چگونه چای سبز باعث لاغری می‌شود؟

چای سبز چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های کره زمین است. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مختلف است که می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. برخی افراد ادعا می‌کنند که این داروی گیاهی موجب افزایش چربی سوزی شده و می‌تواند وزن شما را کاهش دهد. در این مقاله به بررسی شواهدی در رابطه با چای سبز و کاهش وزن خواهیم پرداخت.

چای سبز حاوی موادی است که می‌تواند به شما در چربی سوزی کمک کند

برگهای این چای حاوی ترکیبات سودمندی هستند. از جمله ترکیبات موجود در این گیاه می‌توان به کافئین اشاره کرد. اگرچه میزان کافئین موجود در یک فنجان چای سبز (۴۰-۲۴میلی گرم) نسبت به میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه (۲۰۰-۱۰۰میلی گرم) بسیار کمتر است اما باز هم به اندازه کافی تاثیرگذار است.

طبق مطالعات متعدد کافئین به عنوان یک محرک چربی‌سوزی شناخته شده و موجب بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. با این حال آنچه که موجب می‌شود این گیاه دارویی در میان هم نوعان خودش بدرخشد وجود آنتی‌اکسیدان سرشار است. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن یک فنجان چای سبز باعث افزایش میزان آنتی‌اکسیدان‌ها در جریان خون شما می‌شود.

چای سبز حاوی موادی است که می‌تواند به شما در چربی سوزی کمک کند

این نوشیدنی سالم حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به نام کاتچین است. کاتچین‌ها حاوی خواصی هستند که مصرف انرژی را بالا می‌برند و باعث سوزاندن چربی بیشتری می‌شوند. مهم‌ترین کاتچین موجود در چای سبز اپیگالو کاتچین گالات (EGCG) است که موجب افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن می‌شود. کاتچین علاوه بر خواص آنتی‌اکسیدانی نقش محافظتی در پیشگیری از برخی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و پوکی استخوان دارد.

اگرچه یک فنجان از این نوشیدنی می تواند میزان آنتی‌اکسیدان خون شما را افزایش دهد اما اغلب بررسی ها روی عصاره این گیاه انجام شده که حاوی منبعی بسیار غنی از کاتچین‌هاست.

بنابراین در رابطه با چربی سوز بودن چای سبز باید بگوییم این گیاه حاوی مواد بیواکتیو مانند کافئین و EGCG است که می‌توانند اثرات قدرتمندی در سوخت و ساز بدن داشته باشند.

کاتچین موجود در چای سبز متابولیسم را تقویت می کند

کمک به انتقال چربی موجود در سلولهای چربی

 برای سوزاندن چربی، بدن ابتدا باید آن را در سلول چربی تجزیه کرده و سپس به جریان خون منتقل کند. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز با تقویت برخی از هورمونهای چربی سوز مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) می‌تواند به این فرآیند کمک کند.

EGCG که آنتی‌اکسیدان اصلی این چای است می‌تواند به مهار آنزیم‌هایی که موجب تجزیه هورمون اپی نفرین می‌شود کمک کند. زمانی که این آنزیم مهار شود، میزان نوراپی نفرین افزایش یافته و باعث تجزیه چربی می‌شود. در حقیقت کافئین و EGCG که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می‌شوند ممکن است اثر هم‌افزایی داشته باشند؛ یعنی وجود این دو در کنار هم موجب تشدید اثر و افزایش بازدهی می‌شود. در نهایت، سلول چربی شما چربی بیشتری را تجزیه می‌کند که برای استفاده به عنوان انرژی توسط سلول‌هایی مانند سلول‌های ماهیچه‌ای در جریان خون شما آزاد می‌شود.

افزایش چربی‌سوزی با چای سبز خصوصا هنگام ورزش

اگر به برچسب اغلب مکمل های کاهش وزن و چربی‌سوزی نگاه کنید به احتمال زیاد چای سبز را به عنوان یکی از ترکیبات تشکیل دهنده آن مشاهده خواهید کرد. این امر به این دلیل است که عصاره این گیاه موجب افزایش چربی‌سوزی، خصوصاً هنگام ورزش می‌شود.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف کرده‌اند نسبت به کسانی که این مکمل را مصرف نکرده ۱۷ درصد چربی بیشتری سوزانده‌اند. این مطالعه نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند اثرات چربی‌سوزی ورزش را تقویت کند. یک مطالعه دو ماهه بر روی چای سبز نشان داده است که کاتچین‌های موجود در آن چه در هنگام ورزش و چه در زمان استراحت باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شوند.

چگونه مصرف چای سبز موجب کالری سوزی میشود؟

افزایش میزان سوخت و ساز بدن

بدن شما به طور مدام در حال سوزاندن کالری است. حتی وقتی که خواب هستید یا بدون تحرک نشسته باشید، سلول‌های شما میلیون‌ها فعالیت انجام می‌دهند که به انرژی نیاز دارند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف عصاره چای سبز یا مکمل‌های EGCG موجب می‌شود حتی در حال استراحت هم کالری بیشتری بسوزانید.

در بیشتر مطالعات انجام شده این میزان چربی‌سوزی حدود سه تا چهار درصد افزایش داشته و برخی مطالعات نیز افزایش هشت درصدی را نشان می‌دهد. این میزان افزایش برای فردی که در طول روز ۲۰۰۰ کالری می‌سوزاند به معنی از دست دادن ۶۰ الی ۸۰ کالری اضافی است مشابه آنچه شما ممکن است از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا انتظار داشته باشید.

اگرچه بیشتر این مطالعات در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت گرفتند، اما برخی از شواهد نشان می‌دهد که اثر افزایش آن بر سوخت و ساز بدن در طولانی مدت ادامه دارد. در یک مطالعه که بر روی ۶۰ فرد چاق انجام شد کسانی که عصاره چای سبز مصرف کرده بودند پس از سه ماه نسبت به کسانی که مصرف نکرده بودند ۳.۳ کیلوگرم بیشتر وزن از دست داده و ۱۸۳ کالری بیشتر سوزانده‌اند.

با این حال، همه مطالعات نشان نمی‌دهد که عصاره این گیاه موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. این اثر ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

آیا چای سبز به طور خودکار موجب می‌شود شما کالری کمتری دریافت کنید؟

آیا چای سبز به طور خودکار موجب می‌شود شما کالری کمتری دریافت کنید؟

یکی از راه‌هایی که این داروی گیاهی می تواند به کاهش وزن کمک کند کاهش اشتها است. این امر از نظر تئوریکی موجب می شود بدون هیچ تلاشی کالری کمتری داشته باشید. با این حال، مطالعات نتایج متناقضی در مورد تأثیر چای سبز بر اشتها نشان می‌دهد. برخی از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که عصاره های چای سبز یا مکمل های EGCG می‌توانند میزان چربی جذب شده از غذاها را کاهش دهند، اما این عملکرد در انسان تأیید نشده است.

به طور کلی، تأثیر اصلی چای سبز افزایش مصرف کالری است و باعث می‌شود چربی بیشتری بسوزانید، اما به نظر نمی‌رسد تأثیر قابل توجهی در میزان مصرف غذای شما در طول روز داشته باشد.

چای سبز می‌تواند به شما در از دست دادن چربی‌های مضر شکمی کمک کند

چای سبز می‌تواند به شما در از دست دادن چربی‌های مضر شکمی کمک کند

زمانی که درمورد کاهش وزن کلی صحبت می‌کنیم تاثیر این نوشیدنی گیاهی نسبتا متوسط است. اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهد که برخی افراد با مصرف چای سبز وزن کم می‌کنند اما در برخی بررسی‌ها نیز این موضوع اثبات نشده است.

دو آزمایش کنترل شده بر روی مکمل‌های چای سبز نشان داد که وزن افراد به طور متوسط ​​حدود ۱.۳ کیلوگرم کاهش یافته است. 

البته به خاطر داشته باشید که همه چربی‌ها یکسان نیستند. برخی از آنها زیر پوست شما قرار دارد، اما ممکن است مقادیر قابل توجهی از چربی احشایی نیز داشته باشید که به آن چربی شکمی نیز گفته می‌شود. چربی‌های احشایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان ها را افزایش دهد.

مطالعات متعدد در مورد کاتچین‌های چای سبز نشان می‌دهد که اگرچه  اثرات کاهش وزن چشمگیری ندارد، اما درصد قابل توجهی از چربی‌های از دست رفته توسط این نوشیدنی مربوط به چربی احشایی مضر است. بنابراین، چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های اصلی را کاهش دهد که منجر به زندگی طولانی تر و سالم تری می‌گردد.

تاثیر چای سبز در لاغری

حرف آخر

حتی اگر تاثیر عصاره چای سبز و EGCG بر روی افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن متوسط باشد می‌توان در کنار آن از سایر راهکارهای موثر نظیر خوردن پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر زودتر به نتیجه رسید.

البته، فراموش نکنید که فواید این گیاه بسیار فراتر از کاهش وزن است. به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات، عصاره چای سبز یا مکمل‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده‌اند.

بنابراین اگر بخواهیم مقایسه کنیم تأثیر این نوشیدنی احتمالاً حداقل است، هرچند مصرف منظم آن می تواند فواید طولانی مدت داشته باشد.

 


منبع: healthline

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره