خواص گیاه ویتکس برای درمان بیماری‌های زنان

معرفی گیاه ویتکس و فواید آن
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گیاه پنج انگشت یا ویتکس اگنوس کاستوس معروف به گیاه زنان یکی از گیاهان پرخاصیت است که به منظور رفع انواع مشکلات زنان، چه در طب سنتی ما و چه در طب سنتی فرهنگ‌ها و جوامع مختلف از آن استفاده می‌شود. با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا شما را با اثرات این گیاه شگفت انگیز و عوارض و تداخل دارویی آن آشنا کنیم.

گیاه ویتکس اگنوس کاستوس (پنج انگشت) چه فوایدی دارد؟

ویتکس در طب سنتی ما به عنوان یک ترکیب گرم و خشک شناخته شده است که ترکیبات و اشکال دارویی فراوانی از آن تهیه می‌شود. دمنوش گیاه پنج انگشت به همراه عسل از جمله ترکیباتی است که از آن برای دردهای قاعدگی و یا ناباروری استفاده می‌کردند.

امروزه مطالعات بالینی نیز توانسته‌اند اثرات این گیاه را ثابت نمایند. گیاه پنج انگشت به دلیل دارا بودن خاصیت تنظیم هورمون‌ها در زنان می‌تواند در درمان درد سینه، اختلالات پیش از قاعدگی مانند سندروم پیش از قاعدگی و ناخوشی پیش از قاعدگی (PMS و PMDD) و انواع مشکلات رحم و تخمدان موثر باشد.

موارد منع مصرف گیاه ویتکس

موارد منع مصرف

مصرف ویتکس برای آقایان توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی گیاه ویتکس

مصرف این گیاه ممکن است برخی از افراد با ایجاد آکنه یا خارش و عوارض گوارشی همراه باشد.

تداخل دارویی گیاه پنج انگشت

این گیاه با برخی از داروهای ضدبارداری و همچنین با برخی از داروهای اعصاب تداخل دارد به همین جهت بهتر است افرادی که تمایل دارند این گیاه را مصرف کنند، از فرآورده‌های کارخانه‌ای استفاده نمایند چرا که در هر قرص مقدار مشخصی از این گیاه وجود داشته و مقدار مصرف و عوارض و موارد منع مصرف آن به صورت کامل تعیین شده است.

محصولات حاوی ویتکس آگنوس کاستوس

در بازار دارویی ایران ترکیبات مختلفی هستند که در آن‌ها گیاه پنج انگشت به تنهایی و یا به همراه ترکیبات گیاهی دیگر وجود دارد که این ترکیبات می‌توانند به تقویت اثر آن در اختلالات قاعدگی، علائم یاستگی و پیش از یائستگی کمک کند.

قرص آگنوگل، فمودین و قرص یا قطره ویتاگنوس از جمله محصولات حاوی عصاره گیاه پنچ انگشت هستند که در آن‌ها ترکیب دیگری وجود ندارد.

از دیگر محصولاتی که برای تقویت اثر گیاه پنج انگشت در آن از ترکیبات دیگری نیز استفاده شده است می‌توان به کپسول سیموگنوس اشاره نمود.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات پزشکان توصیه می‌کنند که محصولاتی استفاده شود که تنها حاوی گیاه ویتکس هستند.

ویدئو معرفی گیاه ویتکس

شما می توانید توضیحات خانم دکتر ضحا مرتضوی در مورد این گیاه شگفت انگیز را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

سخن پایانی

گیاه پنج انگشت یا ویتکس یک گیاه پرخاصیت برای زنان است که می‌تواند به درمان اختلالات قاعدگی و پیش از قاعدگی PMS و PMDD و انواع مشکلات رحم و تخمدان کمک کند. محصولات مختلفی از این گیاه در بازار دارویی ایران وجود دارد که در هر یک از آن‌ها میزان متفاوتی از ماده موثره گیاه پنج انگشت وجود دارد که همین امر سبب تمایز موارد مصرف و عوارض و احتیاطات مصرف آن‌ها شده است.

شما می‌توانید سوالات خود را در مورد گیاه ویتکس در پایین این مقاله و یا صفحات محصولات آن در داروخانه آنلاین مفیدطب با ما در میان بگذارید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

خرید قرص ویتاگنوس

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «خواص گیاه ویتکس برای درمان بیماری‌های زنان»

  1. سلام آیا همسرم داره از این گیاه استفاده میکنه برای بارداری آیا الان با این حال میشود تخم گذاری انجام داد یا باید بزاریم پس از اتمام مصرف گیاه؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای باردار شدن بانوانی که گیاه پنج انگشت مصرف می کنند، ممنوعیتی وجود ندارد. البته بعد از باردار شدن باید مصرف این گیاه قطع شود.
      ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برخی پزشکان معتقدند گیاه پنج انگشت می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد. به هر حال، باید با شروع بارداری مصرف این گیاه قطع شود.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام ممنون از مقاله های خوبتون
    گیاه ویتکس رو اشاره کردین که طبعش گرم و خشکه، برای رفع بلغم هم میشه استفاده کرد؟

    1. هرچیز که گرم و خشک باشد که قابل استفاده برای رفع بلغم نیست. برای تشخیص سو مزاج بلغم و درمان به پزشک طب سنتی مراجعه کنید.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع