دوای بلغم چیست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

دوای بلغم چیست و چقدر اثربخش است؟ بسیاری بر این باور هستند که ژن و سبک زندگی ایرانیان باعث می‌شود پس از ۴۰ سالگی، غلبه بلغم در بدن به وجود بیاید و مشکلات آن نمود کند. در طب سنتی عقیده بر این است که اخلاط چهار‌گانه باید در تعادل به سر ببرند تا دچار بیماری‌های جسمی و روحی نشویم. برای ایجاد تعادل در اخلاط چهار گانه نیاز به شناخت طبع خود داریم و برای متعادل کردن آن باید تغذیه و سبک زندگی را تغییر دهیم.

ممکن است درباره غلبه بلغم و عواقب آن اطلاعات زیادی نداشته باشید یا اینکه به طور کلی به طب سنتی اطمینان نکنید. ما می‌خواهیم در یک مطلب جامع درباره دوای بلغم صحبت کنیم همچنین توضیح دهیم چگونه پزشکی مدرن دارویی را تولید کرده که در طب سنتی هم مورد تأیید است.

اطلاعاتی که با خواند این مطلب به دست می‌آورید عبارتند از: تعریف بلغم، غلبه بلغم، دوای بلغم چیست، چرا بلغم غلبه می‌کند؟ ولطفا با ما همراه شوید تا همه چیز را درباره بلغم توضیح دهیم.

بلغم چیست؟

در طب سنتی اخلاط چهارگانه‌ و دو طبع برای بدن تعریف می‌کنند. بر این اساس افراد دارای اخلاط سودا، بلغم، صفرا و دم هستند. اگر شخصی بتواند اخلاط چهارگانه را در تعادل کامل حفظ کند، دچار بیماری‌های روحی و جسمی نمی‌شود. موارد مختلفی باعث بر هم خوردن تعادل و تغییر طبع می‌شوند.

می‌توان با کمک علم پزشکی مدرن چنین توضیح داد که افراد بر اساس ژنتیک، سبک زندگی، آب و هوای منطقه، نوع تغذیه ودارای خصوصیات جسمی و روحی متفاوتی هستند. به همین دلیل نمی‌توان برای همه یک نسخه تجویز کرد. پس تا این قسمت، حفظ تعادل و انتخاب سبک زندگی مناسب، برای طرفداران علم پزشکی مدرن و طب سنتی قابل قبول است.

طب سنتی توضیح می‌دهد که غلبه هر کدام از اخلاط در بدن، باعث نمود علایم مختلفی می‌باشد. اگر بلغم غلبه کند شاهد اختلالات مختلفی خواهیم بود که عمده این ناراحتی‌ها در معده و سیستم گوارش خود را نشان می‌دهند. طب سنتی بر این باور بنا شده که هر کدام از اعضا و جوارح بدن دارای طبع خاص خود هستند بنابراین باید معده گرم باشد.

معمولا افرادی که دچار غلبه بلغم می‌شوند، به خوراکی‌هایی با طبع سرد علاقه پیدا می‌کنند و به این ترتیب، به ناراحتی‌های معده دامن می‌زنند. افراد با چنین مشکلی می‌خواهند بدانند دوای بلغم چیست؟ در بخش‌های بعدی به این پرسش، پاسخ دقیقی می‌دهیم.

چرا بلغم غلبه می‌کند؟

پیش از اینکه به پرسش دوای بلغم چیست برسیم، می‌خواهیم بدانیم چرا بلغم غلبه می‌کند؟ عوامل متعددی باعث بر هم خوردن تعادل بلغم می‌شوند. برای مثال همان‌ طور که در بخش ابتدایی گفتیم، پس از سن ۴۰ سالگی بسیاری از علایم غلبه بلغم در بدن افراد نمود می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت بالا رفتن سن باعث بر هم خورد تعادل اخلاط شده و بلغم را غالب می‌کند.

طبع انسان در دوران پس از میانسالی تغییر کرده و عموما سرد می‌شود. اگر در این دوران سبک زندگی و تغذیه خود را آگاهانه تغییر ندهیم، با طبع سرد و بلغمی دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. البته لازم به ذکر است که غلبه بلغم به واسطه تغذیه، ژنتیک، عادات قضایی، مناطق آب و هوایی وممکن است در سنین کمتر هم اتفاق بیفتد.

افرادی که دارای پوست روشن و رنگ پریده، مشکلات گوارشی، علاقه به خوراکی‌ها با طبع سرد، بی‌حالی، بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی و... هستند به احتمال زیاد به عنوان بلغمی‌ها دسته بندی می‌شوند.

علائم غلبه بلغم

علایم غلبه بلغم شامل موارد زیر می‌باشند:

دیر هضم شدن غذاها

احساس نفخ در معده و روده‌ها

احساس فشار و درد در ناحیه شکم

دفع متوالی گازهای معده

بی‌حالی

بزرگ شدن شکم (در حالی که دیگر بخش‌های بدن لاغر هستند.)

یبوست

رفلاکس معده یا همان ترش کردن

کم‌خوابی و بی‌خوابی

در بخش بعدی می‌خواهیم بدانیم دوای بلغم چیست؟ اگر به علم پزشکی مدرن اطمینان بیشتری دارید، می‌توان از این منظر به مشکلات غلبه بلغم نیز پرداخت. شاید نام این مشکلات در علم پزشکی مدرن با مجموعه‌ای از علایم توضیح داده نشود، اما قطعا دیر هضم شدن غذا، یبوست، نفخ و رفلاکس معده تأثیر مستقیمی بر سلامت جسم و زندگی افراد دارند. خوشبختانه راه حل پیشنهادی علم پزشکی مدرن و طب سنتی در این باره یکسان است که به آن می‌پردازیم.

دوای بلغم چیست؟

به این نکته اشاره کردیم که غلبه بلغم از عواملی ناشی می‌شود که دمای معده را پایین می‌آورند. یعنی اگر معده و دستگاه گوارش سرد باشند، امکان غلبه بلغم افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع باید از خوراکی‌ها و داروهای گیاهی با طبع گرم و خشک استفاده کرد تا تعادل به اخلاط چهارگانه بدن بازگردد.

گیاهان دارویی دوای بلغم
گیاهان دارویی با طبع گرم و خشک دوای بلغم هستند.

دارو‌ها و خوراکی‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارند که بهترین آن‌ها قرص بلغم است. قرص بلغم نیاک که با نام قویترین داروی ضد بلغم نیز شناخته می‌شود، دارای ۴ ترکیب گیاهی مهم از جمله آویشن، سیاه دانه، زنیان و مصطکی می‌باشد. این ۴ ماده گیاهی دارای طبع گرم و خشک بوده و از نظر علم پزشکی مدرن برای بهبود عملکرد سیستم گوارش مفید هستند.

معرفی قرص بلغم نیاک

قرص بلغم از ترکیب ۴ گیاه سودمند یعنی آویشن، سیاه دانه، زنیان و مصطکی تشکیل شده است. این دارو‌های گیاهی هر کدام به تنهایی تأثیر به سزایی در درمان غلبه بلغم دارند. بسیاری از پزشکان نیز گیاهان مذکور را برای درمان نفخ معده و مشکلات دیگر دستگاه گوارش تجویز می‌کنند.

معرفی قرص بلغم نیاک

علم پزشکی مدرن دلایل اختلالات معده را در برخی موارد به عواملی مانند باکتری‌های مضر مربوط می‌داند. نکته مهم درباره قرص بلغم این است که تمام ترکیبات آن طبع گرم و خشک داشته و بلغم زدایی می‌کنند.

گیاهان بلغم زدا

۴ گیاه دارویی را در بخش قبلی نام بردیم که در ترکیبات قرص بلغم نیاک وجود دارند. این گیاهان خواص بلغم زدایی داشته که در این بخش درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

سیاه دانه

سیاه دانه (Sativa) بومی جنوب غربی آسیا بوده و خواص بسیاری دارد. در طب سنتی و اسلامی احادیث بسیاری از ائمه اطهار نقل شده که هزاران فایده در مصرف سیاه دانه دانسته‌اند. این گیاه دارویی خواص ضد باکتری دارد و باعث اجابت راحت مزاج می‌گردد. طبع سیاه دانه گرم و خشک است و می‌توانید برای درمان غلبه بلغم مؤثر باشد. این گیاه سودمند در ترکیبات قرص بلغم وجود دارد.

آویشن

آویشن (Thyme) در قرص بلغم موجود است و مهارکننده باکتری‌ها بیماری زا می‌باشد. از دیگر خواص آویشن می‌توان به خواص ضد میکروبی، ضد درد، ضد گرفتگی عضلات، ترمیم سیستم تنفسی واشاره کرد. آویشن بر برخی هورمون‌های زنانه تأثیر گذار است. زنان باردار و خانم‌هایی که در حال مصرف دارو‌های هورمونی هستند باید با مشورت پزشک قرص بلغم را استفاده کنند.

آویشن
آویشن دارای طبع گرم و خشک است.

زنیان

زنیان (Trachyspermum) دارای طبع گرم و خشک است که به مبتلایان به بلغم توصیه می‌شود. از جمله خواص تأیید شده برای زنیان در علم پزشکی مدرن می‌توان به خاصیت ضد میکروبی، ضدالتهاب، ضد نفخ واشاره کرد. این گیاه دارویی در درمان و بهبود چاقی، یبوست و رفلاکس معده کاربرد دارد. با مصرف زنیان، عملکرد معده بهبوده پیدا کرده و غذاها راحت‌تر و سریع‌تر هضم می‌شوند. این گیاه مفید نیز جزو ترکیبات قرص بلغم است.

مصطکی

مصطکی (Mastic) نوع ماده صمغی شکل است. این صمغ از درخت پسته تراوش می‌شود و خواص درمانی بسیاری برای آن ذکر کرده‌اند. مصطکی دارای طبع گرم و خشک بوده به درمان بلغم کمک می‌کند. این ماده سودمند در قرص بلغم وجود دارد. از جمله خواص آن وجود آنتی اکسیدان‌ها، درمان کننده زخم‌های معده و روده، کاهش دهنده التهاب دستگاه گوارش، کاهش دهنده کلسترول ومی‌باشند.

جمع‌بندی

در آخر می‌توان گفت غلبه بلغم تأثیر زیاد در بروز اختلالات معده و دیگر اجزاری دستگاه گوارش داد. همچنین از نظر علم پزشکی مدرن، وقتی دستگاه گوارش به خوبی کار نکند، کیفیت زندگی فرد در تمام ابعاد تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

اگر برای درمان غلبه بلغم نیاز به قرص بلغم دارید، از داروخانه آنلاین مفید طب این محصول را تهیه فرمایید. در صورتی که پرسش‌هایی در این زمینه دارید در بخش نظرات آن‌ها را مطرح نمایید تا متخصصات مفید طب شما را راهنمایی کنند.

خرید قرص بلغم


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره