معرفی مولتی ویتامین مینرال داروسازی کارن

مولتی ویتامین مینرال داروسازی کارن
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مصرف یک رژیم غذایی متعادل که حاوی همه گروه‌های غذایی باشد معمولا ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. ولی در بیماری یا شرایط خاص فیزیولوژیک مثل دوران بلوغ یا بارداری و یا در سالمندی که جذب کاهش پیدا می‌کند و همینطور در ورزشکاران، فقط با مصرف رژیم غذایی نمی‌توان همه نیازهای بدن را تامین کرد. از طرف دیگر رژیم غذایی اکثر افراد فاقد یک یا چند ماده مغذی مورد نیاز است و در طولانی مدت دچار کمبود مواد مغذی خواهند شد. در این شرایط استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال می‌تواند از بروز کمبود مواد مغذی و عواقب ناشی از آن جلوگیری کند. محصول مولتی ویتامین مینرال کارن یک مکمل بی‌نظیر و کامل برای تامین نیازهای بدن بوده و با داشتن بیش از ۲۶ نوع ویتامین و مواد معدنی، یکی از کاملترین مولتی ویتامین مینرال های موجود در کشور می‌باشد.

چرا مولتی ویتامین مینرال کارن؟

  • مکمل مولتی ویتامین مینرال ساخت شرکت کارن است که جزو پیشگامان تولید مکمل های تندرستی، بیمارستان و ورزشی در کشور می‌باشد و مواد اولیه آن تماما از DSM سوئیس تهیه شده است. شرکت DSM سوئیس، تامین کننده مجموعه ویتامین ­ها و مواد معدنی داروسازی کارن بوده و یکی از بزرگترین شرکت­‌های معتبر و شناخته شده در دنیا در زمینه تولید ریزمغذی­‌ها با بالاترین استانداردهای کیفیت محصول می‌باشد.
  • مولتی ویتامین مینرال کارن فاقد گلوتن و هر نوع نگهدارنده می‌باشد و بنابراین برای افرادی که عدم تحمل گلوتن دارند یا به بیماری سلیاک مبتلا هستند هم قابل استفاده است.
  • ترکیبات موجود در مولتی ویتامین مینرال کارن حاوی کلیه ویتامین‌های محلول در آب و چربی و ۱۳ مینرال ضروری می‌باشد که ۱۰۰% نیاز روزانه به ویتامین‌ها در بزرگسالان را تامین می‌کند. همچنین مواد معدنی موجود در ترکیبات این محصول حاوی همه آهن، ید و منگنز و بیش از نیمی از مولیبدن، سلنیوم و روی مورد نیاز روزانه بزرگسالان می‌باشد.
  • برخی از افراد به دلیل ایجاد پس طعم پس از مصرف مکمل های مولتی ویتامین مینرال از مصرف آن خودداری می‌کنند ولی قرص های مولتی ویتامین مینرال شرکت کارن دارای روکش با طعم شکلاتی است و افراد به راحتی بدون هیچگونه احساس نامطلوبی می‌توانند از آن استفاده نمایند.

موارد مصرف مولتی ویتامین مینرال کارن

  • تامین کننده ۱۰۰% نیاز روزانه به ویتامین‌ها در بزرگسالان
  • تامین کننده املاح مورد نیاز بدن با بالاترین جذب
  • کمک به افزایش اشتها در افراد کم وزن
  • ارتقاء سلامت عمومی

روش مصرف مولتی ویتامین مینرال کارن

به عنوان مکمل غذایی روزانه ۱ قرص با یک لیوان آب و همراه غذا یا طبق دستور پزشک مصرف شود.

موارد منع و احتیاط مصرف مولتی ویتامین مینرال کارن

  • بیشتر از مقادیر توصیه شده مصرف نشود.
  • مصرف این فراورده در کودکان مجاز نمی­‌باشد.
  • مصرف این فراوره در زنان باردار و شیرده و افرادی که داروی خاص مصرف می‌کنند تنها تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه مجاز می‌باشد.
  • از آن­جایی که مصرف طولانی مدت مقادیر بالای ویتامین A خطر ابتلا به پوکی استخوان را در بزرگسالان افزایش می‌دهد، از مصرف همزمان این فراورده با سایر مکمل­های حاوی ویتامین A خودداری نمایید.

ترکیبات مولتی ویتامین مینرال کارن

  • ویتامین‌های محلول در چربی: ویتامین A، D، E و K
  • ویتامین‌های محلول در آب: ویتامین‌های گروه B و ویتامین C
  • عناصر معدنی: کلسیم، کروم، مس، کلر، ید، آهن، منیزیم، منگنز، مولیبدن، فسفر، پتاسیم، سلنیم، روی

در زیر به صورت خلاصه به خواص برخی از ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در مولتی ویتامین مینرال اشاره می‌کنیم:

ویتامین A

ویتامین A اثرات مثبت زیادی بر سیستم ایمنی دارد و نیز دارای خواص ضد سرطان می‌باشد. این ویتامین در درمان بعضی مشکلات پوستی کمک‌کننده است. همچنین این ویتامین اثرات آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین A نقش زیادی در کاهش بروز شب کوری، اسهال، سرخک و برخی بیماری‌های عفونی در کودکان دارد.

ویتامین B12

ویتامین B12 در درمان حالات کمبود ویتامین B12 نظیر آنمی مگالوبلاستیک به کار می‌رود. این ویتامین می‌تواند اثرات آنتی آتروژنیک، محافظت از سیستم عصبی، اثرات ضد سرطانی و نیز فعالیت سم زدایی داشته باشد. ویتامین B12 اثرات بالقوه آنتی آلرژیک و بهبود خلق و خو دارد.

ویتامین C

ویتامین C فعالیت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین می‌تواند اثرات آنتی آتروژنیک، ضد سرطانی، ضد پرفشاری خون، ضد ویروسی، ضد حساسیت، تنظیم کننده سیستم ایمنی، حفاظت از چشم و مسیر هوایی داشته باشد و به سم زدایی برخی فلزات سنگین نظیر سرب و سایر مواد شیمیایی سمی کمک کند.

ویتامین D

ویتامین D خواص ضد پوکی استخوان، ضد سل، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد پسوریازیس، آنتی اکسیدان و تنظم کننده خلقیات و حالات روانی دارد.

ویتامین E

ویتامین E فعالیت آنتی اکسیدانی دارد . این ویتامین همچنین ممکن است فعالیت ضد انعقادی، محافظ سیستم عصبی، تنظیم کننده سیستم ایمنی، تثبیت‌کننده غشای سلولی و فعالیت ضد ویروسی داشته باشد.

ویتامین K

ویتامین K درافراد دچار کمبود ویتامین K، در برخی موارد بیماری‌های خونریزی دهنده نوزادی، در برخی سندروم‌های سوء جذب و در برخی افراد که به مدت طولانی تغذیه وریدی دریافت کرده‌اند، کاربرد دارد.

ویتامین K دارای عملکرد هموستاتیک است و ممکن است فعالیت ضد پوکی استخوان، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی داشته باشد.

کلسیم

کلسیم در حفظ سلامت استخوان‌ها، پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر است. همچنین این ماده معدنی می‌تواند فعالیت ضد سرطانی، ضد فشار خون و کاهنده کلسترول خون داشته باشد.

سلنیوم

سلنیوم فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد. همچنین در تقویت سیستم ایمنی و سم زدایی نقش دارد و در افزایش باروری مردان موثر است.

دریافت کم سلنیوم از رژیم غذایی با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط است. سلنیوم فواید ضد التهابی دارد و در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌تواند مفید باشد.

منیزیم

منیزیم می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. فعالیت آنتی آریتمی داشته و در کنترل پره اکلامپسی موثر است. این عنصر دارای اثرات ضد فشار خون، تنظیم کنندگی میزان قند خون، گشاد کنندگی راه‌های هوایی و اثرات ضد میگرنی دارد.

 روی

روی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. فعالیت انتی اکسیدانی، ضد ویروسی دارد. همچنین روی در تقویت باروری موثر است.

آهن

عملکرد اصلی مکمل آهن، پیشگیری و درمان آنمی فقر آهن می‌باشد. این عنصر در تقویت سیستم ایمنی، افزایش فعالیت‌های شناختی و پیشگیری از سرطان دارد.

نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که آهن می‌تواند در کاهش مشکلات یادگیری و افزایش توانایی شناخت در برخی کودکان و نوجوانان مبتلا به فقر آهن مفید باشد.

مس

این ماده معدنی اثرات ضد سرطانی دارد و می‌تواند در بعضی افراد مبتلا به آرتریت مفید باشد.

سوالات رایج

آیا مولتی ویتامین مینرال داروسازی کارن در بارداری یا شیردهی قابل استفاده است؟

بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنید.

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟

مصرف مکمل های مولتی ویتامین مینرال زمانی باعث چاقی می شوند که فرد دارای کمبود این ریزمغذی‌ها است و با مصرف مکمل و جبران این کمبودها اشتهایش افزایش پیدا کرده و در کنارآن کالری دریافتی را هم افزایش می‌دهد. درواقع این افزایش دریافت کالری است که وزن را بالا می‌برد نه مصرف مولتی ویتامین به تنهایی.

عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین مینرال چیست؟

شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی مکمل های مولتی ویتامین ایجاد ناراحتی‌های گوارشی در برخی افراد است، به همین منظور پیشنهاد می‌شود این مکمل ها را با معده‌ی پر مصرف کنید تا عوارض جانبی احتمالی آن به حداقل کاهش یابد.

آیا مولتی ویتامین مینرال با سایر داروها و مکمل ها تداخل دارد؟

مکمل مولتی ویتامین مینرال ممکن است با بعضی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها، داروهای قلبی، داروهای ضد انعقادی و... تداخل داشته باشد. به همین علت اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید قبل از مصرف مولتی ویتامین حتما با پزشک مشورت کنید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و