بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

افرادی که حرفه‌ای ورزش می‌کنند و دوره‌های بدنسازی را می‌گذرانند، نیاز بدنشان به مصرف مواد مغذی بیشتر از حد معمول خواهد بود. حال اگر از طریق رژیم غذایی نتوانند کمبودهای بدن خود را جبران کنند، دچار مشکل می‌شوند. از همین رو همه مربیان و متخصصان بر مصرف مولتی‌ویتامین‌های مینرال برای بدنسازان و ورزشکاران تاکید می‌کنند. مصرف این مکمل‌ها علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، در بهبود ساخت عضلات و افزایش توانایی در انجام تمرینات نیز موثر است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی صحبت خواهیم کرد.

اهمیت مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی

هنگامی که از مکمل‌های بدنسازی صحبت می‌کنیم، همه ورزشکاران به یاد پروتئین وی، کراتین، گلوتامین و… می‌افتند و تصور می‌کنند که تنها مصرف این مکمل‌ها برای آن‌ها ضرورت دارد. در صورتی که یک مولتی ویتامین مینرال باید پای ثابت مکمل‌های مصرفی ورزشکاران حرفه‌ای و بدنسازان باشد.

بدن همه ما جهت انجام صحیح کلیه عملکردهای خود به تنوع گسترده‌ای از مواد مغذی نیاز دارد که شامل ویتامین‌ها و مینرال‌ها می‌شوند. هر قسمتی از بدن که دچار کمبود این ریزمغذی‌ها شود، مسیر متابولیکی تغییر پیدا کرده و بازدهی مطلوب کاهش می‌یابد. بدنسازان، ورزشکاران و افرادی که فعالیت جسمی زیادی دارند، بیشتر از افراد عادی به این مواد مغذی نیاز پیدا می‌کنند.

بدنسازان هم در دوران حجم و هم در دوران کات به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز اساسی دارند. در دوران حجم جهت کمک به افزایش توده عضلانی و در دوران کات به دلیل محدودیت دریافت کالری و بالا رفتن احتمال کمبود مواد مغذی، مصرف یک مکمل مولتی ویتامین مینرال اهمیت پیدا می‌کند.

خرید قرص و شربت مولتی ویتامین

فواید ویتامین‌ها در بدنسازی

در بخش قبل درمورد اهمیت مصرف مولتی ویتامین برای بدنسازان و ورزشکاران صحبت کردیم. حال ببینیم تامین این ریزمغذی‌ها چه فوایدی برای آن‌ها دارد و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی چه موقعی است.

افزایش سطح انرژی

در هنگام انجام حرکات ورزشی و تمرینات قدرتی، داشتن انرژی کافی اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر این انرژی به اندازه کافی نباشد، ممکن است باعث دلسرد شدن و ناامیدی فرد ورزشکار شود. از همین رو بسیاری از مربیان بدنسازی مصرف یک مولتی ویتامین را در کنار سایر مکمل‌ها توصیه می‌کنند تا از افزایش انرژی و استقامت بدن ورزشکار خود اطمینان داشته باشند. مولتی‌ویتامین‌های مینرال حاوی ویتامین‌های گروه B و املاح معدنی مانند منیزیم هستند که به عنوان کوفاکتور در واکنش‌های شیمیایی تولید انرژی در بدن نقش دارند. علاوه بر این کمبود برخی از ریزمغذی‌ها مانند آهن و ویتامین D در کاهش سطح انرژی ورزشکاران تاثیر دارد که مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین از این مشکل جلوگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

افراد ورشکار به ویژه بدنسازان به دلیل فشار ناشی از ورزش‌های سنگین و استرس بالا، معمولا سیستم ایمنی ضعیفی دارند. مولتی ویتامین‌های مینرال حاوی ویتامین C، ویتامین E، زینک و سلنیوم هستند که همگی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. بدنسازان می‌توانند با مصرف این مکمل‌ها با بالا بردن قدرت دفاعی بدن خود از احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی نیز جلوگیری کنند.

کمک به افزایش توده عضلانی

درست است که بدنسازان از مکمل‌های پروتئین وی یا کراتین جهت افزایش حجم عضلانی خود استفاده می‌کنند. اما جالب است بدانید برخی از ویتامین‌ها و املاح معدنی نیز می‌توانند به طور غیر مستقیم در افزایش حجم توده عضلات تاثیر بگذارند. برخی از ویتامین‌ها یا املاح معدنی به عنوان کوفاکتور آنزیم‌هایی که در واکنش‌های شیمیایی داخل سلولی انجام می‌شود، شرکت دارند. این ویتامین‌ها می‌توانند به افزایش توده عضلانی و تقویت عضلات کمک کنند. به عنوان مثال ویتامین D، زینک و منگنز در تحریک ترشح هورمون تستوسترون موثر هستند.

افزایش سرعت ریکاوری

یکی دیگر از تاثیرات مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین در بدنسازی، افزایش سرعت ریکاوری است. این فاکتور برای بدنسازان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ورزشکاران می‌توانند در کنار مکمل‌های بدنسازی خود از یک مولتی ویتامین مینرال برای افزایش سرعت ریکاوری کمک بگیرند. برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین E به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی می‌توانند در این زمینه موثر عمل کنند. البته توجه داشته باشید بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی جهت افزایش سرعت ریکاوری مهم است که در بخش‌های بعد به آن می‌پردازیم.

تاثیر مولتی ویتامین در بدنسازی

تاثیر مواد معدنی و ویتامین‌ها برای بدنسازی

در این بخش با هم بررسی می‌کنیم که هر یک از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال چه تاثیری در بدنسازان و بهبود عملکرد آنها دارد. این مکمل‌ها معمولا حاوی ویتامین‌های A، C، K، E، D و ویتامین‌های گروه B (شامل B1، B2، B3، B5، B6، B12، بیوتین و فولیک اسید) می‌باشند. همچنین از املاح معدنی مانند آهن، زینک، کلسیم، منیزیم، منگنز و… نیز در این مکمل‌های مینرال استفاده می‌شود.

  • ویتامین C: استفاده از این ویتامین به دلیل نقش کلیدی در رشد و بازیابی بسیاری از بافت‌ها و بهبود سیستم ایمنی در تمرینات شدید توصیه می‌شود. ویتامین C باعث سوختن کربوهیدرات‌ها برای سوخت و ساز شده و بدن را از استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش محافظت می‌کند.
  • ویتامین D: این ویتامین در بدنسازی اهمیت بالایی دارد، چرا که نقش موثری در افزایش قدرت و سرعت عضلات ایفا می‌کند و به افزایش استحکام و سلامت استخوان‌ها کمک می‌نماید.
  • کلسیم: مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم می‌تواند ورزشکاران را در برابر شکستگی‌های ناشی از فشار تمرینات محافظت کند. همچنین کلسیم برای انقباض ماهیچه‌ای و متابولیسم انرژی نیز مهم است.
  • آهن: این ماده معدنی مهم برای حفظ سطح انرژی بالا ضروری است. بدنسازان و ورزشکاران نباید به کمبود آهن و کم‌خونی دچار شوند، چرا عواقب ناخوشایندی برای بدن ورزشکار ایجاد می‌کند.
  • بیوتین: ویتامین B7 یا بیوتین نقش مهمی در تبدیل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به انرژی دارد. علاوه بر این به تقویت پوست و مو نیز کمک می‌کند.
  • سلنیوم: استفاده از مکمل‌ها و یا مواد غذایی حاوی سلنیوم به کاهش آسیب عضله، استقامت بهتر و افزایش بازگشت به حالت اولیه در طول تمرینات سنگین کمک می‌نماید. این ماده معدنی از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند.
  • زینک: روی یا زینک با تقویت سیستم ایمنی و ترمیم بافت پس از تمرین به بهبود ریکاوری کمک می‌نماید.
  • ویتامین B12: این ویتامین نقش مهمی در تشکیل گلبول‌های قرمز و تبدیل غذا به انرژی دارد. علاوه بر این در رفع خستگی موثر بوده و رشد و هماهنگی عضلات را به بهترین شکل میسر می‌سازد.
  • منیزیم: وجود این ماده معدنی در ماهیچه‌ها، بافت نرم و مایعات بدن باعث تاثیر آن در انقباض عضلات می‌شود. منیزیم می‌تواند به افزایش سطح انرژی، رفع خستگی و کاهش گرفتگی عضلانی کمک کند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی

تا این بخش از مقاله به بررسی اهمیت و فواید مصرف مولتی‌ویتامین‌ها برای بدنسازان و ورزشکاران پرداختیم. اما درمورد بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی باید بگوییم اکثر مربیان و متخصصان تغذیه این زمان را درست پس از یکی از وعده‌های اصلی غذا توصیه می‌کنند.

برخی از متخصصین پیشنهاد می‌کنند که مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال را یک ساعت پس از صبحانه استفاده کنید تا انرژی کافی در طول روز داشته باشید. با این حال توصیه می‌کنیم جهت حصول بهترین نتیجه از مصرف این مکمل‌ها با مربی خود یا پزشک تغذیه مشورت کنید، تا زمان مناسب با توجه به شرایط شما در نظر گرفته شود.

معرفی چند مولتی ویتامین برای بدنسازی

حال که با ضرورت مصرف مولتی ویتامین در دوره‌های بدنسازی آشنا شدیم، چند نمونه از بهترین مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی که بیشترین استقبال را در بین ورزشکاران دارند، معرفی می‌کنیم:

  • قرص فارماژلیتان بزرگسالان دانا
  • کپسول نرم اورامین اف
  • قرص دیلی ویتامین سایتک نوتریشن
  • قرص مولتی ویتامین مینرال کارن

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب مطالبی حول موضوع مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی ارائه کردیم. همانطور که در طول مقاله ذکر کردیم، تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای ورزشکاران، بدنسازان و افرادی که فعالیت‌های فیزیکی سخت دارند، اهمیت زیادی دارد. همچنین درمورد بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی نیز صحبت کردیم.

شما می‌توانید جهت خرید قرص فارماژلیتان یکی از بهترین مولتی‌ویتامین‌های مینرال بزرگسالان از طریق لینک زیر اقدام نمایید. این محصول علاوه بر تامین انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی حاوی عصاره گیاه جینسینگ با غلظت بالا است که به تقویت قوای جسمی، ذهنی و جنسی کمک می‌کند.

خرید قرص فارماژلیتان

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط