    ممنون

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      بله با توجه به اینکه شیمی درمانی شده اید مصرف هر نوع مکملی باید تحت نطر پزشک اونکولوژیست شما باشد. این محصول هم فولیک اسید دارد و اگر پزشکتان منع کرده اند مصرف نکنید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      هماتینیک محصولی است که محتوای آهن بالایی دارد و به همین دلیل عوارض گوارشی ایجاد می کند. علاوه بر این، بطور معمول افرادی که کمخونی ندارند نیازی به مصرف مکمل آهن آن هم با این دوز ندارند.
      اگر میخواهید وزن اضافه کنید پیشنهاد میکنم از مکملی استفاده کنید که محتوی زینک هم باشد، مثلا کپسول مولتی دیلی مناسب است.
      با احترام دکتر داروساز

  2. من کم خونی شدید دارم ولی وزنم نسبت به سنم خیلی پایین هست میخوام کم خونیم برطرف شه وچند کیلووزن اضافه کنم آیا قرص هماتینیک میتونه کمکی برا چاق کننده باشه؟خواهش میکنم جواب بدین خانم دکتر

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام اگر آزمایش خون داده اید و پزشک برای شما کمخونی فقر آهن را تشخیص داده است، شما باید با مصرف کپسول هماتینیک به میزان روزی یک عدد، یا قرص فروس سولفات به میزان روزی سه عدد به مدت چند ماه (تا ۶ ماه پس از نرمال شدن آزمایش) کمخونی را برطرف کنید.
      برای افزایش وزن بهتر است از محصولات حاوی زینک و ویتامین بی مانند قرص زینک پلاس ۱۵ میلی گرم یورو ویتال استفاده کنید. بین زمان مصرف زینک و آهن باید حداقل ۳ ساعت فاصله بیاندازید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره