از بین بردن عوارض داروهای اعصاب
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

همه ما شنیده یا خوانده‌ایم که داروهای اعصاب و روان عوارض جانبی متعددی دارند. بسیاری از بیماران بخاطر همین عوارض درمان خود را رها می‌کنند یا اصلا شروع نمی‌کنند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب با ما همراه باشید تا با راهکارهای و داروهای گیاهی برای کاهش و حتی از بین بردن عوارض داروهای اعصاب آشنا شوید.

شما می‌توانید مقاله از بین بردن عوارض داروهای اعصاب از اینجا بشنوید:

 

عوارض استفاده از داروهای اعصاب

ابتدا بهتر است به چند مورد از عوارضی که ممکن است با استفاده از داروهای اعصاب به وجود آیند اشاره کنیم:

  • یبوست
  • خشکی دهان
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • کاهش میل جنسی

حال به راهکارهایی برای کاهش و از بین بردن عوارض داروهای اعصاب می‌پردازیم.

رفع یبوست ناشی از مصرف داروهای اعصاب

یکی از عوارض رایج این داروها، یبوست است. برای پیشگیری یا رفع یبوست ناشی از مصرف داروهای اعصاب، ورزش کنید. داشتن فعالیت بدنی منظم مدت زمان ماندن مدفوع در روده را کاهش می‌دهد. در نتیجه، آب کمتری از مدفوع جذب بدن می‌شود و یبوست از بین می‌رود.

راهکار مهم دیگر برای رفع این عارضه، نوشیدن آب کافی است. اگر آب بدن به خوبی تامین شود، بدن آب کمتری از مدفوع بازجذب می‌کند و در نتیجه مدفوع سفت نمی‌شود.

علاوه بر این موارد، مصرف مقدار کافی سبزیجات و میوه‌جات اهمیت بالایی دارد. فیبر موجود در میوه و سبزی در روده آب زیادی را به خود جذب می‌کند و سبب نرمی مدفوع می‌شود.

از بین بردن یبوست ناشی از داروهای اعصاب
علاوه بر ورزش و نوشیدن آب کافی، مصرف مقدار کافی سبزیجات و میوه‌جات اهمیت بالایی دارد.

در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به مصرف داروهای ملین مانند انواع پودر و شربت ملین داشته باشید. بهترین ملین‌های بدون نسخه به ترتیب عبارتند از:

  • پودر پسیلیوم یا پودر موسیلیوم: این پودر که از گیاه اسفرزه تهیه شده است سرشار از فیبر است و به همین دلیل وقتی وارد روده می‌شود میزان قابل توجهی آب را در خود نگه می‌دارد که سبب نرم شدن مدفوع می‌شود. مصرف این پودر عارضه‌ای ندارد اما در صورت داشتن انسداد روده نباید از آن استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با این دو محصول لینک مربوطه زیر را لمس کنید:

خرید پودر موسیلیوم از مفیدطب

خرید پودر پسیلیوم از مفیدطب

  • شربت انجیر فاقد سنا: انجیر با داشتن خاصیت ملینی به رفع یبوست کمک می‌کند و عارضه قابل توجهی هم ندارد. یک انتخاب خوب شربت انجیر فیژیلاکس نیاک است. این شربت علاوه بر انجیر محتوی فلوس، سپستان، عسل، روغن بادام شیرین، ترنجبین و کشمش است که همگی خاصیت ملینی دارند.

خرید شربت فیژیلاکس

  • شربت منیزیم هیدروکساید: برای تهیه شربت منیزیم هیدروکساید باید مراجعه حضوری به داروخانه داشته باشید.

این داروها نیازی به تجویز پزشک ندارند و اگر مشکلاتی مانند انسداد روده نداشته باشید می توانید از آنها استفاده کنید. اگر یبوست با مصرف این داروها هم برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

حتی الامکان از مصرف مکمل‌های حاوی سنا مانند سی لاکس، سنالاکس و رولاکس خودداری کنید چرا که مصرف طولانی مدت گیاه سنا سبب ایجاد یبوست مقاوم به درمان و بر هم خوردن تعادل آب و الکترولیت می‌شود.

رفع خشکی دهان ناشی از مصرف داروهای اعصاب

یکی دیگر از عوارض قرص اعصاب که رایج نیز می‌باشد، خشکی دهان است. برای رفع خشکی دهان آب کافی بنوشید. میزان آب مورد نیاز بدن در افراد مختلف متفاوت است و به فاکتورهایی مانند میزان فعالیت، میزان گرمی و رطوبت هوا و… بستگی دارد. هر فرد روزانه باید به قدری آب بنوشد که ادرار او همواره شفاف و کمرنگ باشد. البته علاوه بر آب، سایر نوشیدنی‌ها از جمله چای و قهوه، غذاها از جمله سوپ یا خورش ها، میوه‌ها و سبزیجات هم به تامین آب کمک می‌کنند.

راهکار دیگر برای رفع خشکی دهان، استفاده از آدامس است. جویدن آدامس سبب ترشح بزاق می شود و از این طریق خشکی دهان را برطرف می‌کند. قرص مکیدنی آلتادین دینه هم با مکانیسمی مشابه سبب رفع خشکی دهان می شود.

در سالهای اخیر برخی از شرکت های داروسازی اقدام به تولید بزاق مصنوعی کرده‌اند. اسپری بزاق مصنوعی با تامین رطوبت دهان سبب رفع خشکی می‌شود. با این حال، این محصول فعلا به میزان کافی در بازار دارویی موجود نیست و تهیه آن دشوار می‌باشد.

خواب آلودگی ناشی از داروهای اعصاب

بسیاری از داروهای اعصاب سبب خواب آلودگی می‌شوند. برخی از این داروها با چند ساعت فاصله از زمان استفاده خواب آلودگی ایجاد می‌کنند. برای رفع این عارضه، باید دارو را زمانی مصرف کنید که خواب آلودگی ناشی از آن در هنگام شب بروز کند تا خواب شب راحتی داشته باشید و در طول روز هم خواب آلوده نباشید. برای پیدا کردن این زمان باید ساعت مصرف دارو را تغییر دهید و با آزمون و خطا به نتیجه برسید.

از بین بردن سردرد ناشی از داروهای اعصاب

برخی از داروهای اعصاب سبب بروز سردرد می‌شوند. در بسیاری موارد با ادامه مصرف نسبت به سردرد تحمل ایجاد می‌شود یعنی عارضه سردرد از بین می‌رود.

برای تسکین سردرد می‌توانید از قرص استامینوفن ۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت یا ایبوپروفن معمولی یا ژله‌ای ۴۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت استفاده کنید. هر دو این داروها بدون نسخه در دسترس هستند.

اگر سردرد شما شدید و غیر قابل تحمل است حتما به پزشک مراجعه کنید. شاید نیاز به تغییر داروی مصرفی داشته باشید.

از بین بردن سردرد ناشی از داروهای اعصاب
اگر سردرد شما شدید و غیر قابل تحمل است حتما به پزشک مراجعه کنید.

رفع کاهش میل جنسی ناشی از داروهای اعصاب

برخی از داروهای اعصاب سبب کاهش میل جنسی می‌شوند. برای رفع این عارضه می‌توان از مکمل‌های تقویت کننده میل جنسی مانند قرص آفرودیت استفاده کرد.

مشاهده و خرید قرص آفرودیت

استفاده از محصولات محتوی جینسنگ پاناکس هم می‌تواند به افزایش میل جنسی کمک کند. یکی از این محصولات روجینسینگ قائم دارو است.

در موارد کاهش شدید میل جنسی، آفرودیت و روجینسینگ ممکن است کارساز نباشد. در این موارد باید به پزشک مراجعه کنید تا داروی دیگری برای شما تجویز کند.

استفاده از داروهای گیاهی به جای شیمیایی

بسیاری از عوارض داروهای اعصاب مختص داروهای شیمیایی است و با داروهای گیاهی دیده نمی‌شود. به همین دلیل جایگزینی داروهای شیمیایی با داروهای گیاهی راهکار خوبی برای دوری از عوارض جانبی است. البته برای درمان برخی از بیماری‌های اعصاب، از جمله وسواس یا افسردگی شدید، داروی گیاهی مناسبی در بازار موجود نیست و ناچاریم از داروهای شیمیایی استفاده کنیم؛ اما در بعضی موارد این جابجایی امکان پذیر است. در این گونه موارد، می‌توانید برای کاهش یا از بین بردن عوارض داروهای اعصاب، از جایگزین‌های گیاهی استفاده کنید. در این قسمت با سه محصول گیاهی موثر در مشکلات اعصاب که عوارض کمی دارند آشنا می‌شوید:

کپسول لینورمیا برای استرس

کپسول لینورمیا محتوی ریشه گیاه آشواگانداست که از دیرباز در طب هندی برای درمان مشکلات اعصاب استفاده می‌شده است. این گیاه امروزه برای کاهش استرس، بهبود خلق و تقویت حافظه استفاده دارد. این گیاه همچنین سبب افزایش سطح انرژی بدن، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد جنسی می‌شود. بسیاری از تاثیرات گیاه آشواگاندا در مطالعات علمی به اثبات رسیده است.

بسیاری از پزشکان استفاده از کپسول لینورمیا را برای درمان اضطراب و بیخوابی و همچنین تقویت عملکرد جنسی توصیه می‌کنند. این دارو همچنین برای مصرف در کنار داروهای شیمیایی مناسب است چرا که علاوه بر کمک به روند درمان، می تواند عارضه کاهش میل جنسی داروهای شیمیایی را از بین ببرد.

کپسول لینورمیا فاقد عوارض جانبی جدی است و فقط ممکن است مشکلات خفیف گوارشی ایجاد کند.

کپسول دورمیرین فورت برای بیخوابی

بادرنجبویه و سنبل الطیب دو گیاه آرامش بخش هستند که در طب سنتی برای درمان بیخوابی استفاد می‌شده‌اند. محصولات متعددی محتوی این دو گیاه در بازار دارویی موجود است اما تفاوت دورمیرین فورت با این محصولات این است که دورمیرین فورت علاوه بر این دو گیاه، محتوی ملاتونین و زینک نیز می‌باشد.

ملاتونین یک هورمون طبیعی بدن انسان است که در به خواب رفتن نقش اساسی دارد. زینک نیز به تقویت اثر ملاتونین کمک می‌کند. البته با مصرف دورمیرین فورت از خواص متعدد زینک برای پوست و مو و سیستم ایمنی نیز بهره‌مند می‌شوید.

اگر به ترکیبات دورمیرین فورت حساسیت نداشته باشید، مصرف این کپسول عوارضی برای شما به همراه نخواهد داشت. همچنین این محصول وابستگی ایجاد نمی‌کند. این دو ویژگی باعث می شود این محصول نسبت به داروهای بنزودیازپینی مانند آلپرازولام، لورازپام و کلردیازپوکساید انتخاب بهتری برای درمان بیخوابی باشد.

خرید دورمیرین فورت

کپسول دپروهرب برای افسردگی

کپسول دپروهرب محصول شرکت داروسازی دینه محتوی اسانس گیاه شمعدانی عطری است. شمعدانی عطری یا ژرانیوم اثر اثبات شده در درمان افسردگی دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهند تاثیر ژرانیوم در بهبود افسردگی از فلوکستین بیشتر است.

تاثیرات دپروهرب شامل کاهش اختلال تمرکز، خستگی مفرط، بی‌انگیزگی، تفکرات منفی و سایر علائم افسردگی است.

علاوه بر افسردگی، دپروهرب در اضطراب و سندروم پیش از قاعدگی (PMS) نیز استفاده دارد.

کپسول دپروهرب عارضه یا تداخل دارویی ندارد و در موارد خفیف تا متوسط افسردگی می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با این محصول لینک زیر را بخوانید:

مشاهده و خرید قرص دپروهرب

هشدارهای مهم

اگر تحت درمان با داروهای شیمیایی هستید، هرگز سر خود دارو را قطع یا جایگزین نکنید. هر گونه تغییر در روند مصرف داروهای اعصاب باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

همچنین قبل از استفاده از هر یک از محصولات پیشنهادی در این مقاله، موارد منع و احتیاط مصرف آن را مطالعه بفرمایید و اگر این موارد شامل شما می‌شود از مصرف محصول خودداری کنید.

هشدار مهم
هر گونه تغییر در روند مصرف داروهای اعصاب باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

جمع بندی

در این مقاله درباره رایج ترین عارضه‌هایی که بر اثر استفاده از داروهای اعصاب به وجود می‌آیند صحبت کردیم. کاهش یا از بین بردن عوارض داروهای اعصاب امکان پذیر است؛ البته در صورتی که محصولات گیاهی بتوانند به شما کمک کنند، ممکن است بهتر باشد از آن‌ها بهره‌مند شوید تا عوارض را به حداقل رسانده یا از بین ببرید. البته مجدداً لازم به ذکر است که اگر تحت درمان با دارو هستید، حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهید. همچنین برای انتخاب داروی گیاهی متناسب با شرایطتان، حتما به شرایط دقت و با پزشک مشورت کنید.

برای مشاهده توضیحات و خرید انواع داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و با خیال راحت و در کمترین زمان، سفارش خود را ثبت کنید. در صورتی که درباره داروها سوال یا نظری داشتید، می‌توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا متخصصین داروساز به شما پاسخ دهند.

خرید انواع داروی گیاهی ضد افسردگی و اضطراب


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «از بین بردن عوارض داروهای اعصاب چگونه امکان پذیر است؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع