نسخ رایج طب سنتی برای درمان چاقی و کاهش وزن

نسخه های طب سنتی برای درمان چاقی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در مقاله‌های گذشته به چاقی و لاغری و علل آنها از نظر طب سنتی و اثر آداب تغذیه و تدابیر خورد و خوراک جهت کاهش وزن پرداختیم. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا به بررسی اصلی‌ترین نسخ و رژیم تجویزی طب سنتی برای درمان چاقی و کاهش وزن بپردازیم.

رژیم خور‌شت برای کاهش وزن

رژیم خورشت برای کاهش وزن، پر استفاده‌ترین رژیم و تدبیر تغذیه طب سنتی برای درمان چاقی است. پزشک متخصص طب سنتی با توجه به شرایط شما، این رژیم را خصوصی‌سازی و تعدیل می‌کند، با این‌حال برخی از خورشت‌ها و برخی اصول در این رژیم پر تکرار و ثابت است.

مرتبط: برای خواندن مقاله اول کاهش وزن در طب سنتی، روی عبارت مربوطه کلیک کنید.

پر استفاده‌ترین خورشت‌های مورد استفاده در این رژیم:

  • خورشت بامیه
  • خورشت کرفس
  • خورشت قرمه سبزی
  • خورشت ریواس، خورشت آلو اسفناج
  • خورشت کنگر
  • آش سماق
  • خلال بادام

چاشنی مورد استفاده در تمام این خورشت‌ها معمولا تمرهندی است.

درصورت شروع این رژیم، در ساعات ۸ صبح، ۱۲ ظهر، ۴ عصر، ۸ شب و ۱۲ شب باید غذا میل کنید. اگر ۴ صبح هم ضعف داشتید می توانید خورشت مدنظر را میل کنید.

اغلب ما عادت به مصرف برنج و یا نان در کنار خورش داریم. می‌توان نان و برنج را به صورت کامل حذف کرد یا با توجه به شرایط بیمار یک کف دست نان سنگک برشته مصرف نمود. انواع دیگر نان در طب سنتی توصیه نمی‌شوند.

انواع نان
انواع دیگر نان در طب سنتی توصیه نمی‌شوند.

حجم خورشت تهیه شده باید زیاد باشد. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید خورشت‌ها نباید پر روغن باشند.

نکته قابل ذکر این است که همواره باید مواظب مدفوع خود باشید و آن را بررسی کنید، اگر روده ها لیز شدند یعنی مدفوع آبکی و لزج شد، باید درمان با رژیم خورش را متوقف کرد و به تقویت قوای بیمار پرداخت.

در حین این رژیم چه مایعاتی مصرف کنیم؟

بهتر است در حین درمان، تا جای ممکن که آسیب زا نباشد، به جای آب، عرق نعنا، رازیانه، بارهنگ، شنبلیله، کیالک مصرف کنید چون آب موجب سست شدن معده و عرقیجات سبب قبض معده می شوند. قبض معده می‌تواند به کمتر خوردن و کاهش وزن کمک کند.

می‌توان به چای سیاه، به صورت روزانه از چای گزنه استفاده کرد. برای تهیه این چای، کافیست یک مشت برگ گزنه در قوری دم کرده و میل کنید.

ممکن است پزشک متخصص طب سنتی چای یا دمنوش دیگری را با توجه به شرایط شما برایتان تجویز کند. توجه کنید که مصرف دمنوش‌های تایید نشده هرچند هم که از لحاظ تبلیغاتی معروف باشند، می‌تواند آسیب‌های جدی زیادی داشته باشد. بنابراین استفاده از محصولات مورد تایید پزشکتان ضروری است.

چای طبی کیسه‌ای ساتورکس یک محصول گیاهی (حاوی مرزه کوهی)برای اهدافی مانند کاهش چربی و قند خون و کاهش وزن تولید شده است که در صورت نیاز می‌توانید آن را از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید (با کلیک روی دکمه زیر، مشخصات محصول را مشاهده کنید:)

خرید چای ساتورکس

اندازه‌گیری وزن و سایز بدن

اندازه‌گیری‌های وزن و سایز بدن در زمان های خاصی باید انجام شود. معمولا توصیه می‌شود اندازه‌گیری سایزهای بدن، ساعت ۶ صبح بعد از تخلیه ادرار و مدفوع انجام شود.

دور شکم در ناحیه ناف و دور شکم در ناحیه چهار انگشت بالای ناف و چهار انگشت پایین ناف، دور با مچ دست، باسن و دور ران از نواحی هستند که بهتر است مدام اندازه گیری و پایش شوند.

اگر مواد زائد بدن بیمار از نوع سودا باشد، سایز قسمت‌های پائینی بدن مثل باسن، در حین درمان کم نمی‌شود.

در این رژیم لاغری قوّت اصل است. نبض بیمار، رنگ رخساره، شرایط و قوت او همیشه باید ثبت شود و بعد به نسبت هر بار مراجعه توسط پزشک متخصص سنجیده شود.

نکات مهم در تجویز رژیم خورشتی

در رژیم خورشت ذکر شده در طب سنتی برای درمان چاقی و کاهش وزن، نکات مهمی باید رعایت شود که شامل موارد زیر می‌شود:

۱. افزایش رطوبات بدن

درصورتی که رطوبات بدن بیمار افزایش داشت:

– افزایش مصرف خشکبار با مدرات مثل سیر، کرفس، میوه های مدر یا چای تجویز می‌شود.

– افزایش مصرف ادویه جات گرم و خشک مثل دارچین، زعفران، زیره و ….ممکن است توصیه شود.

 

گرمیجات مانند دارچین و زنجبیل
برای کاهش رطوبات، افزایش مصرف ادویه جات گرم و خشک مثل دارچین، زعفران، زیره و ….ممکن است توصیه شود.

– چنانچه لازم بود از حجم ماهیچه کم کنید، باید ماده سازنده آن را کاهش دهید. مصرف غذای بدون نان و بدون برنج و با سبزیجات و میوه های خام البته بر اساس هاضمه تجویز می‌شود. چنانچه بیمار نفخ و یبوست داشت سبزیجات و میوه‌جات به صورت پخته یا پوره مصرف شود. مصرف خام میوه و سبزیجات می‌تواند در معده سرد مشکل‌زا شود چون معده توانایی هضم کامل را ندارد.

۲. ضعف در هنگام رژیم

اگر بیمار در حین رژیم دچار ضعف شد:
– صبحانه پیشنهادی ۸ صبح: سیب رسیده شیرین ۲ عدد.
۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق چایخوری دارچین را در یک لیوان شیر ریخته بعد از خوردن سیب میل کنید.

– ده عدد مغز بادام، ۱۰ عدد مغز فندق، ۲ ساعت بعد از صبحانه میل کنید.

– ناهار ۱۲ ظهر جوجه کباب بدون نان و برنج با یک لیوان آب پرتقال تازه.

– میان وعده عصر: یک لیوان هویج بستنی زعفرانی مغز پسته دار.

– شام جوجه کباب بدون نان و بدون برنج.

– چایی بادرنجبویه ۱۰ گرم، رازیانه ۵۰ گرم، تخم گشنیز ۲۰ گرم با هم مخلوط کرده و یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب یک دقیقه بجوشانید و سپس ۱۰ دقیقه دم کنید بعد صاف کنید و بنوشید. روزی ۳-۲ بار از این دمنوش استفاده کنید.
×دقت کنید، مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بدون مشورت پزشک طب سنتی می‌توانند خطرزا باشد×

گیاهان و ترکیبات سنتی برای کاهش وزن

یکی از غذاهای توصیه شده در طب سنتی برای درمان چاقی، لاغری ماست مهزل است که به عنوان یک وعده غذایی مصرف می‌شود. همچنین ترکیب مهزل نیز در بسیاری از متون بعنوان ترکیب موثر برای کاهش وزن ذکر شده است.

شما می‌توانید قرص مهزل را که برای کاهش وزن توسط شرکت نیاک تولید شده است، از داروخانه آنلاین مفیدطب به آسانی تهیه کنید:

خرید قرص مهزل

جمع بندی

در این مقاله درباره توصیه‌های غذایی طب سنتی برای درمان چاقی و کاهش وزن صحبت کردیم. از جمله این که رژیم غذایی پیشنهاد شده توسط طب سنتی را دانسته و با بایدها و نبایدهای آن آشنا شدید. در مقاله‌ی بعدی بیشتر به گیاهان و ترکیبات سنتی موثر در کاهش وزن می‌پردازیم.

شما می‌توانید انواع قرص لاغری گیاهی از جمله قرص فلوردو را به صورت اینترنتی و طی خریدی آسان از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری نمایید و در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

خرید قرص لاغری فلوردو


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره