بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سیستم ایمنی از دستگاه‌های بسیار مهم بدن است که باید برای سالم نگه داشتن و تقویت آن تمام تلاشمان را بکنیم. این سیستم از بدن ما در مقابل بیماری‌ها و عوامل خطرزا دفاع می‌کند، پس عملکرد آن برای بدن اهمیت زیادی دارد. موارد متنوعی بر روی سیستم ایمنی تاثیرگذار هستند که اساسی‌ترین آن‌ها تغذیه و رژیم است. تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سیستم ایمنی از مهم‌ترین راهکارهای تقویت این دستگاه است که راه حل ساده‌ای هم دارد. همه ما می‌توانیم با مصرف منابع غذایی غنی و یا مکمل‌های غذایی، این مواد مغذی را دریافت کنیم. اما باید بدانیم کدام ریزمغذی‌ها در این زمینه موثر هستند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم در مورد بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مواد معدنی موثر بر عملکرد این دستگاه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سیستم ایمنی چیست؟

سیستم ایمنی یک شبکه از مراحل و مسیرهای پیچیده در بدن است که ما را در برابر میکروب‌ها و برخی از بیماری‌ها محافظت می‌کند. این سیستم، مهاجمین خارجی مثل باکتری، ویروس و انگل را شناسایی کرده و سریعا در مقابل آن‌ها اقدام می‌نماید. بدن انسان دو نوع ایمنی دارد: ایمنی ذاتی و ایمنی تطبیقی.

سیستم ایمنی ذاتی در برابر پاتوژن‌ها یا همان عوامل بیماری‌زایی که سعی می‌کنند وارد بدن ما شوند، مقابله می‌کند. ایمنی اکتسابی یا تطبیقی سیستمی است که یاد می‌گیرد، پاتوژن‌ها را تشخیص دهد. این سیستم، توسط سلول‌ها و ارگان‌های داخل بدن ما مثل طحال، تیموس، مغز استخوان و غده‌های لنفاوی تنظیم می‌شود.

علاوه بر پاتوژن‌ها عوامل دیگری مانند آلرژی، اختلالات خود ایمنی و التهاب نیز باعث تحریک یک پاسخ از طرف سیستم ایمنی می‌شوند. از طرف دیگر مواردی مانند بالا رفتن سن، سموم محیطی (مثل سیگار و آلودگی هوا)، اضافه وزن، برخی از بیماری‌های مزمن، استرس مزمن، خواب و استراحت ناکافی و تغذیه نامناسب می‌توانند باعث سرکوب سیستم ایمنی شوند. تغذیه نامناسب به معنی سوء‌تغذیه یا کمبود مواد مغذی لازم برای بدن است. این اتفاق می‌تواند باعث به وجود آمدن اختلال در تولید و فعالیت سلول‌‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌ها شود. از همین رو دریافت مواد مغذی برای سیستم دفاعی بدن ما اهمیت زیادی دارد که در ادامه شما را با بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا می‌کنیم.

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که در بخش قبل گفتیم سیستم ایمنی به طور مداوم از بدن ما در برابر عوامل بیماری‌زا، ویروس‌ها، سموم و باکتری‌ها دفاع می‌کند. اما گاهی اوقات این سیستم ضعیف شده و در جنگ با عوامل خطر زا شکست می‌خورد. در چنین شرایطی با داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی می‌توانید به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کنید. در این بخش می‌خواهیم درمورد ویتامین‌هایی که بر تقویت سیستم ایمنی بدن ما تاثیرگذار هستند، صحبت کنیم.

تقویت سیستم ایمنی با ویتامین D

این ویتامین که یک ویتامین محلول در چربی است، برای عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار ضرورت دارد. ویتامین دی هم بر سیستم ایمنی ذاتی و هم اکتسابی تاثیر می‌گذارد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این ویتامین در مهار تکثیر برخی ویروس‌ها مانند برخی انواع ویروس آنفولانزا نیز نقش دارد. از تاثیرات ویتامین D بر تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان به کاهش التهاب، درمان سریع‌تر بیماری‌های ویروسی و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد. در واقع می‌توان ویتامین D را بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن دانست.

ویتامین C و سیستم ایمنی بدن

این ویتامین نیز نقش مهمی در تقویت ایمنی و مقابله با عوام عفونی ایفا می‌کند. ویتامین سی عملکرد سلول‌های مختلف ایمنی را پشتیبانی کرده و توانایی آن‌ها در محافظت در برابر عفونت را تقویت می‌کند. علاوه بر این با پاک‌سازی سلول‌های قدیمی و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های جدید، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند عمل می‌کند، و در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو از بدن محافظت می‌کند. همانطور که می‌دانید مرکبات منبع غنی ویتامین ث هستند و از قدیم برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی مصرف مرکبات بسیار توصیه می‌شود.

ویتامین E و تقویت سیستم ایمنی بدن

مورد دیگر از گزینه‌های بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین E است. این آنتی اکسیدان طبیعی با به دام انداختن رادیکال‌های آزاد پراکسیل از انتشار اکسیداسیون اسیدهای چرب اشباع‌نشده جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین E در غشاهای سلولی بافت‌های حیوانی و حدود ۲۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن نقش دارد. لذا ویتامین ای نیز برای بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی اهمیت زیادی دارد.

تقویت ایمنی بدن با ویتامین A

این ویتامین دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و می‌تواند با این اثر ارگانیسم‌ها را تقویت کند. ویتامین A در حفظ دید، رشد و محافظت از سلول‌های بنیادی در مغز استخوان کاربرد دارد. همچنین به حفظ ساختار سلول‌های موجود در پوست، دستگاه تنفسی و روده، که درواقع اولین خط دفاعی بدن بشمار می‌آیند، کمک می‌کند.

ویتامین B6 و تقویت ایمنی بدن

در بین موارد بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، باید به ویتامین B6 نیز اشاره کرد. این ویتامین در بهبود خونرسانی و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها نقش دارد. ویتامین ب۶ به بدن کمک می‌کند تا پروتئینی به نام اینترلوکین را بسازد. این پروتئین به هدایت گلبول‌های سفید کمک زیادی می‌کند. در نتیجه این ارتباط زنجیره‌وار، سیستم ایمنی بدن به خوبی کار کرده و برای جلوگیری از عفونت‌ها، التهاب و سرطان‌های مختلف با قدرت عمل می‌کند.

ویتامین K برای سیستم ایمنی

آخرین گزینه بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین K است. این ویتامین با خواص ضد درد و ضد التهابی می‌تواند به بهبود عملکرد ایمنی بدن کمک کند. ویتامین K به‌طور خاص می‌تواند محرک دریافت شده در سطح یک سلول و انتقال پیام به هسته سلول را برای تفسیر و پاسخ تنظیم کند.

علاوه بر ویتامین‌های گفته شده، املاحی همچون زینک، منیزیم، سلنیوم، کوئرستین، آهن، فولات و مس نیز نقش بسیار اساسی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

شربت ایمیونس ویتابیوتیکس از بهترین مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی است که حتما نام آن را شنیده‌اید. این شربت حاوی زینک، ویتامین D3، ویتامین B6، سلنیوم، آهن، ویتامین B1، منگنز، منیزیم، ال کارنیتین و بتاکاراتون است و در جهت حفاظت از عملکرد بهینه سیستم ایمنی و محافظت طولانی مدت از سلول‌ها نقش دارد. شما می‌توانید این شربت انگلیسی را با قیمت مناسب و تخفیف ویژه از طریق لینک زیر خریداری کنید:

خرید شربت ایمیونس

شربت ایمیونس برای سیستم ایمنی
شربت ایمیونس ویتابیوتیکس برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان

منابع غذایی ویتامین‌های موثر بر سیستم ایمنی

در بخش قبلی با بهترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شدیم. برای تامین این ویتامین‌ها لازم است از مکمل‌های مولتی ویتامین موجود در داروخانه‌ها کمک بگیرید و یا منابع غذایی غنی از این ویتامین‌ها را مصرف کنید. در این بخش شما را با بهترین مواد غذایی که سرشار از ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند، آشنا می‌کنیم:

  • ویتامین D: ماهی هالیبوت، ماهی کپور، سالمون، انواع قزل‌آلاهای نقره‌ای، نیزه‌ماهی، قزل‌آلای رنگین، ساردین، روغن کبد ماهی، تن، تخم‌مرغ، شیر، قارچ مایتیک و قارچ پورتابلا
  • ویتامین C: فلفل قرمز، فلفل سبز، کشمش سیاه، کیوی، پرتقال، توت‌فرنگی، پا پایا، بروکلی، جعفری، آناناس، گریپ‌فروت، گل‌کلم، انبه و کلم
  • ویتامین E: فندق، بادام، دانه‌ آفتابگردان، انبه، آوکادو، بروکلی، اسفناج، کدو، فلفل دلمه‌ای، زیتون، کلم‌برگ، چغندر برگ، گوجه‌فرنگی و کیوی
  • ویتامین A: سیب‌زمینی شیرین، کلم‌برگ، هویج، اسفناج، جگر گاو، کاهو، کره، تخم‌مرغ، کدوحلوایی، بروکلی، زردآلو، طالبی، انبه، فلفل قرمز شیرین و ماهی تن
  • ویتامین B6: سینه بوقلمون، گوشت گوساله، سینه مرغ، دانه‌ آفتابگردان، کنجد، نخود سبز، چغندر، آوکادو، لوبیا چیتی و پسته
  • ویتامین K: جعفری، گیاه خردل، پیاز، کلم فندقی، شلغم، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، خیار، کلم، توت‌فرنگی، جگر مرغ و گل‌کلم

بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی

در مواردی که اشخاص به هر دلیلی از جمله بیماری و نداشتن تغذیه مناسب، نتوانند ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق منابع غذایی تامین کنند، مصرف مکمل‌ها توصیه می‌شود. مکمل‌های تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ما را به مقدار مورد نیاز در اختیار ما قرار می‌دهند. هرچند این مکمل‌ها، جایگزین تغذیه مناسب نیست؛ اما می‌تواند کمبودهای تغذیه‌ای ناشی از بی توجهی‌های قبل را جبران کنند.

داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، به شما کمک می‌کند که در کنار یک تغذیه سالم، کمبودهای تغذیه‌ای خود را جبران کنید. از آنجا که کمبودهای بدن هر فرد و سازگاری‌های او با فرد دیگر متفاوت است، شرکت‌های دارویی انواع مختلفی از داروی تقویت سیستم ایمنی را وارد بازار کرده‌اند. انواع قرص، کپسول، شربت، قرص جوشان که حاوی یک یا چند نوع از ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت‌کننده ایمنی بدن در داروخانه‌ها وجود دارد. شما می‌توانید در لینک زیر لیست کاملی از مکمل‌های موثر بر سیستم دفاعی بدن را مشاهده کنید. همچنین جهت خرید بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی بدن بزرگسالان و کودکان از طریق سایت داروخانه اینترنتی مفیدطب اقدام نمایید:

بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی بدن بزرگسالان

سوالات متداول

بهترین قرص تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

قرص تقویت سیستم ایمنی برای افرادی که حساسیت گوارشی خاصی ندارند، بهترین گزینه است. کپسول زینک پلاس یوروویتال، قرص مولتی ویتامین و مینرال ایمیوسنس، قرص مولتی ویتامین ایمیونس و مولتی ویتامین مینرال انرژکس از بهترین قرص‌های تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

بهترین شربت تقویت سیستم ایمنی کودکان کدام است؟

از بهترین شربت‌های تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌توان به شربت ایمیونس ویتابیوتیکس، شربت زینک دکتر کیدز، شربت مولتی ویتامین ادونسیس و شربت ایمونو سانستول اشاره کرد.

بهترین مکمل تقویت سیستم ایمنی در بارداری چیست؟

در این دوران هم برای جنین و هم برای مادر، تقویت سیستم ایمنی مسئله بسیار حساس و مهمی است. قرص پرگنازون هلث اید، قرص پرینامکس نیو مام یوروویتال و قرص پریناویت آیزن آپوویتال از بهترین مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی مخصوص دوران بارداری هستند.

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط