بهترین قرص برای رفع صدای شکم چیست؟

قرص برای رفع صدای شکم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

احتمالا همه ما این اتفاق را تجربه کرده‌ایم: در فضای ساکتی با حضور افراد دیگر نشسته‌ایم و ناگهان شکممان به صدا در می‌آید! به این صدای شکم، به اصطلاح عامیانه غرغر شکم و در اصطلاح علمی بُربُریگموس می‌گویند. با وجود این که ممکن است برخی از افراد از صدای شکم خجالت بکنشند، اما این اتفاق کاملا نرمال است. در اکثر مواقع صدای شکم در اثر فعالیت‌های گوارش یا به هنگام گرسنگی شنیده می‌شود؛ گاهی نیز لازم است فرد این مسئله را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب پس از توضیح درباره دلایل غرغر شکم، می‌خواهیم به راهکارها و معرفی قرص برای رفع صدای شکم بپردازیم. با ما همراه باشید.

دلیل صدای شکم چیست؟

قبل از صحبت درباره راهکارها و قرص برای رفع صدای شکم بهتر است ابتدا با دلایل این پدیده آشنا شویم. صدای شکم از معده، روده کوچک یا روده بزرگ بیرون می‌آید. چند دلیل ممکن است این صدا را ایجاد کند:

صدای شکم در هنگام هضم غذا

هنگامی که غذا به روده کوچک می‌رسد، بدن آنزیم‌هایی آزاد می‌کند تا این غذا تجزیه شده و جذب مواد غذایی اتفاق بیفتد. از طرفی حرکات لوله گوارشی یا پریستالسی (Peristalsis) مجموعه‌ای از انقضباضات ماهیچه‌ای در مسیر گوارشی است که سبب می‌شوند غذا در این مسیر حرکت کند.

همه این فعالیت‌ها که شامل حرکت گاز شکم و غذاهای نیم‌هضم‌شده است، به ایجاد صدای شکم منجر می‌شوند. به همین دلیل است که صدای شکم را ممکن است بیشتر در زمانی تجربه کنید که غذاهای نفاخ خورده‌اید. در این زمان‌ها قرص های گیاهی ضد نفخ می‌توانند از بهترین گزینه‌های قرص برای رفع صدای شکم محسوب شوند.

صدای شکم بر اثر گرسنگی

حتی اگر در چند ساعت گذشته هیچ غذایی مصرف نشده باشد، حرکات لوله گوارشی به طور منظم ادامه دارد. همچنین معده و روده‌ها همچنان به آزاد کردن اسید و آنزیم ادامه می‌دهند تا برای دریافت غذا آماده شوند.

این حرکات ماهیچه‌ای وقتی با مسیر گوارشی نسبتا خالی همراه شوند، می‌توانند صداهای بلندی در شکم ایجاد کنند.

صدای شکم به دلیل وجود مشکلی خاص

گاهی اوقات صدای شکم می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا مشکل مربوط به سلامت باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری مثل درد شکم، یبوست یا اسهال همراه باشد.

عواملی که ممکن است صدای شکم ایجاد کنند عبارتند از:

  • آلرژی غذایی
  • انسداد روده (اختلال در توانایی حرکتی طبیعی روده)
  • عدم تحمل غذایی
  • عفونت گوارشی
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

چه زمانی برای صدای شکم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر صدای شکم را به صورت گاه گاهی نزدیک به زمان غذا یا بعد از خوردن یک وعده غذایی (به خصوص وعده غذایی بزرگ) تجربه می‌کنید، این شرایط نشان‌دهنده این است که سیستم گوارش شما در حال انجام کار عادی خود می‌‌باشد. اما اگر این شرایط را به صورت مرتب و همراه با علائم غیر عادی تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای تشخیص مشکل احتمالی، به پزشک مراجعه نمایید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • صدای شکم با فرکانس بالا (صدای زیر)
  • گاز بیش از حد شکم
  • تب
  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال مکرر
  • یبوست
  • مدفوع خونی
  • رفلاکس معده (که با داروهای بدون نسخه رفع نشود)
  • کاهش وزن ناگهانی (بدون این که قصد آن را داشته باشید)
  • احساس سیری مداوم
برای رفع صدای شکم چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم
اگر علائمی مثل اسهال مکرر، تهوع یا استفراغ را همراه با صدای شکم تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

قرص برای رفع صدای شکم

حال که با دلایل صدای شکم آشنا شدید، می‌توانیم با دقت بیشتری به معرفی قرص برای رفع صدای شکم بپردازیم. اگر صدای شکم شما بعد از مصرف غذا و هنگام گوارش و هضم اتفاق می‌‌افتد، اول از همه بدانید که این مسئله نرمال است و احتیاجی به نگرانی نیست. با این حال در صورت تمایل در چنین شرایطی می‌توانید از انواع قرص و داروی بادشکن قوی معده و روده کمک بگیرید. این داروها به این صورت می‌توانند به کمک شما آیند که با رفع نفخ و گاز اضافه، در کاهش و رفع صدای شکم موثر واقع می‌‌شوند. چند مورد از بهترین این داروهای گیاهی عبارتند از:

  • قرص کربوگل: ضد نفخ، ضداسپاسم، ضدالتهاب و تقویت کننده دستگاه گوارش؛ حاوی زغال فعال گیاهی، پودر گیاهان دارویی ضد نفخ و مقوی هاضمه مانند بابونه، دانه رازیانه، مرزنجوش و…
  • کپسول پرومینتا پلاس دایجست هیلیا فارمد: بهبود علائم سوء هاضمه، اسپاسم‌های گوارشی، ضد نفخ؛ حاوی روغن نعنا فلفلی و روغن زیره
  • قرص دایجستیو اید گلدن لایف: موثر در هضم غذا و ضد نفخ، کاهش تورم و التهاب معده و کاهش اسپاسم دستگاه گوارش؛ حاوی شیرین بیان، گل ختمی، رازیانه، بادیان رومی و…

از طرف دیگر، صدای شکم شما ممکن است به خاطر عدم تحمل غذایی یا حساسیت غذایی (مثلا حساسیت به لاکتوز یا گلوتن) باشد. در این صورت مصرف مکمل‌ها و قرص های پروبیوتیک می‌تواند در رفع صدای شکم کمک‌کننده باشد. دو نمونه از بهترین مکمل‌ها در این زمینه، شامل موارد زیر است:

  • کپسول فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر: کمک به هضم لاکتوز (قند شیر) و تامین کلسیم در افراد مبتلا به عارضه عدم تحمل لاکتوز؛ حاوی مقادیر بالایی از سویه باکتری مفید به همراه پری بیوتیک فروکتوالیگوساکارید
  • کپسول بایو فلورا تک ژن فارما: بهبود مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، نفخ و… و بهبود بیماری متابولیسم عدم تحمل لاکتوز؛ حاوی پروبیوتیک‌های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بیفیدوباکتریوم ‌بیفیدوم و…

در صورت داشتن بیماری خاص یا مصرف داروهای دیگر، قبل از مصرف هر یک از این داروها و مکمل‌ها، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. همچنین بروشور محصول را به دقت مطالعه نمایید. لیست کامل قرص ها و داروها و قرص های رفع نفخ و صدای شکم به همراه توضیحات آن‌ها را می‌توانید در داروخانه اینترنتی مفیدطب مشاهده نمایید:

مشاهده و خرید داروهای ضد نفخ برای رفع صدای شکم

برای رفع صدای شکم چه کنیم؟

در صورتی که گرسنه هستید و شکم شما صدا تولید می‌کند، بدیهی است که اولین راهکار، خوردن غذا یا میان وعده است. در ادامه به راهکارهای تکمیلی برای رفع صدای شکم می‌پردازیم.

برای درمان سریع صدای شکم آب بنوشید

اگر صدای شکم به خاطر گرسنگی باشد و در آن لحظه امکان غذا خوردن ندارید، نوشیدن آب را امتحان کنید. آب می‌تواند یک درمان سریع صدای شکم باشد؛ آب از دو طریق به این مسئله کمک می‌کند: می‌تواند گوارش را بهبود دهد و همزمان شکم شما را پر می‌کند و کمی از صدای واکنش‌های آن به گرسنگی می‌کاهد.

توجه کنید که نوشیدن آب را در طول روز و به صورت پیوسته انجام دهید. اگر آب را یکباره به مقدار زیادی بنوشید، ممکن است بعد از آن صدای شکم را تجربه کنید.

آب برای رفع صدای شکم
آب یکی از درمان های سریع صدای شکم در اثر گرسنگی است.

برای جلوگیری از صدای شکم غذا را خوب بجوید

احتمالا می‌دانید که هضم غذا از دهان شروع می‌شود! صدای شکم اگر به خاطر سوء هاضمه باشد، جویدن غذا و آرام‌تر خوردنِ آن می‌تواند به این مشکل کمک کند. بسیاری از اوقات، با خوب جویدن غذا و جلوگیری از سوء هاضمه، دیگر نیازی به قرص برای رفع صدای شکم و ضد نفخ نخواهید داشت. با آهسته غذا خوردن، میزان قورت دادن هوا نیز کاهش می‌یابد.

قند و شکر، الکل و غذاهای اسیدی را محدود کنید

الکل، غذاهای سرشار از قند و غذاهای اسیدی همگی می‌توانند باعث به وجود آمدن صدای شکم شوند.

قندهایی مثل فروکتوز و سوربیتول به طور خاص مشکل‌زا هستند. خوراکی‌های اسیدی مثل مرکبات (پرتقال، لیمو و…) و قهوه نیز می‌توانند صدای شکم را درآورند!

از طرفی، الکل نیز مسیر گوارشی را تحریک می‌کند و باعث غرغر شکم شود. این ماده همچنین باعث تولید اسید بیشتر در معده می‌شود که نهایتا به التهاب در پوشش داخلی معده می‌انجامد.

استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید

غرغر شکم یا صدای شکم و مشکلات گوارشی دیگر میتوانند در شرایط استرس زا بیشتر بروز کنند. مثلا هنگام مصاحبه کاری، ارائه و سخنرانی یا امتحان، این مشکلات برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. این موضوع به این خاطر است که فعالیت شکمی در زمان اضطراب بیشتر میشود، فارغ از این که شکم خالی باشد یا پُر.

در چنین شرایطی سعی کنید از تکنیک های مدیریت و کاهش اضطراب کمک بگیرید، مثلا:

  • نفس عمیق بکشید
  • عضو خانواده یا دوستی را بغل کنید
  • نوشتن و ژورنال نویسی را امتحان کنید
  • تمرین ذهن آگاهی انجام دهید (مدیتیشن)
  • از دمنوش های آرامش بخش مانند اسطوخودوس، بهار نارنج یا بابونه کمک بگیرید.

راهکارهای دیگر برای بهبود و رفع صدای شکم

  • مصرف وعده‌های غذایی کوچک‌تر: معمولا بعد از خوردن غذاهای سنگین و زیاد، صدای شکم بیشتری را تجربه خواهید کرد، به خصوص غذاهای چرب، شیرین یا حاوی گوشت قرمز.
  • تحرک و ورزش: پیاده‌روی بعد از صرف غذا، می‌تواند در بهبود مشکلات گوارشی کمک‌کننده باشد.
  • توجه به حساسیت غذایی و کشف غذاهایی که ممکن است بدنتان نسبت به آن‌ها عدم تحمل داشته باشد
  • محدود کردن غذاهای نفخ آور مثل لوبیاها، کلم‌ها، غذاهای سرخ کردنی و… – کمک گرفتن از گیاهان دارویی ضد نفخ  (مثل زیره، نعناع، رازیانه و شیرین بیان) در کنار چنین غذاهایی، برای کمک به هضم یا مصرف قرص برای رفع صدای شکم در صورت نیاز

جمع بندی

در این مقاله درباره دلایل صدای شکم و علائم خطری که باید به آن‌ها توجه کنید، صحبت کردیم. سپس چند مورد از بهترین راهکارها و گزینه‌های قرص برای رفع صدای شکم را معرفی کردیم که در شرایط مربوطه و مناسب، می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

شما می‌توانید بهترین قرص های این دسته را در لینک زیر مشاهده کرده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی در سراسر ایران، از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری نمایید:

مشاهده و خرید داروهای ضد نفخ برای رفع صدای شکم

سوالات متداول

برای از بین بردن نفخ و صدای شکم چه کنیم؟

یکی از دلایل صدای شکم، نفخ است که جهت از بین بردن آن می‌توان از روش‌هایی مانند مصرف گیاهان دارویی ضد نفخ (بابونه، نعناع، زیره، رازیانه و...) در کنار غذا یا به صورت دمنوش بعد از غذا، مصرف داروهای گیاهی بادشکن و ضد نفخ مانند کپسول کربوگل، مکمل‌های پروبیوتیک یا داروهای شیمیایی بدون نسخه مانند سایمتیکون (دایمتیکون فعال شده) استفاده کرد.

صدای اب در شکم نشانه چیست؟

صدای غرغر شکم صدایی است که معمولا از معده، روده کوچک یا روده بزرگ به گوش می‌رسد. از آنجایی که مسیر گوارشی به نحوی متشکل از لوله‌هایی توخالی می‌باشد، هنگامی که غذا در حال هضم شدن و حرکت در این مسیر است، صدایی مانند صدای آب در لوله تولید می‌شود. این موضوع در بیشتر موارد نرمال است و نشانه آن است که دستگاه گوارش در حال انجام کار معمول خود است. در صورتی که در چنین شرایطی علائم دیگری تجربه کردید (مانند تهوع، اسهال، یبوست و...) بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط