فواید قرص امگا ۳ برای مردان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مغذی ضروری هستند که خواص زیادی داشته و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و مدیریت آن‌ها اهمیت دارند. مصرف قرص امگا ۳ هم برای افراد سالم و هم برای کسانی که بیماری قلبی دارند، می‌تواند فواید ویژه‌ای داشته باشد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب فواید قرص امگا ۳ برای مردان و مواردی مثل بهترین زمان مصرف این مکمل‌ها صحبت می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

امگا ۳ چیست؟

قبل از پرداختن به فواید قرص امگا ۳ برای مردان، بهتر است ابتدا با امگا ۳ کمی آشنا شویم. اسیدهای چرب امگا ۳ (omega 3) مواد مغذی هستند که از طریق غذا یا مکمل امگا ۳ تامین می‌شوند و به ایجاد و حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند. این اسیدهای چرب، کلید ساختار دیواره سلولی هستند. همچنین یک منبع انرژی می‌باشند و به حفظ عملکرد صحیح قلب، ریه‌ها، رگ‌های خونی و سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

دو مورد مهم از اسیدهای چرب امگا ۳ یعنی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) عمدتا در برخی از ماهی‌ها یافت می‌شوند.

آلفا لینولنیک اسید (ALA) که یکی دیگر از اسیدهای چرب امگا ۳ است، در منابع گیاهی مانند مغزها و دانه‌ها وجود دارد.

فواید امگا ۳ برای بدن به صورت کلی به صورت تیتروار شامل این موارد می‌شود:

  • پایین آوردن فشار خون
  • کاهش تری گلیسرید
  • کند کردن ایجاد پلاک در سرخرگ
  • کاهش ریسک ریتم غیر طبیعی قلب
  • کاهش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی
  • کاهش احتمال مرگ ناگهانی قلبی در افراد مبتلا به بیماری قلبی
  • مقابله با افسردگی و اضطراب
  • بهبود سلامت چشم
  • ارتقاء سلامت مغز کودک در دوران بارداری و ابتدای زندگی
  • کاهش علائم اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) در کودکان
  • کاهش علائم سندرم متابولیک
  • مقابله با التهاب
  • مقابله با بیماری‌های خود ایمنی
  • بهبود اختلالات روانی
  • مقابله با زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بیماری آلزایمر
  • کمک به پیشگیری از سرطان
  • کاهش آسم در کودکان
  • کاهش چربی کبد
  • کمک به بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل
  • کاهش درد قاعدگی
  • کمک به بهبود خواب
  • کمک به سلامت پوست

فواید امگا ۳ برای مردان چیست؟

اسیدهای چرب امگا ۳ فواید زیادی برای بدن دارند و در بسیاری از سیستم‌های حیاتی بدن ایفای نقش می‌کنند. این اسیدهای چرب به طور خاص برای مردان خواص زیادی را به همراه داشته و با تامین این ماده در بدن آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت عملکردهای مهم کمک کرد. در بخش قبلی به طور خلاصه به چندین خاصیت امگا ۳ برای بدن اشاره کردیم؛ در ادامه درباره مهمترین خواص امگا ۳ برای مردان و مزایای دریافت منظم این اسیدهای چرب، توضیح می‌دهیم. در صورتی که از طریق غذا به میزان کافی امگا ۳ دریافت نکنید، فواید قرص امگا ۳ برای مردان هم شامل همین موارد است:

کمک به سلامت قلب

اسیدهای چرب امگا ۳ فواید احتمالی متنوعی برای سیستم قلبی – عروقی بدن دارد. یکی از این فواید، کمک به ضربان قلب طبیعی است. یک رژیم غذایی حاوی امگا ۳ کافی می‌تواند نقش مهمی در ریتم قلب ایفا کند. بنابراین یکی از فواید قرص امگا ۳ برای مردان به خصوص کسانی که از مواد غذایی حاوی این اسید چرب مصرف نمی‌کنند، مشخص می‌شود.

حفظ سلامت مفاصل

اگر جزو مردانی هستید که به طور روزمره کار فیزیکی انجام می‌دهید، مثلا کارهای فیزیکی خانه، ورزش یا طبیعت گردی می‌کنید، احتمالا اهمیت سلامت مفاصل برایتان چشمگیرتر است. از فواید امگا ۳ برای مردان می‌توان به حمایت این اسیدهای چرب از مفاصل اشاره کرد. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند کمک کنند که سطح مناسبی از کلسیم در بدن حفظ شده و ناراحتی‌های مفاصل بهبود پیدا کنند.

کمک به عملکرد مغز

بالا رفتن سن در بیشتر مواقع با عوارض ناخواسته‌ای همراه است که می‌تواند روی توانایی فیزیکی و ذهنی تاثیرات منفی داشته باشد. یکی از این عوارض، عملکرد شناختی و سلامت کلی مغز است. خوشبختانه دریافت کافی و منظم اسیدهای چرب DHA و EPA می‌تواند به مردان کمک کند تا عملکرد شناختی سالمی در طی افزایش سن داشته باشند.

DHA یک مولکول مهم در مغز است که بخشی از ساختار این عضو را تشکیل می‌دهد. این اسید چرب می‌تواند هم روی حافظه و هم توانایی حرکتی بدن فوایدی را به همراه آورد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که هنگامی که DHA و EPA کنار هم قرار می‌گیرند، به طور کلی به سلامت سیستم عصبی خواص بیشتری می‌رسانند. بر اساس این موارد، می‌توان گفت که یکی دیگر از فواید امگا ۳ و قرص امگا ۳ برای مردان سلامت مغز و سیستم عصبی است.

کمک به سلامت فشار خون

اسید چرب EPA ماده‌ای به نام ایکوزانوئید تولید می‌کند که به انتقال درست سیگنال‌های عصبی بین سلول‌های بدن کمک می‌نماید. این قابلیت تاثیرات مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، سلامت فشار خون است. فشار خون سالم به طور کلی در سلامت قلب نقش بسیار مهمی دارد.

کمک به سطح سالم کلسترول خون

امگا ۳ اگر به طور منظم و کافی دریافت شود ممکن است در کلسترول خون مردانی که از قبل سطح سالمی از کلسترول خون را دارند، فوایدی به همراه داشته باشد. این موضوع می‌تواند به سلامت قلب و عروق و به طور کلی سالم بودن بدن کمک کند.

حفظ سلامت گردش خون در بدن

دریافت مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا ۳ برای مردان، می‌تواند در گردش خون سالم در بدن و حفظ سلامت عروق آن‌ها کمک کننده باشد. این پتانسیل امگا ۳، همچنین می‌تواند در حفظ کارایی فیزیکی حتی در با بالا رفتن سن، تاثیر مثبتی داشته باشد.

کمک به سلامت عاطفی و بهداشت روانی

دریافت مقدار کافی از اسیدهای چرب EPA از طریق رژیم غذایی یا مکمل های امگا ۳، می‌تواند در سلامت روانی کلی مردان نقش داشته باشد. EPA می‌‌تواند کمک کند تا مسیرهای متابولیک در بدن حفظ شود که همین موضوع به طور غیر مستقیم در بهداشت روانی تاثیرگذار است.

حفظ سلامت چشم

امگا ۳، به خصوص DHA در شبکیه چشم به میزان فراوانی وجود دارد. به همین دلیل این اسیدهای چرب نقش اساسی در عملکرد چشم ایفا می‌کنند. مصرف منظم امگا ۳ به سلامت چشم خصوصا در فرایند افزایش سن کمک می‌کند. همچنین این ماده کمک می‌کند از چشم ها در برابر بسیاری از بیماری‌های مربوط به چشم مثل تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) و آب‌سیاه محافظت شود و ریسک این بیماری‌ها را پایین آورد. همچنین این ماده به درمان سندرم خشکی چشم کمک می‌کند.

امگا ۳ در چه مواد غذایی وجود دارد؟

خوب است پس از بررسی فواید امگا ۳ و به دنبال آن فواید قرص امگا ۳ برای مردان، به این بپردازیم که امگا ۳ در چه مواد غذایی وجود دارد و غنی‌ترین منابع غذایی این اسیدهای چرب را بشناسید.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند افراد حداقل دو بار در هفته ماهی (به خصوص ماهی سالمون یا آزاد، ماهی خال خالی (mackerel)، ماهی ساردین و ماهی قزل آلای دریاچه) مصرف کنند. با وجود این‌که بهترین راه دریافت امگا ۳ از طریق غذاست، افرادی که ماهی دوست ندارند می‌توانند از قرص امگا ۳ حاوی روغن ماهی نیز استفاده کنند.

همچنین افرادی که گیاهخوار هستند، می‌توانند از منابع گیاهی امگا ۳ یعنی تخم کتان، دانه چیا، گردو و لوبیای سویا و یا قرص امگا ۳ گیاهی که از همین منابع به دست آمده‌اند، استفاده کنند. به علاوه، جلبک دریایی خوراکی یا مکمل اسپیرولینا حاوی امگا ۳ هستند و جزو معروف‌ترین منابع حاوی ایکوزاپنتانوییک اسید یا EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA برای گیاهخواران محسوب می‌شود؛ چرا که این گزینه‌ها، در مقایسه با گیاهان خشکی‌زی، نسبت بیشتری از اسیدهای چرب ضروری از جمله اسیدهای چرب EPA و DHA دارند.

به طور کلی بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های امگا ۳ با پزشک خود مشورت کنید تا از مناسب بودن آن‌ها برای خودتان مطمئن شوید.

اگر بیماری قلبی یا تری گلیسرید بالا دارید، ممکن است به امگا ۳ بیشتری نیاز داشته باشید. بنابراین بهتر است در این مورد و درباره مصرف قرص امگا ۳ با پزشک خود مشورت نمایید.

بهترین قرص امگا ۳ برای مردان

حال که با فواید قرص امگا ۳ برای مردان آشنا شدید در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم که بهترین مارک کپسول امگا ۳ کدام است؟ در بازار دارویی و مکمل ایران برندهای مختلف و باکیفیتی از مکمل‌ها و قرص های امگا ۳ موجود است که در ادامه به سه مورد از بهترین نمونه‌های آن می‌پردازیم. اگر گیاهحوار هستید، می‌توانید از قرص امگا ۳ با منشاء گیاهی استفاده کنید.

سافت ژل هربال امگا ۳ باریج

هربال امگا ۳ باریج یک قرص امگا ۳ با کیفیت است که فواید زیادی برای مردان به همراه دارد. این مکمل امگا ۳ منشاء کاملا گیاهی داشته و حاوی روغن بزرک (Linum usitatissimum) یا همان گیاه کتان (منبع گیاهی غنی از امگا ۳) می‌باشد.

طبق برخی از تحقیقات، بزرک می‌تواند به عنوان یک کاندیدای امیدوار کننده برای مدیریت سندرم متابولیک برای کنترل سطح چربی خون قند خون ناشتا مقاومت به انسولین وزن بدن دور کمر، توده بدن و فشار خون باشد.

برای مشاهده اطلاعات تکمیلی درباره این محصول شرکت معتبر باریج و نیز خرید این کپسول امگا ۳ گیاهی، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید قرص هربال امگا ۳ باریج

کپسول امگا ۳ باریویتال

امگا ۳ باریویتال ۱۰۰۰ میلی گرم حاوی روغن ماهی بوده و خواصی از جمله کمک به کاهش کلسترول، کمک به سلامت قلب و عروق و کمک به کاهش التهاب را به همراه می‌آورد. این محصول یک مکمل امگا ۳ بدون جیوه بوده و فاقد شیرین کننده است؛ بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می‌باشد.

برند باریویتال نیز زیرمجموعه‌ای از شرکت داروسازی باریج است بنابراین این محصول نیز جزو بهترین مارک های قرص امگا ۳ محسوب می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول می‌توانید لینک زیر را ببینید.

خرید قرص امگا ۳ باریویتال

کپسول قرص امگا ۳ ویواتیون

امگا ۳ ویواتیون یکی دیگر از قرص های امگا ۳ محبوب است که حاوی روغن ماهی ۱۰۰۰ میلی گرم می‌باشد. این مکمل حاوی این اسیدهای چرب است:

  • EPA ایکوزا پنتانوئیک اسید ۱۸۰ میلی گرم
  • DHA دوکوزاهگزائنوئیک اسید ۱۲۰ میلی گرم

اسیدهای EPA و DHA در کپسول امگا ۳ ویواتیون به مقدار کمتری وجود دارد. به همین دلیل میزان مصرف روزانه کپسول نرم ژلاتینی امگا-۳ ویواتیون یک تا سه عدد است.

برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره قرص امگا ۳ ویواتیون و خرید آن، به لینک زیر مراجعه کنید.

خرید قرص امگا ۳ ویواتیون

قرص امگا ۳ را چگونه مصرف کنیم؟

شاید برایتان سوال باشد که بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ برای مردان و بهره‌مند شدن از فواید آن چه موقع است. در پاسخ این سوال باید بگوییم که برخی از شواهد نشان می‌دهند که جذب اسیدهای چرب امگا ۳ وقتی همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی غذایی مصرف شوند، موثرتر است.

یک مطالعه بر روی امگا ۳ در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مصرف کنستانتره امگا ۳ همراه با غذای حاوی چربی، باعث افزایش فراهمی زیستی می‌شود که جذب امگا ۳ را برای بدن آسان‌تر می‌کند.

عوارض قرص امگا ۳ برای مردان

مصرف قرص امگا ۳ حاوی روغن ماهی به طور کلی ممکن است همراه با اثرات یا عوارض جانبی زیر باشد:

  • احساس طعم ماهی در دهان
  • ایجاد بوی ماهی در نفس
  • ناراحتی معده
  • مدفوع شل
  • تهوع

مصرف بیش از ۳ گرم «روغن ماهی» در روز می‌تواند ریسک خونریزی را افزایش دهد. اگر می‌خواهید از دوزهای بالاتر مکمل امگا ۳ روغن ماهی در روز استفاده کنید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین طبق برخی از تحقیقات، مصرف زیاد قرص امگا ۳ به دست آمده از روغن ماهی برای مردان، ممکن است ریسک سرطان پروستات (شایع‌ترین نوع سرطان در مردان) را در آن‌ها بالا ببرد؛ به خصوص مردانی که ریسک‌فاکتورهای این بیماری را دارند. اگرچه تحقیقاتِ بعدی، این موضوع را تایید نمی‌کنند و نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد، اما توصیه می‌شود مردان با سن بالا یا با سابقه خانوادگی سرطان پروستات، قبل از مصرف قرص امگا ۳ با منشاء روغن ماهی، با پزشک مشورت نمایند. در نظر داشته باشید که پزشک باید بر اساس شرایط و نیاز بدن شما تصمیم بگیرد که مزایای یک دارو یا مکمل برایتان بیشتر از مضرات احتمالی آن است یا خیر.

جمع بندی

در این مقاله با فواید قرص امگا ۳ برای مردان و همچنین خواص کلی اسیدهای چرب امگا ۳ آشنا شدید. توصیه می‌شود مردان برای ارزیابی نیاز به مصرف انواع مکمل و قرص امگا ۳ به خصوص مکمل‌های حاوی روغن ماهی، با پزشک مشورت نمایند.

شما می‌توانید انواع قرص امگا ۳ و همچنین شربت امگا ۳ را از طریق صفحه دسته‌بندی مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

مشاهده و خرید مکمل های امگا ۳

سوالات متداول

قرص امگا ۳ و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

برخی از افراد فکر می‌کنند مصرف اسیدهای چرب ضروری ممکن است باعث چاقی آن‌ها شود. در صورتی که شواهد علمی مبنی بر این مصرف مکمل‌های امگا۳ تاثیری در افزایش وزن و چاقی داشته باشد، وجود ندارد.

قرص امگا ۳ بدون جیوه از کجا بخریم؟

یک مکمل امگا ۳ بدون جیوه (با روغن ماهی) کپسول امگا ۳ باریویتال است که می‌توانید آن را به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه نمایید. همچنین منابع گیاهی امگا ۳ و مکمل‌های غذایی با منشاء این خوراکی ها (مثل دانه کتان یا گردو)، می‌توانند امگا ۳ بدون جیوه برای شما فراهم کنند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «فواید قرص امگا ۳ برای مردان چیست؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      امگا ۳ بهتر است بعد از وعده غذایی اصلی (ناهار یا شام) میل شود.
      ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام محتوای EPA و DHA ماهی های مختلف با هم متفاوت است. شما می توانید در این صفحه محتوای اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی های مختلف را مشاهده کنید. (این صفحه متعلق به یکی از دانشگاه های آمریکاست) به طور کلی نوعی از قزل آلای دریاچه (Siscowet) بیشترین میزان DHA + EPA را دارد، که ۳ گرم به ازای ۱۰۰ گرم از گوشت ماهی می باشد.
      اگر هدف شما از مصرف امگا۳، کمک به رفع درد مفصل، کاهش تری گلیسرید خون یا پیشگیری از حوادث قلبی-عروقی است، بهتر است از مکمل امگا ۳ استفاده کنید چون میزان بسیار بیشتری از این ماده را در خود دارد. اما اگر مشکل خاصی ندارید و صرفا برای حفظ سلامتی میخواهید امگا ۳ مورد نیاز بدنتان تامین شود، معمولا مصرف دو وعده ماهی در هفته کفایت می کند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام امگا۳ به کاهش تری گلیسرید کمک می کند و احتمال بروز وقایع قلبی-عروقی را هم پایین می آورد. از همین رو مصرف امگا ۳ به شما توصیه می شود.
      سایر اقدامات لازم برای کاهش تری گلیسرید شامل رژیم کم چرب، دوری از الکل و ورزش هوازی ست. همچنین اگر پزشکتان دارویی تجویز کرده باید مصرف کنید.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از این که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط