بهترین غضروف ساز گیاهی
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

بهترین قرص غضروف ساز گیاهی یکی از محصولات پرطرفدار برای ترمیم غضروف‌های میان مفصلی است. از آنجایی که مشکلات مرتبط با تخریب غضروف و درد التهاب مفاصل، به یکی از عارضه‌های بسیار شایع تبدیل شده، تقاضا برای بهترین داروها و مکمل‌ها در این زمینه نیز افزایش یافته است.

صفحه پیش رو از مجله سلامت مفید طب، به بررسی فاکتور‌های لازم برای انتخاب بهترین قرص غضروف ساز گیاهی اختصاص دارد. می‌خواهیم اطلاعات مختصر و مفیدی درباره ماهیت غضروف‌ها و مکمل‌های غضروف ساز ارائه دهیم. با هم ببینیم کدام ترکیبات گیاهی، برای ترمیم غضروف مفید هستند و مکمل‌های غضروف ساز تا چه میزان تاثیر گذارند. لطفا با ما همراه باشید.

غضروف چیست؟

غضروف (Cartilage) بافت نیمه سختی است که تیغه بینی، بخش‌هایی از لاله گوش، انتهای استخوان‌ها در مفصل و… را می‌پوشاند. با توجه به تفاوت بافت و کاربرد غضروف‌ها در بدن انسان، می‌توان آن‌ها را در ۳ دسته بندی زیر قرار داد:

  • غضروف رشته‌ای مانند دیسک میان مهره‌های کمر
  • غضروف کشسان (ارتجاعی) مانند لاله گوش
  • غضروف شیشه‌ای یا شفاف مانند غضروف‌های مفصلی

در این مقاله، پیرامون غضروف شیشه ای صحبت می‌کنیم. غضروف شیشه‌ای، بافتی شبیه به استخوان دارد اما از آنجایی که کلسیم در بافت آن رسوب نکرده، رنگ شفاف‌تر و حالت انعطاف پذیری به خود گرفته است. غضروف شیشه‌ای در انتهای استخوان‌ها (در محل مفاصل) قرار گرفته و مهم‌ترین وظیفه آن، تسهیل حرکت مفصل‌ها است.

درست است که غضروف باعث تسهیل حرکت مفصل‌ها می‌گردد، اما ماده دیگری در محل مفصل‌ها وجود دارد که برای عملکرد صحیح مفاصل لازم و ضروری است. این ماده را با نام مایع میان مفصلی (Synovial fluid)  یا مایع زلاله‌ای می‌شناسیم. این ماده شفاف و زرد رنگ است که توسط سلول‌های غشا زلاله‌ای در مفاصل زلاله‌ای ترشح می‌گردد. مایع زلاله‌ای همچون روان کننده‌ای برای حرکت مفصل‌ها است.

تا این قسمت از مطالب، اطلاعات مختصری درباره غضروف شیشه‌ای و مایع میان مفصلی به دست آوردید. لطفا ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید این موضوعات چه ارتباط با بهترین قرص غضروف ساز گیاهی دارند.

علت التهاب مفاصل یا تخریب غضروف چیست؟

در بخش ابتدایی مقاله گفتیم، بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با مفاصل، بسیار گسترده و شایع است. افزایش ابتلا به این بیماری‌ها ممکن است با رژیم‌های غذایی ناسالم، کاهش فعالیت‌های فیزیکی، آلودگی‌های محیطی و… مرتبط باشد. به هر حال معمولا التهاب مفاصل یا تخریب غضروف‌ها به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • افزایش سن و در نتیجه کاهش توان برای انجام فعالیت‌های فیزیکی
  • اشتغال در حرفه‌هایی که نیاز به نشستن یا ایستادن‌های طولانی مدت دارند
  • بیماری‌های خود ایمنی که غضروف تخریب می‌کنند یا التهاب مفاصل را به وجود می‌آورند
  • انجام تمرین‌های ورزشی سنگین
  • حوادثی که ضربه سنگینی به مفاصل ایجاد کرده‌اند
  • بیماری‌هایی مانند آرتروز، نقرس و…
  • آرتریت عفونی

نکته: در بیماری‌های التهابی مفاصل (آرتریت)، آرتروز و ضرب دیدگی‌های مفصل، ترشح مایع میان مفصلی افزایش یافته و در مفصل جمع می‌شود. همین شرایط باعث ایجاد درد و التهاب شده و در عین حال دامنه حرکتی مفصل درگیر را کاهش می‌دهد.

ترمیم غضروف و کاهش التهاب مفاصل
افزایش مایع میان مفصلی، دامنه حرکتی را کاهش داده و اصطلاحا مفصل را خشک می‌کند.

غضروف ساز چیست؟

غضروف ساز‌ نام بسیار پر تکراری در زمینه مکمل‌های غذایی برای ترمیم غضروف است. شرکت‌های زیادی، انواع مکمل‌های غذایی با نام غضروف ساز تولید کرده، بر تاثیرات شگفت انگیز آن‌ها تاکید می‌کنند. بر اساس بروشور‌های این محصولات، می‌توان گفت غضروف ساز، حاوی ترکیبات ضروی برای ساخت و ترمیم غضروف است.

به این ترتیب، مصرف غضروف ساز در افرادی که به نوعی دچار ساییدگی یا تخریب غضروف شده‌اند، می‌تواند راه امیدی برای درمان عارضه باشد. حال پرسش این است که غضروف ساز‌ها تا چه میزان تاثیر گذارند؟

قرص غضروف ساز تا چه میزان تاثیرگذار است؟

برخی متخصصان ارتوپدی بر این باور هستند که پتانسیل بازسازی غضروف در بزرگسالی عملا صفر است. این دسته از متخصصان، عدم وجود رگ‌های خونی در غضروف را مهم‌ترین دلیل برای ناتوانی غضروف از بازسازی می‌دانند. از طرفی بعضی از شرکت‌های دارسازی و برخی متخصصان، عدم وجود رگ‌های خونی را دلیل کافی ندانسته و می‌گویند مصرف مکمل‌های غذایی و غذاهای مناسب، در ساخت و ترمیم غضروف موثر است.

برای اینکه بتوانیم به قطعیت در این زمینه قضاوت کنیم، نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری داریم. با این حال اگر دچار بیماری‌های مرتبط با تخریب غضروف در محل مفاصل شده‌اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. چنانچه پزشک قرص غضروف ساز برای شما تجویز کرد، این مکمل‌های غذایی را بر اساس دستور العمل مصرف کنید.

مصرف مکمل‌های غذایی مناسب مانند بهترین قرص غضروف ساز گیاهی یا گلوکزامین و…، انجام حرکت‌های اصلاحی، تغییر سبک زندگی، انتخاب رژیم غذایی مناسب و… روش‌های موثری در بهبود شرایط مفاصل خواهند بود.

گیاهان موثر در ترمیم غضروف

بسیاری افراد که درگیر عارضه‌های مرتبط با مفاصل یا تخریب غضروف شده‌اند، ترجیح می‌دهند از گیاهان دارویی یا محصولات با منشا گیاهی برای درمان یا بهبود بیماری، کمک بگیرند. در ادامه چند گیاه موثر برای ترمیم غضروف معرفی خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که در اغلب موارد، تاثیرات محصولات گیاهی در درمان بیماری‌ها، کندتر از داروهای شیمیایی است. در مقابل، معمولا عوارض جانبی داروها و مکمل‌های گیاهی هم کمتر از داروهای شیمیایی خواهد بود.

آووکادو

آووکادو از جمله میوه‌های بسیار سودمند برای ارتقا سلامتی است. برخی مواد مغذی موجود در آووکادو وجود دارند که تحت فرآیندهای شیمیایی خاص در شرکت‌های داروسازی قرار گرفته، سپس در ترکیبات مکمل‌های غضروف ساز گنجانده می‌شوند. این ترکیبات باعث تحریک سنتز پرتئوگلیکان‌ها، بافت کلاژن، همبند و غضروف می‌گردد.

آووکادو در غضروف ساز
ترکیبات آووکادو باعث تحریک سنتز پرتئوگلیکان‌ها و ترمیم غضروف می‌شود.

با توجه به فواید آووکادو در ترمیم غضروف‌ها و کاهش التهاب مفاصل، مشاهده نام این میوه در ترکیبات بهترین قرص غضروف ساز گیاهی دور از ذهن نیست.

کندر

کندر با نام علمی  Boswellia  گیاه نسبتا شناخته شده‌ای در فرهنگ ایرانی است. طب سنتی ایرانی، سوزاندن کندر را به همراه اسفند برای ایجاد حس آرامش و ضد عفونی کردن محیط، توصیه می‌کند. از طرفی در برخی مناطق ایران، از کندر ماده‌ای به نام سقز می‌سازند که کاربردی همانند آدامس دارد اما قابل هضم است.

کندر در غضروف ساز گیاهی
کندر ماده‌ای شناخته شده در طب سنتی ایرانی است. در علم داروسازی مدرن، کندر برای ترمیم غضروف‌ها کاربرد دارد.

در کنار تمام دانسته‌های طب سنتی ایرانی، پیرامون کندر، متخصصان دریافته‌اند که این گیاه تاثیرات شگرفی در ترمیم غضروف و کاهش التهاب مفاصل دارد. همین تحقیقات باعث شده، در ترکیبات برخی انواع بهترین قرص غضروف ساز گیاهی نام کندر را ببینیم. کندر حاوی مقداری اسید بوزولیک است که به دلیل خواص ضد التهابی، آنزیم ال- COX را مهار کرده و به حفظ سلامت مفاصل کمک می‌کند.

سویا

سویا ماده ارگانیک دیگری است که می‌تواند در بهبود و درمان بیماری‌های دژنراتیو مفاصل و استئوآرتریت مفید واقع شود. سویا در کنار آووکادو، اثرات هم افزایی و تکمیل کننده داشته و در بعضی از انواع بهترین قرص غضروف ساز گیاهی به کار می‌روند.

سایر گیاهان موثر در ترمیم غضروف

علاوه بر مواردی که نام بردیم، ممکن است در ترکیبات بهترین غضروف ساز گیاهی از گیاهان دارویی دیگری مانند زردچوبه، زنجبیل، فلفل سیاه، بید سفید، پتجه شیطان، رزهیپ و… نیز استفاده شود.

معرفی بهترین قرص غضروف ساز گیاهی

تمام مطالب بخش‌های قبلی را جمع آوری کردیم تا مخاطبان محترم، پارامتر‌های صحیح‌تری برای انتخاب بهترین قرص غضروف ساز گیاهی داشته باشند. در راستای انتخاب مناسب، تعدادی از بهترین محصولات موجود در این زمینه را معرفی می‌کنیم.

آرترودین؛ غضروف ساز گیاهی حاوی کندر

قرص آرترودین در دسته بندی بهترین قرص غضروف ساز گیاهی معرفی می‌شود. این محصول در شرکت داروسازی دینه تولید شده و حاوی کندر، کرفس، زنجبیل و زردچوبه است. تمام این ترکیبات، تاثیرات خوبی در زمینه درمان و بهبود التهاب مفاصل نشان داده‌اند. همچنین در بخش‌های قبلی این مقاله، راجع به تاثیرات شگفت انگیز کندر برای ترمیم غضروف صحبت کرده بودیم.

برای خرید قرص آرترودین یا کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره این مکمل، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص آرترودین

پیاسیدین؛ غضروف ساز حاوی سویا و آووکادو

کپسول پیاسیدین محصولی از شرکت لابراتوارهای رازک است. این کپسول برای ترمیم غضروف‌های ترمیم شده، تسکین دردهای آرتروز، افزایش توان حرکتی، بهبود بیماری‌های استئوآرتریت و دژنراتیو مفاصل تجویز می‌گردد. همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، ترکیب عصاره سویا و آووکادو، مکمل هم بوده و تاثیرات مثبت یکدیگر را در جهت ترمیم غضروف و کاهش التهاب مفاصل افزایش می‌دهند.

برای خرید محصول با کسب اطلاعات بیشتر درباره کپسول غضروف ساز پیاسیدین روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید کپسول پیاسیدین

قرص آرترولیستیکا

قرص آرترولیستیکا محصول بعدی است که در زمینه انتخاب بهترین قرص غضروف ساز گیاهی معرفی می‌کنیم. این محصول در شرکت داروسازی آرین سلامت سینا تولید می‌شود. ترکیبات قرص آرترولیستیکا عبارتند از: عصاره Blackcurrant Leaf، عصاره Hibiscus Flower، بیوفلاونوئیدهای Citrus Limonia، ویتامین E طبیعی.

ترکیبات این محصول برای بهبود درد مفاصل و دردهای عضلانی، کمک به بهبود عملکرد مفاصل و عضلات ورزشکاران، کمک به ترمیم و بهبود عضلانی و… مفید واقع می‌شوند. برای خرید قرص آرترولیستیکا یا کسب اطلاعات دقیق‌تر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص آرترولیستیکا

دایان فلکس

کپسول دایان فلکس ساخت شرکت دایان طب اکسیر است. مواد تشکیل دهنده دایان فلکس عبارتند از: ریزوم زردچوبه، ریزوم زنجبیل، بید سفید، فلفل سیاه، پنجه شیطان، کندر و آلفالیپوئیک اسید. این ترکیبات به گونه‌ای فرموله شده‌اند که برای موارد زیر مفید واقع شوند:

  • تسکین التهاب و درد مفاصل
  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل
  • کاهش خشکی مفصل‌ها
  • جلوگیری از تخریب پیشرونده مفاصل
  • حفظ تعادل  فاکتورهای التهابی و کاهش نیاز به مسکن و NSAID
  • مفید برای تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش استرس اکسیداتیو و خنثی کردن رادیکال های آزاد

با کلیک روی دکمه زیر می‌توانید دایان فلکس را بخرید یا اطلاعات بیشتری درباره این محصول به دست بیاورید.

خرید دایان فلکس

قرص کارتیژن رز؛ غضروف ساز حاوی عصاره رزهیپ

قرص کارتیژن رز در شرکت آبا دارو طب تولید می‌شود. این محصول برای کمک به ترمیم غضروف، سرکوب عوامل التهاب مفصل، بهبود استئوآرتریت و… کاربرد دارد. ترکیبات قرص کارتیژن رز شامل میکرو کریستالین سلولز، پوویدون، کراس کارملوز سدیم، منیزوم استئارات، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، تالک، تیتانیوم دی اکساید، استئاریک اسید، کلوئیدال سیلیکون دی اکساید، گلیسرول، هیدروکسی پروپیل سلولز، اکسید آهن قرمز هستند.

برای اطلاعاتی بیشتری مانند میزان و نحوه مصرف قرص کارتیژن رز یا خرید این محصول روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص کارتیژن رز

در آخر

مطالبی که خواندید جهت انتخاب بهترین قرص غضروف ساز گیاهی جمع آوری شده بودند. امیدواریم انتخاب و مصرف بهترین مکمل به همراه تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب، حرکات اصلاحی و درمان تحت نظر پزشک متخصص، به شما در بهبود بیماری‌های مرتبط با مفاصل کمک کند.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای خرید قویترین داروی ضد التهاب مفاصل به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه کنید. سوالات خود را درباره موضوع این مقاله یا پیرامون آن، در بخش نظرات ثبت کنید تا داروسازان مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

بهترین قرص غضروف ساز گیاهی کدام است؟

بهترین قرص غضروف ساز گیاهی بهتر است حاوی کندر، آووکادو، سویا و یا گیاهان موثر و ایمن دیگر باشد.

قرص غضروف ساز را کی بخوریم؟

قرص غضروف ساز را باید بر اساس دستورالعمل پزشک مصرف کنید. چنانچه قصد دارید زمان مصرف را تغییر دهید ابتدا با پزشک یا داروساز مشورت کنید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط