بعد از کرونا چه بخوریم؟ خوراکی‌ها و مواد مغذی مناسب برای بعد از کرونا

بعد از کرونا چه بخوریم؟ خوراکی ها و مواد مغذی مناسب برای بعد از کرونا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ممکن است پس از غلبه بر کرونا همچنان احساس ضعف و خستگی داشته باشید و سطح انرژی شما مانند قبل از بیماریتان نباشد. غذا خوردن بهترین کار برای غلبه بر سوء تغذیه و ضعف بعد از کرونا یا کووید-۱۹ است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به نکات تخصصی درباره این‌که «بعد از کرونا چه بخوریم؟» می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

بعد از کرونا چه بخوریم؟ 

خوشبختانه شما توانسته‌اید ویروس کرونا را شکست دهید! در ۱۵ تا ۲۰ روز گذشته یا حتی بیشتر، در صورت تجربه عوارض، بدن شما در حال مبارزه با این ویروس مهاجم بوده است. در این مدت بدن از همه قدرت و امکانات خود برای شکست کرونا استفاده کرده و اکنون اگرچه عفونت از بین رفته است، اما بدن نیاز دارد که آسیب‌های ایجاد شده را ترمیم و جبران کند.

شما در حالی که دارید با عوارض جانبی داروهای قوی و آسیب روانی‌ ناشی از دوران سخت بیماری مقابله می‌کنید، باید انرژی از دست رفته، توده ماهیچه‌ای از دست رفته و اشتهای از بین رفته خود را دوباره تقویت کنید. همان‌طور که گفته شد غذا خوردن بهترین روش برای غلبه بر سوء تغذیه و ضعف بعد از کرونا است. البته فقط گفتن این جمله ساده است؛ چرا که در این دوران اشتها از بین می‌رود، سطح انرژی کم و بدن دچار ضعف می‌شود و همه این‌ها مانع از غذا خوردن می‌شوند.

در ادامه به نکاتی برای تقویت سطح انرژی و ماهیچه‌ها بعد از کرونا می‌پردازیم.

برای مطالعه درباره رابطه ویتامین دی و کرونا مقاله «آیا ویتامین دی از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟ رابطه بین ویتامین D و کرونا چیست؟» را مطالعه نمایید.

تامین انرژی و رفع ضعف بدن بعد از کرونا

انرژی مهم‌ترین نیاز بدن ماست و انرژی‌ای که به راحتی مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد و به کم‌ترین تلاش متابولیسم نیاز دارد، کربوهیدرات است.

منابع غنی از کربوهیدرات شامل غلات، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات و برخی ریشه‌ها هستند. در حال حاضر شما می‌توانید از انواع غلات و نان‌ها برای تامین انرژی خود استفاده کنید. اما هنگامی که بهتر شدید، گزینه‌های سالم‌تر را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای تامین انرژی مورد نیاز خود، نکات زیر را رعایت کنید:

  • وعده‌های غذایی کوچک و با تعداد بیشتر داشته باشید.
  • اگر کالری دریافتی خود را در طول روز پخش کنید، بدن شما بهتر از این کالری استفاده می‌کند.
  • به میان وعده‌های خود اهمیت دهید و از مواد غذایی حاوی پروتئین، مانند پنیر یا تخم مرغ به همراه میوه استفاده کنید.
  • در صورت امکان، داروهای خود را بعد از غذا مصرف کنید. با این کار معده شما قبل از غذا با آب پر نمی‌شود.
  • لازم است که بدن خود را هیدراته نگه دارید. بنابراین آب بنوشید اما از مایعات مغذی مانند شیر، آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها نیز استفاده کنید.
  • از خوراکی‌های سرشار از انرژی مانند ساندویچ کره بادام زمینی استفاده کنید. مغزها و دانه‌ها نیز کالری زیادی دارند.
  • مصرف چربی‌ها و روغن‌های سالم را افزایش دهید زیرا منابع متمرکز انرژی هستند. می‌توانید از چربی‌هایی مانند روغن زیتون و بادام زمینی استفاده کنید. هنگامی که دوباره قدرت بدنی خود را به دست آوردید می‌توانید چربی دریافتی خود را به مقدار نرمال توصیه شده کاهش دهید.
تامین انرژی و رفع ضعف بدن بعد از کرونا
انرژی مهم‌ترین نیاز بدن ماست و انرژی‌ای که به راحتی مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد و به کم‌ترین تلاش متابولیسم نیاز دارد، کربوهیدرات است.

اگر وزن شما در حال کاهش است، حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه شربت ایمیونس ویتابیوتیکس (تقویت کننده سیستم ایمنی بدن) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت ایمیونس

شربت ایمیونس ویتابیوتیکس حاوی زینک، سلنیوم، ترکیبات آنتی اکسیدان قدرتمند و ویتامین د۳ است.

پروتئین

پروتئین‌ها اجزاء سازنده بدن ما هستند. در طول بیماری، توده عضلانی از دست می‌رود و لازم است آن را بازسازی کنیم. افزودن پروتئین به هر وعده غذایی برای بازسازی بدن ضروری است. علاوه بر این، کاهش پروتئین به معنی کاهش ایمنی بدن است.

همه پروتئین مورد نیاز بدن را تنها در یک وعده مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است بدن قادر به استفاده از مقدار زیادی پروتئین در یک نوبت نباشد. بنابراین باید پروتئین دریافتی خود را در طول روز پخش کنید. در این صورت بازسازی پروتئین‌های ماهیچه‌ای بهتر انجام خواهد شد.

می‌توانید برای صبحانه تخم مرغ یا پنیر بخورید. برای وعده‌های دیگر نیز می‌توانید از مواد غذایی حاوی پروتئین مانند مرغ و سویا استفاده کنید.

برای میان وعده از ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین استفاده کنید. پنیر به همراه میوه و یا میوه خشک به همراه آجیل می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای میان وعده باشند.

شیر منبع خوبی از پروتئین‌های با کیفیت است. حداقل ۶۰۰ میلی‌لیتر در روز شیر مصرف کنید.

پروتئین
افزودن پروتئین به هر وعده غذایی برای بازسازی بدن ضروری است.

در صورتی که غذا خوردن برای شما دشوار است، حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مکمل‌های لازم را برای شما تجویز کند. این مکمل‌ها معمولا بی‌خطر هستند و بر روی دوره بهبودی شما تاثیر می‌گذارند. مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی که برای شما تجویز می‌شوند، برای تقویت بهبودی (ریکاوری) و برای یک دوره هستند. همچنین این ویتامین‌ها باید در وعده‌های غذایی روزانه نیز گنجانده شوند.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که مخصوصا برای سلامت ریه مفید می‌باشد. منابع غذایی غنی از ویتامین C شامل مرکبات، اسفناج، پاپایا، کیوی، گوجه فرنگی، انبه و توت فرنگی هستند. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و باید به صورت روزانه مقدار کافی از آن را دریافت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ویتامین سی جویدنی سیمرغ از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ویتامین سی جویدنی سیمرغ

قرص جویدنی ویتامین ث ۵۰۰ سیمرغ باعث حفظ سلامت سیستم ایمنی و تشکیل کلاژن می‌شود. مصرف این قرص همچنین جذب آهن در بدن را افزایش داده و احساس خستگی و فرسودگی را رفع می‌کند.

زینک یا روی

یکی دیگر از مواد مغذی مهم که سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، زینک است. مصرف بیش از حد زینک می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای بدن شود. بنابراین از مکمل‌های زینک به میزان لازم و تجویز شده استفاده کنید. منابع غذایی خوب حاوی زینک شامل لوبیا، بادام، تخمه کدو، مرغ، شیر و پنیر هستند.

یکی از مواد مغذی مهم که سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، زینک است.

برای آشنایی بیشتر با خواص زینک برای بدن مقاله «زینک یا روی چیست؟ فواید فوق العاده زینک برای سلامتی» را مطالعه نمایید.

ویتامین D   

ویتامین D فقط یک ویتامین نیست. این ویتامین مانند یک هورمون عمل می‌کند و با سیستم ایمنی بدن ارتباطی نزدیک دارد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که بین ویتامین D و پیامدهای بهتر کرونا، یک ارتباط مثبت وجود دارد. بنابراین بهتر است صبح‌ها حداقل ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید و یا این زمان را بین دو تا سه نوبت تقسیم کنید.

همچنین نور خورشید، نیتریک اکسید را از ذخایر پوستی آزاد می‌کند که برای سلامت قلب مفید شناخته شده است.  

شما می‌توانید برای تهیه قرص ویتامین D3 1000 هلث اید از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ویتامین D3 1000 هلث اید

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب گفتیم که بهتر است بعد از کرونا چه بخوریم تا بتوانیم هر چه زودتر انرژی خود را به دست آوریم و عضلات از دست رفته در طول بیماری را بازسازی کنیم. لازم به ذکر است که علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به تمام مواد مغذی ضروری برای سلامتی کامل خود نیاز داریم.

به خاطر داشته باشید که دوران بهبودی بعد از کرونا مدتی طول خواهد کشید و لازم است به خوبی غذا بخورید، بسیار استراحت کنید و همه تجربه‌های بد دوران بیماری را پشت سر بگذارید تا دوباره سلامت کامل خود را به دست آورید.  

شما می‌توانید برای تهیه شربت سندروس زینک (اشتها آور و تقویت کننده سیستم ایمنی کودکان) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت سندروس پلاس زینک

شربت سندروس پلاس زینک یک مکمل فوق العاده برای کودکان و نوجوانان است که حاوی انواع ویتامین‌های ضروری، آهن، کلسیم و روی (زینک) می‌باشد. این شربت به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و قدرت دفاعی بدن را در مقابل عفونت های حاد و مزمن افزایش می‌دهد.

منبع: سایت FoodNDTV

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره