ریزش مو در نوجوانی چه دلایلی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

ریزش مو در نوجوانی مشکلی نسبتا شایع است که می‌تواند برای نوجوانان دختر و پسر اتفاق بیفتد. این مسئله در بسیاری از مواقع، برای افراد و خانواده‌هایشان باعث نگرانی و ناراحتی می‌شود. گرچه تغییرات هورمونی در نوجوانی ممکن است به ریزش مو منجر شود، اما این مشکل به دلایل دیگری از جمله عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها و عوامل روانشناختی هم رخ می‌دهد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، به بررسی علل ریزش مو در نوجوانی و راهکارهای درمانی آن خواهیم پرداخت. سپس، دو نمونه از انواع بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو را که ممکن است در شرایطی، در رفع ریزش مو تاثیر مثبت داشته باشند، معرفی می‌کنیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از ریزش مو در نوجوانی داشته باشید و راه‌های مختلفی را که برای مقابله با این مشکل پیشنهاد می‌شود، بشناسید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل ریزش مو در نوجوانی پسران و دختران

ریزش مو در نوجوانی می‌تواند ممکن است به خاطر عوامل مختلفی رخ دهد:

  • تغییرات هورمونی: در دوره نوجوانی، تغییرات هورمونی بسیار شدید است. افزایش سطح هورمون آندروژن در بدن می‌تواند به ریزش مو منجر شود.
  • تغذیه نامناسب: داشتن رژیم غذایی غیر متنوع و کمبود مواد مغذی می‌تواند سبب آسیب به سلامت موها شده و ریزش آن‌ها را تسریع کند.
  • استفاده از محصولات شیمیایی: استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی مو مانند رنگ مو و شامپوهای حاوی مواد شیمیایی مضر، می‌تواند به ضعف و ریزش موها منجر شود.
  • تنش و استرس: تنش‌های روحی و استرس می‌تواند در ریزش مو در نوجوانان مؤثر باشند.

معمولا عوامل گفته‌شده در ریزش مو می‌توانند دخیل باشند، اما در ادامه توضیحات بیشتر درباره این علل و دیگر علل محتمل ریزش مو در نوجوانان صحبت می‌کنیم:

ریزش مو به خاطر تغییرات هورمونی

بلوغ می‌تواند در ریزش موی نوجوانان موثر باشد. این مرحله از زندگی، تغییراتی در سطح هورمون‌ها ایجاد می‌کند که ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارد. ریزش مو الگویی که شایع‌ترین علت ریزش مو در نوجوانی دختران و پسران است، می‌تواند بلافاصله پس از بلوغ شروع شده و در طول زمان پیشرفت کند.

ریزش مو به دلیل کمبود مواد مغذی

کمبود تغذیه به معنای عدم دریافت تغذیه مناسب است که ممکن است ناشی از عدم مصرف غذای کافی، مصرف غذا به مقدار زیاد، یا عدم دریافت تعادل صحیحی از مواد مغذی باشد. عدم دسترسی به غذا، عدم تعادل تغذیه‌ای، اختلالات تغذیه‌ای یا بیماری‌های گوارشی برخی از عوامل احتمالی ایجاد کننده کمبود مواد مغذی هستند.

کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به ریزش مو شود، به خصوص ریزمغذی‌های زیر:

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • روی
  • ویتامین C
  • آهن
  • نیاسین
  • ویتامین D
  • بیوتین
  • اسید فولیک
  • سلنیوم
ویتامین ها و مواد معدنی
کمبود مواد مغذی مانند زینک، آهن و ویتامین‌های گروه B می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

ژنتیک

ریزش موی آندروژنیک، یک شکل ژنتیکی از ریزش مو است که با عنوان ریزش مو با الگوی زنانه یا ریزش مو با الگوی مردانه شناخته می‌شود. این شکل ریزش مو به صورت قابل پیش‌بینی اتفاق می‌افتد.

در مردان، معمولاً به صورت عقب رفتن خط مو به شکل M، V یا U و کچلی تدریجی در ناحیه تاج (بخش بالایی سر در پشت راس) اتفاق می‌افتد. زنان معمولاً کم شدن مو را در بخشی از موهایشان مشاهده می‌کنند.

ریزش موی الگویی معمولاً در بزرگسالی شروع می‌شود، اما ممکن است در دوران نوجوانی هم شروع شود. این نوع ریزش مو در نوجوانان رایج نیست، اما میزان شیوع آن در حال حاضر مشخص نیست.

احتمال ریزش موی الگویی در صورت وجود عضو خانواده شما که آن را تجربه کرده است، بیشتر می‌شود.

آلوپسیا آره آتا

آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه‌ای یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو در قطعاتی از بدن و سر می‌شود.

بیماری‌های خود ایمنی زمانی به وجود می آیند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول‌های سالم بدن را به عنوان تهدید خارجی تلقی کند. در آلوپسیا آره آتا، سیستم ایمنی بدن به مکان‌های رشد موها حمله می‌کند. ممکن است ریزش مو در ناحیه‌های مختلفی مانند پوست سر، ابروها، مژه‌ها یا بدن مشاهده شود.

آلوپسیا آره آتا حدود ۲ درصد جمعیت را در بازه ای در طول زندگی‌شان تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر مردم آن را قبل از سن ۳۰ سال تجربه می‌کنند و ممکن است از دوران کودکی شروع شود.

بیماری‌های تیروئید

بیماری‌های تیروئید که منجر به تولید کم یا تولید زیاد هورمون‌های تیروئید می‌شوند، ممکن است باعث ریزش مو یا شکنندگی مو شوند.

ریزش موی ناشی از بیماری تیروئید معمولا به صورت کم شدن یکنواخت مو در سر بروز پیدا می‌کند. ریزش مو در افراد مبتلا به بیماری شدید یا مداوم تیروئید، رایج‌تر است. معمولا با درمان مناسب، موهایی که ریخته است، مجدداً رشد می‌کند.

بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که بر اثر حمله سیستم ایمنی بدن شما که به بافت‌ها و اعضا بروز می‌یابد. این بیماری می‌تواند علائمی مانند درد مفاصل، خستگی، راش پروانه‌ای شکل و ریزش مو ایجاد کند.

افراد مبتلا به لوپوس ممکن است کم شدن مو را به طور تدریجی تجربه کنند. موی کم شده، هم ممکن است مجدد رشد کند و هم رشد نکند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک مشکل شایع در زنان است که منجر به افزایش سطح هورمون آندروژن (هورمون جنسی مردانه) می‌شود.

تولید هورمون‌هایی مانند تستوسترون در زنان کاملاً طبیعی است. اما وقتی این هورمون ها بیش از حد تولید می‌شوند، می‌تواند منجر به علائمی مانند مشکلاتی در دوره‌های قاعدگی، آکنه و کاهش و ریزش مو شود.

درمان عدم تعادل هورمونی در بدن می‌تواند منجر به رشد مجدد مو شود.

برخی از داروها و روش های درمانی

تعدادی از داروها و روش‌های درمانی ممکن است منجر به ریزش مو شوند. برخی از مثال‌ها عبارتند از: داروهای ضد جوش، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای فشار خون، داروهای ضداعتیاد و شیمی درمانی.

رنگ کردن و استفاده از مواد شیمیایی

استفاده مکرر از مواد شیمیایی برای رنگ کردن مو یا انجام درمان‌های شیمیایی روی موها، می‌تواند به موها آسیب رسانده و باعث افزایش شکنندگی آن‌ها شود. این اعمال معمولا ریشه مو را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و معمولاً پس از قطع درمان، موها احتمالاً دوباره رشد خواهند کرد.

عواملی مثل کلر موجود در استخرهای شنا، دکلره کردن موها و در معرض حرارت بیش از حد بودن مو نیز می‌توانند عواملی باشند که به ریزش مو در نوجوانی و در زمان‌های دیگر، منجر شوند.

دلایل دیگر ریزش مو در نوجوانی

  • آلوپسیای کششی: این نوع ریزش مو به دلیل کشیده شدن مکرر موها به خاطر محکم بستن آن و استایلینگ خشن مو رخ می‌دهد. ریزش مو معمولاً در امتداد خط مویی ایجاد می‌شود و اگر در مراحل ابتدایی مداخله شود، قابل برگشت است.
  • تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی: این اختلال روانی است که شخص در آن نیاز غیرقابل کنترلی به کشیدن و کندن موی خود حس می‌کند. علائم معمولاً در سن ۱۰ تا ۱۳ سالگی ظاهر می‌شوند.
  • کرم حلقوی مو: این نوع ریزش مو که به کچلی قارچی سر نیز شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث ایجاد منطقه هایی از کچلی در پوست سر که همراه با خارش است، شود. در برخی موارد، این عفونت می‌تواند منجر به التهابی شود که منجر به ایجاد جای زخم و ریزش موی شما شود.
  • تلوژن افلوویوم: تلوژن افلوویوم یک نوع ریزش موی موقتی است که باعث ریزش بیش از حد موها می‌شود. استرس، بیماری، زایمان یا از دست دادن وزن برخی از علت های احتمالی این نوع ریزش مو است.
ریزش مو کششی
ریزش مو کششی به دلیل کشیده شدن مکرر موها به خاطر محکم بستن آن و استایلینگ خشن مو رخ می‌دهد.

درمان ریزش مو در نوجوانی چگونه است؟

برای درمان ریزش مو در نوجوانی، معمولا مراقبت‌های زیر می‌توانند مفید باشند:

  1. مراقبت از موها: استفاده از محصولات ملایم و طبیعی برای شستشوی مو و اجتناب از سشوار داغ موها می‌تواند به حفظ سلامت موها کمک کند. همچنین عدم محکم بستن موها در جلوگیری از ریزش موی آلوپسیای کششی تاثیرگذار است.
  2. تغذیه مناسب: مصرف غذاهای سالم و متنوع، شامل میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی حاوی پروتئین و ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند به تقویت موها و کاهش ریزش آن‌ها کمک کند.
  3. کاهش استرس: تمرینات آرامش بخش مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش، تکنیک‌های تنفس و همچنین استفاده از روش‌های مدیریت استرس می‌تواند به کاهش ریزش مو در نوجوانان کمک کند.
  4. مراجعه به پزشک: در صورتی که ریزش مو به طور جدی و پیوسته ادامه دارد، مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو را توصیه می‌کنیم. پزشک ممکن است بررسی‌های بیشتری انجام دهد و داروها یا روش‌های درمانی دیگری را توصیه کند.

در جدول زیر، راهکارهای درمانی برای ریزش مو در نوجوانی را که ممکن است پزشک پیشنهاد کند، مشاهده می‌کنید:

علت ریزش مو راهکارهای درمانی
تغییرات هورمونی مراقبت از مو، تغذیه مناسب، مدیریت استرس
تغذیه نامناسب رفع کمبود تغذیه ای با داشتن رژیم غذایی متنوع و سالم، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و ویتامین‌ها و مواد معدنی و مکمل ها
تنش و استرس انجام تمرینات آرامش بخش، تکنیک‌های تنفس، ورزش، مدیتیشن
سندرم تخمدان پلی کیستیک داروهای کنترل تولید هورمون تخمدان، متفورمین، اسپیرونولاکتون، کلومیفن، جراحی
بیماری لوپوس  اجتناب از آفتاب، تغذیه سالم، کاهش استرس، استراحت کافی
ژنتیکی ماینوکسیدیل، فیناستراید، اسپیرونولاکتون، PRP
تلوژن افلوویوم داشتن تغذیه سالم، کاهش استرس، PRP، مصرف مکمل‌های مو
مصرف داروها تنظیم دوز دارو، تغییر دارو
استفاده از محصولات شیمیایی استفاده از محصولات ملایم و طبیعی برای مو، اجتناب از مواد شیمیایی مضر

توجه کنید که راهکارها و داروهای گفته‌شده برای ریزش مو در نوجوانی لازم است با تشخیص پزشک به کار رود.

بهترین مکمل ها برای ریزش مو در نوجوانی

در صورتی که ریزش مو در نوجوانی ناشی از کمبود مواد مغذی باشد، مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مخصوص رشد و درمان ریزش مو با درمان کمبودها می‌توانند به رفع ریزش مو کمک کنند. همچنین بدانید که اگر ریزش مو از نوع تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) باشد، پس از مدتی خود به خود برطرف میشود و موهای ریخته مجدد می رویند؛ اما مصرف مکمل ها این فرآیند را می‌توانند تقویت و تسریع کنند.  اغلب این گونه مکمل‌ها که در چنین شرایطی استفاده می‌شوند، حاوی مواد مغذی زیر هستند:

  • بیوتین: بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که برای سلامت مو بسیار اهمیت دارد. مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین می‌تواند به تقویت موها و کاهش ریزش آنها کمک کند.
  • روی (زینک): زینک یکی از مواد معدنی ضروری برای سلامت موها است و مصرف مکمل‌های حاوی روی می‌تواند فرآیند رشد مو را به خوبی تقویت کند.
  • آهن: کمبود آهن می‌تواند به ریزش مو منجر شود. در صورت تشخیص کمبود آهن، مصرف مکمل‌های حاوی آهن می‌تواند به بهبود وضعیت موها کمک کند.
  • اسید فولیک: اسید فولیک یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامت موها است و مصرف مکمل‌های حاوی اسید فولیک می‌تواند به تقویت موها و کاهش ریزش آنها کمک کند.
  • روغن ماهی: اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن ماهی وجود دارند، می‌توانند به سلامت موها کمک کنند و ریزش مو را کاهش دهند.

لازم به ذکر است که  که مصرف مکمل‌ها تنها یک قسمت از درمان ریزش مو در نوجوانی است و باید از سایر راهکارها مانند مراقبت از موها، تغذیه مناسب و کاهش استرس نیز استفاده کنید.

در ادامه با دو تا از بهترین قرص های ریزش مو که می‌توان برای تقویت موها و رفع کمبودها از آن‌ها بهره‌مند شد، آشنا می‌شوید :

قرص پریوتین نوتراکس

قرص پریوتین یکی از بهترین مکمل ها برای ریزش مو در نوجوانی و بزرگسالی است. این محصول فاقد سویا ،شیر ،گندم ،گلوتن تخم مرغ هرگونه شیرین کننده و نگهدارنده بوده و با ترکیبات ویژه ای که دارد، میتواند به درمان ریزش مو، تقویت موها و حفظ سلامت و شادابی ناخن و پوست کمک کند. ترکیبات قرص پریوتین نوتراکس به شکل زیر است:

  • بیوتین (Biotin)
  • ال-سیستین (Cystine)
  • Millet Extract
  • کلسیم پانتوتنات Vitamin B

استفاده از قرص پریوتین برای نوجوانان بالای ۱۴ سال مجاز اعلام شده‌است.

نحوه مصرف این قرص روزانه دو عدد کپسول به مدت ۳ الی ۶ ماه یا طبق دستور پزشک همراه با غذا و یک لیوان آب می‌باشد. در صورت لزوم این مکمل می‌تواند به مدت یکسال مصرف گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص پریوتین و خرید این محصول، میتوانید لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب را مشاهده کنید:

مشاهده و خرید قرص پریوتین

قرص پریوتین نوتراکس

قرص المان سیمرغ

قرص المان (elman) یک مکمل تغذیه‌ای برای تقویت پوست، مو و ناخن ها است. ویتامین ها و آمینو اسیدهای موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی، کاهش ریزش مو و شکنندگی موها کمک می‌کند. این محصول با ترکیبی موثر از مواد مغذی مورد نیاز بدن تهیه شده تا کمبودهای تغذیه‌ای ما را برطرف کند و شادابی و سلامت را به پوست و موها بازگرداند.

ترکیبات قرص المان سیمرغ شامل موارد زیر است:

  • ویتامین ها: B1، B2، B3، B6، B5، B12، C، E، بیوتین (B7) و فولیک اسید (B9)
  • مواد معدنی: آهن، کلسیم، منیزیم، زینک، سلنیوم، کولین و اینوزیتول
  • آمینو اسیدها: پارا آمینو بنزوئیک اسید، آل متیونین، آل سیستئین

وجود آنتی اکسیدان های موثری مانند ویتامین های C و E به رفع التهاب های پوست سر و عناصری مانند زینک و آهن به تقویت خون رسانی و اکسیژن رسانی به فولیکول موها کمک می کند. این فرآیندها سبب رفع ریزش مو و تقویت موها خواهد شد.

استفاده از قرص المان برای نوجوانان بالای ۱۲ سال مجاز است. روش مصرف آن روزانه یک عدد و یا طبق دستور پزشک می‌باشد.

برای این که درباره قرص المان سیمرغ بیشتر بخوانید و همچنین در صورت نیاز آن را تهیه کنید، به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص المان

قرص المان سیمرغ

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط