بهترین قرص برای درمان شقاق مقعدی

بهترین قرص برای درمان شقاق مقعدی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بیماری شقاق مقعدی که در اغلب موارد بر اثر یبوست ایجاد می‌شود، از جمله بیماری‌های رایج مقعدی است. افراد زیادی از این عارضه رنج می‌برند، چرا که در نقطه حساسی از بدن، درد، سوزش و خونریزی ایجاد می‌کند. با اینکه شقاق مقعدی در صورت خفیف بودن علائم، مشکلی جدی برای فرد به وجود نمی‌آورد، در صورتی که مکرر اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث شرایطی غیر قابل تحمل شود. به همین دلیل درمان هر چه سریع‌تر آن جهت جلوگیری از مزمن شدن بیماری اهمیت بالایی دارد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب روش‌های درمانی موجود برای این بیماری را بررسی کرده و دو قرص برای درمان شقاق مقعدی به شما معرفی می‌کنیم.

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق یا فیشر (Anal Fissure) یکی از انواع بیماری‌های مقعدی است که به صورت یک شکاف یا ترک باریک در دیواره مقعد و اطراف آن رخ می‌دهد. اصلی‌ترین علت ایجاد شقاق مقعدی، وارد آمدن فشار به این ناحیه در اثر عوامل مختلف است که مهم‌ترین آن‌ها یبوست می‌باشد. از آنجایی که در قسمت مقعد، تمرکز گیرنده‌های عصبی بسیار بالا است، هنگام بروز هر نوع از هم گسیختگی بافتی، درد بسیار زیادی ایجاد می‌شود که گاهی خارج از تحمل فرد خواهد بود.

بیماری شقاق مقعدی یک عارضه بسیار رایج است. در صورتی که فردی به این زخم در ناحیه مقعد خود مبتلا شود و آن را درمان نکند، هر بار که به یبوست دچار شود، شکاف شقاق دوباره عود خواهد کرد. شقاق مقعدی گاهی به خودی خود از بین می‌رود ولی در صورت مزمن بودن یبوست فرد، نیاز به درمان جدی‌تر وجود دارد. از آنجا که عارضه شقاق در بیشتر مواقع با درد و خونریزی همراه است و علائم ظاهری مشابهی با بواسیر دارد، در اغلب موارد بیماران این دو بیماری را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالی که بیماری شقاق مقعدی با بواسیر و هموروئید متفاوت است.

تفاوت شقاق مقعدی و بواسیر

همانطور که گفتیم این دو بیماری بی‌شباهت به یکدیگر نیستند و علائم و علت‌های مشترکی دارند. درد، خارش، خونریزی، التهاب و سوزش از علائم معمول شقاق مقعدی و بواسیر است. اما از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشانه‌های ظاهری: در بواسیر معمولا زائده‌ای از بافت‌های گوشتی از مقعد بیرون زده می‌شود در حالی که شقاق موجب بروز زخمی طولی در دیواره مقعد می‌گردد.
  • نحوه درد: دردی که از بیماری بواسیر ناشی می‌شود، معمولا به صورت مداوم است و فرد به هنگام عود بواسیر، در طول روز این درد را احساس می‌کند. در صورتی که درد ناشی از شقاق یا فیشر، مقطعی ولی تیرکشنده است.
  • درمان: هر دوی این بیماری‌ها با رعایت برخی نکات سبک زندگی، رفع می‌شوند. اما درمان بواسیر با روش‌های خانگی قطعی نیست. در مقابل بیماری شقاق به جز در موارد خیلی حاد، با رعایت نکات ضروری قابل درمان است.

خرید بهترین قرص برای درمان بواسیر

انواع شقاق مقعدی

متاسفانه شقاق مقعدی یک نوع بیماری رایج است که ممکن است هر فردی در دوران زندگی خود آن را تجربه کند. احتمال بروز این بیماری به خصوص با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. امروزه به دلیل رژیم‌های غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی کافی، ابتلا به یبوست بسیار شیوع پیدا کرده است که به همین خاطر بیماری‌هایی مانند شقاق مقعدی، بواسیر و هموروئید نیز بیشتر رواج پیدا کرده‌اند.

شقاق مقعدی دو نوع دارد. بهتر است با انواع این بیماری آشنا باشید تا در صورت جدی بودن شرایط با مراجعه به پزشک و مصرف کرم یا قرص برای درمان شقاق مقعدی هر چه سریع‌تر اقدام نمایید:

شقاق حاد یا نوع اول:

رایج‌ترین نوع شقاق است که معمولا بر روی چین‌های مقعد اتفاق می‌افتد. اغلب افراد بعد از ۶ تا ۱۲ هفته تجربه شقاق حاد بهبود پیدا می‌کنند.

شقاق مزمن یا نوع دوم:

این نوع از شقاق در صورت مزمن بودن یبوست، رابطه مقعدی مداوم و عدم درمان شقاق نوع اول ایجاد می‌شود. زخم شقاق مزمن، عمیق‌تر از نوع حاد است و خود به خود درمان نمی‌یابد.

علل و علائم شقاق مقعدی

شدت این بیماری در هر شخصی متفاوت است و به همین دلیل، علائم آن نیز ممکن است فرق داشته باشد. اما اکثر افرادی که به شقاق مقعدی مبتلا می‌شوند، در زمان دفع درد و خونریزی را تجربه می‌کنند. علاوه بر این سوزش و خارش مقعد، ناراحتی در زمان ادرار، تکرر ادرار، ترشحات بدبو و ایجاد گوشت اضافه کوچک کنار پوست مقعد از رایج‌ترین علائم شقاق مقعدی به شمار می‌رود.

این بیماری معمولا در نوزادان و افراد مسن شایع است. همچنین بسیاری از خانم‌ها نیز پس از زایمان ممکن است آن را تجربه کنند. اما مهم‌ترین عوامل بروز شقاق مقعدی را می‌توان به صورت زیر بیان نمود:

  • یبوست
  • رابطه جنسی مقعدی
  • اسهال طولانی مدت
  • زور زدن در زمان اجابت مزاج
  • ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرون، کولیت، سرطان مقعد و بیماری‌های عفونی و مقاربتی
  • کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال
  • ابتلا به بیماری التهابی روده مانند کرون
  • سفت بودن بیش از حد عضلات اسفنکتر
  • بارداری یا زایمان

تا اینجا با بیماری شقاق مقعدی به خوبی آشنا شدیم. قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین قرص برای درمان شقاق مقعدی برویم، شما را با انواع روش‌های درمان این بیماری آشنا می‌کنیم.

روش‌های درمان شقاق مقعدی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، شقاق مقعدی در صورت نوع حاد با رعایت برخی نکات و روش‌های درمان خانگی بعد از چند روز برطرف می‌شود. اما در صورتی که بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۲ روز همچنان درد و خونریزی وجود داشته باشد، لازم است به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. اولین اقدام برای درمان شقاق مقعدی، برطرف کردن عوامل ایجاد یبوست است که موجب بدتر شدن زخم شقاق می‌شود. از همین رو رعایت رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است.

رژیم غذایی سالم

قبل از اینکه به سراغ هرگونه دارو مانند کرم، شیاف و یا قرص برای درمان شقاق مقعدی بروید، لازم است از بروز یبوست جلوگیری کنید. مصرف آب و مایعات بیشتر در طول روز، استفاده از سبزیجات و غذاهای فیبری می‌تواند به نرم شدن مدفوع کمک کند تا درد کمتری به هنگام دفع داشته باشید. برای جلوگیری از یبوست در طول روز ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید و حتما ۸ لیوان آب بنوشید. آب گوجه فرنگی تازه، سبوس گندم و جو، سبزیجاتی مانند کاهو، انجیر، آلو و اسفناج می‌توانند کمک‌کننده باشند.

اصلاح سبک زندگی

برخی موارد در پیشگیری از شقاق مقعدی و جلوگیری از التهاب آن موثر هستند. اگر می‌خواهید شقاق مقعدی شما هر چه زودتر بهبود پیدا کند و دوباره به آن دچار نشوید، نکات زیر را رعایت نمایید:

  • به منظور پیشگیری از شقاق، لازم است ناحیه مقعد را بعد از مدفوع کاملا خشک کنید.
  • از تحریک رکتوم و ایجاد فشار به مقعد خودداری نمایید.
  • در زمان دفع به هیچ عنوان زور نزنید.
  • به مدت طولانی مدت در توالت ننشینید. همچنین از نشستن طولانی نیز اجتناب کنید.
  • مصرف غذاهای سرخ شده، فست فودها، کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌ها را به حداقل برسانید.
  • به صورت مرتب فعالیت بدنی داشته باشید و از کم تحرکی خودداری کنید.
  • نشستن در وان آب گرم، به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به شل شدن عضلات مقعد و بهبود شقاق کمک می‌کند.
  • ژل طبیعی آلوئه ورا به ترمیم و بازسازی پوست و کاهش سوزش مقعد کمک می‌کند.

استفاده از کرم، شیاف و فوم درمانی

روش دیگری که برای درمان عارضه دردناک شقاق مقعدی پیشنهاد می‌شود، استفاده از شیاف مقعدی یا فوم و کرم‌های حاوی هیدروکورتیزون است که به کاهش التهاب ناحیه مقعد کمک می‌کنند. شیاف مقعدی که احتمالا نام آن‌ها را زیاد شنیده باشید، علاوه بر کمک به بهبود زخم، باعث شل شدن عضلات مقعد نیز می‌شوند و با بی‌حس کردن این ناحیه درد را کاهش می‌دهند. کرم‌های نیتروگلیسرین و آنوهیل نیز از دیگر داروهای مؤثر برای درمان شقاق هستند.

قرص برای درمان شقاق مقعدی

در این بخش قصد داریم دو نوع از بهترین انواع قرص برای درمان شقاق مقعدی را به شما معرفی کنیم. این قرص‌ها حاوی ترکیبات گیاهی هستند و هیچ‌گونه عوارض جانبی ایجاد نخواهند کرد.

قرص روهمورین قائم دارو

این محصول در تسکین هموروئید، درمان بواسیر و محافظت از عروق خونی موثر شناخته شده است. در تهیه قرص روهمورین قائم دارو از ۴۰۰ میلی‌گرم پودر خشک گیاه باتچرز بروم استفاده شده است. این گیاه دارای اثرات درمانی در التیام بواسیر است، تورم را کاهش می‌دهد و به منقبض شدن رگ‌ها کمک می‌کند.

داروی گیاهی روهمورین برای درمان و بهبود علائم ناشی از بروز هموروئید و شقاق مقعدی شامل التهاب، درد و خونریزی کاربرد دارد. شما می‌توانید روزانه ۲ بار، هر مرتبه دو عدد کپسول روهمورین میل کنید و یا مطابق با دستور پزشک عمل نمایید.

قرص ونوویتال دینه

ونوویتال محصولی از شرکت معتبر داروسازی دینه است که در تقویت دیواره عروق و همچنین پیشگیری از تضعیف آن به کار می‌رود. از این قرص برای پیشگیری و بهبود واریس، هموروئید و شقاق مقعدی می‌توان استفاده کرد.

قرص ونوویتال دینه از عصاره شاه بلوط هندی تهیه شده که با تقویت دیواره مویرگ‌ها و رگ‌های خونی به بازسازی جراحات و التهابات عروق کمک می‌کند. شما می‌توانید جهت مصرف قرص ونوویتال دینه طبق دستور پزشک عمل کرده و یا روزانه ۲ بار صبح و عصر، هر مرتبه یک قرص بعد از غذا میل کنید.

درمان‌های جراحی شقاق مقعد

یکی از روش‌های رایج برای درمان شقاق مقعدی یا فیشر مزمن، درمان به کمک لیزر است. در این روش بدون عمل جراحی و با اشعه لیزر عفونت ناحیه مقعد برطرف شده و زخم مسدود می‌گردد. علاوه بر این یک راهکار دیگر برای درمان شقاق تزریق بوتاکس یا بوتولینوم نوع A است. این کار عضله اسفنکتر مقعد را فلج کرده و درد را تسکین می‌دهد.

اما جراحی برای درمان شقاق مقعدی آخرین راه است. در واقع اگر تمامی روش‌های گفته شده به علاوه مصرف کرم، شیاف و یا قرص برای درمان شقاق مقعدی با شکست مواجه شوند، با تشخیص پزشک جراحی انجام می‌شود. در این روش، قسمت کوچکی از عضله اسفنکتر داخلی مقعد برش داده می‌شود. این جراحی به صورت سرپایی انجام شده و معمولا بعد از ۶ هفته شقاق بهبود پیدا می‌کند.

خرید قرص برای درمان شقاق مقعدی

در این مقاله اطلاعات کاملی درمورد بیماری شقاق مقعدی، انواع آن، علل ایجادکننده این بیماری و علائم آن ارائه کردیم. همچنین درمورد روش‌های درمان این عارضه صحبت کردیم. در ادامه شما را با دو قرص برای درمان شقاق مقعدی آشنا نمودیم که از بهترین فرآورده‌های گیاهی بهبود بواسیر و هموروئید هستند.

شما می‌توانید جهت خرید قرص روهمورین و قرص ونوویتال و مشاهده لیست کاملی از تمامی محصولات گیاهی شامل بهترین قرص برای درمان بواسیر به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید بهترین قرص برای درمان بواسیر

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط