ویتامین‌ های ضد استرس و اضطراب
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ویتامین‌ های ضد استرس و به طور کلی ریزمغذی‌های موثری وجود دارند که می‌توانند در بهبود خلق و خوی شما موثر باشند. آیا به دلیل مشغله‌های کاری، مشکلات خانوادگی، مسائل اقتصادی و… دچار اضطراب و نگرانی‌های کنترل نشده هستید؟ برای حل این مشکل، چه کار‌هایی انجام داده‌اید؟

از آنجایی که اصلاح رژیم غذایی، می‌تواند در کاهش اضطراب موثر باشد، مقاله‌ای از مجله سلامت مفید طب را به معرفی ویتامین‌ های ضد استرس اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید تا انواع ویتامین‌ها و مینرال‌های مفید برای بهبود خلق و خو را نام ببریم.

کدام ریزمغذی‌ها، ضد استرس هستند؟

بعضی ریزمغذی‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر میزان اضطراب، وضعیت خلق و خو، تمرکز و… تاثیر دارند. می‌توان گفت این مواد، در ساخت یا ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها نقش داشته، به صورت زنجیره‌وار بر عملکرد مغزی ما اثر می‌گذارند.

می‌خواهیم در ادامه مطالب، مهم‌ترین ویتامین‌ های ضد استرس را نام ببریم. همچنین تعدادی از مینرال‌ها و ریزمغذی‌های سودمند در این زمینه را بررسی خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

تعدادی از ویتامین‌های گروه B

بعضی ویتامین‌های گروه B برای بهبود عملکرد مغزی انسان مفید هستند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که ویتامین B1، ماده‌ای مهم برای کاهش استرس و بهبود خلق و خو بوده که خوشبختانه در بسیاری غذاها موجود است. همچنین ویتامین B3، B9 و B12 در بهبود عملکرد مغز و سیستم اعصاب نقش کلیدی ایفا می‌کنند. مصرف این ۳ ویتامین برای ارتقا سطح سلامت مغز در تمام سنین، توصیه می‌شود.

ویتامین‌های گروه B در بسیاری مواد غذایی وجود دارند. برای مثال گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، تخم مرغ، کلم، انواع آجیل و… منابع مهمی برای تامین ویتامین‌های گروه ب تلقی می‌شوند. با این حال می‌توانید برای بهره‌مندی بیشتر از ویتامین‌ های ضد استرس (مانند ویتامین‌های گروه ب) مکمل‌های غذایی مناسب نیز مصرف کنید.

ویتامین های ضد استرس ویتامین b
گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، تخم مرغ، کلم، انواع آجیل و… منابع مهمی برای تامین ویتامین‌های گروه ب تلقی می‌شوند.

ویتامین C

اغلب مخاطبان محترم، ویتامین C را به عنوان ریزمغذی برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی شناخته‌اند. حال اجازه بدهید شما را با یکی دیگر از فواید ویتامین C آشنا کنیم. ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است، به همین سبب می‌تواند در تنظیم سطح هورمون کورتیزول در بدن موثر باشد. افزایش هورمون کورتیزول در بدن، موجب افزایش استرس، بیقراری و عوارض پرشمار دیگری می‌گردد. بنابراین با تامین ویتامین C به میزان کافی، گام مهمی در کاهش کورتیزول و به دنبال آن کاهش استرس، برداشته‌اید.

حال متوجه شدیم، ویتامین C یکی دیگر از ویتامین‌ های ضد استرس است. این ریزمغذی مفید را با مصرف مرکبات، سیب زمینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و… برای بدن تامین نمایید. از آنجایی که ویتامین C در اثر حرارت یا گذر زمان از بین می‌رود، مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین C پیشنهاد می‌گردد.

ویتامین E

درباره فواید ویتامین E بسیار شنیده‌ایم که در سلامت پوست و مو موثر است. این ویتامین در حفظ دیواره سلول، نقش مهمی داشته و برای بقای آن ضروری تلقی می‌گردد. از آنجایی که ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدان است، در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن، مفید واقع می‌شود. وقتی دچار استرس می‌شویم، فعل و انفعلاتی در بدن ما رخ می‌دهد که نهایتا سبب افزایش رادیکال‌های آزاد می‌گردد. با این حساب به کمک ویتامین E با عوارض استرس به شکل بهتری مقابله می‌کنیم.

ویتامین E در غذاهایی مانند جگر، انواع بادام، تخمه آفتابگردان، آووکادو، کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای قرمز، اسفناج و… موجود است. اغلب مولتی ویتامین‌ها نیز حاوی ویتامین E هستند. پس این ریزمغذی را در مجموعه ویتامین‌ های ضد استرس به یاد داشته باشید.

ویتامین‌ های ضد استرس ویتامین e
ویتامین E در غذاهایی مانند جگر، انواع بادام، تخمه آفتابگردان، آووکادو، کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای قرمز، اسفناج و… موجود است.

ویتامین D

ویتامین D برای رشد و استحکام استخوان‌ها، سلامت دندان‌ها و بهبود عملکرد مغز جز ریزمغذی‌های ضروری بدن محسوب می‌شود. میزان کافی از منابع این ویتامین در بدن به سلامت مغز کمک می‌کند، به همین دلیل می‌تواند در کاهش استرس نیز مفید باشد. مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی، با کمبود ویتامین D مواجه‌اند. می‌توان چنین برداشت کرد که کمبود ویتامین D، ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

با توجه به اهمیت ویتامین D برای سلامت روحی، تصمیم گرفتیم این ماده را نیز در مجموعه ویتامین‌های ضد استرس به شما معرفی کنیم. ویتامین D در غذاهایی مانند ماهی تن، ماهی ساردین، ماهی سالمون، جگر گاو و لبنیات وجود دارد. مهم‌ترین منبع برای تامین ویتامین D بدن، قرار گرفتن در برابر تابش مستقیم نور خورشید است. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و سایر عوارض، از پزشک در این زمینه راهنمایی بخواهید. همچنین مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین D را فراموش نکنید.

حال که مهم‌ترین ویتامین‌ های ضد استرس را نام بردیم، می‌خواهیم محصولی کاربردی که حاوی ریزمغذی‌های مفید برای کاهش استرس است به شما معرفی کنیم. قرص سیمواسترس علاوه بر تمام ویتامین‌های ضد استرس، دارای مینرال ها، ریزمغذی‌ها و عصاره‌های گیاهی آرامش بخش است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر یا خرید این محصول روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص سیمو استرس

منیزیم

در بخش‌های قبلی درباره ویتامین‌ های ضد استرس صحبت کردیم، حال به یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مفید در این زمینه هم اشاره خواهیم کرد. منیزیم مینرالی است که برای بهبود عملکرد مغز و سیستم اعصاب مرکزی کاربرد دارد. به عبارتی سیستم اعصاب، برای انتقال پیام‌های عصبی به منیزیم وابسته است.

برای تامین این ماده معدنی می‌توانید غذاهایی مانند بادام هندی، انواع حبوبات، برنج قهوه‌ای و آووکادو مصرف کنید. همچنین بعضی مکمل‌های غذایی حاوی میزان قابل توجهی منیزیم هستند، اگر با کمبود این مینرال مواجه شده‌اید از این مکمل‌ها غافل نشوید. ما قرص سیترا مگ ب ۶ را پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر منیزیم، مقادیری ویتامین ب ۶ نیز در آن وجود دارد.

خرید قرص سیترا مگ ب ۶

امگا ۳

علاوه بر تمام ویتامین‌ های ضد استرس و مینرال‌هایی که می‌توانند در راستای کاهش اضطراب مفید باشند، به ریزمغذی‌هایی مانند امگا ۳ نیز اشاره می‌کنیم. امگا ۳ نوعی اسید چرب غیر اشباع است که در بسیاری فرآیندهای حیاتی بدن ما، نقش مهمی ایفا می‌نماید. امگا ۳ برای ساخت هورمون سروتونین لازم است. وقتی سطح کافی از سروتونین در مغز ترشح شده باشد، ریسک ابتلا به افسردگی کاهش می‌یابد. به همین دلیل امگا ۳ در کاهش استرس و بیقراری نیز مفید واقع می‌شود.

امگا ۳ در غذاهایی مانند روغن ماهی و جلبک دریایی وجود دارد. از آنجایی که ممکن است این خوراکی‌ها در رژیم غذایی همگان نباشد، مصرف مکمل‌های حاوی امگا۳ پیشنهاد می‌شود. امگا پلاس پیشنهاد ما به عنوان یکی از بهترین مکمل‌های غذایی حاوی امگا ۳ است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره امگا پلاس یا خرید محصول روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید امگا پلاس

ویتامین‌های ضد استرس تا چه میزان تاثیر دارند؟

ویتامین‌ های ضد استرس یا تمام مینرال‌ها و ریزمغذی‌هایی که در این زمینه معرفی کردیم، می‌توانند در کاهش اضطراب موثر باشند. به یک نکته مهم توجه کنید: مکمل‌های غذایی برای پیشگیری یا درمان بیماری‌ها تجویز نمی‌شوند، بلکه می‌توانند در ارتقا سطح سلامت مفید باشند. نتیجه می‌گیریم برای درمان اضطراب، بیقراری و کاهش استرس علاوه بر مکمل‌های غذایی، باید به پزشک مراجعه کنیم یا جلسات روانکاوی را پیگیری نماییم.

ویتامین‌های ضد اضطراب
برای درمان اضطراب، بیقراری و کاهش استرس علاوه بر مکمل‌های غذایی، باید به پزشک مراجعه کنیم یا جلسات روانکاوی را پیگیری نماییم.

تامین ریزمغذی‌های ضروری برای بدن، تنها یک رکن از نیازمندی‌های حفظ سلامت روان است. آموزش مهارت‌های شخصی و اجتماعی، ورزش منظم و مراجعه به پزشک متخصص در صورت لزوم، ارکان دیگری هستند که برای سلامت روان به آن‌ها نیاز داریم.

روش‌های ساده برای کاهش استرس

در صورتی که استرس باعث کم خوابی، کم اشتهایی، پرخاشگری، پرخوری، نشانه‌های افسردگی و… شده است باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. در غیر این صورت، اگر استرس در وجود شما به شکل اختلال جدی در نیامده و زندگیتان را مختل نمی‌کند، می‌توانید از روش‌های ساده و موثر برای بهبود این مشکل کمک بگیرید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • ورزش‌های گروهی
  • طبیعت گردی
  • نوشیدن دمنوش‌های آرامش بخش
  • شنیدن موسیقی مورد علاقه
  • مدیتیشن و یوگا
  • نوشیدن آب
  • تمرین‌های تنفس
  • شنا
  • محدود کردن میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • عدم پیگیری دائمی اخبار روز
  • و…

جمع بندی

در مطالبی که جمع آوری کرده بودیم، با تعدادی از مهم‌ترین ویتامین‌ های ضد استرس و سایر ریزمغذی‌های مفید در این زمینه آشنا شدید. شاید در بسیاری موارد، خود را برای کاهش بازدهی کاری، پرخاشگری و… سرزنش کرده باشید اما باید بدانید همواره راه حلی وجود دارد. می‌توانید با خود شناسی، تکنیک‌های حفظ آرامش، اصلاح سبک زندگی و… این مشکلات را تا میزان زیادی برطرف کنید. چنانچه احساس می‌کنید به سبب استرس، اختلالاتی در روند زندگی شما ایجاد شده، برای درمان دقیق و تخصصی به پزشک مراجعه نمایید. سلامت روان به اندازه سلامت جسم، حائز اهمیت است.

برای تهیه انواع داروهای گیاهی ضد افسردگی و اضطراب داروخانه اینترنتی مفید طب را پیشنهاد می‌کنیم. مشاوره آنلاین و تخصصی داروسازان این مجموعه، به شما کمک می‌کند بهترین محصولات را انتخاب کنید و به سهولت چند کلیک خریداری نمایید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره