اسانس روغنی اسطوخودوس برای اضطراب و بی‌خوابی

اسطوخودوس برای بیخوابی و اضطراب
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اسطوخودوس گیاهیست که برای استفاده‌های دارویی‌اش، مخصوصا کمک به کاهش اضطراب شناخته شده است. یکی از کاربردهای اسانس روغنی اسطوخودوس (به آن روغن اساسی هم می‌گویند)، در آروماتراپی یا رایحه درمانی است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی خواص اسطوخودوس برای کاهش اضطراب و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس گیاهی بومی آفریقای شمالی و مناطق کوهستانی مدیترانه است. همچنین این گیاه را برای تولید اسانس روغنی آن پرورش می‌دهند. این اسانس، از تقطیر گل‌های برخی از گونه‌های اسطوخودوس به دست می‌آید و برای مصارف آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود. همچنین اعتقاد بر این است که این روغن دارای برخی خواص دارویی می‌باشد.

اسانس روغنی اسطوخودوس بر خلاف گیاه آن، خوراکی نیست و برای مصرف خوراکی سمی است.

چند نکته درباره اسطوخودوس

  • اسطوخودوس در آفریقای شمالی و کوهستان‌های مدیترانه می‌روید و اغلب از آن برای استخراج اسانس روغنی‌اش استفاده می‌شود.
  • فواید دارویی اسطوخودوس برای درمان اضطراب، عفونت‌های قارچی، ریزش مو و زخم‌ها اثبات شده است.
  • هنوز برای تاثیر اسطوخودوس در درمان افسردگی، فشار خون بالا، تهوع، دردهای قاعدگی، اگزما و بیماری‌های دیگر شواهد محکمی وجود ندارد.
نکته هایی درباره اسطوخودوس
اسطوخودوس در آفریقای شمالی و کوهستان‌های مدیترانه می‌روید و اغلب از آن برای استخراج اسانس روغنی‌اش استفاده می‌شود.

خواص روغن اساسی اسطوخودوس

اسانس روغنی اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین اسانس‌های روغنی است که از آن در آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده می‌شود. این روغن که از تقطیر گیاه اسطوخودوس انگلیسی به دست می‌آید، باعث آرامش می‌شود و اعتقاد بر این است که اضطراب، عفونت‌های قارچی، آلرژی، افسردگی، بی‌خوابی، اگزما، تهوع و دردهای قاعدگی را درمان می‌کند.

روغن اساسی اسطوخودوس، یک روغن چند منظوره است. ادعا می‌شود که این روغن دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچ و ضد افسردگی است و همچنین اثرات ضد اسپاسم، تسکین‌دهندگی، سم‌زدایی، پایین آورندگی فشار خون و آرام‌بخشی دارد.

مطالعات زیادی بر روی اسانس روغنی اسطوخودوس و خواص آن انجام شده است. در اینجا نگاهی به این تحقیقات می‌اندازیم.

اسطوخودوس برای اضطراب

در حالی که هنوز آزمایشات بالینی گسترده درباره اثرات اسطوخودوس بر روی افراد مبتلا به اضطراب وجود ندارد، تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند دارای تعدادی از خواص ضد اضطراب باشد. چندین مطالعه تاثیرات کاهش‌دهندگی اضطراب اسطوخودوس را در جمعیت‌های خاص آزمایش کرده‌اند. برای مثال، یک مطالعه منتشر شده در Physiology & Behavior در سال ۲۰۰۵، بر روی ۲۰۰ نفر که در انتظار درمان دندانپزشکی بودند، متمرکز شد و نشان داد که استنشاق رایحه اسطوخودوس، هم اضطراب را کاهش می‌دهد و هم باعث بهبود خلق و خو می‌شود.

به‌علاوه یک مطالعه راهنمای منتشر شده در Complementary Therapies in Clinical Practice در سال ۲۰۱۲، نشان داد که رایحه درمانی بر پایه اسانس روغنی اسطوخودوس می‌تواند به کاهش اضطراب زنانی که دوران پس از زایمان پر خطر دارند کمک کند.

رایجه درمانی با اسطوخودوس برای اضطراب
مطالعاتی نشان می‌دهند که استنشاق رایحه اسطوخودوس، هم اضطراب را کاهش می‌دهد و هم باعث بهبود خلق و خو می‌شود.

در آزمایشی شامل ۲۸ زن که در ۱۸ ماه اخیر زایمان کرده بودند، محققان دریافتند که دو جلسه ۱۵ دقیقه‌ای آروماتراپی در هفته و به مدت چهار هفته، به کاهش افسردگی و همین‌طور پایین آوردن سطح اضطراب کمک می‌کند.

همچنین مدارکی وجود دارد که مصرف مکمل روغن اسطوخودوس می‌تواند به رفع اضطراب کمک کند. برای مثال، در یک گزارش منتشر شده در Phytomedicine در سال ۲۰۱۲، دانشمندان ۱۵ آزمایش بالینی از قبل منتشر شده را تحلیل کردند و نتیجه گرفتند که مکمل‌های غذایی حاوی روغن اسطوخودوس می‌تواند بر روی بیمارانی که دچار اضطراب یا استرس هستند،  اثرات درمانی داشته باشد.

شما می‌توانید برای تهیه قطره اسطوخودوس که یک قطره خوراکی محصول شرکت زردبند است (ضد اضطراب و ضد درد) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید.

قطره خوراکی اسطوخودوس زردبند

 اسطوخودوس برای خواب

چندین مطالعه نشان داده‌اند که اسطوخودوس برای خواب بهتر و مقابله با بی‌خوابی کمک‌کننده است. یک مطالعه منتشر شده در Journal of Complementary and Alternative در سال ۲۰۱۵، نشان داد که ترکیبی از تکنیک‌های بهداشت خواب و تراپی اسانس روغنی اسطوخودوس به دانش آموزان کالج کمک کرد که خواب بهتری در شب داشته باشند (در مقایسه با هنگامی که فقط از تکنیک‌های بهداشت خواب استفاده کرده بودند).

همچنین مطالعه بر روی ۷۹ دانش آموز که دچار مشکلات خواب بودند، نشان داد که استنشاق رایحه اسطوخودوس در طول مدت خواب، باعث بهبود انرژی و نشاط در طول روز می‌شود.

یک مطالعه منتشر شده در Holistic Nursing Practice در سال ۲۰۱۶، تاثیر اسطوخودوس بر خواب را تایید می‌کند. این مطالعه که بر روی ۳۰ نفر از ساکنان خانه سالمندان صورت گرفت نشان داد که رایحه درمانی با اسطوخودوس، باعث بهبود شروع خواب، کیفیت و طول خواب در سالمندان می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی

روغن اساسی اسطوخودوس ممکن است باعث سوزش پوست یا واکنش‌های آلرژیک در برخی از افراد شود. در صورتی که بعد از مصرف اسطوخودوس دچار تهوع، استفراغ یا سردرد شدید، فورا مصرف آن را قطع کنید. از آنجایی که مصرف اسانس روغنی اسطوخودوس می‌تواند اثرات سمی داشته باشد، از مصرف خوراکی آن پرهیز کنید، مگر اینکه تحت نظر پزشک متخصص باشد.

دوز مصرفی و نحوه استفاده

هیچ مقدار توصیه شده‌ای برای مصرف روزانه اسانس روغنی اسطوخودوس وجود ندارد. بر طبق اصول آروماتراپی، استنشاق رایحه اسانس روغنی اسطوخودوس یا استعمال آن روی پوست، پیام‌هایی را به سیستم لیمبیک منتقل می‌کند. سیستم لیمبیک ناحیه‌ای از مغز است که برای اثرگذاری‌اش بر سیستم عصبی و کمک به تنظیم احساسات شناخته می‌شود.

یک روش محبوب استفاده از اسانس روغنی اسطوخودوس، ترکیب آن با یک روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین) است. پس از مخلوط کردن روغن اساسی اسطوخودوس با روغن حامل می‌توانید پوست خود را با آن ماساژ دهید یا از آن در وان حمام استفاده کنید.

دوز مصرفی و نحوه استفاده از اسطوخودوس
پس از مخلوط کردن روغن اساسی اسطوخودوس با روغن حامل می‌توانید پوست خود را با آن ماساژ دهید یا از آن در وان حمام استفاده کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره از آن را روی پارچه یا دستمال کاغذی بپاشید و رایحه آن را استشمام کنید و یا آن را در دستگاه بخور آروماتراپی یا دستگاه بخور بریزید.  

جمع‌بندی  

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به اثرات اسانس روغنی (روغن اساسی) اسطوخودوس و فواید رایحه درمانی با آن پرداختیم. دیدیم که اسطوخودوس می‌تواند اضطراب خفیف را کاهش دهد، اما باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که از آن به عنوان جایگزینی برای درمان‌های تخصصی مرتبط با بهداشت روان استفاده نکنیم. اگر علائم اضطراب مانند نگرانی مداوم، خستگی، بی‌خوابی و ضربان قلب تند دارید، حتما درباره آن با پزشک مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص اطریفل اسطوخودوسی نیاک (ضد افسردگی و مقوی اعصاب) از سایت داروخانه آنلاین مفیدطب روی دکمه زیر کلیک کنید. 

قرص اطریفل اسطوخودوسی نیاک

منابع: سایت‌های MedicalNewsToday و verywellmind

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره