قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است. در بسیاری از نوزادان و کودکان نیز برای تامین آهن جهت جلوگیری از کم خونی، از قطره های مکمل حاوی آهن استفاده می‌شود. آهن در بدن سنین پایین نقش کلیدی در رشد و نمو بدن دارد. دو تا از بهترین قطره های آهن موجود در بازار، قطره سیدرال گوچه و قطره لیپوزوفر بی اس کی است. بسیاری از والدین برای انتخاب قطره آهن مناسب از بین این دو سوال می‌کنند که قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر؟ در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به مقایسه سیدرال و لیپوزوفر می‌پردازیم. قبل از آن با نقش های آهن در بدن کودکان آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

نقش آهن در بدن کودکان

قبل از این که به پاسخ این سوال که قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر؟ بپردازیم، خوب است کمی با اثرات ترکیب اصلی این دو قطره یعنی آهن بپردازیم. آهن یکی از مهمترین ریزمغذی های ضروری برای بدن انسان از دوران جنینی و قبل از تولد تا آخر عمر است. این عنصر با اهمیت، در موارد حیاتی مانند توسعه مغز در کودک و در نتیجه توانایی شناختی او ایفای نقش می‌کند. مهمترین وظایف آهن در بدن عبارتند از:

  • جزء اصلی هموگلوبین در گلبول‌های قرمز به عنوان حامل اکسیژن
  • رشد و تکامل سیستم عصبی کودک
  • رشد تکامل شناختی و رفتاری
  • سلامت سیستم ایمنی

عواملی مانند وزن گیری آهسته کودک، پوست رنگ پریده، اشتهای کم، خوردن خاک (پیکا)، بروز مشکلات رفتاری و کج خلقی بالای کودک می‌تواند به معنای کمبود آهن او باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید، به متخصص اطفال مراجعه کنید.

پس از این که با نقش آهن در کودکان و علائم کمبود آن به طور خلاصه آشنا شدید، می‌توانیم به ویژگی‌های محصولات سیدرال و لیپوزوفر بپردازیم. ابتدا از این موضوع شروع می‌کنیم: آهنی که در قطره سیدرال گوچه و لیپوزوفر استفاده شده از نوع سوکروزومیال (نوعی از تکنولوژی لیپوزومال) است. در ادامه با این تکنولوژی بیشتر آشنا می‌شوید.

آهن لیپوزومال و سوکروزومیال چیست؟

در فناوری لیپوزومال و سوکروزومیال مولکول دارویی (در قطره سیدرال و لیپوزوفر، عنصر آهن) توسط پوشش دولایه‌ای فسفولیپیدی احاطه می‌شود. در واقع در فرمولاسیون آهن سوکروزومیال، پوشش فسفولیپیدی توسط یک لایه سوکروز استری احاطه می‌گردد. به عبارتی دیگر، یک لایه پوشش فسفولیپیدی و یک لایه سوکروز استری روی آهن قرار می‌گیرد. حال این دو لایه دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

لیپوزوم سیستمی است که می‌تواند وظیفه رساندن دارو در بدن (دارورسانی) را به نحوی خاص و موثر انجام دهد. در واقع، ساختار لیپوزوم شباهت زیادی به ساختار غشای سلول دارد و در این مکمل‌های آهن، عنصر آهن درون آن کپسوله می‌شود. این سیستم دارورسانی این قابلیت را دارد که مواد دارویی مختلفی را به هدف خاصی در بدن برساند. خواص زیست‌سازگاری، زیست‌تجزیه‌پذیری و میزان سمیت پایین لیپوزوم‌ها ویژگی‌های مهمی در این سیستم محسوب می‌شوند.

آهن لیپوزومال و سوکروزومیال در مقایسه با فرمولاسیون معمولی آهن، به افزایش جذب آهن توسط سلول های روده، افزایش سطح آهن در خون و جلوگیری از تحریک مخاطات می انجامد. مزیت دیگر این فرمولاسیون، بیشتر شدن تحمل آهن در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده و سلیاک است. به دلیل این که عنصر آهن موجود در مکمل، به طور مستقیم با بافت موکوسی سیستم گوارشی تماس نداشته و به راحتی توسط روده جذب می‌شود.

همچنین تکنولوژی سوکروزومیال باعث می‌شود که آهن موجود در قطره، رنگ دندان ها را تغییر ندهد و سیاه نکند و آسیب پذیری کمتری هم در برابر اسید و آنزیم های معده داشته باشد.

همانطور که کمی بالاتر گفته شد، تکنولوژی سوکروزومیال حتی پوششی اضافه (لایه سوکروز استر) نسبت به لیپوزومالِ یک لایه دارد و به طور پیشرفته‌تر و موثرتری، هم عوارض کمتر و هم جذب بهتری ایجاد می‌کند و طعم فلزی آهن را نیز در محصول ایجاد نمی‌کند.

در بخش بعد به معرفی جداگانه قطره سیدرال و لیپوزوفر می‌پردازیم و سپس به سوال اصلی مقاله یعنی قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر پاسخ می‌دهیم.

معرفی قطره سیدرال

قطره آهن سیدرال گوچه مکملی غذایی حاوی آهن روکش شده با تکنولوژی سوکروزومیال است که به تامین آهن مورد نیاز بدن کودکان کمک می‌کند و برای درمان کم خونی فقر آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. جذب بالا، کاهش عارضه گوارشی و ناراحتی معده و عدم سیاه کردن دندان از ویژگی‌های مثبت این قطره آهن است. فرآورده سیدرال فاقد گلوتن است.

هر بسته قطره سیدرال حاوی بطری ۳۰ میلی لیتری به همراه ساشه ۱.۹ گرمی است. سیدرال ساخت ایران تحت لیسانس جونیا فارما – ایتالیا می‌باشد.

قبل از مصرف سیدرال لازم است یک مرحله آماده سازی انجام شود. پودر موجود در ساشه را به بطری اضافه کنید، درب آن را ببندید و خوب تکان دهید. قبل از هر بار مصرف قطره آهن، بطری آن را به خوبی تکان دهید.

در هر میلی لیتر قطره سیدرال، ۷ میلی گرم آهن وجود دارد و برای کودکان از بدو تولد تا ۳ سالگی مناسب می‌باشد. مقدار مصرف این قطره، ۱۰ قطره در روز و یا طبق دستور پزشک انجام شود. نحوه استفاده از قطره آهن سیدرال به این صورت است که به طور مستقیم در دهان کودک چکانده شود و یا با مقداری آب مخلوط شود و سپس مصرف گردد.

خرید قطره آهن سیدرال

معرفی قطره لیپوزوفر

قطره آهن لیپوزوفر بنیان سلامت کسری مکمل آهن لیپوزومال دو لایه یعنی همان سوکروزومیال است. این قطره به عنوان مکمل غذایی حاوی آهن برای تامین نیاز روزانه آهن نوزادان و کودکان و پیشگیری از فقر آهن و آنمی ناشی از فقر آهن در کودکان کاربرد دارد. لیپوزوفر فاقد عوارض گوارشی شایع آهن، طعم بد و خاصیت سیاه کردن دندان ها است. این قطره، با طعم تافی تولید شده است.

آهن به فرم لیپوزومال که در قطره آهن لیپوزوفر وجود دارد، تداخل کمتری با غذا دارد و می توان آن را با فرآورده‌های لبنی مصرف کرد.

در هر بسته قطره لیپوزوفر یک بطری ۳۰ میلی‌لیتری حاوی مکمل آهن می‌باشد. شرکت بنیان سلامت کسری تولید کننده این محصول است.

میزان مصرف روزانه یک میلی لیتر یعنی ۷ میلی گرم آهن و یا طبق دستور پزشک است. این محصول نیز در کودکان تا ۳ سالگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خرید قطره آهن لیپوزوفر

قطره آهن سیدرال بهتر است یا لیپوزوفر؟

در بخش‌های قبل با تکنولوژی ساخت ترکیبات موجود در سیدرال و لیپوزوفر آشنا شدید و شرحی از مشخصات هر کدام از این محصولات را خواندید. بر اساس این اطلاعات، سوال قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر؟ را می‌توانیم به صورت مختصر و مفید این گونه پاسخ بدهیم: قطره آهن سیدرال و لیپوزوفر دو تا از بهترین مکمل‌های آهن مخصوص کودکان تا سه سالگی هستند. این دو محصول از تکنولوژی مشابهی در فرمولاسیون آهن خود استفاده کرده اند و هر دو دارای سیستم دارورسانی لیپوزومال دو لایه (سوکروزومیال) در اطراف آهن هستند. این تکنولوژی نسبت به فرمولاسیون معمولی آهن در جذب بیشتر آهن و عوارض گوارشی کمتر تاثیر چشمگیری دارد. همچنین این دو محصول دندان ها را سیاه نمی‌کنند و طعم بدی ندارد.

با این حال قطره آهن سیدرال و لیپوزوفر تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که در جدول مقایسه این دو محصول مشاهده می‌کنید.

جدول مقایسه قطره آهن سیدرال و لیپوزوفر

جدول مقایسه قطره سیدرال و لیپوزوفر
نام محصول قطره آهن سیدرال گوچه قطره آهن لیپوزوفر 
کشور سازنده ایران تحت لیسانس جونیا فارما – ایتالیا ایران
حجم ۳۰ میلی لیتر ۳۰ میلی لیتر
طعم ذکر نشده تافی
تکنولوژی در فرمول آهن سوکروزومیال سوکروزومیال
مقدار آهن در هر میلی لیتر ۷ میلیگرم ۷ میلیگرم
سن استفاده بدو تولد تا سه سالگی بدو تولد تا سه سالگی
آماده سازی اولیه دارد (حل کردن پودر ساشه در بطری) ندارد
ویژگی های دیگر فاقد گلوتن
محتویات جعبه بطری محصول + ساشه حاوی آهن + قطره چکان بطری محصول + قطره چکان مدرج
قیمت (خرداد ۱۴۰۲) قیمت قطره آهن سیدرال:  ۱۴۱,۷۰۰ قیمت قطره آهن لیپوزوفر: ۷۶,۳۰۰

می‌توان به طور شاخص‌تری به دو نکته در موضوع مقایسه قطره لیپوزوفر و قطره سیدرال اشاره کرد. سیدرال قبل از مصرف نیاز به آماده سازی اولیه دارد و این موضوع ممکن است درصد کسانی که به اشتباه این کار را انجام نمی‌دهند و به درستی از محصول استفاده نمی‌کنند، بالا ببرد. در صورت عدم انجام آماده سازی، این مکمل فایده خاصی برای کودک ندارد (ساشه حاوی آهن محصول است). بنابراین در ابتدا استفاده از سیدرال، توجه بیشتری نسبت به قطره لیپوزوفر می‌طلبد.

مورد دوم، فاقد گلوتن بودن قطره سیدرال گوچه است.

برای پاسخ به سوال قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر؟ می‌توانید به موارد ذکر شده، بودجه و میزان پذیرش کودک (ممکن است برای کودک شما، طعم یک محصول نسبت به دیگری خوشایندتر باشد) توجه کنید. همچنین از تجربیات و نظرات مصرف کنندگان دیگر درباره سیدرال و لیپوزوفر و توصیه پزشک هم استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله با توضیح درباره فرمولاسیون موجود در سیدرال و لیپوزوفر و معرفی مجزای دو محصول و مقایسه آن‌ها، سعی کردیم به سوال قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر؟ پاسخ دهیم.

شما می‌توانید هر دوی این محصولات را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی خریداری کنید و به سرعت در محل مورد نظر تحویل بگیرید. همچنین انواع دیگر قطره آهن در این داروخانه اینترنتی موجود و قابل خریداری است.

مشاهده و خرید انواع قطره آهن

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قطره سیدرال گوچه چه موقع است؟

قطره آهن سیدرال گوچه در هر زمان از روز می‌تواند استفاده شود.

ترکیبات سیدرال گوچه چیست؟

محتویات دارویی سیدرال حاوی آهن سوکروزومیال است. به ازای یک میلی لیتر قطره، ۷ میلی گرم آهن در این محصول وجود دارد. سیدرال فاقد گلوتن می‌باشد.

قطره لیپوزوفر ایرانیه یا خارجی؟

قطره خوراکی آهن لیپوزوفر یک محصول باکیفیت ساخت ایران و شرکت بنیان سلامت کسری است.

قطره لیپوزوفر برای چه سنی مناسب است؟

قطره لیپوزوفر بی اس کی برای کودکان از بدو تولد تا ۳ سالگی قابل استفاده است.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «قطره آهن سیدرال بهتره یا لیپوزوفر؟»

  1. سلام برای برای من که خیلی فقرآهن دارم درر آ زمایش پایین بوده چه پیشنهادی دارید بیست هشت ساله هستم باتشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط