شربت استئوکینون برای کودکان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کلسیم یک ماده معدنی است که اغلب با استخوان­‌ها و دندان­‌های سالم مرتبط است، اگرچه نقش مهمی در لخته شدن خون، کمک به انقباض عضلات و تنظیم ریتم طبیعی قلب و عملکرد سیستم عصبی دارد.  مطالعات نشان داده‌­اند که این ماده معدنی برای عملکرد صحیح به ویتامین های D و K نیاز دارد. به عبارت دیگر دریافت کلسیم بدون این دو ویتامین اثراتی که از آن انتظار می­رود را به همراه ندارد. با توجه به رشد سریع استخوان­‌ها، عضلات و اعصاب در کودکان، کلسیم اهمیت ویژه­­‌ای برای این گروه سنی دارد. مصرف شربت استئوکینون برای کودکان مقدار مورد نیاز از کلسیم را فراهم می‌­آورد. همچنین ویتامین‌­های D و K را به میزان مناسب ارائه می­‌دهد.

برای اینکه بدانید شربت استئوکینون برای کودکان چه فوائدی دارد و در چه مواردی استفاده می‌­شود  تا آخر این مقاله با داروخانه آنلاین مفیدطب همراه باشید.

درباره شربت استئوکینون

شربت Osteo Quinone کلسیم لازم برای کودکان را همراه با ویتامین­‌های D و K برای کمک به حفظ استخوان‌­ها و دندان­های قوی و همچنین سلامت قلب، ماهیچه­‌ها و اعصاب فراهم می‌­کند.

نقش ویتامین K موجود در شربت استئوکینون برای کودکان

ویتامین K برای قوی نگه داشتن استخوان­‌ها بسیار حیاتی است. جذب و معدنی شدن کلسیم در استخوان­‌ها و دندان­‌ها توسط پروتئین استئوکلسین در استئوبلاست­‌ها (سلول­‌های استخوانی) انجام می‌­شود. استئوکلسین یکی از پروتئین‌های وابسته به ویتامین K است، یعنی باید توسط این ویتامین فعال شود. برای این فعال شدن یک اسید آمینه موجود در زنجیره پپتیدی استئوکلسین به وسیله ویتامین K کربوکسیله می‌­شود. استئوکلسین کربوکسیله نشده نمی‌تواند به کلسیم متصل شود و آن را در استخوان­‌ها نگه دارد. بنابراین حتی با وجود سطح کافی کلسیم در خون، استخوان­ها نمی‌­توانند آن را جذب کنند.

ویتامین K همچنین پروتئین MGP را فعال می­‌کند که اثر مهاری بر رسوب کلسیم در بافت­های نرم مانند رگ­‌های خونی، کلیه­‌ها، غضروف‌­ها و غیره دارد. این بدان معناست که مصرف کلسیم بدون این ویتامین می‌­تواند منجر به رسوب آن در بافت های مختلف شود.

ویتامین K علاوه بر افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و جلوگیری از رسوب کلسیم در بافت­‌های نرم، پروتئین­های GAS6 را نیز فعال می­‌کند. این پروتئین­‌ها یکی از عوامل موثر برای سنتز برخی از چربی­‌های مغزی (اسفنگولیپیدها و سولفاتیدها) هستند. کمبود ویتامین K در بیماری­های عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر و ام اس مشاهده شده است.

شربت استئوکینون برای کودکان ویتامین K مورد نیاز برای رشد استخوان‌­ها و حفظ سلامت اعصاب را فراهم می­‌آورد.  هر ۵ سی­‌سی از این شربت حاوی ۲۲.۵ mcg ویتامین K2 است.

خرید شربت استئوکینون

نقش ویتامین D موجود در شربت استئوکینون برای کودکان

ویتامین D یک ماده ضروری برای جذب کلسیم و استخوان سازی است که تاثیر مثبتی بر رسوب کلسیم در استخوان دارد. به خوبی ثابت شده است که کمبود طولانی مدت و شدید ویتامین D منجر به راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان می‌­شود. کمبود ویتامین دی در بسیاری از گروه‌ها گزارش شده است، اما نگرانی ویژه‌ای در خصوص کودکان وجود دارد.

تعدادی از مطالعات نشان داده­اند که نقش ویتامین D ممکن است از طریق تأثیرات واسطه­ای آن بر عملکرد عضلات و التهاب باشد. نقص در عملکرد عضلانی یکی از علائم کلاسیک راشیتیسم کودکان است.

شربت استئوکینون برای کودکان با داشتن مکمل ویتامین D می­‌تواند قدرت عضلانی را بهبود بخشد و استخوان­‌ها را محکم کند. هر ۲۵ سی­‌سی از این شربت حاوی ۲۰۰ IU ویتامین D است.

موارد استفاده از شربت استئوکینون برای کودکان

شربت استئوکینون برای کودکان در شرایط و مشکلات زیر استفاده می­شود:

  • کمبود ویتامین D
  • پوکی استخوان
  • رشد و تکامل استخوان در کودکان
  • پیشگیری از تحلیل استخوان در کودکانی که با کورتیکواستروئید درمان می­‌شوند.
  • تسریع بهبود شکستگی­‌های استخوانی
  • کمک به داشتن استخوان­‌های قوی­تر در بزرگسالی
  • پیشگیری از پاهای قوسی شکل (rickets)

شربت استئوکینون برای کودکان ممکن است برای اهدافی که در اینجا ذکر نشده است استفاده شود. این موارد را پزشک برای شما مشخص می­کند.

میزان مصرف شربت استئوکینون برای کودکان

  • کودکان زیر ۱ سال: یک پیمانه (معادل با ۵ میلی­‌لیتر) یک بار در روز بعد از غذا
  • کودکان ۱ تا ۸ سال: یک پیمانه (معادل با ۵ میلی‌­لیتر) دو بار در روز بعد از غذا
  • کودکان ۹ تا ۱۸ سال: یک پیمانه (معادل با ۵ میلی‌­لیتر) سه بار در روز بعد از غذا

این شربت طعم دلپذیر وانیل و کارامل دارد. فاقد مواد نمکی، لاکتوز و مخمر است و تحت لیسانس فرانسه تولید می­‌شود. هر بطری شربت استئوکینون ۳۰۰ سی­‌سی حجم دارد و برای حدود یک ماه مصرف کفایت می‌­کند.

ترکیبات موجود در ۵  میلی­لیتر از این شربت به شرح زیر است:

  • کلسیم: ۱۲۵ میلی­گرم
  • ویتامین D3 طبیعی: ۲۰۰ واحد بین المللی
  • ویتامین K2₋۷: ۲۲.۵ میکروگرم

چرا شربت به جای قرص؟

مصرف شربت در کودکان راحت‌­تر از قرص است. آن‌ها معمولا شربت را بیشتر از قرص می­‌پسندند. قرص‌­ها و کپسول­‌های بزرگ کلسیم ممکن است در گلوی کودکان گیر کنند و یا آن را خراش دهند. طعم شربت بهتر است و امکان تولید آن با طعم‌های مورد پسند کودکان وجود دارد. شربت استئوکینون برای کودکان دارای طعم دلپذیر وانیل و کارامل است.

علاوه بر این، شربت­‌ها به بدن کمک می‌­کنند تا سریعتر کلسیم، ویتامین D  و سایر محتویات مکمل را جذب کند. اشکال دارویی جامد مانند قرص و کپسول ابتدا باید در مایعات گوارشی حل شود و بعد وارد مرحله جذب شود. این در حالی است که اشکال دارویی مایع، قبلا مرحله انحلال را طی کرده‌اند و بنابراین بعد از بلع، با سرعت و میزان بیشتری جذب می‌شوند.

عوارض جانبی

هر مکملی در کنار فوایدی که دارد ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد. شربت استئوکینون نیز از این امر مستثنی نیست.

در دوزهای معمولی، مکمل­‌های کلسیم ممکن است باعث نفخ و یبوست شوند. دوزهای بسیار بالای کلسیم می­‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

مطابق برخی مطالعات، افرادی که رژیم غذایی سرشار از کلسیم دارند بهتر است مکمل کلسیم استفاده نکنند، چون دریافت کلسیم بیش از حد ممکن است خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. البته باید توجه داشت اکثریت افراد رژیم غذایی‌شان فاقد کلسیم کافی است.

جمع‌­بندی

شربت استئوکینون برای کودکان می‌تواند مفید باشد. این مکمل علاوه بر میزان مناسب کلسیم، حاوی ویتامین D و K نیز هست. هر دوی این ویتامین‌­ها نقش مهمی در متابولیسم کلسیم دارند و اثر آن را کامل می‌­کنند. شربت استئوکینون می­‌تواند کلسیم و ویتامین D و K مورد نیاز برای کودکان زیر یک سال تا ۱۸ سال را تامین کند. بر اساس سن کودک و میزان نیاز او، مصرف روزانه ۵ تا ۱۵ سی­‌سی از این مکمل توصیه می­‌شود. هر بطری از محصول حاوی ۳۰۰ سی‌­سی شربت است. طعم کاراملی و وانیلی، شربت استئوکینون را برای مصرف کودکان مناسب می­‌کند.

خرید شربت استئوکینون

اگر درباره این محصول یا انواع قرص تقویت استخوان و مفاصل در داروخانه آنلاین مفیدطب سوالی دارید، در قسمت نظرات این مقاله یا در صفحه محصولات ثبت کنید تا متخصصین ما به آن ها پاسخ دهند.

مشاهده و خرید محصولات استخوان ساز


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «شربت استئوکینون برای کودکان چه فوایدی دارد؟»

  1. سلام، پسر من ۶ سالشه و ۱۱ کیلو هستش و cp ,پوکی استخوان داره و دکتر گفته روزی ۵ سی سی بخوره، یعنی روز ۱۲۵ mg کافیه براش یا کمه این مقدار؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام شربت استئوکینون در کودکان ۶ ساله باید روزی دو بار هر بار ۵ سی سی مصرف شود. با این حال، با توجه به اینکه شرایط فرزند شما خاص و حساس است، بهتر است دوز دارو را بدون مشورت با پزشک ایشان تغییر ندهید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و