چگونه ورزش می‌تواند شما را جوان نگه دارد؟

چگونه ورزش می‌تواند شما را جوان نگه دارد؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اگر می‌خواهید تا دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سالگی و یا بعد از آن باز هم خوب به نظر برسید و احساس خوبی داشته باشید، لوسیون‌ها و کرم‌های ضدپیری را فراموش کنید، در عوض وقت و انرژی خود را بر روی یک برنامه ورزشی صرف کنید.

شواهد نشان می‌دهد که حتی ۱۰ دقیقه ورزش در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به سن را کاهش دهد و به شما کمک کند تا جوان به نظر برسید.

دکتر گرگ ولز، استادیار دانشکده تربیت‌بدنی و حرکت‌شناسی دانشگاه تورنتو می‌گوید: “اگر در یک فعالیت بدنی منظم شرکت داشته باشید، در واقع کار بزرگی برای بدن خود انجام می‌دهید.”

برای شروع، ورزش‌های هوازی می‌تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت داشته باشد. دکتر ولز می‌گوید: “سخت‌تر نفس بکشید، زیرا بدن شما به اکسیژن نیاز دارد تا بتواند تمام جنبه‌های مسیر حمل و نقل اکسژن، از جمله ریه‌ها، قلب و عضلات را بهبود بخشد.”

او می‌گوید: “ورزش کمک می‌کند تا تقریباً تمام بافت‌های بدن شما سالم‌تر و بهتر شوند.” این بدان معناست که احساس بهتری خواهید داشت و جوان‌تر به نظر می‌رسید.

در واقع، به گفته جاناتان پی لیتل، استادیار و متخصص فیزیولوژی ورزش در دانشگاه بریتیش کلمبیا، اکاناگان؛ مطالعات اخیر در زمینه ورزش و سن، تفکرات ما را در مورد سن تغییر می‌دهد.

ورزش باعث می‌شود تا جوان به نظر برسید.

لیتل می‌گوید: “این تحقیقات نشان می‌دهد که شاید آنچه ما به عنوان پیری معمولی در نظر داریم؛ یعنی از دست دادن تناسب اندام و تحلیل عضلات؛ به عدم فعالیت ما مربوط می‌شود. با بالا رفتن سن، شما تمایل کمتری به فعالیت دارید، بنابراین شاید برخی از تصورات ما در خصوص فرایند پیری فقط ناشی از فقدان فعالیت ما باشد.”

علاوه بر این، دکتر ولز می‌گوید ، شواهد نشان می‌دهد که فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، آلزایمر و انواع خاصی از سرطان ارتباط مستقیم دارد.

و خبر خوب این است، برای رسیدن به این مزایا نیازی نیست ورزش شما دو ماراتن باشد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا، یوگا، گلف و دیگر فعالیت‌های روزمره به سلامت بیشتر مغز و بدن شما کمک می‌کند. به گفته کارشناسان این نکته اثبات شده است.

ورزش چگونه می‌تواند در هر سنی به شما کمک کند تا سالم، متناسب و جوان بمانید؟

در دهه ۳۰: به ورزش عادت کنید

اگر در دهه ۲۰ خود فعالیت فیزیکی داشته‌اید، آن را متوقف نکنید. طبق گفته لیتل، از دست دادن مزایایی که ورزش برای شما به ارمغان می‌آورد، بسیار آسان است. یک مطالعه بر روی گروهی از مردان جوان سالم انجام گرفته و طی آن فقط ۱۵۰۰ گام از حدود ۱۰۰۰۰ گام پیاده‌روی آن‌ها کاسته شده است.

در عرض دو هفته این مسئله منجر به از دست دادن سطح تناسب اندام، حساسیت به انسولین و افزایش چربی شکمی آن‌ها شد. او می‌گوید: “در طول یک دوره زمانی بسیار کوتاه، اساساً بدن شما شروع به نشان دادن نشانه‌های سندرم متابولیک – و دیابت نوع ۲ – می‌کند.”

چقدر باید ورزش کنیم؟

دکتر ولز می‌گوید: اگر شما نسبتاً فعال هستید و قصد دارید که فشار بیشتری به خود آورید، توصیه کلی ما پنج یا شش بار در هفته به مدت ۶۰ دقیقه در روز است. اما برای کسانی که در آغاز کار هستند، آن‌ها را از این دستورالعمل‌ها معاف می‌کنیم.

او می‌گوید: “من می‌دانم که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت از این دسته هستند.” وی می‌گوید: ” هشتاد و پنج درصد از جمعیت ما به اندازه کافی برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن ورزش نمی‌کنند، بنابراین من باید به آن‌ها همه چیز را بگویم.”

ورزش چگونه می‌تواند در هر سنی به شما کمک کند تا سالم، متناسب و جوان بمانید؟

آلنا لبلانس، فیزیولوژیست شناخته شده ورزش و متخصص فعالیت‌های فیزیکی در شرکت اکشن، اشاره می‌کند: “ما به شما توصیه می‌کنیم که روزانه حداقل ۱۰دقیقه با قدرت متوسط تا شدید تقلا کنید.” او می‌گوید، قدرت حرکات شما بر اساس توانایی شما در داشتن یک گفتگو همراه با فعالیت اندازه گرفته می‌شود.

برای قدرت متوسط، باید قادر باشید که در هنگام تنفس سخت، صحبت کنید. قدرت شما زمانی شدید در نظر گرفته می‌شود که بتوانید در طول فعالیت‌ها و حرکات خود صحبت کنید.

با اضافه کردن فعالیت خود در دهه ۳۰ سالگی مزایای بسیاری از جمله بهبود سلامت قلب و عضله‌سازی تا تقویت استخوان‌ها و بهبود خواب و خلق و خوی، دریافت خواهید کرد. این مسئله به شما کمک خواهد کرد که مسیر خود را با کمترین ریسک ابتلا به بیماری‌های مربوط به سن مانند پوکی استخوان، آلزایمر و دیابت طی کنید.

در دهه ۴۰ سالگی: متوقف نشوید

دکتر ولز می‌گوید: “در این مرحله از زندگی برای اکثر افراد کار اهمیت زیادی دارد. معمولاً مردم ورزش را به بهانه فعالیت‌های شغلی خود قربانی می‌کنند، اما فعالیت، فقط یکی از موارد مهم ورزش است. چرا؟ دلیل آن، این است که ورزش به مغز شما نیز کمک می‌کند.”

در این زمینه تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد ورزش می‌تواند توانایی یادگیری، تمرکز و توجه شما را افزایش دهد، و شما برای شغل خود به همه این عوامل نیاز دارید.

علاوه بر این به ثابت نگه داشتن وزن شما نیز کمک می‌کند، چیزی که اکثر ما با بالا رفتن سن خود بدان نیاز داریم. ۵۸٪ مردم کانادا دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و این بدان معنی است که میزان ابتلا به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، خطر سکته مغزی، سرطان و ورم مفاصل در این منطقه افزایش می‌یابد.

با اینکه ورزش کردن برای شما سود مالی ندارد، اما طول عمر شما را افزایش می‌دهد. لبلانس می‌گوید: “حتی بدون کاهش وزن هم فعالیت فیزیکی به شما کمک می‌کند تا فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع ۲ را کنترل کنید. در غیر این صورت ممکن است در زندگی آینده‌تان به شما آسیب بزند.”

دکتر ولز تصدیق می‌کند که: “من در مورد وزن نگران نیستم؛ نگرانی من بابت ترکیب بدن است. هدف ما عضله بیشتر و چربی کمتر است که منجر به سلامت بیشتر می‌شود. برای انجام این کار، لازم است که با بالا رفتن سن ورزش را ترک نکنید.”

این ورزش‌ها شامل انواع ورزش‌های قلبی عروقی (پیاده‌روی، شنا، دویدن، دوچرخه‌سواری) و همچنین برخی از تمرینات قدرتی برای عضلات و حفظ استخوان‌ها می‌باشد. یادگیری انعطاف‌پذیری نیز مهم است.

مژده: چین و چروک‌های حاصل از دهه ۴۰ سالگی خود را دیده‌اید؟ تحقیقات نشان می‌دهد که در این مورد نیز ورزش می‌تواند کمک کند تا نیاز کمتری به بوتاکس و سایر روش‌های جوانسازی پوست پیدا کنید!

در دهه ۵۰ و فراتر از آن: از سلامت خود محافظت کنید

اخیراً تحقیقی در خصوص دوندگان سن ۵۵ تا ۷۲ سال صورت گرفته است که نشان می‌دهد، طول تلومرهای این افراد ( لومر: کلاه محافظ روی مجرای DNA که آن‌ها را در برابر صدمات محافظت می‌کند- مثل نوک پلاستیکی انتهای بند کفش) در واقع همانند یک جوان ۱۸ تا ۳۲ ساله است. این در حالی است که افراد غیر فعال در این گروه سنی ۵۵ تا ۷۲ سال تلومترهای کوتاه‌تری دارند.

از سلامت خود محافظت کنید.

دکتر ولز می‌گوید: “همزمان با بالا رفتن سن، تلومترها کوتاه‌تر و DNA شروع به ساییده شدن می‌کند.” در DNA ما خطاها شروع به تجمع می‌کنند و این مسئله یکی از دلایلی است که ما معتقدیم با بالا رفتن سن تخریب بدن ما شروع می شود.” در واقع، ورزش منظم، شما را جوان نگه می‌دارد و سلول‌های بدن شما را حفظ می‌کند.

اما حتی اگر فعالیت خود را تا سن ۵۰ سالگی از دست داده‌اید، هنوز هم برای شروع دیر نیست. لیتل می‌گوید”در هر سنی-حتی در ۹۰ سالگی خود- می‌توانید تناسب اندام، توده عضلانی و قدرت خود را با انجام ورزش بدست آورید. از نقطه‌نظر علمی و شیوه زندگی، هرگز برای کسب فواید ورزش دیر نیست.”

لبلانس تصدیق می‌کند: “شما می‌توانید مزایای فعالیت را در طول زندگی خود جمع‌آوری کنید.” مهم این است که برای به دست آوردن آن لذت ببرید و حداقل سه بار در هفته برای آن وقت بگذارید. دکتر ولز تأکید می‌کند: “نمی‌توانید فقط آخر هفته را به این امر اختصاص دهید.”

باید ورزش را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهید زیرا به طور اساسی دنیا را دگرگون می‌سازد. اهمیتی ندارد که چقدر ورزش می‌کنید؛ مهم این است که چگونه آن را با خود سازگار می‌کنید.” او می‌گوید فقط با در نظر گرفتن یک درصد از روز خود (حدود ۱۵دقیقه) برای انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توانید یک تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد کنید.

دکتر ولز می‌گوید “ورزش در دهه پنجاه سالگی و بعد از آن به طور حتم سلامت شما را حفظ می‌کند.” در حال حاضر مردم نمی‌خواهند در هنگام بازنشستگی وقت خود را صرف بازی‌های رومیزی کنند. آن‌ها می‌خواهند به بیرون بروند، سفر دور دنیا داشته باشند، فعال باشند و همراه نوه‌های خود گلف و اسکواش بازی کنند. آن‌ها می‌خواهند یک زندگی سالم، فعال و با عملکرد بالا داشته باشند و این فقط در صورتی ممکن است که فعالیت ورزشی خود را حفظ کنید.

نکته اصلی

چرا برخی از زنان متناسب بالاتر از ۶۰ سال، جوان‌تر از سن خود به نظر می‌رسند؟ پاسخ آن در خود سؤال نهفته است. اخیراً در دانشگاه مک‌مستر در همیلتون، مطالعه‌ای انجام گرفته که در آن زنان شاغل بالاتر از ۶۵ سالی که به مدت سه ماه حداقل دو ساعت در هفته کار می‌کنند، پوستشان ۲۰ تا ۳۰ سال جوان‌تر است.

به نظر می‌رسد که عرق کردن در ورزشگاه به پمپاژ میوکینز (گروهی از پروتئین‌ها که توسط سلول‌های عضلانی ترشح یافته و در سراسر بدن منتشر می‌شوند) منجر می‌شود. نتیجه: بهترین درمان ضد پیری، ورزش است.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره