۸ ماده غذایی که به‌طور طبیعی کبد را پاکسازی می‌کنند

8 ماده غذایی که به‌طور طبیعی کبد را پاک ‌سازی می‌کنند
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آیا می‌دانید کبد، مسئول بیش از ۵۰۰ عملکرد در بدن شما است؟ کبد به‌عنوان بزرگ‌ترین غده بدن، کارهای بسیار حیاتی برای سلامتی و زنده نگه‌داشتن شما انجام می‌دهد. نمی‌توان در این مقاله تمام ۵۰۰ عملکرد کبد را بیان کرد. ذخیره ویتامین‌ها و آهن، تبدیل قند ذخیره‌شده به قند قابل‌استفاده زمانی که سطح قند خون بدن به زیر حد نرمال می‌رسد، از بین بردن گلبول‌های قرمز قدیمی بدن و تولید صفرا برای تجزیه و هضم چربی ‌ها، فقط تعداد معدودی از عملکرد و نقش کبد در بدن شما می‌باشد. مصرف قرص گیاهی همولاکس، به سم‌زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

مواد مضر برای بدن

مواد مضر معمولاً به دلیل نوع سبک زندگی، وارد بدن شما می‌شوند. عواملی مانند نوشیدن الکل، مصرف تنباکو، استفاده از محصولات آرایشی، مصرف غذاهای فرآوری شده و سرخ‌شده باعث می‌شوند مواد مضر به‌راحتی وارد بدن شما شوند. قطعاً در صورت افراط در مصرف آنها، مواد مضر بیشتری نیز وارد بدن شما خواهد شد. دوری از برخی مواد شیمیایی مضر، غیرممکن است. مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، استفاده از داروهای شیمیایی تجویزشده و یا قرار گرفتن در معرض انواع ویروس‌ها.

سم‌زدایی کبد

کبد برای انجام فرآیندهای خود به مقدار زیادی ریزمغذی مانند ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان نیاز دارد. اتفاق خوبی که در کبد رخ می‌دهد این است که این عضو می‌تواند سلول‌های خود را احیاء کرده و مانند گذشته فعالیت‌های خود را ادامه دهد. در دهه گذشته، سم‌زدایی با معجون‌های پاک‌کننده کبد مانند فلفل قرمز، لیمو و شربت افرا صورت می‌گرفته است؛ اما این نوع از سم‌زدایی شدید برای کبد خیلی لازم نیست.

سم‌زدایی اساساً فرآیند دفع سموم از بدن است؛ بنابراین اولین قدم، کاهش مصرف قندهای تصفیه‌شده، تنباکو، نوشیدن الکل و قهوه بیش‌ازحد است. سپس با قرار دادن مجموعه‌ای از غذاهای تأثیرگذار در رژیم غذایی خود می‌توانید به‌طور طبیعی این عضو سخت‌کوش را تمیز و از آن محافظت کنید. قرص گیاهی همولاکس با ترکیباتی که در خود دارد به پاکسازی و سم‌زدایی کبد کمک کرده و خستگی‌های مزمن را برطرف می‌کند. این محصول مواد زائد جمع شده در کبد را به سمت روده‌ها هدایت کرده و به دفع مؤثر آن ها کمک می‌کند.

پاکسازی طبیعی کبد با ۸ ماده غذایی تأثیرگذار

۱- چای

پاکسازی-کبد-با-نوشیدن-چای-سبز

چای به‌طور گسترده برای سلامتی بدن مفید است؛ اما شواهد نشان داده است که تأثیر بیشتری بر روی کبد دارد. طبق تحقیقاتی که در کشور ژاپن صورت گرفته است، نوشیدن ۵ تا۱۰ فنجان چای سبز در روز، به ‌سلامت کبد کمک می‌کند. چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان است و ترکیبی به نام کاتچین در چای سبز، در عملکرد کبد بسیار مؤثر می‌باشد. به یاد داشته باشید مصرف بیش‌ازاندازه چای سبز می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد.

۲- سبزیجات چلیپایی

این سبزیجات شامل کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ می‌باشد. اما فقط محدود به این سبزیجات نشده و سبزیجات دیگری نیز می‌توانند در این گروه قرار بگیرند. این سبزیجات منبع اصلی گلوتاتیون هستند که آنزیم‌های پاک‌کننده سموم کبد را تحریک می‌کنند. خوردن سبزیجات چلیپایی، تولید گلوکوزینولات را در سیستم شما افزایش داده و به دفع مواد سرطان‌زا و سموم دیگر کمک می‌کنند.

۳- زردچوبه

قرن‌هاست در هند از زردچوبه به‌عنوان ادویه و رنگ‌دانه استفاده می‌کنند. علاوه بر این از این محصول برای اهداف دارویی نیز استفاده می‌شود. کورکومین ماده مؤثری در زردچوبه است که دارای خواص بیولوژیکی قدرتمندی می‌باشد. حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ترمیم‌کننده سلول‌های کبدی هستند، به آنزیم‌های دفع سموم کمک کرده، تولید صفرا را تقویت کرده و به سم‌زدایی کبد از فلزات نیز کمک می‌کنند. به نظر شما زردچوبه، قوی­ترین ماده غذایی روی کره زمین نمی‌باشد؟

۴- مرکبات

مرکبات-برای-پاکسازی-کبد

میوه‌هایی که جزء مرکبات هستند علاوه بر تأمین ویتامین C بدن، کبد را تحریک کرده و به سنتز مواد سمی که می‌توانند توسط آب جذب شوند کمک می‌کنند. گریپ‌فروت به دلیل داشتن دو آنتی‌اکسیدان اصلی نارینگین و نارینژنین بسیار مفید است. مرکبات از طریق کاهش التهاب، از آسیب‌های احتمالی کبد جلوگیری کرده و از سلول‌های کبد محافظت می‌کنند.

۵- چغندر

چغندر یک فیبر سالم و حاوی ویتامین C است. هر دو این مواد، پاک‌کننده طبیعی سیستم گوارش هستند. اما جالب‌تر اینکه، چغندر با پاکسازی خون به افزایش اکسیژن کمک کرده و می‌تواند مواد زائد سمی را تجزیه و به آنها کمک کند تا سریع‌تر دفع شوند. همچنین چغندر جریان صفرا را تحریک کرده و فعالیت آنزیمی را تقویت می‌کند.

۶- سیر

سیر مملو از گوگرد است و می‌تواند آنزیم‌های کبدی را فعال کرده و به بدن شما کمک کند تا سموم را سریع‌تر دفع کنید. سیر همچنین مقدار زیادی سلنیوم در خود دارد، سلنیوم یک ریزمغذی ضروری است که تحقیقات نشان داده است، به افزایش سطح آنزیم آنتی‌اکسیدان طبیعی در کبد کمک می‌کند. مصرف مکمل با سلنیوم، به کبد در مقابل آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

۷- گردو

گردو منبع خوبی از گلوتاتیون، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید آمینه آرژنین است که به‌عنوان یک پاکساز طبیعی، به سم‌زدایی آمونیاک از کبد کمک می‌کند.

۸- روغن زیتون

روغن زیتون گرچه چربی است؛ اما یک چربی سالم به شمار می‌آید. روغن‌های ارگانیک تحت‌فشار سرد مانند روغن زیتون، روغن کنف و روغن بذر کتان، حمایت خوبی از کبد می‌کنند و می‌توانند یک وضعیت مایع را در بدن ایجاد کنند تا بدن سموم مضر را جذب کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون سطح چربی در کبد را بسیار کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری

کبد در بدن نقش بسیار حیاتی داشته و یکی از اندام­‌های اساسی بدن محسوب می­‌شود. از عملکردهای مثبت کبد می­‌توان به تولید صفرا برای تجزیه و هضم چربی‌­ها، تبدیل قند ذخیره‌شده به قند قابل‌استفاده در بدن اشاره کرد. برای سم‌زدایی کبد روش­‌های متعددی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از مواد خوراکی طبیعی است.

چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان است و ترکیبی به نام کاتچین در چای سبز، در عملکرد کبد بسیار مؤثر می‌باشد. گروه مرکبات، کبد را تحریک کرده و به سنتز مواد سمی که می‌توانند توسط آب جذب شوند کمک می‌کنند. گردو، سیر و روغن زیتون نیز ازجمله مواد خوراکی طبیعی هستند که در سم‌زدایی کبد و بهبود عملکرد آن موثر هستند. در کنار این مواد خوراکی، داروهای گیاهی موثری چون قرص همولاکس نیز تاثیر فوق‌العاده در سم‌زدایی کبد ایفا می‌­کنند. از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب این داروی گیاهی را تهیه کرده و به سلامتی خود کمک کنید.

منبع:www.mitoq.com


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع