پاکسازی پوست در خانه
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

پاکسازی پوست در خانه از آن دسته مهارت‌هایی است که در هر سنی به کار شما می‌آید. اگر زمان یا بودجه کافی برای مراجعه به سالن‌ها و کلینیک‌های تخصصی پوست ندارید، می‌توانید با یاد گرفتن چند نکته مهم و کارآمد، از پوستتان مراقبت کنید. قرار است مراحل پاکسازی پوست در خانه را به شما آموزش دهیم. فقط برای مشاهده نتیجه رضایت بخش، حتما تمام نکاتی را که ذکر می‌کنیم به درستی به کار ببرید.

مقاله پیش رو از مجله سلامت مفید طب، قدم به قدم با شما است تا ببینید پاکسازی پوست در خانه علاوه بر اینکه باعث زیبایی و طراوت چهره می‌شود، بسیار آرامش بخش نیز خواهد بود. لطفا در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

قبل از شروع پاکسازی، پوست خود را بشناسید

قبل از شروع مراحل پاکسازی پوست در خانه باید نوع پوست خود را تشخیص دهید. پوست شما ممکن است چرب، خشک، مختلط، مستعد جوش، دارای جوش، حساس یا… باشد. بنابراین ابتدا به خصوصیات پوست صورت خود دقت کنید و نوع آن را به درستی تشخیص دهید. اگر برای شناخت نوع پوست، دچار مشکل شده‌اید می‌توانید از پزشک، داروساز یا مشاوران مجرب در زمینه پوست و زیبایی کمک بگیرید.

توجه: اگر به پسوریازیس، اگزما، جوش‌های قرمز یا ملتهب و سایر عارضه‌های پوستی مبتلا هستید، از هر گونه پاکسازی پوست یا روش‌های درمانی خانگی بپرهیزید. برای درمان و پیشگیری از پیشرفت علایم به پزشک مراجعه نمایید. می‌توانید از پزشک یا داروساز درباره روش‌های ایمن پاکسازی پوست در خانه راهنمایی بخواهید. همچنین محصولی مانند ماسک ضد آکنه می‌تواند برای شما مفید باشد.

خرید ماسک ضد آکنه

لطفا توجه داشته باشید در صورت وجود جوش‌های ملتهب یا چرکی نباید هیچ گونه پاکسازی پوست انجام دهید. توصیه می‌کنیم در چنین مواقعی برای درمان تخصصی به پزشک مراجعه نمایید. دستکاری پوست دارای جوش، ممکن است به پخش شدن التهاب یا عفونت دامن بزند و سلامت آن را بیشتر به خطر بیندازد.

معمولا تشخیص نوع پوست کار چندان سختی نیست. برای مثال پوست‌های خشک و حساس، با مصرف بعضی کرم‌ها، در جریان هوای سرد، شوینده‌ها و… ملتهب، پوسته پوسته یا قرمز می‌شوند. همچنین افرادی که دارای پوست چرب هستند، غالبا پوست براقی داشته و اگر زمان شستشوی صورت کمی به تعویق بیفتد، تیره‌تر به نظر می‌رسند. افرادی هم که دارای پوست مختلط هستند، اغلب در اطراف لب‌ها و روی گونه‌ها، پوست خشکی دارند و در عین حال روی بینی، چانه و پیشانی حالت چرب و براق پوست را تجربه کنند.

مراحل پاکسازی پوست در خانه

پس از اینکه از نوع پوست خود مطمئن شدید، زمان آن رسیده که پاکسازی را آغاز کنید. حال که به دلیل محدودیت بودجه یا زمان نمی‌توانیم به سالن‌های مراقبت پوست برویم، سالن را به خانه می‌آوریم. لطفا مراحل پاکسازی پوست در خانه را به ترتیب انجام دهید و هیچ کدام از نکته‌ها را از قلم نیندازید.

۱. فضای مناسب و آرامش بخشی به وجود بیاورید

شاید ایجاد فضای مناسب برای شروع پاکسازی پوست، به نظر شما غیر ضروری باشد اما این مرحله را حتما انجام دهید. در آخر متوجه می‌شوید که فضای پر از آرامش و اصطلاحا ریلکس شدن تا چه میزان برای زیبایی پوست شما ضروری است. می‌توانید دمای اتاق را تنظیم کنید که گرم یا سرد نباشد. چند شمع روشن کنید، موسیقی آرام یا کلیپ‌های صوتی با صدای طبیعت را آماده پخش نمایید، حوله و دستمال تمیز را روی میز آرایش قرار دهید. حال در این فضا قرار بگیرید تا از مشغله‌های ذهنی کمی دور شوید.

ایجاد پاکسازی پوست در خانه

۲. پوست را پاک کنید

پس از ایجاد فضای مناسب و آرام، باید پوست را از هر نوع آلودگی، مواد آرایشی و… پاک کنید. برای این کار می‌توانید از یک محصول ملایم مانند پاک کننده پوست صورت سینره کمک بگیرید. این پاک کننده برای استفاده روزانه مناسب بوده، مواد آرایشی و آلودگی‌های روی پوست را به خوبی پاک می‌کنند و در عین حال ضد حساسیت است.

خرید پاک کننده پوست صورت سینره

هر نوع فوم، ژل یا پن که برای شستشوی روزانه به کار می‌برید، در این مرحله از پاکسازی مناسب است. به یاد داشته باشید که شوینده شما باید فاقد مواد صابونی باشد. صابون به دلیل ترکیبات قلیایی، Ph طبیعی پوست را بر هم می‌زند و می‌تواند باعث خشکی بیشتر در پوست‌های حساس یا ترشح چربی بیشتر در پوست های چرب شود.

شستن صورت

پس با شوینده مناسب، صورت را به دقت با حرکات دورانی و آرام بشویید و آبکشی کنید. با یک حوله لطیف، صورت را خشک کرده و برای مرحله بعدی آماده شوید.

۳. به پوست صورت بخار دهید

برای رطوبت رسانی بیشتر به پوست و همچنین آمادگی برای مرحله بعدی، باید به صورتتان بخار دهید. برای این کار می‌توانید از چندین روش آسان کمک بگیرید. دستگاه‌های بخور صورت، دستگاه های تخصصی بخار ساز (که در کلینیک‌ها به کار می‌روند) و… در داروخانه‌ها و فروشگاه لوازم بهداشتی در دسترس شما قرار دارند.

بخور صورت

اگر هیچ یک از وسایل مذکور در دسترستان نیست، کافی است یک ظرف مناسب را تا نیمه از آب پرکنید و روی اجاق قرار دهید تا جوش بیاید. با احتیاط ظرف را به اتاق بیاورید و درب آن را بردارید و صورت خود را با فاصله مناسب بالای ظرف نگه دارید. به همین سادگی، به پوستتان بخار داده‌اید. بهتر است ۵ تا ۱۰ دقیقه در همین حالت بمانید.

در بخار دهی به پوست زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است این کار شما باعث خشکی پوست یا سوزش و التهاب گردد.

۴. جوش‌های سرسیاه را از پوست خارج کنید

پیش از اینکه به شرح این مرحله بپردازیم، باید نکته مهمی را ذکر کنیم. خارج کردن جوش‌های سرسیاه از پوست نیاز به مهارت و آموزش دارد. اگر در این کار خبره نیستید، از پزشک یا کارشناسان پوست کمک بگیرید. چنانچه بدون مهارت، اقدام به خارج کردن جوش‌های سر سیاه کنید، ممکن است روی پوست جای زخم باقی بماند. یا اینکه جوش سرسیاه، زیر پوست حبس شده و تبدیل به نقطه سیاهی گردد که برداشتن آن نیاز به لیزر یا جراحی داشته باشد.

خارج کردن جوش‌ها

بنابراین مرحله برداشتن جوش های سرسیاه، برای افرادی که ماهر نیستند و ابزار مناسب در اختیار ندارند، توصیه نمی‌شود. در غیر این صورت می‌توانید بلافاصله بعد از بخار دادن پوست، با ابزار مناسب جوش‌های سرسیاه را خارج کنید.

۵. از یک اسکراب مناسب برای لایه برداری کمک بگیرد

در این مرحله از پاکسازی پوست در خانه نیاز به اسکرابی دارید که برای نوع پوست شما مناسب باشد. انواع اسکراب‌های شنی، پیل آف، ژله‌ای یا لایه بردارهایی که قبلا استفاده کرده و نتیجه بخش بوده‌اند، برای این مرحله مناسب هستند. پن لایه‌بردار فولیکا با قیمت مناسب و میزان اثربخشی قابل قبول، در جهت انجام مرحله لایه برداری پوست پیشنهاد می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید به سهولت چند کلیک این محصول را از داروخانه آنلاین بخرید.

خرید پن لایه‌بردار فولیکا

اسکراب یا لایه برداری را که انتخاب کرده اید، بر اساس دستورالعمل مندرج روی محصول به کار ببرید. بهتر است در این مرحله پوست را با آب ولرم بشویید. اسکرابی که به کار می‌برید می‌تواند دارای ویژگی‌های آب رسان، روشن کننده، ضد حساسیت، نرم کننده یا … باشد اما بسیار اهمیت دارد که متناسب با نوع پوست شما، مقداری لایه برداری انجام دهد. به این ترتیب سلول‌های مرده یا سایر بافت‌های زاید پوست، جدا و حذف می‌شوند.

لایه برداری پوست

لازم به ذکر است که اسکراب‌های خانگی و گیاهی هم می‌توانند برای این مرحله از پاکسازی پوست در خانه مفید باشند. پیش از استعمال هر نوع اسکراب خانگی یا پاک کننده صورت از عدم حساسیت پوست به ترکیبات آن، اطمینان حاصل کنید.

۶. حالا نوبت ماسک است!

بعد از مصرف پاک کننده صورت و اسکراب، وقتی پوستتان به میزان کافی لایه برداری شده، زمان آن رسیده تا از یک ماسک مناسب برای آب رسانی کمک بگیرید. انواع ماسک‌های نقابی، ماسک ورقه‌ای، کرم، ژل، ماسک‌های خانگی و گیاهی و… می‌توانند در این مرحله گزینه مناسبی باشند. به یاد داشته باشید که ماسک باید با توجه به نوع پوست شما انتخاب شود. برای استعمال بهتر و ماساژ صورت، یک رولر یا ماساژور به کار ببرید.

ماساژور‌ها یا رولر‌های پوست از جنس فلز ضد حساسیت، سنگ، پلاستیک فشرده و… هستند. ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ با این ابزار کافی بوده ولازم نیست زیاده روی کنید. مخصوصا افرادی که دارای پوست چرب هستند، با استفاده مداوم یا طولانی رولر‌ها، به ترشح بیشتر چربی از سطح پوست، دامن می‌زنند.

ماسک و ماساژ

ماسک را با توجه به دستورالعمل مندرج بر روی محصول، استفاده کنید. در آخر در صورت نیاز، پوست را با آب ولرم بشویید.

۷. مرطوب کننده استفاده کنید

در این مرحله از پاکسازی پوست در خانه باید یک مرطوب کننده مناسب داشته باشید. مرطوب کننده پوست‌های چرب، بهتر است سبک باشد و به سرعت جذب شود. افرادی که پوست خشک یا حساس دارند باید از مرطوب‌ کننده‌های غیر معطر، ضد حساسیت و دارای ترکیبات نرم کننده استفاده کنند. مرطوب کننده دور چشم را نیز فراموش نکنید.

مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده و آبرسان مناسب، از جمله مهم ترین مراحل پاکسازی پوست است. با استفاده از این محصولات می‌توانید پوست را هیدراته کرده، حالت ارتجاعی آن را بازگرانید و از به وجود آمدن چروک‌ها جلوگیری کنید.

۸. مرحله آخر پاکسازی پوست در خانه؛ سرم‌های پوست

برای اینکه احساس بهتری نسبت به پاکسازی پوست در خانه داشته باشید، می‌توانید سرم‌های پوستی مختلف برای تکمیل مراقبت، استفاده کنید. هر سرمی که انتخاب می‌کنید باید مناسب نوع پوست شما و نیاز آن باشد. برای مثال سرم ویتامین ث، سرم روشن کننده، سرم جوان کننده و… از جمله بهترین انتخاب‌ها برای مرحله آخر پاکسازی پوست در خانه هستند.

استعمال سرم پوست

معمولا سرم مخصوص دور چشم، تفاوت‌هایی با انواع دیگر سرم دارد. بنابراین می‌توانید این محصول را نیز در مرحله آخر استفاده کنید تا پف و تیرگی زیر چشم را کاهش دهید.

انتخاب بهترین محصولات برای پاکسازی پوست در خانه

همان طور که متوجه شدید، در بخش‌های قبلی، مرتبا به این نکته اشاره کردیم که محصولات مراقبت پوست باید متناسب با نوع پوست شما باشند. همچنین هر مرحله از پاکسازی پوست در خانه نیاز به محصولات خاص خود دارد. در این بخش از مقاله می‌خواهیم سایر نکات مهم درباره انتخاب بهترین محصولات برای پاکسازی پوست را به شما ارائه کنیم.

انتخاب بهترین شوینده پوست صورت

بهترین شوینده پوست، محصولی است که پس از مصرف آن، احساس کشیدگی یا خشکی در صورت نداشته باشید. این نکته برای انواع پوست صدق می‌کند. برای مثال لازم نیست پوست‌های چرب، پس از شستشو حسابی خشک به نظر برسند زیرا به این ترتیب تنها چند دقیقه بعد چربی مضاعفی ترشح می‌گردد.

کرم فوم پاک کننده صورت دکتر ژیلا محصولی است که قدرت پاک کنندگی مناسبی دارد. در عین حال این کرم فوم پاک کننده، باعث خشکی پوست نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر یا خرید محصول روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید کرم فوم پاک کننده دکتر ژیلا

انتخاب بهترین تونر پاک کننده پوست صورت

اگر به یاد داشته باشید، یکی از مراحل پاکسازی پوست در خانه مربوط به زدودن آلودگی‌ها بود. تمیز کردن پوست خود دارای ۳ مرحله است:

  • پاک کردن پوست با شیر پاک کن
  • شستن پوست با شوینده مناسب
  • استفاده از تونر

تونر‌ها وظیفه تنظیم کردن PH پوست را به عهده دارند. همچنین می‌توانند از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کرده و در عین حال مرحله تمیز کردن پوست را تکمیل کنند. اسپری پاک کننده صورت سینره، از جمله محصولات محبوب و کارآمدی است که به مخاطبان محترم پیشنهاد می‌گردد. این اسپری پاک کننده آرامش بخش و التیام دهنده بوده و حس طراوت را به پوست شما بازمی گرداند.

خرید اسپری پاک کننده صورت سینره

انتخاب محصولات پوست متناسب فصل

پاکسازی و روتین پوستی که در فصل های گرم سال انجام می‌دهید باید با فصل‌های سرد، متفاوت باشند. در اغلب شهرهای کشورمان، تابستان گرم و همراه آفتاب سوزان است. بنابراین باید در انتخاب محصولات به خصوصیات ضد آفتاب آن‌ها توجه کنید. برای مثال بهتر است کرم دور چشم و مرطوب کننده در تابستان دارای ضد آفتاب باشند، حتی اگر قرار نیست در فضای باز قرار بگیریم.

برای درمان خشکی پوست در سرما هم، لازم است محصولات مناسبی را جهت پاکسازی پوست در خانه انتخاب نمایید. برای مثال مرطوب کننده‌هایی که در فصل زمستان استفاده می‌شوند، دارای ترکیبات نرم کننده و آبرسان بیشتری هستند. از طرفی اسکراب‌های ملایم در فصل سرما پیشنهاد می‌شوند.

سخن پایانی

در مقاله‌ای که از نظر گذراندید به پاکسازی پوست در خانه پرداختیم. علاوه بر نکات ریز و درشتی که در این زمینه نام بردیم، چند محصول سودمند نیز به مخاطبان محترم معرفی کردیم. شما می‌توانید برای حفظ سلامت و زیبایی از انواع مکمل پوست و مو نیز کمک بگیرید. این مکمل‌های غذایی، سهم به سزایی در زیبایی و طراوت پوست شما دارند و همچنین فواید پرشماری برای سلامتی به ارمغان می‌آورند.

اگر در زمینه پاکسازی پوست در خانه تجربیات متفاوت و کارآمدی به خاطر دارید، لطفا با ما به اشتراک بگذارید. همچین می‌توانید برای انتخاب بهترین محصولات مراقبت‌ پوست، در بخش نظرات، از داروسازان مفید طب مشاوره بگیرید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره