برای رقیق شدن خون چه چیزی بخوریم
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

خوراکی های رقیق کننده خون، موادی هستند که توانایی انعقاد خون (لخته شدن خون) را کاهش می‌دهند. انعقاد خون یک فرآیند ضروری است. در بیشتر موارد توانایی انعقاد خون در بدن مفید است، زیرا از خونریزی جلوگیری می‌کند. اما گاهی ممکن است خون بیش از حد لخته شود و عوارض بالقوه خطرناکی ایجاد کند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب می‌گوییم که برای رقیق شدن خون چه چیزی بخوریم و به معرفی خوراکی های طبیعی رقیق کننده خون می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خوراکی های رقیق کننده خون

اگر دچار مشکلاتی مانند ریتم نامنظم قلب یا نقص مادرزادی قلب باشید و یا عملی مانند جراحی دریچه قلب انجام داده باشید، ممکن است پزشک برای شما یک رقیق کننده خون تجویز کند.

این مشکلات، احتمال ایجاد لخته‌های خون خطرناک را افزایش می‌دهند که می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود. در این شرایط، داروهای رقیق کننده خون با کاهش احتمال تشکیل لخته خون، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کمتر می‌کنند.

علاوه بر این، برخی از افراد معتقدند که بعضی از ترکیبات موجود در طبیعت به کاهش خطر لخته شدن خون کمک می‌کنند. با این وجود، این مواد تا کنون با داروهای رقیق کننده خون تجویزی مقایسه نشده‌اند.

در ادامه به معرفی برخی از مواد و خوراکی های رقیق کننده خون می‌پردازیم. به خاطر داشته باشید که لازم است قبل از مصرف این خوراکی ها برای رقیق شدن خون، با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است به خوبی دارو عمل نکنند یا با بعضی از داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. 

همچنین لازم به ذکر است که نباید از این مواد (بدون مشورت پزشک) همراه با داروهای رقیق کننده خون یا به جای آن‌ها استفاده کنید.

زنجبیل و رقیق شدن خون

زنجبیل یک ادویه ضد التهاب است که می‌تواند لخته شدن خون را متوقف کند. 

این گیاه حاوی یک اسید طبیعی به نام سالیسیلات است. آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) یک مشتق ترکیبی از سالیسیلات و یک رقیق کننده خون قوی می‌باشد.

افراد می‌توانند برای استفاده از اثرات ضد انعقاد سالیسیلات طبیعی، به‌طور منظم از زنجبیل تازه یا خشک در آبمیوه‌ها و آشپزی استفاده کنند. با این حال، بعید است که سالیسیلات طبیعی به اندازه داروهای رقیق کننده خون موثر باشد.

مطابق یک بررسی در سال ۲۰۱۵، اثرات زنجبیل بر لخته شدن خون نامشخص است. این نشان می‌دهد که برای درک خواص بالقوه زنجبیل در رقیق کنندگی خون به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برخی دیگر از خوراکی‌های حاوی سالیسیلات آووکادو، برخی از توت‌ها، فلفل چیلی و گیلاس هستند.

زنجبیل و رقیق شدن خون
زنجبیل یک ادویه ضد التهاب است که می‌تواند لخته شدن خون را متوقف کند.

سیر برای رقیق شدن خون

سیر علاوه بر طعم مطبوعی که به غذاها می‌دهد، دارای خواص ضد میکروبی و آنتی بیوتیکی طبیعی نیز هست.

برخی از تحقیقات گزارش می‌دهند که پودر سیر بی بو، از خود فعالیت ضد لختگی (antithrombotic) نشان می‌دهد. یک عامل ضد لخته، ماده‌ای است که تشکیل لخته خون را کاهش می‌دهد.

یک بررسی دیگر بر چندین مطالعه روی سیر، نشان می‌دهد که سیر می‌تواند خون را رقیق کند. با این حال، اثرات آن کوچک و کوتاه مدت هستند.

با این وجود، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا توصیه می‌کند که افراد ۷ تا ۱۰ روز قبل از جراحی، به دلیل خواص ضد لخته سیر از دوزهای بالای آن استفاده نکنند.

زردچوبه، رقیق کننده خون

مردم از قدیم تا کنون، ادویه طلایی زردچوبه را در آشپزی و برای مصارف دارویی استفاده می‌کنند.

ترکیب فعال اصلی موجود در زردچوبه کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و رقیق کنندگی یا ضد انعقادی خون است.

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۲، نشان داد مصرف یک دوز روزانه زردچوبه می‌تواند به حفظ وضعیت ضد انعقادی خون کمک کند.

می‌توانید برای استفاده از زردچوبه آن را به غذا اضافه کنید یا با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید و بنوشید.

زردچوبه رقیق کننده خون
مردم از قدیم تا کنون، ادویه طلایی زردچوبه را در آشپزی و برای مصارف دارویی استفاده می‌کنند.

دارچین برای رقیق شدن خون

آیا دارچین برای رقیق شدن خون مفید است؟ دارچین حاوی کومارین است که یک عامل قوی رقیق کننده خون می‌باشد. وارفارین که رایج‌ترین داروی رقیق کننده خون است، از کومارین مشتق می‌شود. 

دارچین چینی (Chinese cassia cinnamon) نسبت به دارچین سیلان (Ceylon cinnamon)، کومارین بسیار بیشتری دارد.

با این حال، مصرف طولانی مدت دارچین سرشار از کومارین می‌تواند باعث آسیب کبدی شود. بنابراین بهتر است در رژیم غذایی خود فقط مقدار کمی دارچین در کنار سایر رقیق کننده‌های طبیعی خون مصرف کنید.

جینکوبیلوبا

هزاران سال است که متخصصان طب سنتی چینی از برگ درخت جینکوبیلوبا استفاده می‌کنند. همچنین جینکو در آمریکا و اروپا یک مکمل گیاهی بسیار محبوب است که مردم از آن برای اختلالات خونی، مشکلات حافظه و کمبود انرژی مصرف می‌کنند.

طبق برخی منابع، جینکو خون را رقیق می‌کند و اثرات فیبرینولیتیک دارد. به این معنا که می‌تواند لخته‌های خون را حل کند.

یک مطالعه گزارش داد که عصاره جینکو اثراتی مشابه استرپتوکیناز دارد. استرپتوکیناز دارویی است که برای درمان لخته خون استفاده می‌شود. 

با این وجود، این تحقیق آزمایشگاهی بوده و روی انسان‌ها یا حیوانات آزمایش نشده است. بنابراین برای دانستن اینکه جینکوبیلوبا در بدن انسان هم چنین اثری دارد یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

جینکوبیلوبا
هزاران سال است که متخصصان طب سنتی چینی از برگ درخت جینکوبیلوبا استفاده می‌کنند.

بابونه گاوی

بابونه گاوی یک گیاه دارویی از تیره کاسنیان است. مردم از این گیاه برای میگرن، برخی از مشکلات گوارشی و تب استفاده می‌کنند. 

همچنین بابونه گاوی می‌تواند با مهار فعالیت پلاکت‌ها و جلوگیری از لخته شدن خون، به‌عنوان یک رقیق کننده خون عمل کند. بابونه گاوی به شکل کپسول و شربت موجود است.

عصاره هسته انگور

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره هسته انگور می‌تواند برای برخی از مشکلات قلبی و خونی بالقوه مفید باشد. این عصاره حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند از رگ‌های خونی محافظت کنند و از فشار خون بالا جلوگیری نمایند.

همچنین عصاره هسته انگور ممکن است به صورت یک رقیق کننده خون طبیعی عمل کند. 

به دلیل این اثرات، مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا توصیه می‌کند افراد مبتلا به اختلالات خونی، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند و کسانی که به‌زودی عمل جراحی دارند، نباید عصاره هسته انگور مصرف کنند.

عصاره هسته انگور
عصاره هسته انگور ممکن است به صورت یک رقیق کننده خون طبیعی عمل کند.

بروملین

بروملین آنزیمی است که از آناناس استخراج می‌شود. این آنزیم ممکن است یک درمان موثر برای بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که بروملین می‌تواند خون را رقیق کند، لخته خون را تجزیه نماید و تشکیل لخته را کاهش دهد. همچنین این آنزیم خواص ضد التهابی دارد.

بروملین به شکل مکمل در داروخانه‌ها موجود است.

ویتامین E

ویتامین E، لخته شدن خون را به چند روش کاهش می‌دهد. این اثرات به مقدار ویتامین E مصرفی فرد بستگی دارد.

دفتر مکمل‌های غذایی مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، توصیه می‌کند افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید از مصرف دوزهای بالای ویتامین E پرهیز کنند.

مشخص نیست که چه مقدار ویتامین E خون را رقیق می‌کند. اگرچه احتمالاً برای این تاثیر نیاز است افراد روزانه بیش از ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU) از این ویتامین را مصرف کنند. مصرف بلند مدت دوز بالای مکمل ویتامین E (برای مثال ۱۵۰۰ واحد بین‌المللی در روز) می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

بنابراین دریافت ویتامین E از طریق غذا می‌تواند ایمن‌تر از مکمل باشد. خوراکی های حاوی ویتامین E عبارتند از:

  • بادام
  • روغن گلرنگ (safflower oil)
  • روغن آفتابگردان
  • تخمه آفتابگردان
  • روغن جوانه گندم
  • غلات کامل
ویتامین E
بادام یکی از منابع غذایی ویتامین E است.

ماهی سالمون

گفته می‌شود غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی‌های سالمون، تن و قزل آلا یکی از بهترین غذاهای رقیق کننده خون هستند. 

دلیل اصلی این مسئله این است که اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، این اسیدهای چرب به عنوان مواد کاهش دهنده احتمال لخته شدن خون، مشهور هستند.

داروی گیاهی رقیق کننده خون

تا اینجا به بررسی برخی از خوراکی‌های طبیعی رقیق کننده خون پرداختیم. در ادامه چند داروی گیاهی رقیق کننده خون را معرفی می‌کنیم.

شربت مصفی خون بلاکیور

شربت مصفی خون بلاکیور شفانگر، یک شربت گیاهی برای تصفیه خون و کبد از سموم است که به کاهش غلظت خون، کاهش لک و جوش صورت و افزایش سلامت کبد کمک می‌کند. در ترکیبات این محصول از گل محمدی و بنفشه و شاهتره . عناب و پرسیاوشان و شکر سرخ و آمله و کاسنی استفاده شده است.

شما می‌توانید برای تهیه شربت مصفی خون از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید: 

خرید شربت مصفی خون

قطره استراگل

قطره استراگل گل دارو، یک قطره گیاهی برای تقویت قلب است و حاوی عصاره زنجبیل و سیر می‌باشد. این قطره برای کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید و مؤثر است.

شما می‌توانید برای تهیه قطره استراگل از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید: 

خرید قطره استراگل

شربت عناب 

شربت هموبالانس عناب باریج اسانس، حاوی عصاره عناب و همچنین عصاره اندام هوایی آویشن است و تأثیر فوق العاده ای در تصفیه و رقیق کردن خون دارد.

شما می‌توانید برای تهیه شربت عناب باریج اسانس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید: 

خرید شربت عناب

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب گفتیم که برای رقیق شدن خون چه چیزی بخوریم و چند مورد از رقیق کننده های طبیعی خون را بررسی کردیم. همچنین چند داروی گیاهی رقیق کننده خون را معرفی کردیم.

به‌خاطر داشته باشید که حتما قبل از مصرف این خوراکی ها و داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا سیر باعث رقیق شدن خون می شود؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که سیر می‌تواند خون را رقیق کند. با این حال، اثرات آن کوچک و کوتاه مدت هستند.

زنجبیل برای رقیق شدن خون تاثیر دارد؟

زنجبیل حاوی سالیسیلات است. افراد می‌توانند برای استفاده از اثرات ضد انعقاد سالیسیلات طبیعی، به‌طور منظم از زنجبیل تازه یا خشک استفاده کنند. با این حال، بعید است که سالیسیلات طبیعی به اندازه داروهای رقیق کننده خون موثر باشد. برای درک خواص بالقوه زنجبیل در رقیق کنندگی خون به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دارچین خون را رقیق می کند؟

دارچین حاوی کومارین است که یک عامل قوی رقیق کننده خون می‌باشد. دارچین چینی نسبت به دارچین سیلان، کومارین بسیار بیشتری دارد.

منابع: سایت‌های MedicalNewsToday و foodndtv


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

درمان غلظت خون در طب سنتی

خواص جینکوبیلوبا برای سلامتی – آیا جینکوبیلوبا فشار خون را درمان می‌کند؟

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «برای رقیق شدن خون چه چیزی بخوریم؟»

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون.میخواستم بپرسم اشکال نداره قبل از جراحی دندون از غذاها و داروهای گیاهی که خون رو رقیق میکنن استفاده کنیم؟پیشاپیش تشکر

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف غذاها و داروهای گیاهی رقیق کننده خون باید از دو هفته قبل از هرگونه جراحی (از جمله جراحی دندان) قطع شود.
      با احترام دکتر داروساز

      1. سلام وقتتون بخیر خانوم دکترنفیسه کیامنش
        یه سوال داشتم میخاستم ببینم خواب سنگین واحساس خستگی زیاد میتونه ازعلاعم خون غلیظ باشع ممنونم جواب بدین تشکر

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام غلظت خون می تواند سبب ایجاد حالت ضعف، خستگی و بیحالی شود. با این حال، با توجه به اینکه این علامت ها علامت های اختصاصی نیستند و در خیلی شرایط دیگر هم اتفاق می افتند، نمی توانند لزوما نشاندهنده غلظت خون باشند.
          با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره